Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R888R - är det inget r däck längre?
1390 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Hur är det, är R888R I samma liga som ns2r och 595-xxx? Verkar ju prismässigt ligga på samma peng, betyder det då att de ligger i prestanda på samma nivå? Verkar ju heller inte finnas olika gummiblandning på dem längre heller.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Jag har testat NS2R, R888 och R888R i den ordningen.

R888 var några sekunder snabbare per varv än NS2R (skillnaden mellan riktiga R-däck och semi-R), och jag skulle bedöma att R888R är ytterligare en halv sekund eller så snabbare än R888.

Edit: Bör lägga till att R888R vad jag förstår bara finns i GG-blandning, medan R888 för många år sedan fanns både i SG och i GG. Toyo slutade dock tillverka R888 i SG rätt många år innan de tog fram R888R. GG bör om jag har förstått rätt motsvara Kumhos K60 i hårdhet, men gamla R888 fick ofta kritik för att de var mindre "spetsiga" än motsvarande Kumhos. R888R ska vara ett steg i den riktningen, men eftersom jag inte själv har testat V70a kan jag inte riktigt uttala mig.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



SevenEight skrev:
Hur är det, är R888R I samma liga som ns2r och 595-xxx? Verkar ju prismässigt ligga på samma peng, betyder det då att de ligger i prestanda på samma nivå? Verkar ju heller inte finnas olika gummiblandning på dem längre heller.


Toyo R888R är ett fullvärdigt R-Däck, och som du säger finns i en hårdhet. Däcket är populärt och vi brukar rekommendera det primärt till lättare bilar, men används även på tyngre bilar. R888R använts både av trackday-åkare och racingbilar i Sverige.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Däck för banåka
R888R - är det inget r däck längre?
1390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande