Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bredd på olika däck??
1090 besök totalt
Jens Herke
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 136


Trådstartare
Halloj!
Jag har en Civic Type R som jag kör endel Trackdays och Nürburgring med.
Idag kör jag med Michelin Cup 2or 245/40-18 Som börjar sjunga på sista versen.
Är sugen på att testa något nytt i samma dimension typ Toyo R888 ,Nankang Eller Yokohama AD08R?
Problemet är att det är suuupertajt ut mot skärmkanterna.
Så frågan är om nån vet om man jämför 245 bredd över dessa märken vilka som är smalare eller bredare än Michelin sulorna🤔🤔 Tacksam för svar🙏

_________________
Jens Herke
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Jag kör med samma dimension på min Seat Cupra och skulle i så fall inte rekommendera Nankang ar1. De andra vet jag inte hur de är.
Jag vet inte om Cup2 är smalare men däcket har lite rundare sidovägg och är nättare än t ex nankang ar1 som har en "rakare" sidovägg och tar mer plats upp mot skärmkant.

_________________
Mato Saric
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Börja med att jämföra fabrikanternas egna specar, de brukar finnas på respektive hemsida om man letar lite.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Nu blir det ju en väldig massa kombinationer eftersom varje dimension blir lite olika pga den fälgbredd de monteras på, men det skulle ju vara trevlig med en profilbild av däcket monterat (genomskärning).
Lite som de mallar som ibland finns för att klura ut om bromsok får plats i fälg.

Hade det funnits ett enkelt sätt att mäta/fota så det kunnat bli en bra kunskapsbank för vad man kan knö in i hjulhus.
Alla har ju inte 3D-scanner och att pyssla med profilmallar för däckssidorna och mäta emellan blir för krångligt.
Tumstock och mobilfoto är lagom komplicerat (så att en latmask som jag skulle tänka mig att dela med mig av mina monterade kombinationer), men ger det nåt. Det finns säkert nån smartare idé (klippa ur en profil ur millimeterpapper är ingen bra idé tycker iaf jag ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Bredd på olika däck??
1090 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande