Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skruvat eller Autodoc
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
73 besök senaste veckan (17957 totalt)

Rösta!
Skruvat
17%
 17%  [ 24 ]
Autodoc
82%
 82%  [ 110 ]
Totalt antal röster : 134

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Man ska aldrig lita på sökmotorn via bilmodell.

Jag söker ALLTID på original artikel nr.

Alltså du ringer innan till Honda och frågar pris samt artikel nr sen dubbel kontrollerar du på nätet att det nr du fått stämmer och söker på det hos webbshoppen och även då läser vilka motorer den passar till.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



det ska inte behövas, dom ska ha rätt upplysningar på sin sida
det inte meningen att jag som kund ska leka detektiv, o lägga ner flera timar för att handla en sketen startmotor
som sagt blir det inte fler såna här problem. för polacken kan behålla sina grejor
jag handlar över disk i framtiden
var precis på honda o beställde lite fler grejor. bryr mej inte om att det blir lite dyrare bara jag får rätt
är så trött på företag som inte tar sitt ansvar

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag köpte länkarmar till BMW M3 E36 3,2 och packningar till ventilkåpa inkl. tändstiftsbrunnarna från Autodoc.

Allt var bara nerkastat i en stor papplåda så när paketet kom var det några slamsor papp som var tejpade runt länkarmarna, där i låg ventilkåpspackning, en hel låda med packningar till tändstiften och en kick som jag inte hade beställt, till Yamaha WR426 (om jag minns rätt).
Jag påtalade bristerna men fick inget gehör.
Länkarmarna var rätt, jag fick packningar för en livstid och kicken sålde jag något år senare för 700:-, så det blev en rätt skaplig affär.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



fordcapri skrev:
det ska inte behövas, dom ska ha rätt upplysningar på sin sida
det inte meningen att jag som kund ska leka detektiv, o lägga ner flera timar för att handla en sketen startmotor


Jag håller med om att det borde vara så, men jag vet INGEN websida som har sådan koll på alla delar till alla bilar och där du får rätt genom att bara söka på reg nr.

Inte ens ORIGINAL kan göra så i deras datasystem utan där är det säljaren som kontrollerar med chassi nr osv. för att leta fram rätt del till din bil.

Så därför du får upp en massa varianter på dessa web butikers sidor, alltså det kan vara 4st olika SKF hjullager att välja på eller olika storlekar på bromsskivorna till samma bil om du söker på reg nr.
Så då kan man inte bara klicka på köp på den billigaste produkten man hittar.

Utan då bör man köpa till tjänsten många erbjuder om att dom kontrollerar att det blir rätt del mot en extra summa eller fri retur osv. om man inte kan/har tid att leta fram rätt delar själv.


För tyvärr är det en djungel med bildelar och än värre blir det om det är en äldre bil som någon kanske byggt om lite

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



RallyQuattro skrev:
Inte ens ORIGINAL kan göra så i deras datasystem utan där är det säljaren som kontrollerar med chassi nr osv. för att leta fram rätt del till din bil.
Så du menar att du har flera chassinummer (eller bara del av det) till ditt regnummer??

Men allt beror på vilka datakällor de köpt. det finns gott om fel även i original listor där smådetaljer inte hänger med i halvårsbyten mm (nästan alla delar ska bytas vid ett visst chassinummer men en del hänger med över).

Sen är det ju detta med saker som ska passa över flera olika modeler, där utbyteslistor kan ha skräp i sig.
Det behövs ju inte kombineras alltför många 98%iga dataset förrän du är nere under 90% "rätt".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Niklas Falk skrev:
RallyQuattro skrev:
Inte ens ORIGINAL kan göra så i deras datasystem utan där är det säljaren som kontrollerar med chassi nr osv. för att leta fram rätt del till din bil.
Så du menar att du har flera chassinummer (eller bara del av det) till ditt regnummer??

Men allt beror på vilka datakällor de köpt. det finns gott om fel även i original listor där smådetaljer inte hänger med i halvårsbyten mm (nästan alla delar ska bytas vid ett visst chassinummer men en del hänger med över).

Sen är det ju detta med saker som ska passa över flera olika modeler, där utbyteslistor kan ha skräp i sig.
Det behövs ju inte kombineras alltför många 98%iga dataset förrän du är nere under 90% "rätt".


Dom jag vet tex. VW,Audi,Skoda så i data systemet så står det anmärkning om före eller efter ett visst chassi nr, men detta måste säljaren själv kontrollera via ditt chassi nr, alltså söker du på reg nr får du bara fram bil modellen men inte exakt din bil.
Så du ser ändå alla reservdelar och då ser flera nr på samma detalj och får själv leta fram rätt artikel nr via chassi nr eller något annat som anger skillnaden.

Mitt första arbete var på Mekonomen för länge sedan..
När jag började där så var det enbart kataloger för allt och vanlig gammal kassa apparat som man bara slog in priserna i för att få kvitto på beloppet.

Men jag var med när det blev digitalt och vi fick allt på data och visst har det förbättrats till idag men ändå inte så att den söker fram rätt del på allt..

Sen något som tex. kan bli fel, gamla Volvo 240/740 så fanns det olika bromsok Bendix eller Girling och dom hade egna belägg och monteringssatser, det skulle finnas en siffra på en plåt i bilen som angav vad den fick monterat i fabriken, men om du bytte allt så kunde du ju välja vad du ville och då stämde ju inte siffran längre
Så där var det alltid att be kunden kontrollera broms ok och belägg eller köpa bägge sorterna och lämna tillbaka det som var fel.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



det är fel på autodocs hemsida, allt jag beställer som ska vara till en b16 motor är till en d-16 motor
efter att jag har haft problem med flera grejor jag har beställt till min honda b16
har jag suttit o kollat oem nummra o kryss kollat, o varje gång kommer det upp att det är till en b16.
oem nummer på deres sida säger det är till b16 men i verkligheten är det till en d16
men fanskapet vill inte erkänna det fel på deras system
så när jag beställer en grej på oem nr o det står det är till b16, får jag likförbannad en grej till en d16
hur fan ska jag kunde re ut det när det är fel i deras datasystem
jag har fått retunera flera grejor den sista tiden. o nu upptäckte jag varför. men få idioten att förstå är en helt annan femma

_________________
henrik nielsen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Förstår inte, är det annan del än vad som visas på sidan som du får?

Alltså skit i b16 & d16 utan istället om du bara går på oem nr och ser att det är rätt del i bild och beställer den får du då ändå fel del??


Prova Tordo.se dom är den enda jag köpt utav senaste åren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



eksakt så. beställer rätt men får fel del, även när jag beställer på oem nr
jag har grejor för 2500 kr som dom vägrar ta tillbaka om jag inte står för returfrakten
vilket är ca 9 kilo svindyrt till tyskland

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RallyQuattro skrev:
Förstår inte, är det annan del än vad som visas på sidan som du får?

Alltså skit i b16 & d16 utan istället om du bara går på oem nr och ser att det är rätt del i bild och beställer den får du då ändå fel del??


Prova Tordo.se dom är den enda jag köpt utav senaste åren.


https://www.trodo.se/ är mer rätt stavning

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



steffe skrev:
RallyQuattro skrev:

Prova Tordo.se dom är den enda jag köpt utav senaste åren.


https://www.trodo.se/ är mer rätt stavning



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



trodo hade tyvärr inte startmotor till min bil
efter mycket diskussion har jag fått en fraktsedel till ena ordern 1600 kr. alltid något
men den andra vägrar dom ta tillbaka. PGA att flera grejor på den ordern var fel o är skickade tillbaka.
så när jag upptäckte mer som var fel kunde inte dom betala frakten en andra gång
o det fortfarande inte jag som har beställt fel, det dom som har skickat fel
så dom tar inte ansvar om du får rätt grejor eller ej. det skiter dom i
det var helt omöjligt att förklara för dom att det var fel grej i lådan
jaja aldrig mer handlar där ifrån

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



detta svaret fick jag av autodoc igår
det går altså inte handla från deras hemsida utan man kontakter dom o dom hittar rätt del till en
om man som jag inte har en org del att se nr på
uppgifterna på hemsidan stämmer inte o är i princip värdelösa
jag kan hitta någonstans att sökningen bara är vägledande o inte stämmer till 100%
o för det tar man inget ansvar..

svaret från autodoc
Vi är hemskt ledsna att se att du har haft en så dålig upplevelse när du har handlat hos oss och behövt reklamera en vara.

Tyvärr är det ingen garanti att delarna passar 100% när ni använder sökmotorn på hemsidan, den är till för att minska urvalet men för att var helt säker behöver ni antingen kolla så att OEN (originalnumret) stämmer överens på delen ni söker och på delen ni har i dagsläget.

kontakta gärna oss i kundtjänsten eller i chatten nästa gång så gör vi en manuell sökning med våra tekniker för att hitta rätt delar just för er bil.

_________________
henrik nielsen
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Nu är jag partisk, men på min arbetsträningsplats (AD) så har vi givetvis sökning via regnummer.

Sen listar vi vilka delar, med jämförelsenummer(cross-check) till andra märken, även OEM.

Vi har även hemsidor där vi kan likt realoem(BMW) kan gå in och kolla på sprängskisser.

Först efter det kan jag lita på autodoc....
köper bara det som är snordyrt i Sverige, typ partikelfilter till syrrans crafter osv.
bromsbelägg hjullager osv, det måste vara bra kvalitet och litar inte på att tysken skickar rätt :P

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



ja men problemet är ju att allt är kollad med oem nr o deras nr .allt stämmer det är rätt del till min b16 enligt alla nr.
men lik förbannad är det fel grej i lådan.
o det vill dom inte ta ansvar för
dom har den ena konstiga ursäkt efter den andra för att inte ta tillbaka startmotorn
dom har blåst mej på 1000kr

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



ha ha dom kämpar med en dåres envishet för att inte ta tillbaka startmotorn
vi har skrivit fram o tillbaka minst 15 gångar o dom ger sej inte
dom blir ved att ställa konstiga krav för att behandla mitt ärende
alltså jag ljuger inte, detta är sant..
dom bad om foto på den papp låda jag hade fått grejorna i, dom skulle även ha en bild invändigt
ja det sant en bild invändigt på en tom papp låda
det skickade jag såklart
det senaste jag fick igår.. där skrev dom att det är rätt startmotor till min bil men bultmönstret
skiljer sej från original startmotor, men det rät startmotor
hur tänkte dom där
dom gör allt möjligt konstigt för att inte ta tillbaka den.
nu handlar det inte längre om pengarna men principen, som hasse sa
här ser ni mailet ang papp lådan

Vi behöver bilder på
1) originalförpackning(-ar) så att vi kan se den vita och den gråa dekalerna.
2) Autodoc låda/lådor både på utsidan och på insidan + kurirdekal
3) varan/varorna från olika sidor.

_________________
henrik nielsen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Är det en "noname" startmotor med bara deras artikel nr på kartongen?

Eller är det märkes med massa info på kartongen och tillverkarens artikel nr m.m. ?
För är det en känd tillverkare så kan du ju se om deras nr stämmer med din bil?
Och om nr på startmotorn stämmer med kartongen osv.


Men är det noname och finns ingen info så kan det ju vara vad som helst i kartongen.

Men oavsett så kan det ju vara fel vara i kartongen från tillverkaren och då måste ju Autodoc bevisa det till firman dom köpt utav.


För om jag tolkat det rätt så stämmer nr på kartongen men det är fel innehåll?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



noname startmotor med bare ett nr på kartongen

"För om jag tolkat det rätt så stämmer nr på kartongen men det är fel innehåll? "
ja exakt så är det

har precis efter tunga förhandlingar over ca 15 mail fram o tillbaka fått en retur frakt sedel o dom betalar retur frakten.
bara konstigt man måste hålla på som en dåre för att få rätt
ja det ändrar inte min hållning, att det är slut handlat hos dessa cowboys

till slut var dom inne o yrde om att det går inte att beställa delar efter oem nr
man måste använda vin nr o än en gång sa dom att deras sökning o oem nr är endast en rekomendation o ingen garanti att delarna ska passa till den bil man har sökt på

men nu är det löst

_________________
henrik nielsen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
100 timmar arbete senare liksom Är nog en hel del som ger upp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



fordcapri skrev:


har precis efter tunga förhandlingar over ca 15 mail fram o tillbaka fått en retur frakt sedel o dom betalar retur frakten.


Påminner en hel del om när jag fick ett bromsok som var sönder, jag fick dokument som skulle fyllas i och bilder skulle skickas, frågor jag svarat på i dokumentet fick jag svara på igen på mail och jag skickade samma bilder 3 gånger, de hoppades nog att jag skulle tröttna, men tyvärr för dem så tröttnade inte jag, till slut fick jag bara pengarna tillbaka och kunde behålla bromsoket.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



ja det känns lite som att dom vil tröttna ut en med en massa korkade frågor om o om igen
vad har man till ex för nytta av ett foto på en tom papplåda
dom hoppas man ska ge upp
för ut av intet fick jag rent plötsligt retur lappen
ändå med en liten reprimand om att det var typ goodwill, för jag hade ju inte skickat all info dom hade frågat om

_________________
henrik nielsen
Citera
Allmänt banåkaforum
Skruvat eller Autodoc
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
73 besök senaste veckan (17957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande