Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 49, 50, 51   >>
109 besök senaste veckan (308875 totalt)
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Har du använt den typen av vacuumslang tidigare och vad är din erfarenhet i så fall ?
Finns det inte svenska leverantörer som kan matcha easycomposit när det gäller priser ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Duvan skrev:
Har du använt den typen av vacuumslang tidigare och vad är din erfarenhet i så fall ?
Finns det inte svenska leverantörer som kan matcha easycomposit när det gäller priser ?


Aldrig använt den typen av slang tidigare så vart sugen på att prova och se.
Jag har inte hittat någon leverantör någonstans som kan matcha easycomposites när det gäller priser, inte ens nu efter brexit.






Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



per_cooper skrev:

Jag har inte hittat någon leverantör någonstans som kan matcha easycomposites när det gäller priser, inte ens nu efter brexit.


Grymt bra tips som dök upp, tackar och bockar. thumbs up Bygget är exemplariskt som vanligt, man är lite bortskämd.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kapad, återstår inslipning mot dörren.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



som vanligt imponerad av dina arbeten..
liten fråga om du behöver limma ihop 2 bitar .. typ ytterdörrskin och stomme tillexempel. och inte kommer till att laminera/plasta fast.. vad skulle du då limma med ?

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Michael Th skrev:
som vanligt imponerad av dina arbeten..
liten fråga om du behöver limma ihop 2 bitar .. typ ytterdörrskin och stomme tillexempel. och inte kommer till att laminera/plasta fast.. vad skulle du då limma med ?


Skulle limma med en blandning av mikrosfärer och epoxy, alternativt mikrosfärer och polyester beroende på vilken plast jag limmar.
Det blir ett lim som är lätt och tar enkelt upp volym ifall det är lite spalt.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



per_cooper skrev:
Aldrig använt den typen av slang tidigare så vart sugen på att prova och se.
Jag har inte hittat någon leverantör någonstans som kan matcha easycomposites när det gäller priser, inte ens nu efter brexit.


Det går inte att få Easycomposites att skicka utan brittisk moms?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Westersund skrev:
per_cooper skrev:
Aldrig använt den typen av slang tidigare så vart sugen på att prova och se.
Jag har inte hittat någon leverantör någonstans som kan matcha easycomposites när det gäller priser, inte ens nu efter brexit.


Det går inte att få Easycomposites att skicka utan brittisk moms?


tror dom gör det per automatik iom att det är export

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Westersund skrev:
per_cooper skrev:
Aldrig använt den typen av slang tidigare så vart sugen på att prova och se.
Jag har inte hittat någon leverantör någonstans som kan matcha easycomposites när det gäller priser, inte ens nu efter brexit.


Det går inte att få Easycomposites att skicka utan brittisk moms?


tror dom gör det per automatik iom att det är export

/C


Ja, finns så man väljer att se priserna utan VAT, sen löser de det automatiskt. Var ingen VAT på senaste beställningen jag gjorde. Man brukar betala den Svenska vid införtullningen i Sverige eller så kommer det wn faktura i efterhand.


Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Toppen! Vet att alla företag inte är lika sugna på att skicka utan moms, men bra att veta. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11231



per_cooper skrev:
Michael Th skrev:
som vanligt imponerad av dina arbeten..
liten fråga om du behöver limma ihop 2 bitar .. typ ytterdörrskin och stomme tillexempel. och inte kommer till att laminera/plasta fast.. vad skulle du då limma med ?


Skulle limma med en blandning av mikrosfärer och epoxy, alternativt mikrosfärer och polyester beroende på vilken plast jag limmar.
Det blir ett lim som är lätt och tar enkelt upp volym ifall det är lite spalt.


Toppenbra svar, just det där med mikrosfärerna och ta upp volym i spalter hade jag inte tänkt på, nu kanske jag gör det i framtiden. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



per_cooper skrev:
Michael Th skrev:
som vanligt imponerad av dina arbeten..
liten fråga om du behöver limma ihop 2 bitar .. typ ytterdörrskin och stomme tillexempel. och inte kommer till att laminera/plasta fast.. vad skulle du då limma med ?


Skulle limma med en blandning av mikrosfärer och epoxy, alternativt mikrosfärer och polyester beroende på vilken plast jag limmar.
Det blir ett lim som är lätt och tar enkelt upp volym ifall det är lite spalt.


Okey tack sett på vissa båtbyggare u tube att dom använde någon metacryl 2 komp..??eller vad det hette... men... säkert rysligt starkt men kanske överkurs.. funderade på glasfiber spackel. Skall ju gjuta med polyester men då det inte blir en chemiskt bond funderat om kanske epoxi vore lämpligt , att få bättre vidhäftning med lämplig förtjocknings medel.då just dörrar huvar, är hög utsatta för flex.. men kanske siktar på månen...
Likadant att fästa distans material typ divynycell polyester med mikroballonger?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Mike peaty visar hur han limmar ihop delar till sin vinge med epoxy och mikroballonger i videon nedan. Antar det fungerar motsvarande med polyester?

12 minuter in här:
https://m.youtube.com/watch?v=WhLTUCTdYYk

_________________
Markus Ålind
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Jo frågan är ju om polyester är tillräckligt stark i limförmågan på härdad plast. Eller om man bör använda epoxi eller bättre

_________________
Michael Thulesius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Michael Th skrev:
Jo frågan är ju om polyester är tillräckligt stark i limförmågan på härdad plast. Eller om man bör använda epoxi eller bättre


Det gäller att de funkar tillsammans, polyester på polyester funkar ju men inte alla epoxiblandningar funkar på polyester.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DownforceGarage
Virsbo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 12



Underbart bygge och tråd att följa!

_________________
Christoffer "Totte" Pettersson

BMW E36 328i -97
BMW E91 330i -09
Nissan S13 Silvia PS13 -92
Citera
1800thomas
Glada Hudik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 13



MaZ skrev:
Michael Th skrev:
Jo frågan är ju om polyester är tillräckligt stark i limförmågan på härdad plast. Eller om man bör använda epoxi eller bättre


Det gäller att de funkar tillsammans, polyester på polyester funkar ju men inte alla epoxiblandningar funkar på polyester.


Njae, jag skulle nog formulera mig sig som att polyester fungerar på polyester men det kan vara tveksamt att använda polyester på epoxi. Epoxi däremot fungerar fint att limma mot både polyester samt epoxi men det gäller att man är noggrannare med rengöringen innan limning med epoxi då den inte innehåller lösningsmedel som kan lösa upp fetter etc.

Helt galet vad kul det är att följa Ajdenarna i byggena!

_________________
Thomas Hållén
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



1800thomas skrev:
MaZ skrev:
Michael Th skrev:
Jo frågan är ju om polyester är tillräckligt stark i limförmågan på härdad plast. Eller om man bör använda epoxi eller bättre


Det gäller att de funkar tillsammans, polyester på polyester funkar ju men inte alla epoxiblandningar funkar på polyester.


Njae, jag skulle nog formulera mig sig som att polyester fungerar på polyester men det kan vara tveksamt att använda polyester på epoxi. Epoxi däremot fungerar fint att limma mot både polyester samt epoxi men det gäller att man är noggrannare med rengöringen innan limning med epoxi då den inte innehåller lösningsmedel som kan lösa upp fetter etc.

Helt galet vad kul det är att följa Ajdenarna i byggena!


Rugga och aceton får man ju alltid köra om man inte laminerar vått i vått men tydligen finns det vissa epoxityper som inte fäster bra på polyester oavsett underlagsprepp.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Har du sett att det är 14 sidor RS200 special i nyaste numret av Racestripe tidningen, (finns tex på Readly)

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jobbar på en hel del med med karossen inte så mycket som syns men har börjat få ordning på dörrspalter mm.
Fick lov att förlänga biten under framrutan för att få en bra avslutning, den var kapad för mycket från föregående ägare. Gjorde en enkel form i mdf och gjöt en ny nederdel som jag sen plastat fast.




Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



"Gjorde en enkel form...." Den såg inte så enkel ut, Per!
Snyggt jobb som vanligt, trevlig midsommar!
/Claes


Jag gillar verkligen dörrsidorna, förresten! Kolfiber i kombination med randigt tyg är ju en perfekt kombo av race/komfort. Är formen en kopia av originalet eller är den byggd efter eget huvud?

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 49, 50, 51   >>
109 besök senaste veckan (308875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande