Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2022/1985
296 besök senaste veckan (137975 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24   >>
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
Kurre86 skrev:
Ska man ändå ha en kedja/rem/drev för att få axeln framåt i bilen kan man ju välja utväxling där för att kompensera för dlinnader mellan diffarna...


Undviker gärna det dels eftersom det är rätt svårt att träffa exakt rätt sen blir det en rätt mycket mer komplex fördelningslåda om man ska i med drev. enklast är med kedja och 1:1.


Diffen verkar ha en utväxling på 35 : 8 = 4.375, så kom gärna med tips på sådana diffklumpar.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 637



Grymt bygge som vanligt

_________________
Oscar Zettervall
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
PaZ
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 729



Nissan Skyline verkar finnas med rätt utväxling. Ingen aning om den snurrar åt rätt håll.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
PaZ skrev:
Nissan Skyline verkar finnas med rätt utväxling. Ingen aning om den snurrar åt rätt håll.

/ P


Var det jag hittade också, men vi har nog kommit fram till att det bästa alternativet är att bygga en liten växellåda som vänder håll, vi placerar den då precis framför motorn och flyttar på så sätt kardanen något in mot mitten.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
PaZ
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 729



per_cooper skrev:
PaZ skrev:
Nissan Skyline verkar finnas med rätt utväxling. Ingen aning om den snurrar åt rätt håll.

/ P


Var det jag hittade också, men vi har nog kommit fram till att det bästa alternativet är att bygga en liten växellåda som vänder håll, vi placerar den då precis framför motorn och flyttar på så sätt kardanen något in mot mitten.


Kanske byta utväxling i slutväxeln bak till något numerärt lägre? Det bör ju bli rejält mycket lättare ekipage jämfört med donatorbilen (som dessutom ska klara att dra släp i uppförsbackar). Kanske man kan hitta en kortare växellåda med färre växlar för att förenkla packningen bakåt? Men ni får väl räkna igenom drivlinan och hjulstorlekarna och se hur det passar.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5385



Häringe riktigt kunnat släppa det här alltså

Ni har bestämt att ha ditt som på bild?
Dvs audins diffklump, sitttande så den "pekar bakåt?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
knotan skrev:
Häringe riktigt kunnat släppa det här alltså

Ni har bestämt att ha ditt som på bild?
Dvs audins diffklump, sitttande så den "pekar bakåt?


Ja det är fortfarande tanken.

Har tänkt lite sen det förra inlägget och lurar på att skippa lösningen med dubbla fördelningslådor och bara köra en längst bak med drev istället och vända rotationen redan där. Blir förmodligen 4 drev eftersom med 2 kommer jag inte tillräckligt långt ut för att komma förbi motor och låda.

Så tanken är nu, fördelningslåda i bak där rotationsriktningen på kardanaxeln vänds, kardan fram till diffklumpen som är upp och ner med ingående axel pekandes bakåt.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16312



Ett sätt att tänka mindre skulle kunna vara (men dumt på hur många sätt som helst), kedja bak, axel fram och och förbi diffen och kedja till pinjongen.
Allt snurrar år standard håll, diffen monterad som vanligt (ingående axel framåt), men fram istället för bak.
Många rörliga delar, men inget jox med utväxlingar etc (om kedjeöverföringarna är lika, axeln kan ju snurra snabbare/långsammare om det passar).
Men vart ska det få plats att gå förbi framdiffen (det blir en hög tunnel i så fall)?

Även dumma koncept kan vara bra att lista, så man vet vad man inte vill göra

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 428



per_cooper skrev:
knotan skrev:
Häringe riktigt kunnat släppa det här alltså

Ni har bestämt att ha ditt som på bild?
Dvs audins diffklump, sitttande så den "pekar bakåt?



Så tanken är nu, fördelningslåda i bak där rotationsriktningen på kardanaxeln vänds, kardan fram till diffklumpen som är upp och ner med ingående axel pekandes bakåt.



👍 Det tror jag blir absolut bästa lösningen.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

Megane RS #såld
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett sätt att tänka mindre skulle kunna vara (men dumt på hur många sätt som helst), kedja bak, axel fram och och förbi diffen och kedja till pinjongen.
Allt snurrar år standard håll, diffen monterad som vanligt (ingående axel framåt), men fram istället för bak.
Många rörliga delar, men inget jox med utväxlingar etc (om kedjeöverföringarna är lika, axeln kan ju snurra snabbare/långsammare om det passar).
Men vart ska det få plats att gå förbi framdiffen (det blir en hög tunnel i så fall)?

Även dumma koncept kan vara bra att lista, så man vet vad man inte vill göra


Funderade på det en sväng jag med men kom fram till att försöka minimera mängden egna lådor och bara bygga en längst bak, troligen kan man bygga lådan med kugghjul mindre än om man skulle bygga med kedja också. Så lättare, mindre jobb och billigare samt mindre som kan jävlas.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1013



Men den där BMW fördelningslådam då, parad med en Audi låda utan mittdiff, känns det inte görbart?

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 68



Antar att en lambo eller R8 låda är uteslutet? Dom kanske rent av är större/ klumpigare än motsvarande lösning med en vanlig rak audi q-låda...

_________________
Kristoffer Clasén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6433



Tänkte precis skriva det, r8 eller lambolåda..

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Antar att en lambo eller R8 låda är uteslutet? Dom kanske rent av är större/ klumpigare än motsvarande lösning med en vanlig rak audi q-låda...


Endast uteslutet pga pris, finns inte rum i budgeten för en sådan drivlina. Kollar man på skroten får man slanta upp ca 200kkkr för en sådan drivlina och det känns lite dyrt. Problemet infinner sig när man bygger en bil med ett par års mellanrum utan att sälja dem sen så funkar det inte att välja de dyraste men kanske bästa lösningarna. Är inte heller särskilt sugen på att ragga sponsorer, då får man bara en massa förpliktelser sen. Men vill nån sponsra utan efterföljande krav på publicitet så...
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6433




_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
erikjakan skrev:
https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-Manual-Gearbox-Transmission-3260525/254550792921?hash=item3b4468dad9:g:mckAAOSw25FeeydO

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-FRONT-DIFF . . . .

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-PROPSHAFT- . . . .


Å fan det där var intressant
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 68



Alternativet finns ju annars att köra "snik-versionen" aka haldex/ visco. Plocka ut momentet från "framdiffen" i transaxel-lådan och montera en vinkelväxel på sidan av växellådan där kardanen till framaxeln kopplas på i framänden.

Principen fungerar ju på porsches 911 4wd, alltså visco/ haldex till framaxeln, och vinkelväxelprincipen på i princip alla fyrhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. Ett modifierat lock till transaxellådan, en metod att "koppla in sig" på diffen, en förlängd medbringare, och någon form av vinkelväxel.

_________________
Kristoffer Clasén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 918


Trådstartare
erikjakan skrev:
https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-Manual-Gearbox-Transmission-3260525/254550792921?hash=item3b4468dad9:g:mckAAOSw25FeeydO

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-FRONT-DIFF . . . .

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-PROPSHAFT- . . . .



Tack för tipset, för sakens skull kan jag nu meddela att vi kan sluta fundera över lösningar eftersom jag precis beställt låda och diff ovan
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3115



per_cooper skrev:
erikjakan skrev:
https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-Manual-Gearbox-Transmission-3260525/254550792921?hash=item3b4468dad9:g:mckAAOSw25FeeydO

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-FRONT-DIFF . . . .

https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-R8-5-2-FSI-quattro-2010-RHD-PROPSHAFT- . . . .



Tack för tipset, för sakens skull kan jag nu meddela att vi kan sluta fundera över lösningar eftersom jag precis beställt låda och diff ovan



_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5132



Jag tror det är en bra lösning! :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16312



per_cooper skrev:
Tack för tipset, för sakens skull kan jag nu meddela att vi kan sluta fundera över lösningar eftersom jag precis beställt låda och diff ovan
Då jag jag ju inte så fel ute då
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1600102#1600102
Men vem hade räknat med vettiga priser...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2022/1985
296 besök senaste veckan (137975 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >