Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp mig styva upp bilen! (särskilt inom den gula cirkeln)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (3369 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare


Alla balkar av varierande storlek och så vidare ligger i samma plan. Men hur skall jag få bilen vridstyv?

Inom den gula cirkeln vet jag ej hur jag skall förstyva upp, då det är tänkt att avgasröret skall gå i rännan som bildas i mitten....

fråga om ni inte förstår min omöjliga ritning =)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



kan en eller flera ringar/ovaler av rör funka.. som en kardanring ungefär.. avgaset går juu då igenom




*spånar lite*

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Smid till nåt som du skruvar dit efter att avgasrören är på plats. Ett kors eller en plåt eller nåt.

Fast vill du ha riktig styvhet är det bra att få bärande strävor som är i ett annat plan en golvplanet. En triangulerad bur tex.

_________________
William Ekström
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, det är en cabriolet....så bur blir inte så lätt =) men hänvisa gärna till sidor med mer info

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



"Boxa" in ramen med plåt på över och undersida.

Principen är den att ett rör/balk blir vridstyvare om du breddar eller ökar höjden.

mer material gör mest nytta så långt från centrum som möjligt.

Du skall alltså inte försöka fixa vridstyvhet i ett plan utan försök tillföra så mycket försärkning du kan i höjdled också . Exempelvis höga och breda dörrtrösklar samt bred och hög kardantunnel.

om du bygger dessa "balkar" av fyrkantsrör så skall du ha full triangulering. dvs varje sida skall vara uppbyggd av bara trianglar som enbart är sammankopplade i gemensamma knutpunkter. Alternativt så bygger man "balkarna" av plåt. hela balkar har störst vridstyvhet (dvs ej U-balkar eller I-balkar utan []-balkar) och cirkulära balkar har störst vridstyvhet.

man kan nästan alltid styva upp med plåtar som limmas och skruvas mot rambalkar och ramrör.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
allrajt, kika på denna ritning:

där blir det golv under de gröna balkarna, sedan blir det även golv ovanpå dem. Ser det vettigt ut? Tänk på att jag gör det hela i rostfritt, och att det är lite "mjukare".

Kika på mittsektionen, det är själva sittbrunnen.


_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Vad tror ni om vridstyvheten i denna konstruktion?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



När du ändå bygger från grunden. Lägg in ordentliga tröskellådor och kardantunnel. Typ 200*200 mm i tvärsnitt. Ett rent platt jänkechassi kommer aldrig bli vridstyvt bara tungt

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
tjenare!

det är inte helt från grunden, det är tänkt att barchettans originalkaross och inredning skall få plats...så det blir tyvärr lite kompromiss, dessutom är det en cab, så det gör det hela lite svårare. Men kom gärna med bra förslag.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



SteQve skrev:
tjenare!

det är inte helt från grunden, det är tänkt att barchettans originalkaross och inredning skall få plats...så det blir tyvärr lite kompromiss, dessutom är det en cab, så det gör det hela lite svårare. Men kom gärna med bra förslag.


Kan man fästa karossen i ramen??? Det borde styva upp, om du nu inte bara använder lösa plåtar.

Satsa på tröskellådor i maximal storlek.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hejsan!

nja, det går inte riktigt, utan jag köper plåtdelar från fiat, gjuter dem i glasfiber å sen fäster jag dem på ramen. Så karossen kommer inte ge någon styrka alls.

Bättre än 100x50x3 kan jag inte göra trösklarna...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
om jag inte kan öka vare sig tröskel eller kardan, kan man göra andra saker? någon slags bur? eller blir det inte samma sak?

om ni har tips på sidor där man visar bra ramar kanske jag kan få lite tips och ideer. Men ni verkar ju inte förkasta min ram helt

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



SteQve skrev:
om jag inte kan öka vare sig tröskel eller kardan, kan man göra andra saker? någon slags bur? eller blir det inte samma sak?

om ni har tips på sidor där man visar bra ramar kanske jag kan få lite tips och ideer. Men ni verkar ju inte förkasta min ram helt


Ramen funkar säkert för att rulla runt på gatan med, men du kommer få vridstyvhet ala gammal corvette.

Jag skulle t.ex. göra kortare dörrar och istället bygga upp mer tröskellådor om man ändå gjuter glasfiber.

Annars kan man ju ha fasta dörrar, krockskyddet med glasfiberdörrar och bara bottenram lär ju bli något undermåligt.

En bra bur är ju alltid en idé. Är den ordentligt triangulerad så styvar den ju upp rejält.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
ajaj....nu blir man ju ledsen

vad rekomenderar du för dimension på trösklarna?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Kan man tänka sig att ett kryss mellan dörrstolparna kan ge ökad vridstyvhet? Rekomenderat rör? 30x3 kanske?



Kardanen är svår att öka på i höjden, så jag måste komma på något smart....


Vad anser ni att ram + bur max får väga? Jag ligger på 290 kg nu, men då är den ju gjord i rostfritt som är tyngre också...kompenserar med en ultralättkaross mm. Men är 300 (motsvarande ca 200 stålram) helt uppåt väggarna?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Typ som detta:



Kan det vara en bra lösning?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kolla med Wille här på rejsa.

Hans hemsida med hans lite lätt moddade Ascona B.
http://www.gottby.com/projekt_ascona_b/

Han har gjort en del analyser i Cocmos på vridstyvheten i sin bil och det visar endel på hur komplext det du försöker göra egentligen är. För jag misstänker att du vill kunna svänga på banan med bilen?

Bilden visar inte en Modjo hoppas jag?
Finns redovisat för vad som händer med dom vid kolluison i en tråd här på rejsa.
Modjon är nog inget lysande exemplar att kolla på.

Kolla på racingbilar så kommer du kunna räkna ut vad som är viktigt. Sen får man klura lite för att få in allt inom sina egna karossgränser.

Ska inte bilen ha tak behöver du väl tex inga dörrar? Där kan du tjäna massor med vridstyvhet.

Mantrat är väl annars triangulering. Inga rör som bara "står rakt upp" utan stöd i belastningsriktningarna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
ahh =) vad skulle man göra utan er =)

inte för att jag är sååå bakom flötet, men det finns mycket att lära....man tackar å bockar för all info!



om man vill ha bilen som bruksbil...är det inte lite jobbigt att inte ha någon dörr? det e la trångt i barchettan...riktigt trångt, så därför har jag inga stora marginaler till jättekardantunnel mm mm. Och jag skulle mer än gärna skippa dörren, men tror inte jag kommer in i åbäket då...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sektionera iaf drörrarna en bit. Halva kanske? Är det rör bakom spelar det ju ingen roll iaf för hur grasiöst du tar dig in eller ut.

Nu kan jag inte säga vad som är en lämplig dim. på profilerna i golvet, men ngn annan kanske kan komma med info idetta fallet.

Jag tror dock generellt att man använder allt för mkt järnvägsräls för att vara på den säkra sidan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
hm, sant....får se hur långt ned glasrutan går i dörren...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp mig styva upp bilen! (särskilt inom den gula cirkeln)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (3369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande