Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Downforce bakvagn Ford GT40 replika
1 besök senaste veckan (1805 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Sitter o klurar för extra downforce i bak på bilen.

Venturi känns för svår att räkna på för att få ut något vettigt, annars hade det vart ett bra val.(Men kanske någon här som har bra tips/tankar som går att spinna vidare på för att komma i mål?

Vinge känns enklare, och går även att göra justerbar från förarplats eller hastighetsreglerat.

Har börjat skissa lite på en placering under bilen, frågan är hur mycket nytta den skulle göra, är det värt det?

Ös gärna på med teori och förslag (osynliga åtgärder som inte påverkar utseendet nämnvärt)

Första skisserna nedan. Vill verkligen lösa det med Venturi eller inverterad vingform på bakpartiet under bilen, men en vanlig vinge under bilen kanske är enklast?






_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Vad är det som gör att du vill ha mer downforce bak? Hur balanserar du det mot downforce i fram?

ett vanligt vingblad under bilen känns överarbetat, en vanlig difussor tillsammans med ett plangolv känns som att det kommer att räcka lång väg.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Har designat chassiet med rake för o få önskad effekt, golvet kommer vara helt plant och så tätt som är praktiskt möjligt.
Jag är lite inne på det du säger att bara bygga en enkel diffusor, detta pga. Estetiska samt praktiska skäl.

Märker man att den blir lätt i fram i högre hastigheter så får man försöka splitta i fronten för mer downforce fram om det blir så, men vill undvika det då det påverkar utseendet för mycket.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Finns en amerikan som byggt en rätt schysst splitter på sin MK1a på instagram som inte sabbar allt för mycket av original utseendet. Om du vill ha inspiration till fronten

Plan golv får du effekt av först när du har det Även under motor och låda vilket brukar vara lite knepigt på gt40in.. vad ska du använda för låda?

Gurneyflap körde dom ju med på 60-talet så dennpassar ju in bra! Ger duktigt med downforce med tradeoff mot drag dock.. kan du göra en sån som är bromsaktiverad så kommer du långt utan att påverka det estetiska särskilt mycket

(Jag har till och från gått i GT40 tankar i flera flera år så detta är tankegångar jag haft med )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Cassius skrev:
Finns en amerikan som byggt en rätt schysst splitter på sin MK1a på instagram som inte sabbar allt för mycket av original utseendet. Om du vill ha inspiration till fronten

Plan golv får du effekt av först när du har det Även under motor och låda vilket brukar vara lite knepigt på gt40in.. vad ska du använda för låda?

Gurneyflap körde dom ju med på 60-talet så dennpassar ju in bra! Ger duktigt med downforce med tradeoff mot drag dock.. kan du göra en sån som är bromsaktiverad så kommer du långt utan att påverka det estetiska särskilt mycket

(Jag har till och från gått i GT40 tankar i flera flera år så detta är tankegångar jag haft med )


Har du nå bilder eller länkar till jänkaren, samt lite mer utveckling på dina egna tankar? (Tänker du på plåten som använts baktill med slitsade spår som man skjuter upp efter behov?)
Hade ju tankar om att göra ev vinge som vinklade upp sig under bilen över vissa farter och under gas.
Principen skulle kunna vara densamma.

Motorn är i en nivå som ligger 15mm ovan golvet, dvs. Jag kan ha plant golv även under motor o låda 👍

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Är det denna typ av plåt du menar baktill som gurney lip?

Har sett andra konstigare saker, men aldrig en frontsplitter, har du någon bild på det du menar?




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



SwedishGT40 skrev:
Är det denna typ av plåt du menar baktill som gurney lip?

Har sett andra konstigare saker, men aldrig en frontsplitter, har du någon bild på det du menar?





Gurney flapp/lip är en brant (ibland nästan 90* mot luftflödet) läpp i bakkant av ett vingblad, eller i bilfallet alternativt i bakkant av bakluckan. Den skruvade plåten högst upp på baken av gt40 ovan ser ju ut att var det, men lättare att se lite från sidan.

Snyggt och tidsenligt, men rätt dålig downforce/drag ratio om den är stor. Typ jänkevarianten när den är typ 15 cm hög, ladugårdsareo .

_________________
Markus Ålind
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Precis en sådan ja! Och som Qaz säger ger den bra downforce, men samtidigt bra drag.. Därav att det hade varit fint att ha den bromsaktiverad så den går ner på rakorna och kommer upp när man närmar sig kurvan (och gärna en fördröjning kanske så den är kvar lite genom kurvan när man gått över på gas igen)

https://www.instagram.com/creative_ken_m/

Han är de som byggt en splitter som jag tyckte såg rätt OK ut! Han har även någon 3D prototyp för någon framtids version av vad han vill göra.

Sen finns det en bil till på instagram som jag bara hittade en hashtag för nu, går säkert leta sig fram till fler bilder:
https://www.instagram.com/explore/tags/futurefortygt40/

Mina egna tankar här väl främst florerat kring att kunna bygga en smart plangolv där man döljer en lite förlängning av trösklarna som är vinklad snett utåt för att kapsla in underredet bättre. Fram kan man vinkla upp golvet lite ut mot hjulhusen i kombination med en diskretare splitter för att inte frångå originallinjerna alltför mycket. Det som troligen gör mest fram är dock att täcka av däcken och det är svårt att göra utan att det syns..
Motormässigt hade jag sen tänkt mig något med torrsump och så platt tråg som möjligt, en låda som bygger mer uppåt än nedåt och börja vinkla upp golvet redan vid framkant motor. Man får då inte maximalt låg motorposition samt eventuellt lått framåtlutande motor men bör kunna få till en vettig venturi. Det i kombo med en styrd Gurneyflap så är man nog så bra till man kan utan att ha frångått originallinjerna allt för mycket.

Sen kan man titta på fler detaljer också som kanske är mer luftmotstånds relaterade, du har t ex på MK2an högre bulor över hjulhusen fram än på MK1an och tittar man på senare Le Mans prototyper har man liknande linjespråk där man låter hjulhusen komma upp lite istället för att eftersträva en platt nos. MK2ans hjulhus går köpa lösa precis som med gulf skärmarna bak. Sen vet jag inte om det gör Super mycket men många bäckar små.. Du har ju även t ex tanklocken som går släta till rätt rejält etc.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Racetech
Downforce bakvagn Ford GT40 replika
1 besök senaste veckan (1805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande