Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 49, 50, 51   >>
56 besök senaste veckan (308894 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Man får väl göra en lokal hasplåt profil över dom ?🤔

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Dubbel

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Benny_Gustavson skrev:
per_cooper skrev:
Benny_Gustavson skrev:
Vilket fränt bygge! Nivån är vad bara en annan kan drömma om.

Är det kylvattenrör som går under golvet?


Japp, hade tänkt att dra de i kardantunneln men blev lite trångt så hamnade under golvet istället.


Du är inte rädd att det ska ta i och förstöras?


Nä är nog lugnt, den kommer ju ha rätt hög markfrigång, ev om jag känner att det ett problem monterar jag plastglidpuckar på dem.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tillverkat en adapter för att få dit drevet till torrsumpspumpen på vevaxeln.






Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



6 kanten i fronten på pumpen?? för att "prima" pumpen??

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Michael Th skrev:
6 kanten i fronten på pumpen?? för att "prima" pumpen??


Ja, man kan väl prima hela motorn.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Förra Top Doorslammer bilen jag mekade så hade vi Verdi pump på.
Procedur varje morgon innan uppstart så körde vi oljevärmaren en rätt bra stund (SAE70 olja) sedan av med remmen och sedan veva upp trycket innan start!

Man kände rätt bra när trycket kom

_________________
Patrik Lissjos
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Rätt bra grej att ha, kanske man inte orkar eller behöver göra det för en ganska standard motor inför varje start. Men när den vart tömd på olja eller stått en längre stund.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Klurar lite på vad bästa placeringen av oljekylaren i torrsumpsystemet är:
Alternativ 1, kylaren efter oljefiltret på väg in i motorn, kollar man på de flesta ställena verkar det vara ritat på detta sätt, nackdelen som jag ser det för mig är att det blir rätt mycke volym som ska trycksättas pga att min oljekylare sitter längst bak på bilen så oljetrycket kanske dröjer en lite längre stund än alternativ 2

Alternativ 2 kylaren på returledningen till oljetanken.

Nån som har erfarenhet av de olika alternativen?



Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Killgissningar deluxe här från mig men jag tä'nkeer mig att ju mindre tjafs som finns mellan högtryckssteget och förbrukaren (motorn), desto bättre/säkrare? Särskilt om alternativet är att åka tur och retur till en kylare en bit bort?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Är inte ledningen till tanken inte ren olja utan mera ett skum som avluftas i tanken?
I så fall lär du behöva öka storleken på kylaren en aning.
Men det kan ju samtidigt avlufta skummet en del så det blir mindre skum i tanken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Jag tror att du lättare bygger temp i tanken som sen följer med in i motorn med alt 2. Att kyla på väg in i maskinen borde ju vara bättre. Min ide brukar alltid vara att titta hur bilfabrikanterna väljer att göra. Speciellt de som har en motorsport avdelning. Dom vet.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Jag var i kontakt med tillverkaren (C&R) av min vattenkylare med inbyggd värmeväxlare kring hur den skulle kopplas in. De rekommenderade inkoppling på trycksidan.


Är inte värmeväxlare ett alternativ istället för kylare?
Då slipper du de långa slangarna. thumbs up
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?

Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?

Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall.


En termostat löser ju problemet thumbs up får bli en sådan och kylaren på trycksidan.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



RallyQuattro skrev:
När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?

Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall.


Varför oljefilter sist...???

_________________
Michael Thulesius
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Michael Th skrev:
RallyQuattro skrev:
När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?

Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall.


Varför oljefilter sist...???


Om nåt lossnar på vägen.......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Michael Th skrev:
RallyQuattro skrev:
När motorn är kall så vill du ju inte pumpa oljan genom kylaren, men du kanske har en termostat också?

Sen vill man ju ha oljefiltret sist på slingan innan oljan går in i motorn, så kylaren bör ju sitta innan filtret i så fall.


Varför oljefilter sist...???


Oljefilter är till för att samla upp alla partiklar så dom inte åker in i motorn.

Slangar, kylare kan släppa partiklar och framförallt om något händer med dessa så vill du inte att det trycks in i motorn, så filter sätter man ju alltid sist?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Nu kommer det dröja lääääänge innan jag är klar, men SPD som säljer kit till Opelmotorn jag har tycker att oljekylare skall vara mellan pump och oljetank. Jag har inte tänkt så långt (för det ligger långt in i framtiden ) men det verkar vettigare med termostat och kylare på trycksidan, det är ju den oljan man vill ha kontrolla tempen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Börjat med oljetråget



Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



per_cooper skrev:
Klurar lite på vad bästa placeringen av oljekylaren i torrsumpsystemet är:
Alternativ 1, kylaren efter oljefiltret på väg in i motorn, kollar man på de flesta ställena verkar det vara ritat på detta sätt, nackdelen som jag ser det för mig är att det blir rätt mycke volym som ska trycksättas pga att min oljekylare sitter längst bak på bilen så oljetrycket kanske dröjer en lite längre stund än alternativ 2


Varför inte använda en värmeväxlare olja/vatten som dom flesta moderna bilar? Du slipper långa rördragningar då den kan sitta vid motorn.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 49, 50, 51   >>
56 besök senaste veckan (308894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande