Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med val av diffbroms
<<   1, 2
5075 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär var elakt gjort Kunta!




Håller med dig. Mkt av problemet kan absolut botas med finlir av fjädrar/krängare.

Fast i detta fallet handlade det ju om gatbilar där man kanske inte har samma möjlighet/vilja att kunan finlira på samma sätt. Fast kan man så är det ju alltid kul att testa och se. Nu vet jag dock att just Samuels bil har ett väldigt ballanserat chassi som absolut inte är för mjukt iaf...

Sen som du säger, man blir ganska trött på detdär snacket om "30mm stavar och XX:s steg femtielva på bakfjädrarna...funkade på min gatbil så då måste det blir kanonrätt på din hysteriskt lättade racer oxå"...
Ja, lite alfaterminologi har jag snappat upp då jag delade garage med en Alfista.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Kunta skrev:
Spinner det mycket på innerhjulet kanske man skall kolla på fjädersättningen först.
Inte lösa symptomen utan felet istället....

Anledningen till att jag vill ha en diffbroms är inte att jag har problem med att det spinner på innerhjulet. Den primära orsaken är att jag tror diffen planerar att dö närsomhelst. Då måste jag ha en ny och givetvis vill jag göra bytet till en bra uppgradering när jag ändå håller på. Det är en av mina heligaste principer; om något går sönder skall det banne mig bytas till något bättre. Jag tror även en diffbroms kommer bli en bra uppgradering för framtiden, när bilen har både mer effekt och mycket bättre chassi.

Nä, nu måste jag sova. Återkommer så fort jag vaknat.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Mycket effekt har jag inte så det måste va min körstil det är fel på.

Hur menar ni att man ska få bra fart ut från idioten på knutstorp eller depåkurvan i anderstorp utan diffbroms? Det är nämligen sånna kurvor jag märkt att det slirar lite. Inte nån annanstans. Men men... nu handlade ju inte tråden om detta egentligen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag vill hävda att det i dessa kurvor är väldigt svårt att komma ur som man ska utan diffbroms.

Sen att man ska ha ett välballanserat chassi oxå är ju liksom inte ngn motsättning.
Som jag skrev, mtk av problemet kan nog botas, men inte hela. Iaf inte vad jag märkt.
Fast jag har inte finlirat så mkt som man borde heller så...

Sen ÄR det en helt annan kännsla att köra en bil med diffbroms mot en utan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:
Sen ÄR det en helt annan kännsla att köra en bil med diffbroms mot en utan.


Power oversteer

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Vad är det för bil vi pratar om?

Hade det varit min bil så hade jag inte lagt ner 10k på diff utan kanske 1k på en diff från skroten från samma modell och 9k på fjädrarna. Jag köper din idé om att uppgradera saker som går sönder men jag är tveksam till att du kommer att märka skillnaden på en kawazakininja diff och en fungerande orginaldiff.
Läste oxo att du har tänkt trimma? Finns det folk på strippen som kör med en sån diff du har? Dom brukar ha ganska bra pejl på hur mycket dom tål innan man "sjuter" dom.

Ursäkta för ett litet offtopic utsvävande
Ps. Mycket diffverkan kan ge mycket understyrning oxo och konstig bakvagn. I mitt fall så kan man ganska enkelt spänna upp diffen till 47% men med fördel sätta olika rampstorlekar för att inte få så mycket diffverkan på motorbroms pga bilen kan bli väldigt vinglig under inbromsning. En del vill inte ha mer än orginal 25% verkan. Min bruksbil är uppspänd till 47% och den klipper in precis jämt och ständigt vilket många gånger leder till mer hjulspinn då ketchupmotorn rycker loss det andra hjulet istället

Lidström:

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sen ÄR det en helt annan kännsla att köra en bil med diffbroms mot en utan.


Power oversteer


Nja, eller drift under fullt driv ur kurvorna...

och som vanligt när jag skriver drift, ingen töntdrift med sabbad väghållning där det går ut på att köra så brett man kan utan en RIKTIG som säkert inte alltid syns utanför bilen men det KÄÄÄNNS!!! och man blir varje gång. Ballansering på gränsen mellan sladd och max driv. Känns snabbt gör det dessutom. Och ju snabbare kurva dessto roligare...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
Lidström:


Alfa vs BMW fortsätter. Kan knappt hålla mig tills vi kan utagera detta på banan istället... Då ska du få se...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Andreas Lidström skrev:
Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sen ÄR det en helt annan kännsla att köra en bil med diffbroms mot en utan.


Power oversteer


Nja, eller drift under fullt driv ur kurvorna...

och som vanligt när jag skriver drift, ingen töntdrift med sabbad väghållning där det går ut på att köra så brett man kan utan en RIKTIG som säkert inte alltid syns utanför bilen men det KÄÄÄNNS!!! och man blir varje gång. Ballansering på gränsen mellan sladd och max driv. Känns snabbt gör det dessutom. Och ju snabbare kurva dessto roligare...



Eller känslan när man trycker pjäxan i pannrummet precis efter turn in, innerhjulet fram lättar lite, mild understyrning, balanserar på kerbsen på utgången och man känner det tuggar lite bak när diffen jobbar, växlar strax innan stoppet och full karriär till nästa kurva.

Kunta, som hade innerhjulslyft flera gånger i helgen på väg till TV kurvan (hoppas bara nån tog kort )

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:
*saker kunta skrev*



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Lidström: thumbs up

Alexi: Rätt olja kan göra underverk. Jag har spons av ************ i karlstad (får man göra reklam?) och fick Redlines olja för just lsd lådor/slutväxlar och upplever att lådan coh diffen fungerar bättre än tidigare med olja av annat fabrikat. Tidigare högg den mer på diffverkan och upplevdes gå varm då effekten avtog något under en dag. Jag är inte påläst på detta område men kanske en grej att testa innan du dömer ut din diff

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
mattias becker skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Jag har läst igenom det jag lyckats hitta om diffbromsar och det var onekligen intressant. Fast det hade varit mycket lättare om alla var överens.
En nackdel med torsendiffar verkar iaf vara att bakvagnen kan bli orolig vid inbromsningar. Det är i varje fall något jag verkligen inte vill vara med om. Bilen är liksom instabil redan från början, så det är något jag vill vill bli av med.
Lamelldiff verkar hursomhelst inte dåligt, även om det verkar förekomma delade meningar om vad som funkar bäst. Så det verkar vara rätt grej att satsa på. Trots allt kostar det ju 1/5 av en torsendiff. Gillar jag den inte kan jag alltid byta till något annat senare.
Är Kingcab-diffen ett bättre val än en BMW-diff? Tycker Kingcab varianten verkar bli mer jobb för ungefär samma pengar. Jag vet dock inte vad de där ringarna är för något som behöver bytas på BMW-diffen. Sedan är ju också frågan vilken som har bäst spärrverkan. BMW har någon diff som ger 40%, har jag för mig. Kingcab vet jag inte... Hur mycket är det rekomenderat att ha?

(Häftigt, då tror jag vi är tre personer från Sigtuna här på rejsa.nu. )


bmw:s lamell diff är 25% orginal men det går att schimsa väldigt lätt med en bricka så på 0,8mm så har du 75% eller mer tror jag det var. jag fick precis i en 0,43mm stålbricka i min 4:10 klump borde bli lagom. Jag fick pussla lite för att få ihop diffen jag med för den var inte bromsad och huset kommer från 5 serien, men dom inehåller inte så mycket delar som man kan tro relativt lättmekat.


Jag tror jag läste här på rejsa om att BMW haft någon lamelldiff med 40% spärrverkan som tillval till någon/några modell(er). Så det var isåfall en sådan jag funderade på. Att shimsa om dem verkar annars vara rätt lyckat.
Tyvär har jag nu fått lite tråkigare info om BMW-diffen, och det är att den inte passar någonstans på bilen. Massor med ombyggnationer som krävs alltså, så det verkar inget vidare.

gzon skrev:
Frågan är ju alltid vilka krav man har på grejorna. En diff från en king cab lär ju inte hålla så bra som en riktig diff om man har lite pulver i maskin och bra däck. Det är nog inte rekomenderat att kliva av på 8000rpm med MT däck och 500hk med en king cab diff där bak

Jag har aldrig kört någon bakhjulsdriven bil med diffbroms, så jag vet inte riktigt vad jag skall kräva av grejorna. Vad jag ute efter är väl mest något so funkar bra, utan krångel eller konstigheter, på bana. Sedan är det ju bra om det är billigt också.
om kingcab-diffen har jag nu fått höra att ingen tycks veta säkert vilken årsmodell som har diffbroms och vilka som kör med öppen diff. Sedan verkar bilskrotarna ta ocker-priser för dem. Det blir inte mycket billigare än en ny diff, men det blir garanterat mycket mer arbete.

Som ni ser verkar inte alternativen så lysande längre. Viscodiff eller öppen diff är det som passar budgeten. Är det bortkastade pengar att satsa på en viscodiff eller kan det funka bra?

Kunta skrev:
Vad är det för bil vi pratar om?

Hade det varit min bil så hade jag inte lagt ner 10k på diff utan kanske 1k på en diff från skroten från samma modell och 9k på fjädrarna. Jag köper din idé om att uppgradera saker som går sönder men jag är tveksam till att du kommer att märka skillnaden på en kawazakininja diff och en fungerande orginaldiff.
Läste oxo att du har tänkt trimma? Finns det folk på strippen som kör med en sån diff du har? Dom brukar ha ganska bra pejl på hur mycket dom tål innan man "sjuter" dom.

Ursäkta för ett litet offtopic utsvävande
Ps. Mycket diffverkan kan ge mycket understyrning oxo och konstig bakvagn. I mitt fall så kan man ganska enkelt spänna upp diffen till 47% men med fördel sätta olika rampstorlekar för att inte få så mycket diffverkan på motorbroms pga bilen kan bli väldigt vinglig under inbromsning. En del vill inte ha mer än orginal 25% verkan. Min bruksbil är uppspänd till 47% och den klipper in precis jämt och ständigt vilket många gånger leder till mer hjulspinn då ketchupmotorn rycker loss det andra hjulet istället

Det är en Nissan 200sx(S13).

Jag har iof tänkt lägga ned mycket pengar på bieln, så egentligen är väl inte 10k för en diff helt orimligt. Men det innebär att andra, viktigare, uppgraderingar måste vänta, vilket också innebär att jag inte hinner köra bilen med uppgraderad väghållning förrän till våren. Det vore ju faktiskt rent hemskt. Sedan är jag också tveksam till hur mycket det faktiskt ger, i varje fall nu när jag inte har särskilt svårt att få ned effekten i backen.
På strippen vet jag inte riktigt vad folk kör med. Jag tror de flesta försöker uppgradera till S14's viscodiff. Vad jag förstått skall den iaf funka bra där.
Trimmen jag tänkt mig för det här året är en större IC, grövre frontpipe och 3" lmm med ordentligt luftfilter. Det är ungefär vad som saknas för att komma upp i 230hk. Sedan har jag en massa asfaltsmattor och underredesmassa jag vill bli av med också.

Utan offtopic skulle det här inte vara samma forum, så det är ingen fara.

Det där med spärrverkan kanske man skall ta det lite försiktigt med annars.

Andreas Lidström skrev:
Alfa vs BMW fortsätter. Kan knappt hålla mig tills vi kan utagera detta på banan istället... Då ska du få se...


Ingen idé att ens försöka. Alfa behöver inte vara snabbast för att vara bäst.

Behöver jag säga att jag varit nära att köpa en Alfa, och funderar på en som vinterbil?

Kunta skrev:
Alexi: Rätt olja kan göra underverk. Jag har spons av ************ i karlstad (får man göra reklam?) och fick Redlines olja för just lsd lådor/slutväxlar och upplever att lådan coh diffen fungerar bättre än tidigare med olja av annat fabrikat. Tidigare högg den mer på diffverkan och upplevdes gå varm då effekten avtog något under en dag. Jag är inte påläst på detta område men kanske en grej att testa innan du dömer ut din diff

Det är värt att prova om inte annat. Jag har dock inte så stora förhoppningar på att det skall hjälpa. När jag var ute med bilen sist gnällde den iof inte så mycket, men bilen börjar kännas allt konstigare att köra(av någon anledning verkar inte höger bakhjul vilja greppa ordentligt vid gas ).
om det inte funkar med ny olja kan det dock funka att renovera den...
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med val av diffbroms
<<   1, 2
5075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande