Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBFs styrelse får inte ansvarsfrihet pga spenderbyxor 2019?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (17773 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Risken är att få bryr sig så speciellt mycket och det blir otillräcklig uppslutning. Så jag vet inte....

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

safe skrev:


"Min" klubb är inte med i SBF, som tur är.



En av dem är (ja, jag fattar vad du menar) Om sen frågan varit uppe i styrelsen där vet jag inte. Men jag kan tänka mig att det är ganska många årsmöten som skjutits fram i år vilket ställer till möjligheten för diskussion inom föreningarna.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Babbe skrev:
Hur många i denna gruppen har pratat med sin egen klubb?

För det är endå så det skall gå, Inte att man mailar runt till olika Distrikts ordförande.

Påverkan måste ske från rätt håll annars kommer det inte hända något tyvärr.


Jag sitter som vice ordförande i en av sektionerna i min klubb och deltar på styrelsemötena. Men jag är rätt färsk i den rollen.

En sak som man ska tänka på rent allmänt när det gäller föreningar och ideella uppdrag (som det väl ändå är?) är att det inte alltid är plättlätt att hitta folk som kan och vill ställa upp.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296




_________________
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



therealpinto skrev:
Babbe skrev:
Hur många i denna gruppen har pratat med sin egen klubb?

För det är endå så det skall gå, Inte att man mailar runt till olika Distrikts ordförande.

Påverkan måste ske från rätt håll annars kommer det inte hända något tyvärr.


Jag sitter som vice ordförande i en av sektionerna i min klubb och deltar på styrelsemötena. Men jag är rätt färsk i den rollen.

En sak som man ska tänka på rent allmänt när det gäller föreningar och ideella uppdrag (som det väl ändå är?) är att det inte alltid är plättlätt att hitta folk som kan och vill ställa upp.

Gustaf

Att hitta folk är inte lätt men det förekommer viss uppmuntran (ej pengar) i de flesta klubbar.
Exempelvis resor (man har kanske lärt sig av SBF:s styrelse).

Jag har aldrig funderat på hur mina pengar till SBF spenderas men tittade på hur många anställda de har och det var 15 st under 2018.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Björn Davidsson skrev:
https://www.svt.se/sport/motorsport/svenska-bilsportforbundet

Wow... charmigt. Hur var det nu: transparens och öppna kort? Eller... Nää.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Mer detaljer kring kritiken, alkoholnotor och närstående som varit med på resan.

https://www.svt.se/sport/motorsport/svenskabilsportforbundet

_________________
Johan H
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Förmånerna måste vara bra om man kämpar så här mycket för att få sitta kvar på ett ideellt uppdrag...
Normalt ställer man sin plats till förfogande om man ej beviljas ansvarsfrihet.

Är det 10% av rösterna som krävs för att ej bevilja ansvarsfrihet?
Men att ej bevilja ansvarsfrihet och sedan välja sittande styrelse igen (med undantag från den person som faktiskt ej reste) är hål i huvudet. Får hoppas valberedningen står redo.

Utredningen om distriktsindelningen har kostat 420k och vår fina app 1,4 mil !
[/img]

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



AndF skrev:
Förmånerna måste vara bra om man kämpar så här mycket för att få sitta kvar på ett ideellt uppdrag...
Normalt ställer man sin plats till förfogande om man ej beviljas ansvarsfrihet.

Är det 10% av rösterna som krävs för att ej bevilja ansvarsfrihet?
Men att ej bevilja ansvarsfrihet och sedan välja sittande styrelse igen (med undantag från den person som faktiskt ej reste) är hål i huvudet. Får hoppas valberedningen står redo.

Utredningen om distriktsindelningen har kostat 420k och vår fina app 1,4 mil !
[/img]


Jösses Amalia.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Johan H skrev:
Mer detaljer kring kritiken, alkoholnotor och närstående som varit med på resan.

https://www.svt.se/sport/motorsport/svenskabilsportforbundet


"Dessutom var anhöriga med på resan där medlemmarna fick betala DELAR av deras resa."

Vad!? I?! Helvete?!

Så våra licensavgiften går till att styrelsen ska ta med sina anhöriga på resor till USA?! På en studieresa?! Hur kan någon hävda att detta är försvarbart?

Styrelsen borde avgå. Nu.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533



AndF skrev:
Förmånerna måste vara bra om man kämpar så här mycket för att få sitta kvar på ett ideellt uppdrag...
Normalt ställer man sin plats till förfogande om man ej beviljas ansvarsfrihet.

Är det 10% av rösterna som krävs för att ej bevilja ansvarsfrihet?
Men att ej bevilja ansvarsfrihet och sedan välja sittande styrelse igen (med undantag från den person som faktiskt ej reste) är hål i huvudet. Får hoppas valberedningen står redo.

Utredningen om distriktsindelningen har kostat 420k och vår fina app 1,4 mil !
[/img]


Distriktens vara eller inte vara behövs det knappast en konsult till. Vems svåger fick det jobbet?

GDPR-kostnader 2019? 25e maj 2018 var deadline.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



dstr skrev:
AndF skrev:
Förmånerna måste vara bra om man kämpar så här mycket för att få sitta kvar på ett ideellt uppdrag...
Normalt ställer man sin plats till förfogande om man ej beviljas ansvarsfrihet.

Är det 10% av rösterna som krävs för att ej bevilja ansvarsfrihet?
Men att ej bevilja ansvarsfrihet och sedan välja sittande styrelse igen (med undantag från den person som faktiskt ej reste) är hål i huvudet. Får hoppas valberedningen står redo.

Utredningen om distriktsindelningen har kostat 420k och vår fina app 1,4 mil !
[/img]

GDPR-kostnader 2019? 25e maj 2018 var deadline.

SBF har skickat medlemsuppgifterna till tredje part för marknadsföringsändamål, och minst en klubb har ställt frågan till förbundet om agerandet/förfarandet har varit förenligt med GDPR: http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=4708

Lite kul att de kallar det "utmanade" och ansett sig behöva juridisk hjälp för att svara på en medlemsklubbs frågor i ärendet, det tyder på att man kanske skulle ha kollat saker och ting lite noggrannare innan beslutet togs att fortsätta även efter GDPR (jag har blivit uppringd för flera år sedan av telefonförsäljare som hänvisar till SBF-medlemskap och/eller att jag håller på med motorsport). Jag har ingen djupare åsikt i frågan kring marknadsföring mot medlemmarna, men torrt på fötterna bör man alltid ha.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
Alkoholnotor tycker jag är glasklart vad som borde gälla.
Varken bilkörning eller sportutövning går ihop med alkohol, så 0 kr borde vara den rimliga nivån. Det är en enkel policy att implementera och enkel att försvara.
Om personer vill dricka en "enhet" eller två till maten, eller för den delen bli plakat efteråt (hur olämpligt det än kan vara) så får man pröjsa det själv.


Va skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka exakt ordagrant så.


Jag håller med, och blev helt ärligt förvånad om att de under 2020 funderar på om de ska införa en alkoholpolicy.

Hur kan en verksamhet av den här digniteten ha missat att det är en bra grej med alkoholpolicy.

Uppenbarligen har de inte någon policy om det, jag undrar vad mer de kör utan någon fastställd policy om vad som gäller.

_________________
Anders Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



sweanders skrev:


jag undrar vad mer de kör utan någon fastställd policy om vad som gäller.


Gissningsvis policy om "medföljande" eller vad det ska kallas.... Skulle inte förvåna mig om det saknas runt andra hygienfaktorer som jäv, jämställdhet, sexuella trakasserier etc.

ja, ja, det viktigaste är inte vad som hänt. Det är vad man gör åt det, är man lite alert så tar man tag i det och gör en genomlysning av helheten. Jag hoppas det är så man tar till sig det, kommer in i 2000 talet och inte sopar saker under mattan.
En kris är också en möjlighet som flosklerna säger, om man nu tycker att är en kris och inte business as usual....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Reach Potential (Tony Wiréhn och Mattias Claesson) heter bolaget som gjorde rapporten för distriktsindelningen.

Vi som medlemmar måste självklart kräva att det arbetas fram policys och riktlinjer som våra förtroendevalda ska jobba efter.

Men än viktigare är att vi har förtroendevalda som, trots avsaknaden av policys och riktlinjer, är tillräckligt nära verkligheten och medlemmarna att förstå vad som är fel och rätt.

Skulle vara mycket intressant att höra valberedningens tankar just nu. Att man föreslår omval för alla utom en (som ej följde med på resan) samtidigt som revisorn yrkar på att ej bevilja dem ansvarsfrihet tycker jag är ytterst märkligt.

Jag kan ladda upp listor på ombud samt årsredovisningen från SBF om det finns intresse

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det låter verkligen konstigt att RF inte har policys som kan användas rakt av, utan det måste yrvaket hänvisas till nya utredningar...

Sen greppade jag inte riktigt bortförklaring till budgetöverskridande för styrelsen, vad det nåt svepande om att SBF tidigare år haft minusbudget?
Det är väl ingen ursäkt för att överskrida styrelsens egen budget, oavsett vilket värde det är?
Och att nämna fastigheters värde som att samla i ladorna, och detta med att buffertpengar måste investeras (just denna vinter/vår har det ju varit smart att ha bufferten på börsen, pengarna är borta när du behöver dem).
Om SBF ser som sin verksamhet att leka supande hedgefond så får de väl se till att det syns i verksamhetsbeskrivningen och berättelsen.

Valberedningen har nog tyvärr inget jättelätt jobb.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Man hade budgeterat med -300k, men hamnar på -850k. Då har man ändå haft en icke budgeterad inkomst på 700k från Folksam ("överskottsdelning från förbundets försäkringsbolag Folksam avseende
avtalsperioden 2017-2019"

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5533



Dom verkar ju ha haft en policy ett tag, iaf senaste 2 åren.

https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/filer/blanke . . . .

Ang alkohol så hänvisar dom till RF's policy. Orkar någon googla fram den?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
SBFs styrelse får inte ansvarsfrihet pga spenderbyxor 2019?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (17773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande