Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 49, 50, 51 >> 80 besök senaste veckan (308971 totalt) |
Undviker gärna det dels eftersom det är rätt svårt att träffa exakt rätt sen blir det en rätt mycket mer komplex fördelningslåda om man ska i med drev. enklast är med kedja och 1:1. Diffen verkar ha en utväxling på 35 : 8 = 4.375, så kom gärna med tips på sådana diffklumpar. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Var det jag hittade också, men vi har nog kommit fram till att det bästa alternativet är att bygga en liten växellåda som vänder håll, vi placerar den då precis framför motorn och flyttar på så sätt kardanen något in mot mitten. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Kanske byta utväxling i slutväxeln bak till något numerärt lägre? Det bör ju bli rejält mycket lättare ekipage jämfört med donatorbilen (som dessutom ska klara att dra släp i uppförsbackar). Kanske man kan hitta en kortare växellåda med färre växlar för att förenkla packningen bakåt? Men ni får väl räkna igenom drivlinan och hjulstorlekarna och se hur det passar. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
Ja det är fortfarande tanken. Har tänkt lite sen det förra inlägget och lurar på att skippa lösningen med dubbla fördelningslådor och bara köra en längst bak med drev istället och vända rotationen redan där. Blir förmodligen 4 drev eftersom med 2 kommer jag inte tillräckligt långt ut för att komma förbi motor och låda. Så tanken är nu, fördelningslåda i bak där rotationsriktningen på kardanaxeln vänds, kardan fram till diffklumpen som är upp och ner med ingående axel pekandes bakåt. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ett sätt att tänka mindre skulle kunna vara (men dumt på hur många sätt som helst), kedja bak, axel fram och och förbi diffen och kedja till pinjongen.
Allt snurrar år standard håll, diffen monterad som vanligt (ingående axel framåt), men fram istället för bak. Många rörliga delar, men inget jox med utväxlingar etc (om kedjeöverföringarna är lika, axeln kan ju snurra snabbare/långsammare om det passar). Men vart ska det få plats att gå förbi framdiffen (det blir en hög tunnel i så fall)? Även dumma koncept kan vara bra att lista, så man vet vad man inte vill göra |
||||
👍 Det tror jag blir absolut bästa lösningen. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Funderade på det en sväng jag med men kom fram till att försöka minimera mängden egna lådor och bara bygga en längst bak, troligen kan man bygga lådan med kugghjul mindre än om man skulle bygga med kedja också. Så lättare, mindre jobb och billigare samt mindre som kan jävlas. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Endast uteslutet pga pris, finns inte rum i budgeten för en sådan drivlina. Kollar man på skroten får man slanta upp ca 200kkkr för en sådan drivlina och det känns lite dyrt. Problemet infinner sig när man bygger en bil med ett par års mellanrum utan att sälja dem sen så funkar det inte att välja de dyraste men kanske bästa lösningarna. Är inte heller särskilt sugen på att ragga sponsorer, då får man bara en massa förpliktelser sen. Men vill nån sponsra utan efterföljande krav på publicitet så... _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Å fan det där var intressant _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Alternativet finns ju annars att köra "snik-versionen" aka haldex/ visco. Plocka ut momentet från "framdiffen" i transaxel-lådan och montera en vinkelväxel på sidan av växellådan där kardanen till framaxeln kopplas på i framänden.
Principen fungerar ju på porsches 911 4wd, alltså visco/ haldex till framaxeln, och vinkelväxelprincipen på i princip alla fyrhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. Ett modifierat lock till transaxellådan, en metod att "koppla in sig" på diffen, en förlängd medbringare, och någon form av vinkelväxel. _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Tack för tipset, för sakens skull kan jag nu meddela att vi kan sluta fundera över lösningar eftersom jag precis beställt låda och diff ovan _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men vem hade räknat med vettiga priser... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 49, 50, 51 >> 80 besök senaste veckan (308971 totalt) |