Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp fjäder eller ej?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (3342 totalt)
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jag har införskaffat mig nya coilovers till min e36'a.
Det är K-Sport Circuit med separat fjäder bak.
16kg/mm fram och 18kg/mm bak.
Bak är det bra fjädringsväg både ut och in.

Fram däremot, 80 mm total fjädringsväg inkl bumpstop.
Väl på backen så sjunker den ned 10 mm.
Dem är givetvis designade på detta vis och det är säkert inget konstigt
men det som alltid talats om här på rejsa har jag för mig är 2/3 in kvar när den står på backen.
Jag har hjälpfjädrar i hyllan som skulle hjälpa mig att åstadkomma detta men frågan är om det överhuvudtaget gör någon skillnad när man kör?
Jag kan tänka mig att hjälpfjädern är för mjuk för att hinna trycka ut stötdämparen i en "3-hjuls situation" ändå?
Så då är frågan om det överhuvudtaget finns någon vinst?
Kolvens läge i dämparkroppen, önskvärt att ha den rätt?
Hur tänker ni?

Bak följer det med noggranna instruktioner om hur kolvens läge ska vara vid vilande belastat läge.
2/3 av fjädringsvägen ska vara kvar när bilen står på hjulen.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jag hade hoppats få igång lite diskussion här.

Om vi säger så här..
KW använder alltid hjälpfjäder och har inte möjlighet att justera höjden utan att justera nedre fjädertallrik.
Dem gör ju erkänt bra coilovers så det är en förebild.
Eftersom jag inte använt dem så vet jag inte hur långt från ändlägena dem ska hållas (hur stor justering dem har höjdmässigt) men jag gissar att det ändå är ett ganska smalt område.

Öhlins, använder dem hjälpfjäder vid höga fjäderkonstanter?

Ni som använder eller har någon erfarenhet av dessa kungar av coilovers.
Inputs pls

Det kanske är så att det inte spelar någon roll alls.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Jag kan börja (svamla):

En mjuk hjälpfjäder är väl mest för att hålla saker på plats om man har mer utfjädring än fjäder. Så att saker inte ska skramla runt och riskera att hamna fel. En fjäder man skulle kunna trycka ihop en hel del för hand hamnar typ.

Ökar man hårdheten på hjälpfädern tills i den kommer i närheten av att kunna hålla upp bilen utan att bottna helt så blir ju kombinationen av "hjälpfjäder" och fjäder mer som en progressiv fjäder, men det är inte det du pratar om antar jag?

Det blir två helt olika frågor.


(10mm ut låter väl lite lite? I alla fall på gata)

_________________
Markus Ålind
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Exakt, det är en hjälpfjäder jag menar.

Gata är helt uteslutet med detta kitt.
Enligt fulings excel dokument hamnar hårdheten på 3,6Hz vilket låter väldigt hårt med tanke på att det är steg 1 av racingkitten.

Jag vet inte om man vill få in kolven mer i dämparkroppen för att dämparen ska jobba på efter bästa förmåga.
Har ju ingen aning om hur pass linjära dämpare är beroende vart i dämparkroppen de arbetar, eller som sagt om det är en ickefråga och det inte spelar någon roll (såvida dämparen inte ligger och arbetar i botten)

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Jag hänger inte med vart problemet är?
Du skriver "80 mm total fjädringsväg inkl bumpstop.
Väl på backen så sjunker den ned 10 mm."

Då har du väl 70mm kvar? eller har du sänkt den nu så du har väldigt lite kvar av infjädringen?

eller är det utfjädring du är orolig för att du bara har 10mm, är bilen i rätt rideheigt då?
för att öka detta så måste du ju sänka bilen mera och vill/kan du det?

Hjälpfjäder behövs ju om huvudfjädern hänger löst när du lyfter bilen vilket det kanske blir om du sänker den mera, så prova med domkraft och se om fjädern sitter löst då.

Har du pratat med dom du köpte kittet av eller tillverkaren hur det är tänkt? om inte gör det först innan du börjar labba med andra fjädrar osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



-oskar- skrev:
Gata är helt uteslutet med detta kitt.



Ställer mer frågor för att förstå...
Varför tycker du att det är okörbart?

Får hårt eller för liten total fjädringsväg (8cm minus bumpstopp, låter väldigt lite)?

Mina coilover bakdämpare har tex en total fjädringsväg på 5" (Avo 150/100, 12,5cm) och en rekommenderad fjäderländ på 9". Om jag minns rätt (OBS kan var tokfel) så brukar SFRO rekommendera minst 5cm in-/ut-fjädringsväg (dvs minst 10cm total fjädringsväg).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Vad väger bilen ifråga?

Infjädringen du får när du ställer ner bilen är en direkt konsekvens av hårdhet på fjäder och vikt på bilen.

10mm låter som extremt lite tycker jag. DVS väldigt hård fjäder.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

-oskar-
Vad väger bilen?
Viktfördeling?
Ofjädrad vikt fram och bak?
MR bak och fram?

Snabbt blindskott.
Med noll förspänd, 160N/mm(16kg/mm) fjäder fram borde hjulrörelsen vara ca ca 20mm med MR 0,94
Ger ca ca 19mm på dämparen.
Allså 19mm är vid 1g(bilen står på marken)
80slag -> kvar 61mm
Utan att tänka för mycket säger jag 1g in till åkhöjd, sen 2g in + bumpstopp.
Ger 19+19*2 -> 57mm
Kvar 23mm, ca ett bumpgummi.
Detta känns helt ok i mina ögon.
Åkerkommer när jag fått mer data.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Bilen är e36 sedan 318is.
Senast jag vägde den så var det 1120kg +-20kg,
Skulle tro att det är däromkring vikten är fortfarande, en aning omfördelad dock.
Angående viktfördelningen så har jag ingen aning, kanske 50/50.
När jag höjer den i bakre domkraftsinfästningen så följer den med väldigt fint upp även fram.

MR fram är väl ca 0,94 och bak 0,67.

Huruvida det är okörbart vet jag inte, men det känns så och kittet är ej för gata och egentligen till 6cylindrig e36a.

Jag vill ju maximera grepp och 4 hjul på asfalten måste ju vara bättre än 3

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jag hänger inte med vart problemet är?
Du skriver "80 mm total fjädringsväg inkl bumpstop.
Väl på backen så sjunker den ned 10 mm."

Då har du väl 70mm kvar? eller har du sänkt den nu så du har väldigt lite kvar av infjädringen?

eller är det utfjädring du är orolig för att du bara har 10mm, är bilen i rätt rideheigt då?
för att öka detta så måste du ju sänka bilen mera och vill/kan du det?

Hjälpfjäder behövs ju om huvudfjädern hänger löst när du lyfter bilen vilket det kanske blir om du sänker den mera, så prova med domkraft och se om fjädern sitter löst då.

Har du pratat med dom du köpte kittet av eller tillverkaren hur det är tänkt? om inte gör det först innan du börjar labba med andra fjädrar osv.


Höjden justeras vid nedre fästet så höjden är inget problem, det är just det med den lilla utfjädringen som jag funderar på. Jag kan ju utöka den med hjälp av en hjälpfjäder.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



-oskar- skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag hänger inte med vart problemet är?
Du skriver "80 mm total fjädringsväg inkl bumpstop.
Väl på backen så sjunker den ned 10 mm."

Då har du väl 70mm kvar? eller har du sänkt den nu så du har väldigt lite kvar av infjädringen?

eller är det utfjädring du är orolig för att du bara har 10mm, är bilen i rätt rideheigt då?
för att öka detta så måste du ju sänka bilen mera och vill/kan du det?

Hjälpfjäder behövs ju om huvudfjädern hänger löst när du lyfter bilen vilket det kanske blir om du sänker den mera, så prova med domkraft och se om fjädern sitter löst då.

Har du pratat med dom du köpte kittet av eller tillverkaren hur det är tänkt? om inte gör det först innan du börjar labba med andra fjädrar osv.


Höjden justeras vid nedre fästet så höjden är inget problem, det är just det med den lilla utfjädringen som jag funderar på. Jag kan ju utöka den med hjälp av en hjälpfjäder.


Jag hänger inte med på vilket sätt en hjälpfjäder skulle hjälpa dig?
En hjälpfjäder är ju så mjuk så den är ju ihop pressad hela tiden utom när du hissar upp bilen max och om då huvudfjädern är för kort annars är ju hjälpfjädern även ihop tryckt då också.
Enda sättet jag kan se för dig att få stötdämparen mera ihop tryckt är om du har en progressiv huvudfjäder eller en mjukare huvudfjäder än vad du nu har om den nu verkligen bara sjunker 1cm som du nämnt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

10mm från stående på backen till att däcket lämnar backen och hänger ner max vad som går låter märkligt kort.

När hjulet droppat max så är väl knappast fjädern helt olastad. Med 10mm dropp och den fjäderhårdhet du har låter det inte rimligt att det motsvarar bilens hela hörnvikt. Snarare att fjädern fortfarande är ihopspänd en hel del. Helt olastad kommer fjädern expandera en bit till. Den biten bör du ju använda. Först när fjädern är helt olastad när hjulet droppat max och du vill få till ännu mera dropp så behöver du en hjälpfjäder.

Dvs bör justera så att du får mer utfjädring så att fjädern inte sitter så hårt ihopspänd när hjulet droppat allt det kan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Fjädern är enbart förspänd så mycket att den inte ligger löst.
Jag håller med, det känns orimligt.

Jag har inte mätt sedan jag installerade dem och dem kanske satt sig..

Som du säger så tror jag inte heller att en hjälpfjäder som ju är väldigt mjuk hinner att trycka ut fjädringen vid körning, men jag vet inte så det känns rimligt att fråga här på rejsa

Men då var ju nästa fundering huruvida man vill ha stötdämparen så nära sitt yttre läge?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



-oskar- skrev:
Men då var ju nästa fundering huruvida man vill ha stötdämparen så nära sitt yttre läge?
Ventilpaketet I kolven ska jobba lika oavsett vart i dämparen kolven jobbar.

Det dom kan vara frågan är hur väl dämpare tål att vara dropstop om den funktionen används ofta under körning.
Men om fjädrarna är rätt för syftet så är det ju noll last på hjulet när dämparen lyfter hjulet (inte som när du har stor förspänning eller dropstop med vajer), så det ska inte ha nån påverkan på beteendet.

Men om du väljer mjukare fjädrar så kommer det bli knas med så kort dämparstång, eftersom den inte kan fjädrar ut till noll kraft, så du får ett dropstop-ryck när det krängt till det läget (mycket hårdare påverkan än att gå i bumpstop).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Det är något som inte stämmer. 10mm x fjäderhårdheten med utväxling är ju sisådär lite grovt 160 kg bara?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Det är något som inte stämmer. 10mm x fjäderhårdheten med utväxling är ju sisådär lite grovt 160 kg bara?
E36 är väl inte så okänd fågel.
Nån kan nog säkert i ryggmärgen om fjädrarna är orimligt hårda.
320kg fram på en E36 låter lite lätt, är det utan motor?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Känns som din stötdämpare är anpassad för lägre ride height än vad du hr nu. Normalt brukar en dämpare vara i närheten av mittläge när allt är som det ska.
Jag hade ett liknande scenario på min förra 924, den var otrevlig på vanlig väg då stötdämparen ofta slog i utdragsstoppet. Jag gjorde en distans till fjäderbenslagringen så dämparen hamnade rätt. Efter det var det som jag hade fått en ny bil.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är något som inte stämmer. 10mm x fjäderhårdheten med utväxling är ju sisådär lite grovt 160 kg bara?
E36 är väl inte så okänd fågel.
Nån kan nog säkert i ryggmärgen om fjädrarna är orimligt hårda.
320kg fram på en E36 låter lite lätt, är det utan motor?


Nope med motor.
Därav måste det vara orimligt.. jag får mäta igen.

Dessa är det
https://www.raidopower.se/product/banracing-coilovers-bmw-3-serie-e36- . . . .

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Ett möjligt fel är att fjädrarna är fel och alldeles för hårda, typ flera hundra procent för hårda Om det är det så blir drop och ride height på stötdämparns längd korrekt med korrekta fjädrar. Om du har flax och det är så enkelt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det finns ju beräknare för fjäder konstant baserat på tråddiameter, diameter och stigning, så det går ju att kolla fjädrarna (för ev felmärkning).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Inte helt omöjligt att som Magnus är inne på att fjädrarna är för hårda, står ju att kittet är för 6 cylindiga bilar. 318IS är ju bara 4 cylinders....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp fjäder eller ej?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (3342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande