Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tips på trackday/banbil för en med noll bantid | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6340 totalt) |
Har insett att jag varken har tid eller ekonomin att färdigställa och hålla igång min e21 som var tänkt att bli banbil så den kommer gå till försäljning.
Så skulle behöva lite tips på bra/roliga/billiga bilar som passar för det ändamålet? Har alltid varit inkörd på BMW-bilar men känner att jag kan tänkas testa bil oavsett märke nu. Dock har jag en väldigt stram budget, 10-15k för inköp av bil, på sin höjd 20k beroende på. Ser gärna att man ska kunna köra bilen till och från banan då jag inte har tillgång till släp. Även kul om det finns en hyfsat stor eftermarknad med delar om man vill vidareutveckla 😊 Vad säger folket? 😁 _________________ Joakim Johansson |
||||
Clio
Men allt beror ju lite på hur mycket du värderar din egen tid. Har du möjlighet att trolla med knäna och det bara är inköp av skrotet du ska trolla med så finns det massor att välja på. Visst kan du få tag på ett Miataobjekt för 20, men det är ju bara början. En volym fwd borde bli lite billigare som allround, har jag fått för mig. |
||||
Det är inte en köpestråd. Men kan hinta om att jag har en mazda 3 2.0 sport som blivit stående sedan senaste besiktning pga en del nedslag som inte funnits ork att åtgärda.
Har tänkt att den skulle kunna vara ypperlig att ha som en budget trackday leksak. Relativt lätt, underhållande chassie, rolig väghållning. 150 hästars bensinare (verkar heta mazda L /ford duratec? ) som är väldigt driftsäker och även någorlunda varvvillig, (drar utan gladeligen till varvstopp, tror det är 6700-6800) Men som ändå går att köra bränslesnålt till/från bana, billig försäkring . Delar i chassiet delas med volvo v50 och ford focus, så utbudet av delar är bra,och billigt. Tillförlitlig motor, stabil växellåda, en 05a så den är hyffsat modern men utan allt för omständig elektronik osv osv. Nu är jag ju lite skadad på så vis, som tycker att små japanare är ganska snygga dessutom Den skulle rymmas LÄTT i din nämnda budget, inklusive ombesiktning, lite uppgradering ,och transport hem. Plus att du antagligen har pengar över till många liter bensin. Jag har tom. gått i tankar på att GE bort den bara för att slippa sätta ut på blocket. Och sammvetet tillåter mig inte att köra en fullt fungerande rolig bil till skroten. (Jag ställde av den i fredags eftersom period för ombesiktning gick ut.) Enda uppenbara nackdelen, är att de är framhjulsdrivna, som de flesta liknande bilar, tex Renault clio, peugot 205/206, toyota celica, ford focus osv. Men med de hästkrafter som man når i denna priskategori, så tycker jag personligen det kvittar. Avsaknaden av turbo kan ju både vara fördel (mindre värme, lägre bränsleåtgång, färre saker som kan gå sönder /börja läcka osv) men effekthöjning blir ju å andra sidan dyrare och svårare. Framförallt om den ska vara besiktad för gatan. En annan följdfråga är ju oxå vad för banor du tänkt köra. Är det de mindre banorna i närområde, tex sviesta, kinnekulle, gelleråsen, arlanda osv, så är denna storlek nog väldigt lagom. Är det uteslutande mantorp/ Anderstorp, så är det i mitt tycke för liten motor, och troligen fel prisklass över lag. Skulle det vara utlandet som lockar tex nordslingan osv, så behövs nog ännu mer motor och bil såklart. Men då å andra sidan så hade man nog inte lagt budgeten så pass lågt på inköp av bil. Hör gärna av dig på pm om den skulle låta lockande (eller någon annan som råkar lösa tråden) eller hör i tråden om du för all del har mer generella frågor om bilsorten skulle vara lockande. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
De clios som jag kollat på i min prisklass är 1,4 85hk typ. Räcker det långt? Har googlat lite på clio cup, dock junior klassen och dom verkar köra med 1,4 motor? _________________ Joakim Johansson |
||||
Knotans Mazda3 är inget dumt val.
85hk Clio fungerar ju och ger mycket köra för lite pengar, men kan kräva lite självförtroende innan du får upp tempot (noggrannhet och precision krävs för att inte tappa fart) . |
||||
För 15-20k hittar man en Peugeot 206 RC. Trevliga bilar faktiskt. Enda man ska kolla är bakaxeln. Dock svårt att kolla om den är frisk, men är den bytt så är det bara att köra.
Sålde en 206 RC för 9k. Bakaxeln var bytt några år tidigare, den hade rullat över 30k men maskinellt var den bra, lite sliten i inredning och lack men en perfekt som banbil. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Måste slå ett slag för Italienska upplevelsen, kräver dock ett relativt stort mekintresse, och se upp för rost!!
Men, de är nästan gratis i vissa fall, du får loss en 156:a eller 147:a för 10k alla dar i veckan. Mycket körglädje för pengarna, men kräver ett par timmar i garaget emellanåt. _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||||
Med tanke på budget och driftskostnad så hade jag satsat på en så liten och lätt bil som möjligt.
Det finns många hot hatches att välja på och kan du stå ut med att åka med öronproppar så lättar du bilen så mycket du kan för ökad prestanda. Då räcker både däck, bromsar och effekten lite till. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
GTI och RC är kanon, en bakaxel kostar ungefär 3000:- inkl. frakt. Lägg 3-5000:- på chassiegrejer och sätt kylning till bromsarna så har du en kanonbil till trackday. _________________ Anders Hansson |
||||
|
||||
Jag hade lite ont om plats för huvet när jag provkörde kompisens Civic CRX _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag fick i alla fall plats vettigt i en 206 GTi, med mina 195 cm. Körställningen är dock lite udda, lite bussförare. Jag tror det går att lösa med eftermarknadsstol och -ratt, men det kan kräva lite tillvänjning. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Bilar efter 2000 talet, inbillar jag mig är bättre utrymme uppåt till, än äldre vilar, gissar det har med krocksäkerhet att göra??
Men jag är ju inte så lång att jag själv upplevt det som ett problem , så jag absolut ha fel _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag slår ett slag för Nissan Primera GT, Jag och några kompisar körde en sån i ett skrotbilsrejs.
Pigg motor, Kul chassie om man tweekar det lite och framför allt japansk driftsäkerhet! 1:45.437 På Mantorp med chikan på långa rakan är helt OK för en skrotbil _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Jag instämmer i sak men de är svåra att hitta numera och "Även kul om det finns en hyfsat stor eftermarknad med delar om man vill vidareutveckla 😊" känns som en begränsning. Visst finns det en del grejer men det är inte som att köra BMW... Å andra sidan, den är rymlig :-) Vi kör lite halvseriös långloppsracing med en P11 som på bilden ovan och det är en väldigt mycket roligare bil än man kanske kan tro. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Lite ovanliga har dom blivit, Men de går att hitta om man letar lite, En viss begränsning med eftermarknadsdelar är det ju. Men hur mycket behöver man bygga om eller uppgradera om man ska köra för skojs skull? _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Det var mest att e-tretti som ställde frågan ville kunna utveckla bilen med hjälp av eftermarknadsdelar.
Behovet är inte så stort i sig, kanske, bilen funkar som du säger bra med små justeringar. Det jag saknar mest är enkel tillgång på bra bromsbelägg som passar utan för mycket slipande och bearbetning. Men jag vill inte ha konkurrens på marknaden för köp av Primera GT :-D Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Allmänt banåkaforum Tips på trackday/banbil för en med noll bantid | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6340 totalt) |