Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
1, 2, 3   >>
12242 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som kan berätta lite mer om vad som händer bakom kulisserna egentligen:

http://www.spvm.se/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Verkar ju vara en trevlig målsättning att få fler tävlande iaf! thumbs up
Det hade varit intressant att veta vad dom hade tänkt göra. Jag vet ju varför jag finner SPVM ointressant, det har väl ventilerats här innan.
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Bakom kullisserna vet jag inte om det är så mycket som händer mer än det som står på hemsidan. Föreningen hade sitt första officiella möte i smband med tävlingen på Knutstorp. Tanken är att få igång återväxten i serien igen eftersom vi de senaste åren haft problem med att få startfält värda namnet, vilket i sin tur lett till inställda och flyttade tävlingar, höjda startavgifter osv. Föreningen ska ha en liknande funktion för Sportvagnsentusiasterna som RHK har för historikerna. I England finns en liknande förening som jag dock inte minns namnet på, denna kommer också fungera som förlaga.....

Även om ni kanske tycker att sportvagnsracing är ointressant så gör inte vi aktiva det och eftersom vi vill fortsätta tävla så känns det som att något måste göras. Ett land utan sportvagnsserier för bredden kanske inte heller är så jäkla kul....

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Erik Selim Lundkvist skrev:
Även om ni kanske tycker att sportvagnsracing är ointressant så gör inte vi aktiva det och eftersom vi vill fortsätta tävla så känns det som att något måste göras. Ett land utan sportvagnsserier för bredden kanske inte heller är så jäkla kul....


Missförstå mej inte! Sportvagnsracing är i högsta grad intressant! Men det är dom höga avgifterna i kombination med den korta körtiden som gör paketet SPVM oattraktivt för min del.
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Dan Hovang skrev:
Erik Selim Lundkvist skrev:
Även om ni kanske tycker att sportvagnsracing är ointressant så gör inte vi aktiva det och eftersom vi vill fortsätta tävla så känns det som att något måste göras. Ett land utan sportvagnsserier för bredden kanske inte heller är så jäkla kul....


Missförstå mej inte! Sportvagnsracing är i högsta grad intressant! Men det är dom höga avgifterna i kombination med den korta körtiden som gör paketet SPVM oattraktivt för min del.


Jag förstår dig. 2300 kr som det blev inklusive el och fredagsträning på knutstorp är på tok för dyrt. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att köra tävlingar i Sporvagnsmästerskapet?

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik Selim Lundkvist skrev:
Dan Hovang skrev:
Erik Selim Lundkvist skrev:
Även om ni kanske tycker att sportvagnsracing är ointressant så gör inte vi aktiva det och eftersom vi vill fortsätta tävla så känns det som att något måste göras. Ett land utan sportvagnsserier för bredden kanske inte heller är så jäkla kul....


Missförstå mej inte! Sportvagnsracing är i högsta grad intressant! Men det är dom höga avgifterna i kombination med den korta körtiden som gör paketet SPVM oattraktivt för min del.


Jag förstår dig. 2300 kr som det blev inklusive el och fredagsträning på knutstorp är på tok för dyrt. Hur mycket skulle du vara beredd att betala för att köra tävlingar i Sporvagnsmästerskapet?


Jag har en liknande inställning som Dan, det känns inte prisvärt som det ser ut idag. Har dock svårt att precisera någon prisnivå, men som referens är ju intressant att nämna klubbracingen i MGCC och PCSR. I fallet med MGCC så får man 5 klubbrace (två på Knutstorp, ett på Sturup, en "bankörning" på flygfält och en backtävling) för 1500 kr. I fallen med riktiga banor så är det typiskt två tidsträningar och ett race. I PCSR så får typiskt massor av träningpass (fler än man orkar utnyttja) under en dag med ett race och ett race efterföljande dag för 850 kr.

Nu är ju detta klubbrace, SPVM är ju så att säga ett snäpp upp på statusstegen. Men ser jag bara till mig själv så tycker jag ändå att nuvarnande prisläge för sportvagnsserien känns orimlig.

Iniativet med en förarförening tycker jag verkar mycket bra!

Mvh, Pär

- rattandes en Porsche 924 i Roadsport C så mycket tiden och ekonomin tillåter -

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



I mitt fall så handlar det mycket om hur mycket körtid man får per krona. Håller med Pär att det är svårt att vara precis, men med nuvarande SPVM "standardhelg" (träning + träning + race, totalt kanske en timmes köra) så tycker jag att marknadsvärdet kanske ligger över 500 kr men en bit under 1.000 kr. Då jämför jag med klubbracing, Sydracingserien, PCSR, BMW Cup eller racing i någon långloppsserie.
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Man ska betala tre startavgifter i förskott för att köra i PCSRs serie och då tycker i alla fall jag att det blir för mkt om man nu bara kör en tävling.
Det stog iofs att man kunde ansöka om att få tillbaka avgift om man typ sålde bilen el dyl.

Angående startavgiften till SPVM är den för hög helt klart det handlar ju om amatörracing även enligt deras egna stadgar, men en tävling i serien ÄR häftigare än en klubbtävling tycker jag,(i alla fall SSM) så lite mer får den kosta.

_________________
Otto Dürholt
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Dan Hovang skrev:
I mitt fall så handlar det mycket om hur mycket körtid man får per krona. Håller med Pär att det är svårt att vara precis, men med nuvarande SPVM "standardhelg" (träning + träning + race, totalt kanske en timmes köra) så tycker jag att marknadsvärdet kanske ligger över 500 kr men en bit under 1.000 kr. Då jämför jag med klubbracing, Sydracingserien, PCSR, BMW Cup eller racing i någon långloppsserie.


ok, jag fattar. Jag tror nog inte att det är en relevant förhoppning att tro att Sportvagnsmästerskapet kommer kunna få så låga priser. På två av årets tävlingar (Mantorp och Karlskoga) har priset för friträning på fredag+racehelg varit 2000 kr inkusive el i depån. Detta tycker jag är ett hyffsat pris med tanke på att man kunde träna hela fredagen och inte halva som fallet var på Knutstorp.

Jag tycker att det är lite synd att det finns en massa bilar som kan köra i SPVM men som kör i märkescuper i stället, men det kanske man får lära sig leva med.

Finns det något mer än priset som ni vill ska förbättras med SPVM?

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilar som väljer märkesklasser borde bara kunna vara vissa Alfor samt ngn Locost kanske.

Klassa in M3 E30 som den sportbil den är så garanterar jag att antalet bilar kommer öka dramatiskt. kanske inte på ett år men på sikt. Men som jag skrev i en annan tråd, betongfolket vill väl inte se sig omåkta av en "shopingbil" så där faller det...trots 2+2-sitsig.

All heder åt er som försöker förändra och förbättra SPVM så det tilltalar de som vill/kan åka där.
SPVM har ett allt för bra grundtänkande för att dö ut. thumbs up

Ni kanske skulle utöka med en touringklass efter samma regler som Roadsport?

MVH
Andreas, som ser sig tvingad att köpa en M coupe istället för M3 E30 (Märkesfanatism)...om inte rätt Elise/Exige dyker upp.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Andreas Lidström skrev:
Bilar som väljer märkesklasser borde bara kunna vara vissa Alfor samt ngn Locost kanske.

Klassa in M3 E30 som den sportbil den är så garanterar jag att antalet bilar kommer öka dramatiskt. kanske inte på ett år men på sikt. Men som jag skrev i en annan tråd, betongfolket vill väl inte se sig omåkta av en "shopingbil" så där faller det...trots 2+2-sitsig.

All heder åt er som försöker förändra och förbättra SPVM så det tilltalar de som vill/kan åka där.
SPVM har ett allt för bra grundtänkande för att dö ut. thumbs up

Ni kanske skulle utöka med en touringklass efter samma regler som Roadsport?

MVH
Andreas, som ser sig tvingad att köpa en M coupe istället för M3 E30 (Märkesfanatism)...om inte rätt Elise/Exige dyker upp.


En och annan Porsche kan väl åka märkescup också?

Att utöka definitionen av vad som är "sportvagn" är faktiskt en sak som fördes upp på mötet vi hade på Knutstorp. Så du kanske kan komma och köra ifrån Roadsportarna med din shoppingvagn om du har tur

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Erik Selim Lundkvist skrev:
Andreas Lidström skrev:
Bilar som väljer märkesklasser borde bara kunna vara vissa Alfor samt ngn Locost kanske.

Klassa in M3 E30 som den sportbil den är så garanterar jag att antalet bilar kommer öka dramatiskt. kanske inte på ett år men på sikt. Men som jag skrev i en annan tråd, betongfolket vill väl inte se sig omåkta av en "shopingbil" så där faller det...trots 2+2-sitsig.

All heder åt er som försöker förändra och förbättra SPVM så det tilltalar de som vill/kan åka där.
SPVM har ett allt för bra grundtänkande för att dö ut. thumbs up

Ni kanske skulle utöka med en touringklass efter samma regler som Roadsport?

MVH
Andreas, som ser sig tvingad att köpa en M coupe istället för M3 E30 (Märkesfanatism)...om inte rätt Elise/Exige dyker upp.


Att utöka definitionen av vad som är "sportvagn" är faktiskt en sak som fördes upp på mötet vi hade på Knutstorp. Så du kanske kan komma och köra ifrån Roadsportarna med din shoppingvagn om du har tur


Sorry, glömde Porscharna.

*kliar ögonen ordentligt*

Det var kul att höra att detta tagits upp igen. thumbs up
Hörde att sist det var på tapeten så röstades det ner.

Sen är det ju inte enkelt att bestämma vad som ska få vara med och vad som inte ska få vara med.
Är en M3 sportbil, vad är då en Merca Evo II? Skitknepigt, även om jag anser att Mercan är allt för mkt shopingvagn... Ja, här ser jag ju själv hur insnöat jag själv tänker... Inte avis alls då jag anser och förstår att man ska behålla ngn form av "grundstomme" i reglerna så man inte kan åka med exakt vad man vill. Om man inte gör en ny klass i klassen eller släpper det helt fritt vill säga.

Berätta gärna mer om hur tongångarna gick på mötet och vilka bilar man ev skulle kunna tänka sig att utöka med.

Än har jag ngt år kvar på skolbänken och M3:an är för närvarande en 318is, men en dag så kanske det står en M3:a där på startlinjen i SSM...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Erik Selim Lundkvist skrev:
..............................Att utöka definitionen av vad som är "sportvagn" är faktiskt en sak som fördes upp på mötet vi hade på Knutstorp. .......................
Är det kanske t.o.m. så att en sån här skulle kunna vara välkommen i framtiden?


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Peggan borde väl sitta som en smäck i RHK:s Std/GT Ny?

och varför är det ingen Bumsefantast som bygger en Z3 1,8-1,9-2,2 för roadsport C? Borde bli billigare än en M3.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Billigare vet jag faktiskt inte om det blir. Sen är frågan om det är lika kul och blir den lika snabb...

På M3:an sitter redan diff, tät låda och en maskin som inte behöver pillas på. Lätta, montera buren och åk...Lite förenklat.

Plats för förklaring för icke troende:
Mkt av M3-ägandet handlar om att man får med sig en racinghistoria och en aura kring allt detta så att tillbedjandet känns komplett... Mao en massa märkes/modellhysteri som är svår att bortse från för oss rätttroende. M3 ÄR "The model!" om man gillar att tävla med BMW.

Sen har väl Jannes plan hela tiden varit att åka Roadsport A el. B ngn gång med sin M coupe.
Vi får väl se hur det blir med den saken. Jag hoppas han kommer ut i ngt race tillslut.

Fast visst. Jag förstår att du frågar för egentligen vore en C-bil på en Z3 inte alls så dumt kanske... fast den inte har tak.

Nu tbx till SPVM-diskusionen om reglementet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Erik Selim Lundkvist skrev:
Dan Hovang skrev:
I mitt fall så handlar det mycket om hur mycket körtid man får per krona. Håller med Pär att det är svårt att vara precis, men med nuvarande SPVM "standardhelg" (träning + träning + race, totalt kanske en timmes köra) så tycker jag att marknadsvärdet kanske ligger över 500 kr men en bit under 1.000 kr. Då jämför jag med klubbracing, Sydracingserien, PCSR, BMW Cup eller racing i någon långloppsserie.


ok, jag fattar. Jag tror nog inte att det är en relevant förhoppning att tro att Sportvagnsmästerskapet kommer kunna få så låga priser. På två av årets tävlingar (Mantorp och Karlskoga) har priset för friträning på fredag+racehelg varit 2000 kr inkusive el i depån. Detta tycker jag är ett hyffsat pris med tanke på att man kunde träna hela fredagen och inte halva som fallet var på Knutstorp.

Jag tycker att det är lite synd att det finns en massa bilar som kan köra i SPVM men som kör i märkescuper i stället, men det kanske man får lära sig leva med.


Men om man får träna hela fredagen så är det en annan sak. Vad jag söker är mycket körtid per krona. Tex. så kostade över 4 timmar körtid på Spa 305 euro, klart prisvärt! Men en timme total körtid för 2.000 kr är inte prisvärt.

Sen är det ju inte bara priset; det är en del jobb som tillkommer varje tävlingshelg, tex. transportera sej själv och bilen till banan och givetvis göra bilen körklar. Det ska altså investeras en del tid. I dom märkescupar jag tittat på så finns det träningstid i överflöd. Kanske beror det på att det är så många olika sorters bilar i SPVM? När fyra olika typer av bilar ska dela banan så blir det inte mycket körtid (om man inte har flera bilar, vill säga ).

Annars är ju SPVM-depån någon av dom roligare att spatsera runt i! Det finns ju få serier med så mycket kul bilar! thumbs up
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är det igentligen helt skrivit i sten att det måste vara sportvagnar enligt någon klurig och omdiskuterad defintion?

Reglementets grund funkar ju utmärkt för det mesta gatregistrerat om vi syftar på roadsport. Om man tog bort "sportvagnskravet" ur roadsport så skulle bli en faslig massa potentiella ekipage. Man kanske av säkerthetsskäl skulle ha en maximivikt så att sevenbilar inte blir alldeles mosade vid en eventuell kollision.

Svor jag i kyrkan nu?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär, jag tycker du predikade riktigt vackert. thumbs up

Maxvikt kanske vore en väg att gå.
Max 2 dörrar ser jag som självskriven om det ska finnas kvar ngn form av sportbilsanknytning alls.
Eller det kanske det inte ska...

Vore det kul/"rätt" med en 240, Golf Gti eller liknande bil? Nä jag tycker nog inte det. Varför? Bara ett tyckande. Fast visst, i ngn form av touring/hatchback-klass vore det ju thumbs up
Men förhoppningen var väl att man skulle få in fler bilar i dagens reglemente.

M3 då? Ja absolut. Den är byggd för en sak. Övriga E30 då? Mer tveksam även om de kan göras lika snabba som en M3. Man måste ha ngn form av principer att gå efter... Men då är man tbx till dethär med godtycke som jag ville ifrån. Jag kan ju inte byta ben och åsikt så fort "min bil" är ok att åka med.

Finns det inget officiellt cert för att vissa bilar är sk HS. Homologisation specials... Det hade löst mkt.

Väntar med spänning på Selims svar på hur snacket går.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Coupéer byggda på sedanbilsplattor och rena GT-bilar har, enligt vad jag förstått, varit bannade förut.

Fiat 124 SC, P 928 och med största sannolikhet Peugeot 504 Coupé var inte sportvagnar (jag håller med om att 504 C aldrig kunde räknas som en sportvagn i originalskick, detta kanske jag får ångra). Men kanske för att upprätthålla startfältet och andan så har tex Bertone-coupén tillåtits, trots att den är 2+2, byggd på sedan-platta och (såvitt jag vet) marknadsfördes som en GT av Alfa.

Roadsport är en mycket attraktiv klass i princip eftersom det verkar vara en serie där man är gentlemen och till stor mån rädda om varandras bilar. Kommer man inte in där eller att det är svindyrt, så är det ju inte intressant ändå. För mig (boende i Gävle) är ändå anmälningsavgiften det lilla i sammanhanget.

Har egentligen inte tänkt tävla med kupan och jag tänker definitivt inte köra den i historisk racing med originalmotor. Även om det är lite av B20 över XN-maskinen som sitter i (och att den säkert brölar vackert genom Weber 45:orna som den tävlade med), så vill jag inte hålla på med den motorn. Kan nada om den. En Mi16-maskin kanske jag kan börja på att begripa. -> RHK out, kanske Roadsports?

Så jag hoppas att Roadsports öppnas för kupan. Då kanske det t.o.m. blir tävlingsbil av den. Då kanske jag inte behöver byta den mot en 306 eller 205?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Som lite halvrabiat sportvagnstok (vad som är vad har vi snackat om tidigare, t.ex i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2660 Någon som vill fortsätta diskussionen?) undrar jag bara:

SSK? vad är det som gör SPVM bättre än dem för er med Sportsedaner?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



P.P. skrev:
Som lite halvrabiat sportvagnstok (vad som är vad har vi snackat om tidigare, t.ex i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2660 Någon som vill fortsätta diskussionen?) undrar jag bara:

SSK? vad är det som gör SPVM bättre än dem för er med Sportsedaner?


SSK...

Tidigare kunde man skrivit "Jag gillar inte diktatorskap i ngn form..."
Fyndbörsen har jag byggt en bil för även om jag själv bara åkte BMW Cup med den. Nu går den dock i Fyndbörsen, och BMW Cup.

Bra klass att börja i, men inget för den som gillar att klura och fixa småsaker på sin hobbybil.

Kamasa då? Mindre och mindre startfält samt ett reglemente på motorsidan som kräver att man ligger på gränsen för vad delarna pallar med.

Sa jag att de har fått nippran på att åka Kinnekulle tills man blir yr i bollen, även om jag gillar banan?

Nä, Roadsport är bara sååå mkt mer tilltalande rent regelmässigt samt ur vilket perspektiv man använder/har sin bil. Bara kolla varvtiderna vissa gör med 170hk Bertone och hur fort vissa åker med 220hk i SSK... En av bilarna har fått en dos väghållning osv av sin ägare, den andra inte.

Nä, SSK är inget allternativ. Då tilltalar klubbracingen mer...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
1, 2, 3   >>
12242 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande