Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad ska man ge sig på för projekt? (övermotoriserat) | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5871 totalt) |
Den här säsongen lär det inte bli så mycket köra, så då kan man ju lik väl lägga tid och pengar på något i garaget.
Garaget är ett vanligt villagarage, så inte jättestort. De vanligaste prylarna finns, kompressor, tigsvets osv. Några kriterier: Gatregistrerat (idag) Fysiskt liten bil (eftersom garaget är trångt) Hyggligt enkelt att ha som rullande projekt, dvs gärna nära körbart från dag 1. Något märke med stor 3e-partsmarknad Resultatet bör bli något som duger både på track days och Street Week. I browerflikarna just nu så figurerar Miata och V8 conversion kit. Vad borde jag ge mig på? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Miata med överladdad K24?
https://www.miataturbo.net/general-m Blir inte så löjligt mycket vridmoment under 1500rpm då, och varva till 8500 är ju aldrig fel. Men med lite effekt blir det nog att shoppa eller kopiera KMiata en hel del, men BMW-låda etc. https://kmiata.com/collections/trans Men du kan ju börja utan turbo för enkelhetens skull (men då blir det inte så övermotoriserat, tom regbart som ombyggt fordon). Eller om det ska vara löjligt övermotoriserat? https://youtu.be/VGiUpeTUUCU?t=475 |
||||
Lite stil och klass med V8 https://www.blocket.se/annons/soderm
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Köp min Ginetta och lägg i en turbospis (enklast en C20LET från Opel).
Då får du både acc och väghållning (och en trevlig kaross). https://www.blocket.se/annons/kronob _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Skulle en LS1 få plats i den där tro? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
LS får plats i alla bilar Det finns exemplar med Rover V8 så LS borde få plats tycker jag. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
400Nm på tomgång gör nog en Ginetta lite svårkörd (det kan ju gärna vara hysteriskt när du vill, inte hela tiden), och är inte LS lite uttjatat (samt handbromsvändning på motorbroms med så lite vikt bak)? https://forum.retro-rides.org/thread och får en Roveråtta plats så bör det väl gå att knö ner en LS (kanske lite mer vasselin). Men en LS ger väl dubbla vridmomentet mot en Rover8 ungefär. |
||||
_________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||
_________________ Lelle Olsson |
||||
Vilken budget tänker du dig, och hur fort ska det gå när du är färdig?
Min spontana tanke på litet och övermotoriserat är en sen Bubbla med Subarumotor. Transmissionslösningar finns, motorbytet har gjorts, hjulupphängningsdelar måste finnas (passar inte vissa 924-delar på sena Typ 1?) och bilen varken väger mycket eller tar upp någon större plats. Vad gäller olika former av dragracing i Sverige, finns det ju också en del historia kring Typ 1 med boxermotor från icke-tyska tillverkare ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
När jag tänker litet projekt tänker jag Lancia A112.
När ni säger LS så börjar jag tänka... den är nog större än bilen, haha. Var ska den driva? På alla fyra? Gammal Subaru Justy, som du övermotoriserar? _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||
Fiat 126p ligger mig nära om hjärtat, men det ska vara praktiskt genomförbart utan att bygga om hela bilen. RWD känns som det enklaste/mest beprövade att bygga en hållbar drivlina på. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Tyvärr en alltför unik bil att modda men en Clio V6 med dubbla effekten vore lite övermotoriserat och "spännande".
Annars kan man ju gå ner i skala lite https://youtu.be/EW38OPXD88Y?t=417 Ett skoj ämne att söka efter övermotoriserade saker på tuben |
||||
Det är ju lite kul men otydliga förutsättningar du ger. ;-)
Enkelt: Köp Ginettan, hitta en C20LET för 10'-20' och byt motorn (tillkommer IC, rör, slangar till den, etc). Eller köp bara kolvar, kammar, grenrör och turbo (till det som du tycker passar bäst) och byt i motorn som sitter i, köp sedan tex MaxxEcu och bygg en kabelhärva så kan du uppgradera ännu mer sen. Billigare kanske: BMW med lättkonverterad motor till turbo, det verkar ge mycket effekt för pengarna. men kanske inte lika "ball" som andra alternativ beroende på hur man är lagd. Corvette C6 och trimma? Vad är det som hgägrar, är det glassätarturer utefter Strandvägen bort till Ekorren med ball bil, är det kul-tur på svängiga vägar på Södertörn med glass i Rosenhill eller övermotoriserat för Streetweek? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det som hägrar: "Resultatet bör bli något som duger både på track days och Street Week." Omfattningen jag tänkt är att byta motor, växellåda och få en 4-länk byggd för en ny bakaxel - och så stoppa i stol och bur. Corvette C4 skulle mer falla inom budgeten. Körglädje viktas till 97 vs 3 för utseende. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Men du har tänkt att det ska gå att få den laglig?
Vad är roligast för dig? Enbart att det är mycket effekt? Eller ska det hellre vara V8 effekt? Eller kanske en turbomatad 4:a i en lätt bil? Ska det se modernt ut eller gammaldags? Vad är roligast? Ja du fattar. Eftermarknadsdelar finns ju i stor mängd till t ex japanska bilar. Men även t ex alla bilar som engelsmän gillar, t ex Ford Escort mk 2 och hundkoja. Att övermotorisera hundkoja blir lite overkill kanske (utom med MC-motor) men i en Escort kan man ju lägga i stora motorer. USA-bilar har ju också mängder av eftermarknadsdelar. En "lätt" jänkebil (typ Corvette) lär ju vara ett säkert kort. Men en gammal Ford Falcon med megamotor är roligare för den som gillar sånt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Jag vill nog nå 4-800hk (beroende på vikt) "när jag är klar med motorn" - dvs, inte från början. Det känns tryggare driftmässigt att ha det i en V8 än en liten turbomatad 4:a. Laglig efter alla modifikationer är mindre viktigt. Den kan gott trailas till trackdays. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Är den inte laglig så faller ju streetweek bort från kravenspecen. Då kan du bygga nästan vadsomhelst bara säkerhetsnivån är ok för dom som arrangerar där du ska köra.
Super seven med Saabmotor (150 hk reg effekt) och bmwlåda och så har du 300 hk i en 600 kg bil. Den kommer vara snabb men stor risk för rökmoln från bakdäcken istället för acceleration. Valfri BMW med sexa och addera turbo. Toklätta karossen/kapa bort och ersätt med lättformad aluplåt. Billig jänkebil och lägg alla pengar på motorn... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
C4 med LS låter ju stabilt, jag tittade på det när jag var som mest less på LT1an i min men valde bort det på grund av mängden jobb för en bruksbil. Lägg på C5-bromsar så blir den nog rätt kompetent. Letar du i övre eller nedre änden av C4-spektrumet? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Nu är det tredje gången jag skriver detta men faktiskt postar... Pontiac GTO 2005-2006 hade LS1 på 400hk och hittas ibland på Blocket för strax över 100', de är ju inte jättevanliga så nu finns det bara en där som kostar betydligt mer. Fast kanske inte så liten då... Audi S6 för ~120' med V10 och 450 hk, ut med inredning, tona rutorna och lätta järnet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Allmänt banåkaforum Vad ska man ge sig på för projekt? (övermotoriserat) | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (5871 totalt) |