Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (22594 totalt)
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Efter ett antal sömnlösa nätter när denna skapelse kom ut på blocket igen så blev det affär. Jag har under många år byggt och skruvat mer än jag har fått köra om vi säger så men nu ska det bli ändring på det. E46 M3 GTRn jag byggde på har nu sålts av till en riktigt snabb kille som förhoppningsvis får den klar till nästa år.

Tanken är att få in så mycke trackdays som möjligt i sommar för att lära mig att köra bana för att sedan prova på lyckan i timeattack.

Bilen är i grunden byggd av Schirmer (tror jag, rätta mig gärna om jag har fel) sedan har både Gabriel och Mattias kört den med bra resultat.

Planerade uppdateringar/allmänt stök:
Nitron R3 Schirmer spec chassie - Check 2021
Millway alu bärarmar och camberstag - Check 2021
Schirmer kolfiber front med diffuser - Beställd
Renovering diff
CSL kolfiberinsug - Check 2021
Bromskit bak - Check 2021
Ev Flossman GTR huv samt skuff med vinge - Skärmar och huv monterade 2021
Bensin och däck.

Motor/Drivlina
S54B32 i standard utförande.
Oljekyl från Setrab med AN kopplingar och stålomspunna slangar.
Ny koppling hösten 2016.
AKG motorsport Spakställ
Servo kylning monterat inkl. stålomspunna slangar.
Ombyggd diff med 3.91 utväxling och en riktigt lamelldiff.
SuperSprint Race slutljuddämpare samt cat delete.

Chassi/Bromsar
Nitron 3 vägs chassie Schirmer spec
Porsche GT3 bromsok fram
Stoptech ST40 bromsok bak
Stoptech 356x32 Skivor bak
PFC378x32 Skivor fram
PFC Belägg runtom.
Millway övre / nedre länkarmar bak.
CSL främre spindlar.
Alu bussningar i bakvagnen.
Excentriska länkarmsbussningar fram.
BMW motorsport excentriska länkarmsbussningar.
H&R Krängare.
BMW "Purple tag" styrväxel (Nyrenoverad)
Stålomspunna bromsslangar.

Exteriört
CSL Baklucka i Kolfiber.
CSL Diffuser i Kolfiber.
König Hypergram fälgar från Wiborg med Trofeo R 265/35R18
Kolfibersplitter fram.

Interiör
Urrensad invändigt
Omklädd ratt i alcantara.
Recaro stolar med VAC motorsport underreden
Full skruvbur.
Schroth bälte gjort för HANS.
Kolfiber fotstöd på båda sidor.




_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Eeeeextremt nice bil. Personligen är jag all-in på att köra och inte skruva så välkommen I gänget Det som är bra med den där bilen är väl att om jagvillförbättrabilendjävulen dyker upp så finns det kanske inte så jättemycket att faktiskt skruva dit eller ändra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Magnus Thomé skrev:
Eeeeextremt nice bil. Personligen är jag all-in på att köra och inte skruva så välkommen I gänget Det som är bra med den där bilen är väl att om jagvillförbättrabilendjävulen dyker upp så finns det kanske inte så jättemycket att faktiskt skruva dit eller ändra.


Det finns alltid. Kolfibertak är ju t ex ett måste...

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Eeeeextremt nice bil. Personligen är jag all-in på att köra och inte skruva så välkommen I gänget Det som är bra med den där bilen är väl att om jagvillförbättrabilendjävulen dyker upp så finns det kanske inte så jättemycket att faktiskt skruva dit eller ändra.


Precis lite det som är min tanke också. Vanligt underhåll samt lite småtjoller för att sinnet ska få lite ro kan man alltid plocka dit och mer insugsljud har ingen dött av

AL: Haha nu har jag lagt detta med att förstöra och kapa i karosser på sidan så det blir inget kolfibertak. Max en gtr huv och skärmar som är bolton kan jag tänka mig

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



om du låter bli att skruva isär bilen för mycket så blir det kvällskörning på fällfors onsdag 24 juni. Anmälningsmöjlighet kommer nog i veckan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



En riktig drömbil!

Grattis

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Benny Steen skrev:
om du låter bli att skruva isär bilen för mycket så blir det kvällskörning på fällfors onsdag 24 juni. Anmälningsmöjlighet kommer nog i veckan.


Den står redo för race, jag kommer inte röra mer än oljeplugg och filterlock i sommar. Alla uppdateringar blir till vintern. Känns bättre att få köra in sig och se hur det känns
Är det kvällskörning kommer jag definitivt. Är även bokad på nästa trackday som släpps snart.


Dvorak: Har velat ha en Phoenixgul M3a sen 2006-2007 så det känns lite surrealistiskt att äntligen få äga en med rätt spec redan från början

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Hur ser golvet/bakvagnsinfästningarna ut på denna?

Vet att den är byggd av schirmer, men det är väl ett tag sen den är byggd vill jag minnas. Hur ser den ut i bakvagn/hjulhus efter hård bankörning med full-coilovers bak, den har inte börjat spricka i golvet? Vet inte hur schirmer förstärker dessa

För övrigt en sjukt fin bil! Lika som dig har jag haft någon sömnlös natt och funderat på att köpa den, dock när den kom ut för 2,5 år sen när Mattias sålde den första gången. Men med senaste prislappen var det för mycket för mig, och köpte en E36 M3 ist.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Doggelol skrev:
Hur ser golvet/bakvagnsinfästningarna ut på denna?

Vet att den är byggd av schirmer, men det är väl ett tag sen den är byggd vill jag minnas. Hur ser den ut i bakvagn/hjulhus efter hård bankörning med full-coilovers bak, den har inte börjat spricka i golvet? Vet inte hur schirmer förstärker dessa

För övrigt en sjukt fin bil! Lika som dig har jag haft någon sömnlös natt och funderat på att köpa den, dock när den kom ut för 2,5 år sen när Mattias sålde den första gången. Men med senaste prislappen var det för mycket för mig, och köpte en E36 M3 ist.


Har inte rivit ner bakvagnen så kan inte säga till 100 procent att den är osprucken trots förstärkningar. Jag har inspekterat allt annat och inte hittat några tendenser till att den ska ha gett sig någonstans. Det sitter plattor under alla infästningar som är helsvetsade mer än så har jag tyvärr inte kollat. Hoppas man slipper riva ner det i vinter och inse att hela golvet snart är borta

Har dock grubblat lite över detta och funderat på att montera xbrace till vintern om den har klarat sig från sprickor annars får man hitta på något annat.

Jo nog var den lite billigare förut men jag kunde inte hålla mig tyvärr. Hoppas den inte ställer till med allt för mycke problem och att man får njuta sommaren ut iaf

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



JBRacing skrev:
Doggelol skrev:
Hur ser golvet/bakvagnsinfästningarna ut på denna?

Vet att den är byggd av schirmer, men det är väl ett tag sen den är byggd vill jag minnas. Hur ser den ut i bakvagn/hjulhus efter hård bankörning med full-coilovers bak, den har inte börjat spricka i golvet? Vet inte hur schirmer förstärker dessa

För övrigt en sjukt fin bil! Lika som dig har jag haft någon sömnlös natt och funderat på att köpa den, dock när den kom ut för 2,5 år sen när Mattias sålde den första gången. Men med senaste prislappen var det för mycket för mig, och köpte en E36 M3 ist.


Har inte rivit ner bakvagnen så kan inte säga till 100 procent att den är osprucken trots förstärkningar. Jag har inspekterat allt annat och inte hittat några tendenser till att den ska ha gett sig någonstans. Det sitter plattor under alla infästningar som är helsvetsade mer än så har jag tyvärr inte kollat. Hoppas man slipper riva ner det i vinter och inse att hela golvet snart är borta

Jo nog var den lite billigare förut men jag kunde inte hålla mig tyvärr. Hoppas den inte ställer till med allt för mycke problem och att man får njuta sommaren ut iaf


Förhoppningsvis är den OK i golvet! Men vad jag sett så när man förstärker med plattor som var den "enda" lösningen för typ 5-6 år sedan, börjar den spricka på andra ställen istället, sprickor letar sig upp i hjulhusen osv. Den enda riktiga lösningen är typ "vincebar" som du hittar om du söker här på forumet, eller ett stag från puretech.

Problemet är att hela golvet separerar då all vikt hamnar i "hjulhusen" snarare än plattorna där fjädrarna ska sitta. Därför stadgar man upp tornen och "triangulerar" så att vikten hamnar på bakvagnsinfästningarna istället verkar det som.



Kika här om du vill se lite mer info:
Typ 11 min in visar de golvet, paneler har separerat helt. Detta är ett extremt fall visserligen, men kan vara bra att veta om!
https://www.youtube.com/watch?v=ZR5mn5iN4vY

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Doggelol skrev:
JBRacing skrev:
Doggelol skrev:
Hur ser golvet/bakvagnsinfästningarna ut på denna?

Vet att den är byggd av schirmer, men det är väl ett tag sen den är byggd vill jag minnas. Hur ser den ut i bakvagn/hjulhus efter hård bankörning med full-coilovers bak, den har inte börjat spricka i golvet? Vet inte hur schirmer förstärker dessa

För övrigt en sjukt fin bil! Lika som dig har jag haft någon sömnlös natt och funderat på att köpa den, dock när den kom ut för 2,5 år sen när Mattias sålde den första gången. Men med senaste prislappen var det för mycket för mig, och köpte en E36 M3 ist.


Har inte rivit ner bakvagnen så kan inte säga till 100 procent att den är osprucken trots förstärkningar. Jag har inspekterat allt annat och inte hittat några tendenser till att den ska ha gett sig någonstans. Det sitter plattor under alla infästningar som är helsvetsade mer än så har jag tyvärr inte kollat. Hoppas man slipper riva ner det i vinter och inse att hela golvet snart är borta

Jo nog var den lite billigare förut men jag kunde inte hålla mig tyvärr. Hoppas den inte ställer till med allt för mycke problem och att man får njuta sommaren ut iaf


Förhoppningsvis är den OK i golvet! Men vad jag sett så när man förstärker med plattor som var den "enda" lösningen för typ 5-6 år sedan, börjar den spricka på andra ställen istället, sprickor letar sig upp i hjulhusen osv. Den enda riktiga lösningen är typ "vincebar" som du hittar om du söker här på forumet, eller ett stag från puretech.

Problemet är att hela golvet separerar då all vikt hamnar i "hjulhusen" snarare än plattorna där fjädrarna ska sitta. Därför stadgar man upp tornen och "triangulerar" så att vikten hamnar på bakvagnsinfästningarna istället verkar det som.



Kika här om du vill se lite mer info:
Typ 11 min in visar de golvet, paneler har separerat helt. Detta är ett extremt fall visserligen, men kan vara bra att veta om!
https://www.youtube.com/watch?v=ZR5mn5iN4vY



Ska ta och kika nästa gång jag har upp den på lyft. Förhoppningsvis har den klarat sig. Men tack för tipset, vincebar är något jag hade tänkt göra till vintern hursomhelst faktiskt.
Vore trist om den ser ut som på filmen under 😂

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Grym bil, grattis! Så jjäkla cool färg det där! thumbs up
Vad planerar du för bromsar bak?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Grym bil, grattis! Så jjäkla cool färg det där! thumbs up
Vad planerar du för bromsar bak?


Tack så mycket! Nästan samma färg som dämparna dina
Jag har rätt ok på priser på AP Racing kit så det lutar åt att det blir deras CP9449 ok med 356mm skivor. Var inne på att köra 9660 före men det blir nog lite väl överkurs bak. Känns inte som att det behövs 6 kolvare bak när org uppenbarligen funkar klockrent också med rätt belägg.

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Hallå. Ja som ni ser har det inte hänt så mycket egentligen mer än att jag har fått på OZ fälgarna och gått igenom bultar osv. Nu är bilen redo för drivecenter arena i fällfors kvällskörning till veckan. Ska bli jäkligt kul att få prova bilen och köra bana för första gången

En fundering till er som kör med cup2 på gata och bana, vad åker ni för däcktryck på gatan?




_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag kör enligt bilens manual på tryck på gata thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



På bana med Cup2 hade jag rekommenderat att ligga lite högre i tryck än "man brukar" med R-däck då man annars riskerar att äta utsida på däcken. Kanske 2.4-2.5 varmt runtom. Jag har kört lägre tryck på dom men har då förstört 4st framdäck då det lossnar gummi på utsidan när det börjar bli varmt

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
N Wiberg skrev:
På bana med Cup2 hade jag rekommenderat att ligga lite högre i tryck än "man brukar" med R-däck då man annars riskerar att äta utsida på däcken. Kanske 2.4-2.5 varmt runtom. Jag har kört lägre tryck på dom men har då förstört 4st framdäck då det lossnar gummi på utsidan när det börjar bli varmt


Jag fick tips att åka runt 2.2-2.3 varm tidigare men kanske ska åka lite högre när det inte ska tävlas än och få ut mer av däcken.

Leter förövrigt en ECU som heter MSS54HP för att kunna åka CSL programvara med kolfiberinsuget om någon skulle ha en sån över

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Uppdatera baklamporna till diodvarianten - gör ljusår för utseendet thumbs up

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Grattis till en fin bil👌🏻 Ångrar än idag att jag inte slog till när Gabriel sålde den 🤦🏼‍♂️

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Fick provköra bilen i helgen och efter cirka 6 mil tändes motorlampan, dock så går bilen precis som den ska så när jag är hemma igen ska den kopplas upp. Förutom detta så känns bilen jäkligt trevlig, väghållningen är helt sjuk. Ser riktigt fram emot onsdag när man får prova den på bana

Qvisfr: Tackar, den känns riktigt bra och detta är mer eller mindre en pojkdröm för mig



_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



JBRacing skrev:
N Wiberg skrev:
På bana med Cup2 hade jag rekommenderat att ligga lite högre i tryck än "man brukar" med R-däck då man annars riskerar att äta utsida på däcken. Kanske 2.4-2.5 varmt runtom. Jag har kört lägre tryck på dom men har då förstört 4st framdäck då det lossnar gummi på utsidan när det börjar bli varmt


Jag fick tips att åka runt 2.2-2.3 varm tidigare men kanske ska åka lite högre när det inte ska tävlas än och få ut mer av däcken.

Leter förövrigt en ECU som heter MSS54HP för att kunna åka CSL programvara med kolfiberinsuget om någon skulle ha en sån över


Slå en signal till Köhler 0346-31049

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (22594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande