Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 49, 50, 51   >>
56 besök senaste veckan (308894 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Monterar prylar och drar bromsledningar.




Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Läckert!

Vad är det som skall sitta på toppen av kardantunneln som kräver så många skruvar?

_________________
Magnus Falk
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
stilldouble skrev:
Läckert!

Vad är det som skall sitta på toppen av kardantunneln som kräver så många skruvar?


Det är en täckplåt, är samma mellanrum på skruvarna som på nitarna. Plåten ger rätt mycket styvhet till kardantunneln men då gäller det ju att den sitter fast också.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Hjulupphängningen börjar komma på plats


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Time laps över montaget än så länge.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



per_cooper skrev:
stilldouble skrev:
Läckert!

Vad är det som skall sitta på toppen av kardantunneln som kräver så många skruvar?


Det är en täckplåt, är samma mellanrum på skruvarna som på nitarna. Plåten ger rätt mycket styvhet till kardantunneln men då gäller det ju att den sitter fast också.


Vet du att IKEA har jättelåga insex med större skalle, i sitt reservdela lager.
Ta en näve och betala valfritt till välgörenhet.
Fast dom är blanka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
per_cooper skrev:
stilldouble skrev:
Läckert!

Vad är det som skall sitta på toppen av kardantunneln som kräver så många skruvar?


Det är en täckplåt, är samma mellanrum på skruvarna som på nitarna. Plåten ger rätt mycket styvhet till kardantunneln men då gäller det ju att den sitter fast också.


Vet du att IKEA har jättelåga insex med större skalle, i sitt reservdela lager.
Ta en näve och betala valfritt till välgörenhet.
Fast dom är blanka.


Har försänkta jag ska använda, de som sitter där nu är bara för att jag inte ville ha pulverlack i gängorna.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Monterar vidare och tillverkat nya styrarmsförlängare eftersom styrarmarna på nya styrväxeln skiljde lite i längd.





Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag borde kommentera mera. Jag följer dig på alla plattformar och är mycket imponerad av resultatet!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Första gången jag skriver något på detta forum, efter att ha läst under många år.

Mycket snyggt bygge, önskar jag hade möjlighet att bygga något liknande.
Men; jag hoppas att jag inte är den enda som ser att knutkorsen i styrningen är monterade fel.

_________________
Robert Norgren
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Första gången jag skriver något på detta forum, efter att ha läst under många år.

Mycket snyggt bygge, önskar jag hade möjlighet att bygga något liknande.
Men; jag hoppas att jag inte är den enda som ser att knutkorsen i styrningen är monterade fel.


Tänker du på att de är förskjutna 90 grader i förhållande till varandra, grejen är att det sitter en till knut på insidan också eftersom det var enda sättet att få ratten i rätt vinkel.
För övrigt så är knutarna förskjutna 90 grader på rätt många standardbilar, tex opel corsa som servon kommer ifrån så tror det inte gör så mycket, spelar nog större roll i en kardan.
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Ok, en extra knut förklarar saken.

Kanske göra ett test med rattrörelse kontra styrrackrörelse.
Se om det är någe som märks.
Troligen mera på ett "racing" rack, 2.x:1, än på ett vanligt, 3+:1.

_________________
Robert Norgren
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Ok, en extra knut förklarar saken.

Kanske göra ett test med rattrörelse kontra styrrackrörelse.
Se om det är någe som märks.
Troligen mera på ett "racing" rack, 2.x:1, än på ett vanligt, 3+:1.


Testade mäta men utan att ta bort gummidamaskerna lyckades jag inte mäta tillräckligt bra för att se någon tydlig rimlig trend verkar åtminstone inte vara något stor avvikelse.



Monterat bränsletank och sista plåten i fronten.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Ser jävligt bra ut!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Spenderat senaste tiden med att bygga elsystemet, mycket av det börjar bli klart , nu väntar jag på stakarna till motorn så jag kan få den ballanserad och sen bygga ihop den och få den på plats så man vet var alla anslutningspuknter sitter exakt.

Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Ännu en hatt av..!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Du har inget reservblock att använda för mockup medan du bygger den riktiga bottendelen?

Men att montera på allt på ett tomblock är ju jobb det med, men det behövs ju inga packningar eller momentdragningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Har nu fått stakarna så kunnat lämna in för balansering och borrning, får förhoppningsvis tillbaka de nästa vecka.
Under tiden har jag fortsatt med eldragningen.
Fixat dit hastighetsgivare, blir dubbla i fram en till ecu och en till styrservo och hastighetsmätare, blir en på bakhjulen också, till ecu.
Fräste fram ett litet fäste att skruva fast givarna i och en kuggkrans med rätt mängd kuggar för att överensstämma med vad opel corsa har original där styrservon kommer ifrån.






Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



När man gör en sån här komplicerad rörram.
Tänker man på att rostskydda rörens insida nåt?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
När man gör en sån här komplicerad rörram.
Tänker man på att rostskydda rörens insida nåt?


På de fyrkantsrören jag borrar och popnitar i sprutar jag in rostskydd innan jag nitar, de övriga rören gör jag inget åt. De är ju ändå täta så risken att det börjar rosta är ju minimal.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Gjort en inkappsling till kupefläkten, blir ett hål ut i hjulhuset för friskluftsintaget senare men det får vänta tills kaross och hjul är på så jag vet vart allt hamnar.

Fräst ett par fästen för att kunna montera elboxen till styrservon på ovansidan av styraxeln.




Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 49, 50, 51   >>
56 besök senaste veckan (308894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande