Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBFs styrelse får inte ansvarsfrihet pga spenderbyxor 2019?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (17750 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndF skrev:
Man hade budgeterat med -300k, men hamnar på -850k. Då har man ändå haft en icke budgeterad inkomst på 700k från Folksam ("överskottsdelning från förbundets försäkringsbolag Folksam avseende
avtalsperioden 2017-2019"


De extra 700k från Folksam verkar en del mena skulle ha landat på 2020 egentligen men ska ha flyttats till 2019 för att "rädda" siffrorna lite men om detta är riktigt kan jag såklart inte göra någon bedömning av.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



dstr skrev:
Dom verkar ju ha haft en policy ett tag, iaf senaste 2 åren.

https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/filer/blanke . . . .

Ang alkohol så hänvisar dom till RF's policy. Orkar någon googla fram den?


https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-d . . . .

_________________
Anders Hansson
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen


_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Magnus Thomé skrev:
AndF skrev:
Man hade budgeterat med -300k, men hamnar på -850k. Då har man ändå haft en icke budgeterad inkomst på 700k från Folksam ("överskottsdelning från förbundets försäkringsbolag Folksam avseende
avtalsperioden 2017-2019"


De extra 700k från Folksam verkar en del mena skulle ha landat på 2020 egentligen men ska ha flyttats till 2019 för att "rädda" siffrorna lite men om detta är riktigt kan jag såklart inte göra någon bedömning av.


Om den avser åren 2017-2019 så är det rätt att det hamnar på 2019

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dstr skrev:
Ang alkohol så hänvisar dom till RF's policy. Orkar någon googla fram den?
https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-d . . . .

Ett annat https://www.svenskorientering.se/globalassets/svenska-orienteringsforb . . . .

"Att vi inom idrottsrörelsen är medvetna om att allmänhet och
media ställer större krav på oss än på gemene man när det gäller
förhållandet till alkohol. Det innebär att idrottsföreningar, förbund
eller enskilda idrottsföreträdare under resor, vid officiella uppdrag
etc är medvetna om att de representerar hela idrotten och uppträder därefter. "

Men det är svårt att hitta nåt som skulle beröra "kommunalpolitiker från Motala" (nä, inte riktigt lika gubbslemmigt, men liknade tondövt).
https://idrottonline.se/Riksidrottsforbundet/Undermeny/Dokumentbank/Po . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Idag meddelade Lars Pettersson att han avgår som ordförande med omedelbar verkar i Svenska Bilsportförbundet styrelse.

https://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/svenskabilsportforbundetsord . . . .

_________________
Lelle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var oväntat. Undrar vad de andra i styrelsen samt Anna väljer att göra framöver.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Har ögnat igenom revisorns utlåtande.

Det finns klavertramp som att ha anlitat frun utan rutin för offertförfrågning samt oklarheter hur kostnader flyttas mellan bolagen.

Även otydliga kvitton för utlägg, och utlägg som ersätts utan underlag.

När revisorn grävt efter matkvitton så verkar det ha flytit upp att funktionärer får gratis mat vid tävlingar. Det måste beskattas. Det här är en riktigt stor grej som kommer drabba många arrangörer.

Styrelsen är ju ytterst ansvarig, men bland alla anmärkningar på att det saknas rutiner så borde det funnits tjänstemän som styrt upp sådana.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.


Tycker ni att det borde vara så för tjänstemännen också?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Lite magstarkt att gömma sig bakom en budget, och sen överskrida den med 570k.

Vad blev totala posten för "styrelsekostnader"?!


Citat:
From: Lars Pettersson [mailto:lars.pettersson@sbf.se]
Sent: den 28 oktober 2019 10:14
To: Magnus Thomé <magnust@gmail.com>
Subject: Sv: San Fransisco?

Hej Magnus

Förbundsstyrelsen har en årsbudget för att driva sina, projekt, utredningar, möten, besök/representation, tävlingsbesök med mera.

Vänliga hälsningar/Kind regards
Lars Pettersson
Ordförande
President
Svenska Bilsportförbundet / The Swedish Automobile Sports Federation
+46705937016

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.


Tycker ni att det borde vara så för tjänstemännen också?


Ja, självklart måste en policy gälla hela organisationen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.


Tycker ni att det borde vara så för tjänstemännen också?


Ja, rakt av över hela linjen, jag tycker det var väl formulerat. Inte krav på helnykterhet, men något SBF inte bekostar. Enkelt, tydligt och en bra markering mot alkohol i en förening ansvarig för motorsport under idrottsparaply.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



safe skrev:
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.


Tycker ni att det borde vara så för tjänstemännen också?


Ja, självklart måste en policy gälla hela organisationen.


Många anställda förväntar sig en öl/nubbe vid julbordet. Jag tycker det är fullt rimligt att bjuda på det.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo men det är ett julbord och en firmafest per år? Jag tycker det kan vara rimligt med motorsport och idrottskopplingen att göra den markeringen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Magnus Thomé skrev:
Jo men det är ett julbord och en firmafest per år? Jag tycker det kan vara rimligt med motorsport och idrottskopplingen att göra den markeringen.


Ja, det normala är väl någon form av fest/kick off och julbord.

Kansliet verkar ofta glömmas bort i de här turerna. Där finns det vanlig personal på en vanlig arbetsplats. Dom är inte ideellt arbetande eldsjälar.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror det kan vara en hel del spridning i åsikterna kring alkohol, inget konstigt. Men jag tycker såhär. Det är väl lite som att diskutera gridgirls eller "alkoholfri champagne" på podiet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Behöver ju inte vara svårare än så här, och låta styrelsen fatta beslut inför varje julfest, firmafest etc ang om alkohol skall bjudas på och vilken mängd. Lämnar en öppning, men måste motiveras

Citat:
Vår trovärdighet som företrädare för Svensk Bilsport är beroende av ett ansvarsfullt uppträdande och agerande i alla sammanhang. Denna alkoholpolicy gäller för förtroendevalda, anställda och andra som representerar Svensk Bilsport (SBF) på förbundsnivå. Den är även vägledande för SBFs distrikt och föreningar.

Grundregler
- Svensk Bilsport (SBF) bjuder inte på alkoholhaltiga drycker starkare än lättöl eller motsvarande.
- Avsteg från ovanstående grundregel kan endast fattas av förbundsstyrelsen och måste motiveras.
- Alkoholfria alternativ ska alltid erbjudas i sammanhang där SBF är arrangör, medarrangör eller värd.
- Restriktivitet med alkoholen ska alltid iakttas, i alla sammanhang.

Sammankomster och representation
-Vid interna SBF-sammankomster och extern representation är måttlig alkoholförtäring tillåten, om deltagarna själva eller annan part än SBF står för kostnaden, i enlighet med grundregeln ovan.
- Förtroendevald, anställd och annan person som representerar SBF får inte uppträda påverkad av alkohol i utövandet av sitt uppdrag. Måttlig alkoholförtäring kan tillåtas i anslutning till representation, men då endast vid middagar och liknande - aldrig vid beslutande möten.
- Alla ska kunna känna sig välkomna och socialt trygga vid sammankomster där SBF är arrangör, medarrangör eller värd. Det innebär att ingen ska behöva känna sig uppmanad att dricka eller ifrågasatt för att hen inte dricker alkohol. Det är också viktigt att ingen känner sig besvärad eller utsatt för att någon annan deltagare är berusad.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



AndF skrev:
Behöver ju inte vara svårare än så här, och låta styrelsen fatta beslut inför varje julfest, firmafest etc ang om alkohol skall bjudas på och vilken mängd. Lämnar en öppning, men måste motiveras


Bra tanke, förutom en detalj. Styrelsen ska vara en styrelse. Dom ska inte vara och peta i dagliga verksamheten. Det beslutet borde falla på kanslichefen.

edit: undrar vad som skulle hända med en kanslichef som överskrider mötes/konferensbudgeten med 570k?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det känns väldigt konstigt att det inte inom RF finns gemensamma policys som hanterar dessa öppningar för klavertramp.
Eller måste varje specialförbund själva trampa i klaveret och sen upptäcka att det kan vara smart att inte vara dum?
Fotbollsförbundet och andra större borde ju ha gjort detta för länge sen.

Anställda och förtroendevalda är ju två olika saker (så julfest för kontoret och styrelsens notor från representationsresa är ju olika saker).
Saker som öppet beslutats i förväg är ju också nåt annat, visst kan man fatta dåliga beslut, men då finns det iaf ett beslut.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Grundprincipen är att vara försiktig med andras pengar.
SBF är till för medlemmarna, utan dem har de inget existensberättigande, det är medlemmarnas pengar man förvaltar för att gynna dem och deras sportutövande. Man måste tänka på att man inte jobbar för ett privat vinstdrivande företag.

Jag kan tänka mig att man har ett specifika undantag för högtidliga tillfällen. Min bilklubb har tex ett undantag för ett glas bubbel vid årsmötet, för alla närvarande inte bara styrelsen.

Det är min åsikt, jag hoppas den delas av andra.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



safe skrev:
...det är medlemmarnas pengar man förvaltar för att gynna dem och deras sportutövande.


Nja, inte alltid. Det kommer in pengar från andra håll också, bla RF.

När jag jobbade på kansliet så la vi någon kick-off i samband med en eu-finansierad utbildning. Det kostade 0:- av medlemmarnas pengar, men ändå så grinades det i leden.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
SBFs styrelse får inte ansvarsfrihet pga spenderbyxor 2019?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (17750 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande