Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 49, 50, 51   >>
251 besök idag (307215 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



matfo skrev:
Finns en RS200 till salu och det ligger ett par hundra fotografier på auktionssidan, kanske kan vara bra att ha som referens till detta grymma bygge!?
https://bringatrailer.com/listing/1986-ford-rs200-3/?fbclid=IwAR3z35vrRb-KPyazNI2BLq8VSrnOzpM3y9vVAMzaoG4Z-U6R4aHT_ixob7c


För att vara en av 24 tillverkade RS200 Evo, med 80 mil på mätaren... Till salu för sannolikt friska pengar, så måste jag säga att den var riktigt smutsig, nästan sunkig...

Fast som inspiration och bildbank så funkar ju bilderna, för att se orginallösningarna...

_________________
Magnus Falk
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



stilldouble skrev:
matfo skrev:
Finns en RS200 till salu och det ligger ett par hundra fotografier på auktionssidan, kanske kan vara bra att ha som referens till detta grymma bygge!?
https://bringatrailer.com/listing/1986-ford-rs200-3/?fbclid=IwAR3z35vrRb-KPyazNI2BLq8VSrnOzpM3y9vVAMzaoG4Z-U6R4aHT_ixob7c


För att vara en av 24 tillverkade RS200 Evo, med 80 mil på mätaren... Till salu för sannolikt friska pengar, så måste jag säga att den var riktigt smutsig, nästan sunkig...

Fast som inspiration och bildbank så funkar ju bilderna, för att se orginallösningarna...

80 mil på mätaren och kvitton på motorrenovering ... dom håller inte så bra dom där

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Ett standard rally är väl bara 20-30 mil? Håller motorn mer än det är den ju för bra.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ett litet bevis på att jag gör någonting

Spacklat, slipat och sprutspacklat formen för innerskärmarna i bak. I helgen blir det gjutning.


Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Gjutit bakre innerskärmarna och börjat montera dem, en bit kommer sitta i huven och en bit kommer vara skruvad i chassit, detta pga att oljekylarna hamnar i vägen för att kunna huven. Kommer täta emellan dem med nån slags gummilist eller gummiduk.





Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Kul!

Det där snorgröna du haft på plasten, är det glasfiberspackel?


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



erki87 skrev:
Kul!

Det där snorgröna du haft på plasten, är det glasfiberspackel?


mvh Eric


Ser ut som långtrådig glasfiberspackel.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Svante skrev:
erki87 skrev:
Kul!

Det där snorgröna du haft på plasten, är det glasfiberspackel?


mvh Eric


Ser ut som långtrådig glasfiberspackel.


Ja precis, brukar sätta fast glasfiberbitarna initialt med glasfiberspackel. Garaget sitter ihop med huset så jag undviker att plasta innan det blir så varmt att jag kan ha garagedörren öppen hela dagen. Små grejer har jag en liten separat plastverkstad jag kan hålla till i men får inte in hela bilen där.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Har gjort kanalerna som sidorutans lister ska sitta i, använde 3 lager 5mm foamcore på rutorna som jag tejpade in för att få rätt form.
Har också gjort en gjutform för hålet i bakvingen.










Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ska plasta fast avgjutningen av hålet i bakvingen, pluggen har jag satt i för att den ska hålla formen bättre tills den är fastplastad. Funderar dock på hur jag ska lyckas plasta inifrån på ovansidan blir en kanal som är 45cm lång och 7x9cm. Lurar på om man ska försöka linda in en påse med blött glasfiber som man sedan blåser upp. Vill gärna plasta både inifrån och utifrån för att minska risken att det blir sprickor i skarven. Nån som har en klurig lösning?


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Slipat in sidofönsterbågarna, nu måste jag bara få hem listen så jag kan prova ut vilket djup jag ska limma fast dem på.
Även plastat in hålet i bakvingen, blev att jag slipade ur med liten spalt och väldigt flack vinkel mellan de olika bitarna och bara plastade från utsidan.




Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vet inte om jag missat det eller?
Vad är tanken med det inplastade hålet i vingen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Lillen skrev:
Vet inte om jag missat det eller?
Vad är tanken med det inplastade hålet i vingen?


Där fanns inget hål tidigare.
Men det ska vara ett....


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
lewan skrev:
Lillen skrev:
Vet inte om jag missat det eller?
Vad är tanken med det inplastade hålet i vingen?


Där fanns inget hål tidigare.
Men det ska vara ett....



Precis, de som gjutit min kaross hade tagit lite genvägar och gjort det enkelt för sig och skippat hålet, blir ju en rätt mycket mer komplex form med ett sådant hål. Kände dock att jag skulle störa mig på om det inte fanns där så fixade dit ett.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Lillen skrev:
Vet inte om jag missat det eller?
Vad är tanken med det inplastade hålet i vingen?

Så regnvatten dräneras. .
Klart hålet skall vara där.. blir ju ett helt annat utseende annars... thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



per_cooper skrev:
Slipat in sidofönsterbågarna, nu måste jag bara få hem listen så jag kan prova ut vilket djup jag ska limma fast dem på.


Hur avgör man mängden lim efter det? Man gör en viss höjd på strängen antar jag, men hur mycket ska man räkna med att den deformeras/sjunker när man sätter dit rutan?
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
per_cooper skrev:
Slipat in sidofönsterbågarna, nu måste jag bara få hem listen så jag kan prova ut vilket djup jag ska limma fast dem på.


Hur avgör man mängden lim efter det? Man gör en viss höjd på strängen antar jag, men hur mycket ska man räkna med att den deformeras/sjunker när man sätter dit rutan?


Det kommer vara vevbara rutor (gul). Har en fundering om jag kan limma bara sidorna (rött) av spåret som rutlisten (grön) sitter i och sen pumpa in en blandning av polyester och microsfärer i hålrummet (blått) mellan den befintliga ramen och de jag byggt nya. Kommer limma även siderna med denna blandning men eventuellt en lite annan viskositet.
Vill ha så styv rutram som möjligt för ökad chans att jag för dörren vattentät.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Limmat in ena fönsterbågen, rätt säker på att det blir bra men ska göra klart fönstermekanismen innan jag sätter dit andra sidan.
Börjat på innerdörrpanelen, kommer behöva korta dem eftersom dörrarna är lägre än original sierra. Täppt igen hålen och plastat ett par lager på insidan för att de ska bli styva så jag kan slipa och spackla dem sedan. Tanken är att gjuta av dem i kolfiber sen.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ifall jag skulle bli mörkrädd...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 49, 50, 51   >>
251 besök idag (307215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande