Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 49, 50, 51 >> 56 besök senaste veckan (308894 totalt) |
Nä är nog lugnt, den kommer ju ha rätt hög markfrigång, ev om jag känner att det ett problem monterar jag plastglidpuckar på dem. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Ja, man kan väl prima hela motorn. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Förra Top Doorslammer bilen jag mekade så hade vi Verdi pump på.
Procedur varje morgon innan uppstart så körde vi oljevärmaren en rätt bra stund (SAE70 olja) sedan av med remmen och sedan veva upp trycket innan start! Man kände rätt bra när trycket kom _________________ Patrik Lissjos |
||||||
Rätt bra grej att ha, kanske man inte orkar eller behöver göra det för en ganska standard motor inför varje start. Men när den vart tömd på olja eller stått en längre stund.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Klurar lite på vad bästa placeringen av oljekylaren i torrsumpsystemet är:
Alternativ 1, kylaren efter oljefiltret på väg in i motorn, kollar man på de flesta ställena verkar det vara ritat på detta sätt, nackdelen som jag ser det för mig är att det blir rätt mycke volym som ska trycksättas pga att min oljekylare sitter längst bak på bilen så oljetrycket kanske dröjer en lite längre stund än alternativ 2 Alternativ 2 kylaren på returledningen till oljetanken. Nån som har erfarenhet av de olika alternativen? _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Killgissningar deluxe här från mig men jag tä'nkeer mig att ju mindre tjafs som finns mellan högtryckssteget och förbrukaren (motorn), desto bättre/säkrare? Särskilt om alternativet är att åka tur och retur till en kylare en bit bort?
_________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Är inte ledningen till tanken inte ren olja utan mera ett skum som avluftas i tanken?
I så fall lär du behöva öka storleken på kylaren en aning. Men det kan ju samtidigt avlufta skummet en del så det blir mindre skum i tanken. |
||||||
Jag tror att du lättare bygger temp i tanken som sen följer med in i motorn med alt 2. Att kyla på väg in i maskinen borde ju vara bättre. Min ide brukar alltid vara att titta hur bilfabrikanterna väljer att göra. Speciellt de som har en motorsport avdelning. Dom vet.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Jag var i kontakt med tillverkaren (C&R) av min vattenkylare med inbyggd värmeväxlare kring hur den skulle kopplas in. De rekommenderade inkoppling på trycksidan.
Är inte värmeväxlare ett alternativ istället för kylare? Då slipper du de långa slangarna. |
||||||
När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?
Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
En termostat löser ju problemet får bli en sådan och kylaren på trycksidan. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Varför oljefilter sist...??? _________________ Michael Thulesius |
||||||
Om nåt lossnar på vägen....... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Oljefilter är till för att samla upp alla partiklar så dom inte åker in i motorn. Slangar, kylare kan släppa partiklar och framförallt om något händer med dessa så vill du inte att det trycks in i motorn, så filter sätter man ju alltid sist? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Nu kommer det dröja lääääänge innan jag är klar, men SPD som säljer kit till Opelmotorn jag har tycker att oljekylare skall vara mellan pump och oljetank. Jag har inte tänkt så långt (för det ligger långt in i framtiden ) men det verkar vettigare med termostat och kylare på trycksidan, det är ju den oljan man vill ha kontrolla tempen.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Varför inte använda en värmeväxlare olja/vatten som dom flesta moderna bilar? Du slipper långa rördragningar då den kan sitta vid motorn. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 49, 50, 51 >> 56 besök senaste veckan (308894 totalt) |