Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 49, 50, 51   >>
109 besök senaste veckan (308875 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Qaz skrev:
Eloxerat med färg, avancerat! Är det lurigt att inte få det flammigt? Gissar att det krävs ganska jämn oxidtjocklek för att sådana mellan-ljusa färger ska bli jämna?

Händer ju att även proffsen levererar lite flammiga saker ibland om man råkat ge de en blandning olika olämpliga legeringar till exempel


Du säger ungefär svaret själv, rätt legering.

Tyvärr är ofta de legeringar som är lämpliga för mer belastning etc inte lämpliga att belägga, men för en växelspaksknopp kan man välja en legering lämplig för beläggning och inte styrka, slagtålighet etc.

Ännu värre är om du lämnar lite olika legeringar och vill ha samma kulör och matthet

_________________
Roland Johansson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Qaz skrev:
Eloxerat med färg, avancerat! Är det lurigt att inte få det flammigt? Gissar att det krävs ganska jämn oxidtjocklek för att sådana mellan-ljusa färger ska bli jämna?

Händer ju att även proffsen levererar lite flammiga saker ibland om man råkat ge de en blandning olika olämpliga legeringar till exempel


Du säger ungefär svaret själv, rätt legering.

Tyvärr är ofta de legeringar som är lämpliga för mer belastning etc inte lämpliga att belägga, men för en växelspaksknopp kan man välja en legering lämplig för beläggning och inte styrka, slagtålighet etc.

Ännu värre är om du lämnar lite olika legeringar och vill ha samma kulör och matthet


Rätt ofta blir det att man får göra om det, ner i lutbadet och ta bort anodiseringen och börja om, ibland fattar man inte vad som är fel.

Har inte kört så mycket ljusa färger tidigare, mest ofärgad och svart, nån enstaka röd har det blivit.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Börjat med gjutpluggen till kanalen från kylaren till luftutsläppet i huven, velade lite mellan att göra den i aluminium eller plast, men får bli glasfiber.




Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Smidigt med cnc-laser thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124




Man blir liksom glad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Blir det fogskum och sen snida med plywooden som guide i de runda hörnen sen? Verkar supersmidigt för att få bra rätt mått på platta ytor (och inte fylla hela garaget med frigolitspån ).

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
Blir det fogskum och sen snida med plywooden som guide i de runda hörnen sen? Verkar supersmidigt för att få bra rätt mått på platta ytor (och inte fylla hela garaget med frigolitspån ).


Nä är så pass lite att blir spackel direkt, spacklat klart idag och fått på ett lager sprutspackel.





Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



Grymt snyggt !

Vågar man köra en sån där laser ute i det fria, eller kör ni med Skyddsglasögon på ?

På jobbet har vi lite olika lasrar, och Diod / Fiber lasrarna kräver ju speciella skyddsglas.
Just pga. att våglängden på ljuset är extra farlig för ögonen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Grymt snyggt !

Vågar man köra en sån där laser ute i det fria, eller kör ni med Skyddsglasögon på ?

På jobbet har vi lite olika lasrar, och Diod / Fiber lasrarna kräver ju speciella skyddsglas.
Just pga. att våglängden på ljuset är extra farlig för ögonen.


Kör med speciella glasögon och stängd lucka.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



Skönt å höra

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Qaz skrev:
Blir det fogskum och sen snida med plywooden som guide i de runda hörnen sen? Verkar supersmidigt för att få bra rätt mått på platta ytor (och inte fylla hela garaget med frigolitspån ).


Det går faktiskt att göra lite krökta ytor också! Vi har gjort bokomslag på jobbet, och använt ett mönster liknande detta för att få en böjbar rygg. Perfekt att sedan spackla igen


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Färdigslipad och provmonterad, nu blir det några lager släppmedel och sen avgjutning i veckan.


Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Ser kanonbra ut, lite högre tempo än på mitt slipande...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Sjukt nice!

Hmmm. Gångjärnet till fronthuven... Temporär lösning? ...kändes lite "grindstolpe"...

_________________
Magnus Falk
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
stilldouble skrev:
Sjukt nice!

Hmmm. Gångjärnet till fronthuven... Temporär lösning? ...kändes lite "grindstolpe"...


Går inte att göra på så många andra sätt än sådär om man inte vill bygga om både huv och front. Sitter sådär på original också kommet dock knappt synas när innerskärmarna kommer på plats.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Provmonterad, ska dit en list på toppen.


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Man blir mållös som vanligt thumbs up


En undring, när du cadade de utskurna träbitarna, gör du det som lådan du vill ha först och omvandlar det sen till de olika skivorna med monteringsslitsar o allt. Eller gör du skivorna en o en som sen blir lådan? Om du förstår hur jag menar. Nyfiken på arbetsprocessen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Trevligt hur fick ni ut pluggen? Offrade den? Eller var designen så det gick demontera med släpp?

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Michael Th skrev:
Trevligt hur fick ni ut pluggen? Offrade den? Eller var designen så det gick demontera med släpp?


Den offrades, lär aldrig bygga någon fler så kändes onödigt att göra en form och eftersom pluggen var byggd av 4mm plywood så var den rätt enlek att bryta sönder.



Magnus Thomé skrev:
Man blir mållös som vanligt thumbs up


En undring, när du cadade de utskurna träbitarna, gör du det som lådan du vill ha först och omvandlar det sen till de olika skivorna med monteringsslitsar o allt. Eller gör du skivorna en o en som sen blir lådan? Om du förstår hur jag menar. Nyfiken på arbetsprocessen.



Brukar alltid börja med att rita så som jag vill att den färdiga detaljen ska se ut sen lägger jag in den i en sammanställning och ritar plywoodskivorna på ytorna i den i olika parter så varje del blir en egen part. Sen ritar jag ut "monteringstapparna" och sen med de som referens kapar upp hålen i intilliggande del.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

thumbs up

Är ju nybörjare med Fusion360 för 3dprintandet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



per_cooper skrev:
stilldouble skrev:
Sjukt nice!

Hmmm. Gångjärnet till fronthuven... Temporär lösning? ...kändes lite "grindstolpe"...


Går inte att göra på så många andra sätt än sådär om man inte vill bygga om både huv och front. Sitter sådär på original också kommet dock knappt synas när innerskärmarna kommer på plats.
Jag reagerade också på att gångjärnen såg lite temporära ut, framför allt att man ser dem sticka ut i fronten. Blev tvungen att googla fram lite bilder på RS200 och blev inte mycket klokare. På en del exemplar syns gångjärnen utifrån, på andra inte alls.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 49, 50, 51   >>
109 besök senaste veckan (308875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande