Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2022/1985
55 besök idag (128589 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Baklysena har kommit på plats, plemiumet har gjutits och kylkanalen limmats på plats.








Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1217



Mycket fint!

Hatten av. Har mött min överman i produktivitet

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Idag har vi gjort ett svänghjul, fästhålen kommer bli borrade när vi kan dubbelkolla dem mot vevaxeln och skruvarna som håller slitplattan ska bytas.








Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ajden
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2273



Har tillverkat trattarna till insuget. Gjorde en liten film om hur man tillverkar trattar. Tänkte jag kan bjuda på det nu när jag ändå nästan aldrig säljer några trattar. Jag gjorde av med några meter rör innan jag kom fram till en process som fungerade, men här är den!



_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 156



Cool process! Hvilken materialtykkelse benytter du? Må lage 8st til min Daimler V8 med indre diameter på 33mm. Vurderer å få hele innsugsroret med 45grader og injektorboss stopt i alu.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ajden
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2273



vanlig aluminium typ AW-6060

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Marcus Gustafsson
Väster om Österhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8154



Riktigt intressant att inte bara följa bygget utan även hur ni har gjort saker! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 841



Ajden skrev:
Har tillverkat trattarna till insuget. Gjorde en liten film om hur man tillverkar trattar. Tänkte jag kan bjuda på det nu när jag ändå nästan aldrig säljer några trattar. Jag gjorde av med några meter rör innan jag kom fram till en process som fungerade, men här är den!
]

TACK!!! Mycket uppskattad delning!

_________________
Fredrik Reichel
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Nån som vet var man köper 3m epoxy lim DP420NS eller DP420 (svart) i Sverige?


Skannat den plemiumet för att rita kanalen den ska limmas i, för den intresserade gå in påhttp://3d-scanning.se

Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 998



Jag har också tillverkat en massa trattar, men med mer konisk form(faktiskt en låååång radie).
värmde inte fullt lika mycket, dornen är högglanspolerad.
Jag använde 'rocol' som smörjmedel, det funkade bäst, provade även lite olika 'pressoljor' från en lokal liten firma som pressar mycket koppargrejer.
Sen tillverkade jag en fixtur för att kunna slå loss tratten utan åverkan, och slippa värma loss den från dornen(för att slippa polera dornen igen pga bränd olja).
Jag har även tillgång till en press med pump, funkade mycket bättre(mindre risk för sprickor) då man hade en konstant hastighet på pressningen.

Ni kan se formen lite i den här videosnutten
https://www.youtube.com/watch?v=OIjbA9g4tx8

Jag har fler längder också(olika vinkel), men även som du skriver, man säljer inte många.

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2620



När jag format alu så körde jag det i ugnen så de blev mjukt å gosigt,sen när formen var klar så blev det nån värmebehandling så de blev hårt å fint igen, ingen aning vilka cykler det var,gubbarna på jobbet gjorde det, vi värmebehandlar en hel del prylar till flyg å rymdindustrin.
Men hur som så blev jag väldigt förvånad hur lättarbetat det blev 👍

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ajden
Sundsvall
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2273



Det blir riktigt lätt att forma alu om man värmt det. Trattarna går inte alls att pressa utan värme och efter man värmt de har man ca 2 dagar på sig att pressa dom sen börjar de bli hård igen. Det går inte att värma hela tratten för då viker den sig längst upp istället för att bli en tratt.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4335



Intrssant thumbs up
Är det samma på om man gör en svarvad tratt, att man kan trycksvarva en fin radie
om man värmer upp?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Gjort ett par kåpor över oljekylarna till låda och motor. Luft från musöronen på taket ska kopplas in till dem.






Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 72



Hur tillverkade du pluggarna till det som senare blev kåpor till oljekylare?

_________________
Göran Nilsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Duvan skrev:
Hur tillverkade du pluggarna till det som senare blev kåpor till oljekylare?


3d utskrivna i PLA
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Gjort fästen och monterat dit extraljusen i stötfångaren och kapat ur för framlysena och passat in lycktsargerna.



Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3170



Sitter inte dom bultarna väldigt utsatt där eller det tillkommer något under?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 907


Trådstartare
Svante skrev:
Sitter inte dom bultarna väldigt utsatt där eller det tillkommer något under?


Dels så kommer de kapas vid muttern och dels så kommer det en läpp under fronten som jag inte har men ska tillverkas. Fästena sitter också något högre än golvet på bilen just nu.

Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892



Snygga grejer!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6376



Jäkligt snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2022/1985
55 besök idag (128589 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >