Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vill lära mig sladda, vad tror ni om detta?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5059 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Har tänkt länge på att jag skulle vilja lära mig att hantera bilen mer på och över gränsen för att bli snabbare på bana. Har funderat på att köpa mig nån billig driftingbil, men inte riktigt kommit till skott. Jag såg denna lösning som jag vet de kör med som träning också på mantorp ibland. Vad tror ni om detta, det ser roligt ut, men kommer man lära sig nåt som man har nytta av även på en bakjulsdriven bil? Jävligt billigt om inte annat!



Tror ni man kan montera PVC rör också på en bakhjulsdriven bil eller sliter man bara sönder direkt då?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det där är ju på icke-drivande däck, som att sätta McDonalds-brickor under bakhjulen.

Fixa de halkigaste outslitbara bakdäcken du kan hitta så blir det nog samma.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Kör hyrkart och kör långa stint - man kan köra med full gas utan att röra bromsen på de flesta hyrkartsbanor.

När du kan ställa bilen på tvären i olika grader för att skrubba av fart tillräckligt för att inte bromsa eller släppa gas så har du lärt dig att sladda.

Detta går sedan att överföra till bil, men det är betydligt lättare att lära sig grunderna i en kart då de är mycket mer distinkta i sina rörelser.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Montera några kassa däck som din lokale gummigubbe kasserat. Ju smalare ju halare Men du behöver inte fixa superhalt kanske, bättre att ha lite mer normalt grepp tycker jag. Jag vill också träna och har däck som är i princip slut som passar bra för ändamålet men vet inte var det kan passa att sätta upp en "träningsbana". Vi kollade ju med Tierp att bara hyra deras jätteparkering som t.o.m. har en lämplig bana målad men det var väldigt dyrt

_________________
Magnus Thomé
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



skulle behöva lite övning jag med, missade ju hela grejen med volvo240 + vinter fast jag är uppvuxen i Mantorp

_________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Tack för alla svar, grejen med PVC rören är ju att man kan sladda i typ 20km/h utan att behöva använda handbroms etc, jag tror inte man klarar det även om man hittar hårda däck.

Går det att hyra ytan längst mot motorvägen på mantorp kanske, kör de inte drifting-träning där ibland? Någon som vet?



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Magnus Thomé skrev:
Montera några kassa däck som din lokale gummigubbe kasserat. Ju smalare ju halare Men du behöver inte fixa superhalt kanske, bättre att ha lite mer normalt grepp tycker jag. Jag vill också träna och har däck som är i princip slut som passar bra för ändamålet men vet inte var det kan passa att sätta upp en "träningsbana". Vi kollade ju med Tierp att bara hyra deras jätteparkering som t.o.m. har en lämplig bana målad men det var väldigt dyrt


Blir det så dyrt om man är 15 bilar? Då blir ju pengen acceptabel och överkomlig tycker jag.

Som referens så gjorde vi ju en egen sladdbana (köra sladd i en 8 runt konor) på Lunda för några år sedan när vi körde konbana (Magnus du körde ju konbanan då men kanske inte längre bort med oss som tränade att åka kontrollerat brett ) . Men vi fick ju mkt skit av banägaren, även om det var i rent träningssyfte att köra på sladd. Så det måste vara säkerställt vad man har bokat banan för samt att man har fått ok för det. Bara mina

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

På Tierp är den målade banan tänkt för drifting så det är okej antar jag

Jag kan tänka mig att betala en del för ett sånt här tillfälle men tänkte att det kanske är lite smalt på Lunda för något annat än väldigt försiktiga övningar? Men jag kanske har fel? På Tierp är marginalerna jättebra på den stora parkeringsytan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Mantorp Park har några Volvo med det där och event när man kan hyra dem.

5100 har även sladdgård på sina event om du vill gnissla eget gumi. (ibland i övre depå ibland i dragracing depån)

_________________
Mattias Hellström
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Om bilen är bakhjulsdriven - köp billigaste odubbade vinterdäcken du hittar, typ Kina sulor. Jag har linglong, de släpper jätteskönt på asfalt. Men - jag skulle säga att det är ingen id'e att försöka om man inte har diff eller aga. Det går liksom inte, tycker jag. Så fort det börjar bli kul så slutar det ju driva. Eller - det blev väldigt mycket enklare när jag fick i diffen, före det var bilen väldigt inkonsekvent.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
SevenEight skrev:
Om bilen är bakhjulsdriven - köp billigaste odubbade vinterdäcken du hittar, typ Kina sulor. Jag har linglong, de släpper jätteskönt på asfalt. Men - jag skulle säga att det är ingen id'e att försöka om man inte har diff eller aga. Det går liksom inte, tycker jag. Så fort det börjar bli kul så slutar det ju driva. Eller - det blev väldigt mycket enklare när jag fick i diffen, före det var bilen väldigt inkonsekvent.


Bra tips, hur mycket power behöver man för att sladda på asfalt med liknande däck? Jag ser att du har en 325:a, funkar det så länge man installerar diffbroms?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



iqbad skrev:
SevenEight skrev:
Om bilen är bakhjulsdriven - köp billigaste odubbade vinterdäcken du hittar, typ Kina sulor. Jag har linglong, de släpper jätteskönt på asfalt. Men - jag skulle säga att det är ingen id'e att försöka om man inte har diff eller aga. Det går liksom inte, tycker jag. Så fort det börjar bli kul så slutar det ju driva. Eller - det blev väldigt mycket enklare när jag fick i diffen, före det var bilen väldigt inkonsekvent.


Bra tips, hur mycket power behöver man för att sladda på asfalt med liknande däck? Jag ser att du har en 325:a, funkar det så länge man installerar diffbroms?

Borde funka, RacingDiffs har rätt mycket klipp där det sladdas friskt med lamelldiff och förhållandevis lite effekt: https://www.youtube.com/racingdiffs

1,6 liter, 110 hk, lamelldiff (dock på blött): https://www.youtube.com/watch?v=8jWgWrmA3Fk

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



på en runkig Sierra jag hade för 20 år sen satt de makaronfälgar å hilt livsfarliga däck på,minns inte namnet på dom,svinhårda å slets aldrig ner, med dom kunde man drifta som en gud

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Asså jag är inte driftking, men det funkar. Man måste bara ha konsekvent dåligt grepp så är det lugnt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Mange K skrev:
på en runkig Sierra jag hade för 20 år sen satt de makaronfälgar å hilt livsfarliga däck på,minns inte namnet på dom,svinhårda å slets aldrig ner, med dom kunde man drifta som en gud


Just ordet runkig kan beskriva den Hiace skåpbil med genomrostad företagslogga som jag ibland lånade med mig från första arbetsgivaren.

Jisses vad brett det skåpet fick gå. Jag körde oftast bredare än vad jag vågade. 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Chris Harris har den perfekta lösningen!


_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Borde vara bättre att ha kvar bredare hjul fram för att undvika understyrning och ha smala däck bak för att kunna sladda lättare?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Westersund skrev:
Borde vara bättre att ha kvar bredare hjul fram för att undvika understyrning och ha smala däck bak för att kunna sladda lättare?


Inte alltid, det kan vara svårt att bryta ut alla fyra hjul i sladd om det är konstig balans.

_________________
Anders Hansson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



iqbad skrev:
SevenEight skrev:
Om bilen är bakhjulsdriven - köp billigaste odubbade vinterdäcken du hittar, typ Kina sulor. Jag har linglong, de släpper jätteskönt på asfalt. Men - jag skulle säga att det är ingen id'e att försöka om man inte har diff eller aga. Det går liksom inte, tycker jag. Så fort det börjar bli kul så slutar det ju driva. Eller - det blev väldigt mycket enklare när jag fick i diffen, före det var bilen väldigt inkonsekvent.


Bra tips, hur mycket power behöver man för att sladda på asfalt med liknande däck? Jag ser att du har en 325:a, funkar det så länge man installerar diffbroms?


Beror en del på bilen. För min del funkar det rätt bra med vanliga gatdäck (några Falken något som varken är dåliga eller bra), en standard torsendiff och 140 hästar. I alla fall upp till ca 100 km/h. Nyckeln är att känna bilen, ha förutsägbara chassiereaktioner, relativt hårt chassie (gärna skapligt ställbart för att justera så det passar tillfället) och gott om plats för misstag. Tips är att öva vid konbanekörningar och att göra det med en liten lätt bil så blir slitaget högst marginellt jämfört med alternativet.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



sweanders skrev:
Westersund skrev:
Borde vara bättre att ha kvar bredare hjul fram för att undvika understyrning och ha smala däck bak för att kunna sladda lättare?


Inte alltid, det kan vara svårt att bryta ut alla fyra hjul i sladd om det är konstig balans.
Ja, understyrning bör ju finnas kvar som en faktor. Annars blir det ju svårt att applicera det man lärt sig under sladdsessionerna till en "riktig" bil. Att förebygga och hämta hem understyrning är ju en del av utmaningen!

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Fokusera på att hitta balansen under sladden så man slipper ratta som en tok.

Efter det kommer all skrubbning, understyrning, scandinavian flick, osv...



_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Allmänt banåkaforum
Vill lära mig sladda, vad tror ni om detta?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (5059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande