Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, 4 ... 50, 51, 52 >> 351 besök idag (310923 totalt) |
Bra var det jag ville höra, är väl inte heller något stort problem ifall man sliter dem lite fortare än på en vanlig bruksbil, jag har ju några byggen att alternera mellan så tar en stund innan man kört några tusen mil. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||
Nej liksom nya knutar kostar inte många tusen heller, Å även om de bara överlever 2000 mil istället för 20.000 , så är ju 2000 mil typ 10 år på en sådan bil
12 grader ungefär ligger mina på. Om jag minns rätt. Olika knutar lite beroende på design. Men ta av damasken å tvätta rent knutarna så får du en bra uppfattning vad som är rimligt. Det har ju med å göra att hitta rätt lpngd på drivaxeln oxå. Men det dör fattat du lätt när du tittar på gur det ser ut invändigt. Bra fett och vettiga damasker, som hanterar bra värme. Är det som krävs, med FÖR mycket vinkel trillar kulorna ur, så några grader under det och dubbelkolla vid Max och min slaglängd på fjädring. Mina knutar höll sig under 60 grader temp mätt efter en rejäl omgång i bänk, då motorolja låg en bra bit över 100 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Verkligen coolt bygge, håller med en tidigare som skrev något om måste det vara original? Varför inte en
RS200 LT? Hur bred kommer bilen bli, ytterst på hjulen? Tänkte på tvärställd motor, Min Speedster har ganska korta övre armar, men om bilen skulle vara 2 meter bred skulle ändå övre armar kunna vara mer än 30cm långa. Då är min subframe inte jätte optimal så det kanske skulle gå att få dit med dagen bredd på 1.8meter med en mer optimerad lösning. Hjälper det om jag säger att jag har massor med vinkel på mina drivaxlar med? utan att veta hur mycket. :-)
_________________ Per Axblom |
||||||||
Motor/växellåda och diffen är nu även 3d-scannade http://3d-scanning.se/ och inlagda i 3d-modellen, blir tight men ska nog kunna få det att funka.
Har satt diffen upp och ner för att den ska gå åt rätt håll, vi kommer förmodligen att få montera en oljepump för att smörjningen ska funka. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||
|
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Vad jag förstått så är det väll normalt så att det är kronhjulet/drevet som kastar runt oljan mot locket, runt upp utmed taket av diffhuset och in i en kanal till pinjonglagret,
Det borde ju bli samma sak nu, förutom att den ska kastas kortare väg, och att den antagligen vill ha mindre oljemängd i huset för att inte riskera att läcka alldeles för mycket vid utgående axlars packboxar. Borde ju gå lika bra sådär, ,men kanske inte är en nackdel att ha hjälppump med och eventuellt på så vis kunna använda mer olja?? Men personligen hade jag nog testat utan först, som sagt kör man kanske inte väldigt långa sträckor så sakerna hinner bli överhettade och utslitna. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Stod och tittade på den och i vanliga fall går oljenivån upp till halva ingående axeln, är nog inge problem med dreven, tänkte mest på ingående lager lär nog öppna upp den och kika in så man ser hur den ser ut. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||
Behöver du värkligen att rotera diffen i X och Z axen ?
Om rotations riktningen på kardan axeln framover är den samme som den orginalt var till kardan Axel baköver så burde det räka att rotera diffen i Z Axén.. Altså inte upp och ner! Eller är det jag som blir helt snurrig av alt roterande🧐 _________________ Espen Miland Emigrerat Norrman BMW 330TXI -04 Såld BMW 150i bygge på gång |
||||||||
Ja den måste vända, annars är ju lösningen att ha drev bak som vänder stället, gissar att det är tänkt att ha rem längst bak nu.
Smörjningen av ingående lager, borde som Jag misstänker skötas av rotationen på stora drevet, drevet skövlar med sig oljan å slungar den in i pinjonglagret. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Du behöver tänka på smörjningen av pinjonlagren det främre är antagligen svårast att få olja till och från. Titta också på hur de har löst smörjningen till diffen så den inte går torr. Avluftningen kommer behöva flyttas. Den ska sitta så högt som möjligt utan att det sprutar olja ur den.
/ P _________________ /Pär Nyman |
||||||||
Annorlunda driftfall naturligtvis, men det finns ju 4x4 diffar med "högt pinjongläge" som ju måste ha löst nån form av smörjning.
https://books.google.se/books?id=X95 Angående smörjning i diffar https://www.youtube.com/watch?v=9-yG |
||||||||
Så tänker jag med. Om utgående axel som normalt går till bakhjulsdrift roterar åt samma håll som motorn, och ni vänder den axel framåt med hjälp av en kedjedrift så roterar den fortfarande åt samma håll som motorn. Rotationen in i nya framdiffen blir då motursalltså samma backa en normalt placerad bakdiff. Så den då går framåt i sin nya position, icke uppåner. Så tänker jag. Förklara gärna _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||||
Verkar ha snurrat upp mig själv lite på läktaren, anledningen till att diffen behöver vara upp och ner är att behålla rätt rotationsriktning på annars lär den inte hålla. Men efter lite visualiserande ser jag nu att då måste jag även ändra rotationsriktning på kardanen alternativt vända diffen rätt med ingående axel framåt med en extra fördelningslåda framför diffen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||
Inte the real deal, detta är med en kopia _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Tror ni inte en bakdiff med relativt stort kronhjul håller att drivas baklänges? Alternativt är väl annars att montera en Ford framdiff. Finns förstärkta hus och även större varianter som funkar. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||||
Är skeptisk till att en diff håller till att köra baklänges i nån större utsträckning. Har klurat lite på ford bakdiff eftersom de har en annan rotationsriktning än audi diffen och en sådan upp och ner borde ju funka då, men måste forska på om man kan få fram en sådan med exakt samma utväxling som audi-diffen har. Ska börja med att kolla upp vad det är dör utväxling jag har nu. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||||
Varför ska ni sätta den uppåner? Snurrar inte kardanstången moturs in i den tänkta framdiffen? Alltså fel håll vad en bakdiff som sitter bak egentligen vill ha. Sitter den fram blir det ju rätt. Dock snurrar diffen baklänges. Bättre då att använda en ford framdiff tycker jag. Blir väl ingen maxeffekt över 500 hk så den bör hålla.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||||
Sierra/Scorpio bakdiff finns bland annat med dessa utväxlingar;
3.14 (ovanlig) 3.36 3.62/3.64 (finns både 7" och 7,5") 3.92/3.91 (finns både 7" och 7,5") 4.09:1 (7,5") 4.27:1 (7,5") Det finns ju en del framdiffar från fyrhjulsdrivna pickuper som kanske kan funka också. Vill man ha så lågt som 4.27 i slutväxel så finns till exempel Mazda B2600 med den slutväxeln - ish (4.3). Sedan går det ju också att matcha lite olika sluväxlar med olika stora hjul fram/bak också om skillnaden är åt rätt håll. Framdiff Sierra/Scorpio 4x4 har 3.62:1 (V6, Cosworth) eller 3.92:1 (DOHC), sedan finns som sagt motorsportutväxlingar och förstärkningar till dem. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, 4 ... 50, 51, 52 >> 351 besök idag (310923 totalt) |