Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck till F-Type
1239 besök totalt
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Tjena,

Har nu bestämt mig för att köra Club Challenge istället i TA.nu och kommer således köra R-däck till min F-Type V6. För att hålla kostnaderna för säsongen i schack tänkte jag köra på originalfälgarna på 18". Problemet blir då direkt att det inte verkar existera R-däck i originaldimensioner.

Slutsats: Jag måste köpa en annan dimension (logik!). Har kollat på lite olika alternativ som passar på 8.5x18 tum fram och 9.5x18 tum bak, men hittar inte mkt som har samma hjuldiameter som originaluppsättningen.

En sammanställning av alternativ nedan. Original är överst, ca 677 mm i total hjuldiameter både fram och bak.



Så, vad händer egentligen om jag frångår originaldiametern? Gissar att hastighetsmätaren visar fel och bilen blir sänkt med halva diameterdeltat? Något annat? Kan det ha någon dålig påverkan på väghållning? Vad händer om diameter fram och bak inte är samma?

Tacksam för lite expertinput!

EDIT: Och om ni har något förslag på vilket alternativ som är bäst så vore det grymt!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Jag hade försökt bibehålla samma rullomkretsskillnad mellan fram och bak på de nya däcken.

Spontant känns 245 på 8,5" och 285 på 9,5" i bredaste laget för r-däck på fälgbredden.

Kika istället på utbudet med 235 fram och 265 bak och se om du kan hitta ett sett där du får till samma rullomkrets fram/bak.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Wärhner skrev:
Jag hade försökt bibehålla samma rullomkretsskillnad mellan fram och bak på de nya däcken.

Spontant känns 245 på 8,5" och 285 på 9,5" i bredaste laget för r-däck på fälgbredden.

Kika istället på utbudet med 235 fram och 265 bak och se om du kan hitta ett sett där du får till samma rullomkrets fram/bak.


Tack för svar!

När du säger "samma rullomkretsskillnad", menar du då att total hjuldiametern bör vara samma både fram och bak (som originalstorlekarna)? Om så, varför måste det vara samma? Vad händer annars? Det begränsar utbudet väldigt mycket nämligen.

Och även om jag behåller samma diameter/ omkrets fram och bak, vad innebär det om den är mindre än original? För det verkar vara väldigt ovanligt med däck gjorda för 18"-fälgar som har totaldiameter i storleksordningen 677 mm. Har det någon betydelse?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det beror ju på vad bilen tycker om att framhjulen ökar med tex 2% i dia och bakhjulen ökar med 10%.
Diverse anti-allt kan få spunk, eller inte, beror på bilmodell.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:
Jag hade försökt bibehålla samma rullomkretsskillnad mellan fram och bak på de nya däcken.

Spontant känns 245 på 8,5" och 285 på 9,5" i bredaste laget för r-däck på fälgbredden.

Kika istället på utbudet med 235 fram och 265 bak och se om du kan hitta ett sett där du får till samma rullomkrets fram/bak.


Tack för svar!

När du säger "samma rullomkretsskillnad", menar du då att total hjuldiametern bör vara samma både fram och bak (som originalstorlekarna)? Om så, varför måste det vara samma? Vad händer annars? Det begränsar utbudet väldigt mycket nämligen.

Och även om jag behåller samma diameter/ omkrets fram och bak, vad innebär det om den är mindre än original? För det verkar vara väldigt ovanligt med däck gjorda för 18"-fälgar som har totaldiameter i storleksordningen 677 mm. Har det någon betydelse?


Totalomkretsen har inte stor betydelse om du går upp eller ned annat än att hastighetsmätaren kommer visa lite fel.

Viktiga är att bibehålla omkretsenskillnaden inom 5% fram och bak jämfört med förhållandet original för att bibehålla samma funktion på ABS ESP tracktion controll. Annars risk för känsligare reglering.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



För att förvirra mer... det är populärt på många bilar att köra samma bredd fram som bak, mitt exempel är att köra 265/35R18 runt om på min m3e46. det gör att man får möjlighet att rotera hjulen fram bak om man vill använda helt slut på uppsättningen. Jag kör det på 9" breda fälgar...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Wärhner skrev:

Totalomkretsen har inte stor betydelse om du går upp eller ned annat än att hastighetsmätaren kommer visa lite fel.

Viktiga är att bibehålla omkretsenskillnaden inom 5% fram och bak jämfört med förhållandet original för att bibehålla samma funktion på ABS ESP tracktion controll. Annars risk för känsligare reglering.

Toppen, tack för bra svar! thumbs up

EDIT:

Menar du Omkretsfram / Omkretsbak - 1 < 5%?
Så (Pi x Diameterfram) / (Pi x Diameterbak) - 1 = Diameterfram / Diameterbak - 1 < 5%?
Så alla mina ovan alternativ är OK, se nedan?


_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Tord skrev:
För att förvirra mer... det är populärt på många bilar att köra samma bredd fram som bak, mitt exempel är att köra 265/35R18 runt om på min m3e46. det gör att man får möjlighet att rotera hjulen fram bak om man vill använda helt slut på uppsättningen. Jag kör det på 9" breda fälgar...


Jo tanken har slagit mig. Ingen aning om hur V6 F-Typen kommer bete sig på bana heller, men misstänker att risken för problem med understyrning är större än överstyrning, så att ha lite fetare dimensioner fram skadar nog inte.

Problemet är i så fall att jag kommer vara begränsad till 255 bredd om jag vill behålla originalfälgarna (tror jag), vilket är ett ganska ordentligt kliv nedåt baktill från OEM som är 275.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



jonaslundin skrev:
Wärhner skrev:

Totalomkretsen har inte stor betydelse om du går upp eller ned annat än att hastighetsmätaren kommer visa lite fel.

Viktiga är att bibehålla omkretsenskillnaden inom 5% fram och bak jämfört med förhållandet original för att bibehålla samma funktion på ABS ESP tracktion controll. Annars risk för känsligare reglering.

Toppen, tack för bra svar! thumbs up

EDIT:

Menar du Omkretsfram / Omkretsbak - 1 < 5%?
Så (Pi x Diameterfram) / (Pi x Diameterbak) - 1 = Diameterfram / Diameterbak - 1 < 5%?
Så alla mina ovan alternativ är OK, se nedan?



Jo, 5%:aren är en grov indikation och kan användas, men beror på bil, min 997 har tex original en skillnad på 2,86% i rullomkrets mellan fram och bak.

Återigen, de flesta dimensionerna du tittar på kommer bli snäppet för breda för dina originalfälgar och kommer inte ge någon nytta då däcket ändå kommer bulla ut samt ökad flex i stommen.

Jag brukar använda denna: https://www.willtheyfit.com/index.php?width=245&aspect=35&diam . . . .

Jag hade satsat på 235/40-19 fram på 8,5" och 265/35-19 på 9,5" i bak, det är 0,37% i skillnad mellan fram och bak och kommer passa bra till originalfälgarna. Det tror jag kommer funka bättre i praktiken än några av de förslag du tagit med i din excel.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Wärhner skrev:

Jo, 5%:aren är en grov indikation och kan användas, men beror på bil, min 997 har tex original en skillnad på 2,86% i rullomkrets mellan fram och bak.

Återigen, de flesta dimensionerna du tittar på kommer bli snäppet för breda för dina originalfälgar och kommer inte ge någon nytta då däcket ändå kommer bulla ut samt ökad flex i stommen.

Jag brukar använda denna: https://www.willtheyfit.com/index.php?width=245&aspect=35&diam . . . .

Jag hade satsat på 235/40-19 fram på 8,5" och 265/35-19 på 9,5" i bak, det är 0,37% i skillnad mellan fram och bak och kommer passa bra till originalfälgarna. Det tror jag kommer funka bättre i praktiken än några av de förslag du tagit med i din excel.


Aha. Tanken slog mig inte att man inte kan nyttja däckbredden om inte fälgen är bred nog, men det känns ju logiskt nu när jag tänker efter.

Originalfälgarna är 18" inte 19", men din poäng kvarstår. Tack!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Däck för banåka
R-däck till F-Type
1239 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande