Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12 >> 21 besök senaste veckan (24721 totalt) |
Jag funderade lite på det med. Den borde vara väldigt vattentät, men det är frågan hur zinkkloriden reagerar med det som inte är glas. |
||||||||
Nu menar du att bara värma vätskan när du förzinkar antar jag, inte när den förvaras mellan gånger? GDSButiken säger att det skall vara minst 20 grader när man förzinkar. Hur lång tid tar att förzinka? Är det bara en timme eller två så är ju dunken i vattenbad innan en smidig lösning, är det några dygn så behövs annan uppvärmning. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Ja bara värma under tiden den används. Ett gäng skruvar tar 10 minuter med vätska som är 20-25 grader I 8 grader så tar det en timme. |
||||||||
|
||||||||
Ja då är värmemattan inge bra, den ger lite värme över lång tid. Vattenbad, eventuellt förstärkt med doppvärmare i vattnet för att skynda på, går mycket fortare. Enda nackdelen är isåfall slabb med vatten, men det är inte så farligt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Nä det är inga bekymmer. =). |
||||||||
Om förzinkningsprocessen tar <10 min vid 20degC skulle jag alla dagar i veckan gå på "dunk i varmvattenhink innan" lösningen. På de 10 min som förzinkningen tar hinner inte lösningen kallna speciellt mycket så aktiv värmning under processen är inte värt besväret.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Den jag har i akvariet är bara glas nere i vattnet. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Japp. Den jag länkade till var ju en modell där hela grejen är nere i vatten. Men jag ska prova vattenhink idag på nån bit. |
||||||||
Har vi nån tid på detta.
10 liter 50 grader vatten som man stoppar en dunk med 5 liter 8 grader vatten. När är man mittemellan |
||||||||
Så de 10 L kommer att ändras hälften så många grader som de 5 L, så det borde utan förluster till omgivningen över oändlig tid stanna på ca 36 grader (50-14 och 8+28). Men efter hur många minuter det har kommit halvvägs beror ju på hur effektiv överföringen är (omrörning, plastens isolerande effekt, etc). |
||||||||
Det blir att mäta. En timme räcker nog. |
||||||||
It's alive.
Efter en god stund luftning av dieselsystemet så hoppade den igång. Då med rätt mycket diesel i cylindrarna så den varvade till rätt bra de första gångerna. Och eftersom jag inte hade satt på ventilkåpan så fick jag en svart rand med olja över hela mig. Jag märker ingen större skillnad på gången förutom just när den inte startar direkt. Då snurrar den igång ordentligt i en sekund innan den lugnar ner sig. |
||||||||
Provkörd
Inga större bekymmer. Står med diskmaskinstablettvattenglykol i motorn nu för att rensa ur lite. Tyckte inte den bromsade så värst bra. Det har det iofs aldrig gjort så den åkte upp på lyften igen efter provturen. Plockade ner höger trumma bak och en kolv satt fast. Efter värme, våld och ATE fett så fungerar den cylindern perfekt igen. Jag noterade att handbromsen var justerad till max och autojusteringen i trumman inte fungerat alls. Funderar om dom satt ihop bromsarna och justerat handbromsen direkt utan att låta Autojusteringen göra sitt först. Får ta andra sidan imorgon. Det finns noll kännbara lägen i växelspaken så där måste det vara väldigt glapp. Får försöka ta ner spakstället och kolla vad det går att göra. Luftningen till tanken fungerar inte så tankar man över halv tank så spottar den ur soppan ur påfyllningshålet. Detta är fruktansvärt frustrerande då jag dränkt mig i diesel ett par gånger. Minne är kort men dåligt. Vänster främre blinkerslampa är trasig. |
||||||||
Då var det 6 kilo glykol i motorn.
Jag mätte den jag fyllde igår och den hade en fryspunkt på -12 grader. Nu är det närmare -37. Vattenkannan jag använde igår var det slush i Då slipper jag oroa mig för att motorn fryser sönder.. Jag får nog sätta tillbaka Original insug inför besiktningen. Jag har inget luftfilter. |
||||||||
Tydligen så har jag inget batteri till Opeln längre.
Undrar var det tagit vägen Arbetskamraten bytte precis ut sitt då hans Caddy knappt ville starta när det var riktigt kallt. Jag gjorde ett belastningsprov på det och det visar 72%/550cca vilket inte är så dåligt. Provar en Recond cykel med C-Tek laddaren och ser om det blir bättre. Det är nog klart tillräckligt för att dra igång Opeln i alla fall så att den kan besiktigas. Den nya kabeln till startmotorn gjorde stor skillnad. Motorn snurrar bättre än den någonsin gjort. |
||||||||
Här kan ni lyssna på det mysiga motorljudet.
https://www.instagram.com/reel/Cnv9Z |
||||||||
Din laddare kanske inte är lika positiv som min |
||||||||
Recond gjorde absolut ingenting enligt batteriprovarn vilket kanske inte var helt oväntat.
72% Good Battery. 71% Replace battery. Jag lever på hoppet att batteriet håller sig på 72% Fick leverans av 12 flaskor med BrakeCleaner idag. Passar perfekt efter att jag stänkte olja överallt. Ä |
||||||||
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12 >> 21 besök senaste veckan (24721 totalt) |