Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Opel Pickord.
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
39 besök senaste veckan (24833 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Köper du bränsleslang på Biltema så räkna med att dom behöver bytas var 18:e månad, dom fixar inte etanolinblandningen i bensinen. Köp Gates slang på Swedol eller liknande.

Edit: go morgon, såg precis att du körde diesel då kanske det funkar bättre.



På Subarun så råkade jag ut för detta.
En morgon så läckte alla slangar.
Det rann bensin under hela bilen.

Men dom har väl bytt leverantör.
Jag köpte deras In tank slang igår så vi får se om den är bättre.

Vi har ingen Swedol i Strömstad.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett genomskinligt lättbytt plastfilter passar för de fall som det är mycket rost, löv och annan större skit i tanken. Men om det sitter väl gömt och tanken motioneras ofta så är det ju bara en källa till läckage.


Detta satt mitt i motorrummet och efter den mekaniska pumpen så jag misstänker att löven fastnar i den istället.

Nu körs bilen dagligen som min vardagsbil.


Backsensorn och bakre tätning på lådan är beställt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Backsensorn utbytt.
Den gamle var lite trött.
10 liter Mannol 8107 (80w90) olja levererad av Amazon
50 kr litern.
Tänkte ha den i växellådan.
Passar på att byta när jag byter packboxen på utgående axel på lådan.
Det är väl egentligen inte helt rätt olja (75w85) men det är nog nära nog.
Lådan växlar växlar väldigt fint idag men misstänker att nivån inte är på topp längre.



_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
När man besöker kompisen och får en bild dagen efter.






_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Nikel skrev:
När man besöker kompisen och får en bild dagen efter.



Den markerar bara revir. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Nikel skrev:
När man besöker kompisen och får en bild dagen efter.



Den markerar bara revir. thumbs up


Precis det sa jag till kompisen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Idag blev det lite gjort.
Opelns främre Spoiler har sett sina bättre dagar så idag har jag gjort ett lite halvhjärtat försöka att stoppa förfallet.
Stenskott och motorvärmarintag som antagligen inte fått färg på efter montering har fått rosten att krypa fram.

Så blästerblåsan åkte fram och laddades med sand.











Gamla färgen borta och rosten med.
3 lager med grundfärg åkte på och sen fram med dieselvärmaren för att få lite värme i plåten.
Sprayburken hade redan blivit ordentligt uppvärmd innan lack.


Dessvärre råkade jag trampa på grillen så den ligger på reparation just nu.
Hoppas den går att få ihop igen.



Rätt nöjd med resultatet.
Det är fel färg men i alla fall rostfritt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Efter lack så tänkte jag byta bakre tätningen på växellådan.

Det gick sådär.
Jag har köpt fel tätning så nu står bilen fast på lyften och jag har fått låna en kamrats bil.

Jag fick snickrat ihop en oljefyllargrunka och den fungerade ändå rätt bra.
Den gick inte att suga med men 1.5 liter olja fick jag i lådan och jag blåste bara ur slangen ur flaskan en gång och sprayade halva verkstaden med olja. Kall 80w90 är inte helt lättjobbat.

Mängden olja ja fick ur var inte i närheten av de 1.5 litrarna jag fyllde i.

Nu väntar jag bara på ny packbox och imorgon kommer tätning till diffen back och nya härdade pinnar och "koppling" till växelspaken så den ska bli helt glappfri.








_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Bilen blev fixade i Tisdags.
Ny packbox av rätt modell fast en 7mm tjock istället för 10 som är original.
Nu får packboxen en fräsch yta att täta emot istället.

De sista delarna till växellänkaget monterades med.
Det var denna del som var ordentligt sliten.
Nu känns det som en helt ny bil i länkaget.



Nästa på listan är bränslerören som går från tanken och ungefär en meter fram.
Dessa är i stål och returröret har börjat läcka lite.
Så får byta dessa och bocka egna i koppar.
Resten av rören är faktiskt i nån typ av plast.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Nu ser jag i mörkret

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Nu letar jag lite ideer igen då Opeln har ett fenomen jag inte gillar.

Den är helt hopplöst mjuk i fjädringen bak.
Jag hade förhoppningar om att de nya sänkfjädrarna skulle vara lite styvare men dessvärre inte.
Hänger man på en kärra som har lite mer vikt på kroken så säckar bilen mer eller mindre ihop.
Det samma gäller vid lastning.

Min Subaru Pickup köpte jag Highjackers till som jag byggde om (flyttade en bussning) men till Opeln så ser det sämre ut.

Har kollat lite snabbt på bälgar man stoppar i fjädern bak eller om man helt sonika ska bygga om helt till luft bak men det är jag inte så jättsugen på.

Dubbla fjädrar

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



Nikel skrev:
Nu letar jag lite ideer igen då Opeln har ett fenomen jag inte gillar.

Den är helt hopplöst mjuk i fjädringen bak.
Jag hade förhoppningar om att de nya sänkfjädrarna skulle vara lite styvare men dessvärre inte.
Hänger man på en kärra som har lite mer vikt på kroken så säckar bilen mer eller mindre ihop.
Det samma gäller vid lastning.

Min Subaru Pickup köpte jag Highjackers till som jag byggde om (flyttade en bussning) men till Opeln så ser det sämre ut.

Har kollat lite snabbt på bälgar man stoppar i fjädern bak eller om man helt sonika ska bygga om helt till luft bak men det är jag inte så jättsugen på.

Dubbla fjädrar


Hittar du inga styvare alternativ i Biltema-listan?

Vore nog både enklaste och snyggaste lösningen att hitta en styvare fjäder som passar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Styvare Biltemafjäder är absolut en vettig lösning, tror jag.

Om dämparna är av typen "ögla-ögla" går det säkert hitta hi-jackers eller till och med "coilovers" som funkar som hjälpfjädrar också men coilovers är inte alltid så bruksigt, ju.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Ja den kan jag kolla i.
Mäta upp vad jag har först bara.

Men vad ska man satsa på i hårdhet


Dessvärre så är det Ögla/Pinne på Opeln.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Idag upptäcktes lite mera bekymmer.

Bilen har stått still sedan fredag eftermiddag utan möjlighet till värme och jag har haft mina misstankar om att generatorn får lite problem att hänga med med mina nya extraljus då batteriet har låtit lite tröttare på mornarna.

I alla fall.

-15 grader i natt och -11 grader vid startförsöket och det gick som förväntat inte.
Den malde på en bra stund på starten men tillslut så började batteriet säcka ihop.

Jag tyckte dock den borde gå igång i alla fall så jag gick ut och kände på glödstiften.
1 var ljummet och de 3 andra var iskalla.

Gissar att dom billiga Magneti Marellistiften inte höll mer än 1 säsong.

Nu blir det ny beställning, testar Beru denna gång.

Startmotorn bråkar med mig med.
Den har fått för sig att frihjula mer och mer.
Inget krasande från startkrans utan endast frisnurr.
Får väl plocka loss och smörja upp den eller kanske investera i en helt ny.
Nån annan i Opelsvängen köpte en ny till Frontera om jag inte minns fel.
Lite modernare typ så det blev en väldig snurr på motorn.

Jaja.
Det skrivs upp i listan på saker att göra

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



Nikel skrev:
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?


Varför skulle det vara olika fjädrar höger och vänster?🤔

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



DJ skrev:
Nikel skrev:
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?


Varför skulle det vara olika fjädrar höger och vänster?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489


Trådstartare
DJ skrev:
Nikel skrev:
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?


Varför skulle det vara olika fjädrar höger och vänster?🤔


Ptja säg det.
Men i reservdelsmanualen för Omega A så har framfjädrarna olika färgstämplar för höger resp vänster sida något inte bakfjädrarna har.

Så kanske för att kompensera mer vikt på förarsidan?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



Nikel skrev:
DJ skrev:
Nikel skrev:
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?


Varför skulle det vara olika fjädrar höger och vänster?🤔


Ptja säg det.
Men i reservdelsmanualen för Omega A så har framfjädrarna olika färgstämplar för höger resp vänster sida något inte bakfjädrarna har.

Så kanske för att kompensera mer vikt på förarsidan?


Men tänk om man har en fet fru, då?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



DJ skrev:
Nikel skrev:
DJ skrev:
Nikel skrev:
Inte så mycket som händer nu i dom kalla månaderna.
Den sista slangen bränsleslangen i motorutrymmet är utbytt då den läckte överallt.
Jag har spräckt avgasystemet ännu en gång då jag inte ordnat fästet till växellådan

När jag var där under och tittade så såg jag att fjädern på förarplatsen är märkt Right, uppochner.
Så nu funderar jag på om jag satt framfjädrarna på fel sida och åt fel håll.

Tror ni detta spelar roll?


Varför skulle det vara olika fjädrar höger och vänster?🤔


Ptja säg det.
Men i reservdelsmanualen för Omega A så har framfjädrarna olika färgstämplar för höger resp vänster sida något inte bakfjädrarna har.

Så kanske för att kompensera mer vikt på förarsidan?


Men tänk om man har en fet fru, då?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andra projekttrådar
Opel Pickord.
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
39 besök senaste veckan (24833 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande