Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-04 Blackrace Farsta / Stockholm
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5346 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Behöver dela med mig lite efter en riktigt lyckad kväll igår i Farsta!

Nyligen hemkommen från Gotland (utan min CRX i 2 veckor),
hade jag kraftig abstinens efter att Vtec-a av mig lite.
Sagt och gjort, åkte till Blackrace i Farsta, här är rapporten.

Kanoooon väder!
Massor med bilar!
Massor med publik!
Kanooon stämning!

Flera från Hondaklubben var på plats men tyvärr var jag ensam Hondabil som körde.

Hur gick körningen då ?
Jo ...
Efter första repan lossnade en gammal skarv till ljuddämparen framför bakhjulet,
precis innan böjjet över länkarmen .
Så jag fick plocka loss den och körde resten av kvällen utan någon ljuddämpning!
Man kan inte tro att en 1,6L motor kan låta så mycket,
men när Vtec-kammen går i så blir det ett jä..la kakafoni.
Man måste nästan uppleva det för att fatta det.

Jag fick en liten supporterskala av några unga killar som hjälpte till
med att hämta mina tidkort, så jag slapp kliva ur bilen. => Ett stort tack till dem! <=

Min bästa tid blev 9,59s så jag känner mig jättenöjd

Citat:
Tack till John Kraft och Jonas Åhgren på Hondaklubben,
som hann mappa klart bilen under tisdagen.
Jag körde nu med:
- sänkt VTec (4900rpm)
- höjd maxvarv (9000rpm)
- framställd tändning.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm har iof inte mycket med rajsa att gör med i rent vetenskapligt syfte är Blackrace en bra prestanda mätare.

Benci:
Vad väger din bil???
Vad hadde du för slutfart?
Vad hadde du för 60-fots tid?
Vad har din bil för däck?
Vad har du för utväxlingsförhållande på 1an, 2an och 3an???
Måste du peta i 3an på 201m???
Hur mycket effekt tippar du att din snurra ger?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm har iof inte mycket med rajsa att gör med i rent vetenskapligt syfte är Blackrace en bra prestanda mätare.


- Vad väger din bil??? ---------------> Tjänstevikt 1080 kg
- Vad hadde du för slutfart? -------> 123 km/h
- Vad hadde du för 60-fots tid? ---> 2,323 s
- Vad har din bil för däck? ----------> Toyo Trampio R881 195/55-15. (Jag vet att dessa inte är optimala för ändamålet men det saknas ekonomiskt utrymme för riktiga rakt fram däck. Jag körde på 1,8bar men jag fick höra av polaren efteråt att 1,0bar hade varit mycket bättre.)
- Vad har du för utväxlingsförhållande på 1an, 2an och 3an??? --> original
- Måste du peta i 3an på 201m??? ---> Ja, jag fegade och växlade vid 8500rpm och var tvungen att peta i 3:an precis före målgång.
(Nästa gång skall jag testa växla vid 9000rpm och sen hålla på 2:an ända in i mål. Fast jag vill inte blåsa ventilerna. Borde byta mot starkare ventilfjädrar först!)
- Hur mycket effekt tippar du att din snurra ger? ---> Motorn original 150hk, (G-tech efter ommappningen av ECU gav 132hk på hjulen. För övrigt kan du se villka enkla modar som är gjorda på bilen här på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5132 )

Körskicklighet/Rutin ?? ---> Detta var min andra "rakt fram" rejs. Det känns inte som att jag får till starten riktigt. Antingen spinner jag för mycket eller för lite. Jag får jobba på det. Men det kanske är svårt att göra något åt den saken med R-däck.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Marita Stjärnek
Farsta
Här sen Aug 2003
Inlägg: 63



Benci skrev:
Efter första repan lossnade en gammal skarv till ljuddämparen framför bakhjulet,
precis innan böjjet över länkarmen .
Så jag fick plocka loss den och körde resten av kvällen utan någon ljuddämpning!
Man kan inte tro att en 1,6L motor kan låta så mycket,
men när Vtec-kammen går i så blir det ett jä..la kakafoni.
Man måste nästan uppleva det för att fatta det.


Ahh, det var därför den lät så mycket.
Själv stod jag vid starten med en sopkvast i högsta hugg

/Mita

_________________
Marita Stjärnek
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Men, Benci då!!!
Inga bromsar på Lazzat-slalomen, ingen ljuddämpare på rattlåsracing.
Var skall detta sluta...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Peeter skrev:
Men, Benci då!!!
Inga bromsar på Lazzat-slalomen, ingen ljuddämpare på rattlåsracing.
Var skall detta sluta...

Hmm.... bra fråga !

Fattas bara att hjulen trillar av när jag skall åka på Kinnekullen den 28/8.

Bromsarna har jag fixat, bytt primär + sekundär kolven.
Dämparröret var väl gammal och börjat rosta där U-klammern satt.

Men så länge inte motorn rasar är jag nöjd

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Peeter skrev:
Men, Benci då!!!
Inga bromsar på Lazzat-slalomen, ingen ljuddämpare på rattlåsracing.
Var skall detta sluta...


glöm inte att de började me raktframåka i mjölbykurvan..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Acke skrev:
glöm inte att de började me raktframåka i mjölbykurvan..

Det där var inte snällt sagt!

Jag går fortfarande i terapi för att kunna förtränga den händelsen.

Jag kanske skall ägna mig åt trädgårdsarbete som hobby ,
men det kan vara svårt att hitta sniglar med Vtec-läge

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu skall ni inte vara dumma mot Benci

Jag har både åkt Blackrace och En dag på Strippen på Tullinge bara för att stilla min nyfiken.
Men roligt kan vi diskutera, efter 3-4repor är man rätt läss. Det ger liksom inget mer.

Med indata 1080kg, 123km/h, 2,323s(60-fötter), 9,59s och att det fodras 2st växlingar så tror jag motorn ger mer än 150kh. ca 160hk skulle jag gissa på.
Allt detta om min beräkningsmodell stämmer hyfsat.

Lite referens matrial min bil, 1080kg, 114km/h, 2,48s, 10,16
Med 1-växling, hmm kan vara 2st pga att jag inte vet om jag växlat eller, pga att tiden är tagen ur en 402m repa. Min effekt ligger på ca 145hk.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Nejdå.. vi e inte dumma.. vi bara pikas lite...

å jag har inget imot raktframåka.. jag är me å arbetar me blackrace (admin på hemsidan bla. ) så jag har inget imot rattlåsracing...

allt me motorer e roligt oavsett de går rakt farm, på tvären eller svänger...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Hej

Tänkte kolla med er vad jag kan fixa med bilen, för att kunna kapa tiden till nästa Blackrace på onsdag i Akalla.

Det kommer inte att finnas tid för motortrimm, så jag tänker göra följande:

- Sätta på mina dubblösa vinterdäck bak (185x65R14) uppumpad till 3bar, för att miska rullmotståndet.
- Miska trycket i mina R-däck fram till 1 kg, för att öka greppet.
- lätta bilen på passagerarstolen, baksäte, mattor, hatthylla, vindrutetorkare-bak.
- minimal med soppa i tanken
- köra på 98 oktan
- kanske testar jag att köra med endast 1 växling,
genom att varva fullt ut på 1:an (9000rpm) och sedan köra på varvstopp på 2:an enda in i mål.

- har ni andra förslag/knäppa idéer ??

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Inte för att jag är säker men jag tror inte du får bättre fäste med R-däcken bara för att du tömmer dom på luft, bara för att drag-r-däck ska se ut som dom har punka så är ju inte våra R-däck alls konstruerade för samma syfte.

Har läst en gammal tumregel för däckttryck generellt dock.
Gör en liten burnis, kolla så att det är jämnsvart isåfall har du maximal anläggningsyta.
om det stämmer vetefasen

Sedan att jag personligen vill ta till gråten när man ser alla lufttömda R-däck på en dragrace-lineup är väl mitt bekymmer.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Sedan att jag personligen vill ta till gråten när man ser alla lufttömda R-däck på en dragrace-lineup är väl mitt bekymmer.

Visst vore det kul att alla körde på radial-slicks vid rakt-fram rejs,
men ekonomin sätter stopp för det, för 90% av oss i alla fall.

Kanske skall jag köra med vinterdäcken fram också ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Benci skrev:
Eric Josefsson skrev:
Sedan att jag personligen vill ta till gråten när man ser alla lufttömda R-däck på en dragrace-lineup är väl mitt bekymmer.

Visst vore det kul att alla körde på radial-slicks vid rakt-fram rejs,
men ekonomin sätter stopp för det, för 90% av oss i alla fall.

Kanske skall jag köra med vinterdäcken fram också ?


Nja jag gillar iaf inte att försöka göra "snabba riviga starter" med vinterdäcken. Högt varv och spinna bort sig eller lågt varv och få jobba igenom hela registret var alternativen kändes det som.
Personligen blev bästa tid med vinterdäck körd med 2krpm mindre startvarv jfrt med bästa repa med sommardäcken.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Fuling...törs man fråga om en liten analys av Silverpilens motorstyrka nu när vi ändå pratar rattlås (vi pratar nya gtechen, men med flera körningar och alla ger samma-lika resultat)?

Vikt: Säg 1400 kg med mig i (förmodligen lite mera, då bilen vägdes till 1350 med halv tank, men den har fått lite lättning i form av sitta-fast-stolar - jag ligger runt 90...).

60-fot, 1,878 s (antydan till halvmiss, den brukar ligga runt 1,7 - även på riktig strip)

201 - 7,847 / 144,7

402 - 12,233 / 179,76

Fyrhjulsdrift.

Utväxling - 3,9:1 i slutväxel.

1:an 3,080
2:an 2,060
3:an 1,550
4:an 1,130
5:an 0,830

Alla fem går i under en resa rakt fram i 12 sekunder eller så.

Toyo Proxes, 215/40x17.

Tack på förhand!

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

SecretAgentMan:
Jag behöver växlingsvarvtal.
Jag tror jag är mer ute på hal is med din bil än Benci:s pga 4krafs och strässfläkt.
Har du frontarian och cw talet också, hmm funkar med Acd talet också.
Så fort som din riskockare går så går det åt ganska mycket pullver till att övervinna luftmotståndet.

Skall bli kul att hör sen vad gtechen så sen.

Ett annat problem är att min och Benci:s är sugisar och ganska högvarviga, så jag utgickfrån min effekt kurva och bara parralellförsköt den uppåt. Men på din bil tror jag inte riktigt på det.
Hmm jag får nog inprovisera lite och se vad det ger.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



SecretAgentMan skrev:
Fuling...törs man fråga om en liten analys av Silverpilens motorstyrka nu när vi ändå pratar rattlås (vi pratar nya gtechen, men med flera körningar och alla ger samma-lika resultat)?

Vikt: Säg 1400 kg med mig i (förmodligen lite mera, då bilen vägdes till 1350 med halv tank, men den har fått lite lättning i form av sitta-fast-stolar - jag ligger runt 90...).

60-fot, 1,878 s (antydan till halvmiss, den brukar ligga runt 1,7 - även på riktig strip)

201 - 7,847 / 144,7

402 - 12,233 / 179,76

Fyrhjulsdrift.

.

1:an 3,080
2:an 2,060
3:an 1,550
4:an 1,130
5:an 0,830

Alla fem går i under en resa rakt fram i 12 sekunder eller så.

Toyo Proxes, 215/40x17.

Tack på förhand!

/J



Hej! Jag roade mig med att titta i min gamla "Pocket Dyno" från dragracingtiden och fick fram att din motor lämnar 324hk för att klara dom tiderna på strippen... Vad tror du,kan det stämma eller?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm en FRUKTANSVÄRD gissning pga att jag har noll koll och känsla för 4-krafs.
ca ca ca 370hk och g-tecen typ borde visa runt 300hk.

Nu är jag bra nyfiken hur mycket fel jag har

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Intressant, jag har inte kört någon testrepa med gtechen för att få en korrekt siffra på kusarna (doglåda och sinter ger lite elaka g-toppar vid växling), och siffrorna från körningen ser lite underliga ut.

Med det laddtryck, och de övriga moddarna jag har så borde effekten ligga runt 350 hk.

Växlingsvarvtalet ligger runt 6500, frontarea har jag nada koll på.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



hmm du har kört en 7a på 201 alltså? Då ligger du före ett helt gäng "steg1" evo bilar iaf.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Gtech å andra sidan, men den har gått 8,0 "på riktigt" med mindre knuff under huven och tråkigare växellåda, så helt otroligt är det inte - den är hyfsat pigg.



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Eftersnack
2004-08-04 Blackrace Farsta / Stockholm
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande