Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 49, 50, 51   >>
111 besök senaste veckan (308877 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Freddo skrev:
per_cooper skrev:
stilldouble skrev:
Sjukt nice!

Hmmm. Gångjärnet till fronthuven... Temporär lösning? ...kändes lite "grindstolpe"...


Går inte att göra på så många andra sätt än sådär om man inte vill bygga om både huv och front. Sitter sådär på original också kommet dock knappt synas när innerskärmarna kommer på plats.
Jag reagerade också på att gångjärnen såg lite temporära ut, framför allt att man ser dem sticka ut i fronten. Blev tvungen att googla fram lite bilder på RS200 och blev inte mycket klokare. På en del exemplar syns gångjärnen utifrån, på andra inte alls.


Alla original jag hittat har gångjärn som sticker mer eller mindre fram, jag gjorde ett par försök och ha leden nån cm längre in men då går det inte att öppna huven så pass mycket att den inte ramlar igen direkt. Tror många av gångjärnen som man inte ser på bilder är svartmålade för att smälta in i skarven.

Bilderna är på riktiga RS200





Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



På sista bilden ser det ut att sitta sådana snabb/drag-sprintar, troligen liknande som från flyget, antagligen för att snabbt kunna lyfta av huven helt, tillför lite rejsigare känsla än ett vanligt ved-bodsgångjärn

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Grenrör och avgassystem klart sånär som på upphängningen vid slutröret.









Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Grymt snyggt grenrör!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Som tyst följare måste jag bara skicka några uppmuntrande ord
Fantastiskt inspirerande att se bygget ta form och det blir lite som en välbehövd spark i baken på mig att faktiskt göra något själv .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Poetiskt vackert!

_________________
Magnus Falk
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Fått för mig att jag ska ha plemium i kolfiber så börjat snickra på gjutplugg.
Tack till Himlar för tipset på mönster för att göra det möjligt att böja plywooden runt radier.








Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Wow. Bara wow.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Vackert att se!.

Hur går tankarna kring att fästa kolfiberdelen i aluplattan på insuget?

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



per_cooper skrev:
Fått för mig att jag ska ha plemium i kolfiber så börjat snickra på gjutplugg.
Tack till Himlar för tipset på mönster för att göra det möjligt att böja plywooden runt radier.


Svincoolt! Och kul att böjtekniken fungerade också i den här applikationen. Vad har du använt för att spackla med? Och har du räknat något på trycket i plenumet, hur klarar det till exempel en baktändning? Kolfiberplenum kan vara lite känsliga för sånt, fråga inte varför jag råkar veta det ...

erikjakan skrev:

Hur går tankarna kring att fästa kolfiberdelen i aluplattan på insuget?


Jag tänker på samma, det vore intressant att höra hur du har resonerat kring detta. Jag vill minnas att vi blandade att gjuta och limma in delar på FS-bilarna, beroende på dåvarande års smak och designfilosofi, men det finns ju fördelar med båda.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
erikjakan skrev:
Vackert att se!.

Hur går tankarna kring att fästa kolfiberdelen i aluplattan på insuget?

Mvh Erik Wedlund



Blir en yttre och en inre kant som kolfibern limmas emot, möjligt att man skulle kunna skruva den också men skulle helst slippa det.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Himlar skrev:
per_cooper skrev:
Fått för mig att jag ska ha plemium i kolfiber så börjat snickra på gjutplugg.
Tack till Himlar för tipset på mönster för att göra det möjligt att böja plywooden runt radier.


Svincoolt! Och kul att böjtekniken fungerade också i den här applikationen. Vad har du använt för att spackla med? Och har du räknat något på trycket i plenumet, hur klarar det till exempel en baktändning? Kolfiberplenum kan vara lite känsliga för sånt, fråga inte varför jag råkar veta det ...

erikjakan skrev:

Hur går tankarna kring att fästa kolfiberdelen i aluplattan på insuget?


Jag tänker på samma, det vore intressant att höra hur du har resonerat kring detta. Jag vill minnas att vi blandade att gjuta och limma in delar på FS-bilarna, beroende på dåvarande års smak och designfilosofi, men det finns ju fördelar med båda.


Spacklat med en blandning av polyester och mikrosfärer. Billigaste spacklet att fylla igen det stora hålen, (jobbar med mikrosfärer så de är gratis)

Kört en snabb fem analys med 3 bars laddtryck, just nu är det ritat med 3mm tjock kolfiber men ska nog dra ner det något på de flesta ställena utom där den limmas.


Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Precis sådär gjorde vi till pv'n, fast i plåt istf playwood åsså gjorde vi den i 2 delar kolfiber å skruva ihop så att vi kunde skruvaisär å tuns med olika trattlängder

_________________
Magnus hägglund
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Spacklat och slipat idag, i veckan blir det att göra gjutform.




Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
3d-printat ut en luftkanal som ska gå från ena sidoluftintaget ner till luftfiltret, ska gjutas av.
Gjort formar till plenumet
Byggt tryckrör mellan turbo och IC









Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Som vanligt står det som spön i backen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Den där 3D-printade luftkanalen, ritade den som som ett skal ? , Hur tjocka väggar ?
Kommer du bara använda den ihoplimmade 3D-printade luftkanal till en plugg eller kommer du klä den på ut/insidan med glasfiber så att 3D printen blir distansmaterialet.

Som du kanske förstår på mina frågor så har jag funderat en del på hur man skulle kunna använda 3D printning till karrosseritillverkning dock har 3D-printkollektivet sågat mina tankar rakt av.

_________________
Göran Nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Duvan skrev:
Den där 3D-printade luftkanalen, ritade den som som ett skal ? , Hur tjocka väggar ?
Kommer du bara använda den ihoplimmade 3D-printade luftkanal till en plugg eller kommer du klä den på ut/insidan med glasfiber så att 3D printen blir distansmaterialet.

Som du kanske förstår på mina frågor så har jag funderat en del på hur man skulle kunna använda 3D printning till karrosseritillverkning dock har 3D-printkollektivet sågat mina tankar rakt av.


På denna var det lite blandat mellan delarna, allt ritades som solider men beroende på hur de såg ut så var de bara skal eller när det var överhäng körde vi med infill på 5%

Används som plugg, får ett lager sprutspackel och sedan släppmedel, gjuts uppepå den och sen kapas den i mitten och plastat tillbaka ihop. Bild på resultatet kommer imorgon eller i alla fall inom kort.
Att skriva ut och använda 3d-printen som kärna blir nog rätt tungt i slutändan.
Så jag skulle säga att 3d-printning funkar utmärkt till att bygga gjutpluggar men skulle nog inte använda dem till cellkärna i någon större utsträckning.

Väggtjockleken är väl ca 2mm utan att veta exakt.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snyggt Per!
Gjutformen till plenumet är ju ett konstverk i sig!
Men varför blir det dubbla dumpventiler?
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
claes t skrev:
Snyggt Per!
Gjutformen till plenumet är ju ett konstverk i sig!
Men varför blir det dubbla dumpventiler?
/Claes


De var i minsta laget så körde dubbla.
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Fantastiskt bygge, alltid lika kul att se framstegen.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 49, 50, 51   >>
111 besök senaste veckan (308877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande