Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1385 besök totalt |
Vit Honda CRX - ROADSPORT B vindrutestreamer
Vetetusan vilken forumdel detta inlägg passar i egentligen, ev 100% racing, eller offtopic, eller rent av "jag mötte Lassie" ![]() Var nämligen ute och körde på landsvägen mellan Laholm och Halmstad häromdagen då jag mötte en vit Honda CRX, inget konstigt med det men det som fångade min uppmärksamhet var en vindrutestreamer som med stora vita bostäver bildade ordet ROADSPORT B. Hann oxo uppfatta en ganska liten och antaligen något för lågt monterad vinge på bakluckan. Åkte med familjen i bruxhäcken så det var inte läge för en handbromsvändning för att jaga ikapp den och kolla vad det var för en bil och chaffis Har hört att det fanns minst en CRX i sportvagnsserien i mitten på 90-talet, det lär ha varit ett framgångsrikt ekipage. Kanske har det funnits fler, men jag vet inte, har inte heller själv sett ngn på bana. Naturligtvis är det inte alls säkert att denna bil jag mötte har tävlat eller så, men så himla vanligt att man skaffar sig en stor streamer som det står så på är det nog inte ![]() Ngn som vet ngt om denna bil? _________________ Pär Hylander |
||||
CRX:er var vanligare än så. Robert Petersson (AMS-skribenten) körde bl.a. en. Tror det rullat åtminstone fem sådana genom åren. Men det var länge sen nu, jag har inte sett någon på de 10 år jag varit ute och kollat på den serien.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
CRX
Blev dom ut"reglementerade" eller varför försvan all CRX-er MK1 an var ju som sagt populär och konkurrenskraftig när den kom. Hur är den idag är det fortfarande samma att bilmodellen måste vara godkänd som sportvagn? Borde vara en bra nybörjar bil i Roadsport dom är ju jättebilliga i inköp. _________________ Henrik Hansson |
||||
Halvt OT som säkert kan splittas ur...
![]() Bilar som "utreglementeras" ur Sportvagnsserien är väl inte så ovanligt om jag förstått rätt? Eller jag kanske ska säga bilar som "inte är sportbilar" som inte får vara med... *ja jag är lite sne för en viss modells ickevarande* ![]() Att sen samtidigt gnälla på för små startfält får inte iaf jag att gå ihopa i min hjärna. ![]() Känns som om det finns en massa olika läger va personer/förare av specifika modeller som inte kan ta att utvecklingen går framåt och att man kanske får acceptera att nya bilar vill in och att det går både snabbare och krävs mer för att hänga med lika enkelt som för 20 år sedan då vederbörandes 70-talsbil var en killer. (Nu finns det fortfarande 70-talsbilar som är vinnare, men de har väl oftast mer gjort vid sig än bara en ny stol och en båge...lätt underdrift.) Men detta var egentligen bara den bild jag fått av denna serie från kompisar som kört samt vad jag läst mig till bla här. Jag kanske är ute och cyklar å det grövsta? Upplys mig mao!!! ![]() Gillar nämligen reglementet på så sätt att man kan välja om man vill trimma livet ur en stackars 1600cc eller ta en original 3-litersmaskin samt anpassa det för den vikt man vill åka med. Mkt synd att ingen annan serie anammat detta regelverk. Tror det är ganska vettigt för klubbracing nämligen då det tillåter att man får pilla och bygga, vilket är en stoooor del av klubbracingen, men för den skullen inte automatiskt blir flyttad till en annan klass där man inte har en chans. Lite fria tankar och en hel del flummande... ![]() |
||||
Vad som är en sportvagn är helt godtyckligt och utan nån större logik.
En italiensk fyrdörrars kombikupe kan vara "mera sportvagn" än en tvåsitsig cupé från korea. Varför inte starta en herrgårdsvagnsserie där du kan ha mätbara krav som minst en kubikmeter lastutrymme. ![]() Numera finns det många lämpliga banobjekt bland diverse bilmodeller. Undrar om en Fiat 126 kan klassa in som sportvagn (21kg/hk ![]() |
||||
Det är just godtycklighet inom reglementen, ofta beslutade av ett gäng hyperkonservativa betongrövar som vill "ha det som det alltid varit" som retar mig. Reglementen ska inte vara godtyckliga.
Sen förstår jag mkt väl att de som startar eller driver en viss serie bestämmer vilka bilar som ska vara med. Skulle se ganska underligt ut om man i BMW Cup fick åka Volvo... Vad jag menar är just det du säger. Alla italienska bilar är välkommna oavsett för dom är sport, men en Hundai Coupe hade säkert fått slåss länge för att bli accepterad...För den är verken engelsk eller italiens...eller, ve och fas, tysk. om jag är sur? Inte ett skit, bara lite putt över lag på det emsta med betonghäckar... ![]() ![]() MVH Andreas, som egentligen inte har en aning om vad han snackar om. Bara hur jag UPPFATTAR det. Ser fram emot en öppen klass baserad på Roadsportreglerna. Men det känns som om det redan finns för många... Kommer det en Kombiklass ska jag direkt köpa en 855 Super Touring. ![]() |
||||
Hur det var då kan jag ingenting om, men idag klassar väl CRX:en rårätt in i Roadsport. Skulle tro att betongrövarna snarare finns ibland oss bilbyggare för tillfället.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kan nog stämma i båda fallen... ![]() ![]() ![]() Sorry att tråden spårade ur helt och hållet från min sida. ![]() Jag gnäller vidare i SPVM-tråden istället. ![]() |
||||
Har ingen men vet var jag kan köpa en... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1385 besök totalt |