Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv)
<<   1, 2, 3
28 besök senaste veckan (15258 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jajamen.

Verktyg för vändskär brukar ha spetsen på vändskäret i samma höjd som det är på skaftet.
Man kan fräsa av undersidan på skaftet om man vill få ner höjden lite, så har jag gjort på några av mina verktyg.


Ahh, smart, så ska jag nog göra så man kan justera lite och bara köra allt i botten läge.
Men först mäta lite som sagt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har fräst ner en av hållarna till hårdmetallskären så det nu går att centrera bättre. Behöver bara köpa nya stål till det. Maskin & Verktyg här i stan är återförsäljare av sandvik coromants skär så blir nog att köpa sådana och inte beställa Kina från internet.



Har fått uppdrag att tillverka en pryl till en kompis båtvagn som han böjt, har nått med vajern för att hissa båten att göra som jag förstod det.
Frågan är vilket material man ska använda för en sådan sak?


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det känns som en pryl man tillverkar av något lämpligt axelstål från skrotlådan/"bra att ha lådan". Som ligger närmast färdigt mått

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cupra300
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag läste igenom denna tråden för ett tag sedan och blev super motiverad på att skaffa en svarv då jag byggt nytt garage.

Så sagt och gjort hitta jag också en fin fin Blomqvist BSN 600. Jag har installerat en nödstopp man kan putta till med benet ifall man skulle behöva samt satt in reglage för 2 hastigheter.

Tror den blir perfekt för diverse projekt.



_________________
Robert Nilsson
Citera
Andra projekttrådar
Uppfräschning av Blomqvist BSN 600 (min första svarv)
<<   1, 2, 3
28 besök senaste veckan (15258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande