Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (22603 totalt)
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Tycker de nya fälgarna sitter riktigt bra!

Om man får vara lite nyfiken - Vet en hel del om denna bil, men har fått lite ny info ang schirmers bilar, så är nyfiken om denna bil även har det, eller om denna är byggd innan de började med det.

Tydligen kör schirmer numer med E36 fjädring i fram på E46an, de kör E36 M3 3.2 spindlar och E36 dämpare kombinerat med original bärarm med excentrisk bussning, för att få en längre slaglängd då E36 dämparen är mycket längre än på en E46. Hur ser det ut i fram på denna, är det E36 grejer eller E46?

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Med skräckblandad förtjusning var första trackdayen någonsin eller bankörning alls gjord för mig.
Började med att köra bilen till Drivecenter Arena i Fällfors utan ac i 30+ vilket är ingenting jag rekommenderar att någon gör


Första passet körde jag relativt lugnt men kanske lite övereggad men det gick bra och bilen känns kanon så här långt. Redan första passet insåg jag att detta är betydligt mycke svårare än jag hade räknat med. Men jag bestämde mig för att köra relativt lugnt och försöka lära mig banan. Jag tror att tiden noterade 2.10.

Andra passet kändes det hela mer bekant och jag började komma underfund med bilen bättre och hitta lite mer spår. Det jag har stora bekymmer med är att jag bromsar på tok för hårt och vågar inte riktigt segdra bilen på bromsarna för att inte råka åka av. Nu var jag nere på en 2.04 tid som bäst.

Tredje och fjärde passet kändes bättre och bilen blir bara bättre och bättre och mer och mer började man lära sig hur man ska köra. Jag provade att ligga närmare dom snabbare killarna och inte släppa dom allt för långt och se hur dom kör. 1.58 blev det denna dag som bäst.
Jag har otroligt mycke att lära när det kommer till bankörning att hitta rätt bromspunker, inte överköra däck m.m och som det ser ut just nu behöver jag större bromsar bak eftersom jag inte är chaufför nog för dom små som tidigare ägare av bilen klarat sig bra med. Oken bak hade ändrat färgen och gick nog jävligt varmt. Detta i kombination med att det var nästan 30 grader varmt gjorde nog både däck och bromsar för varma.

Kan däremot säga att detta är bland det roligaste jag har provat och något jag verkligen kommer att göra igen. Tyvärr blir det nog ett uppehåll med trackdays några veckor nu då dessa herrar också behöver en semester.


_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Skitkul att höra, en till välkommen ner i träsket

Ett tips är att försöka få med en coach/erfaren med i bilen för att få tips, det är GULD värt med råge thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Försök verkligen få till det!

Vem arrade träffen? Jag missade att lägga upp den i Rejsakalendern

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



JBRacing skrev:

Började med att köra bilen till Drivecenter Arena i Fällfors utan ac i 30+ vilket är ingenting jag rekommenderar att någon gör

Jag var nära att åka upp men några av kompisarna som skulle med hade inte bilarna i ordning.
Det vara kanske tur med tanke på värmen..... från Umeå utan Ac


Magnus Thomé skrev:

Vem arrade träffen? Jag missade att lägga upp den i Rejsakalendern

Det är https://drivecenter.se/info-sidor/mer-info/ som håller i det

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Grattis till en grymt fin och potent bil! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Varför ingen AC? Detta är väl en sugis?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Har varit i kontakt med Pean ang bromsarna så vi får se vart det leder. Däremot så verkar jag inte löst mitt proble med motorlampan. Ska kolla på detta nogare och se vad man kan göra åt det.


Magnus: Jo tanken är att kollegan ska följa med nån gång och åka med. Han kör SDC5000 ( långlopp typ) och är väldigt snabb på den här banan

Super7: Haha kan nästan säga att det blev varmare under själva bankörningen än trippen dit. Det var nästan snudd på för varmt

Bakmotor: Tackar, den känns jävligt bra förutom lite småprylar som är personligt

AL: Det mesta är bortplockat för vikt antar jag. Dumt kanske men man får lära sig att leva utan AC.

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Schirmer brukar vara väldigt snabba på att plocka bort AC, spelar ingen roll om det är E36, E46 eller E92. En annan är hellre bekväm än 0.2 sekunder snabbare, de har nog en annan filosofi

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Dogge: haha ja nog saknar man lite bekvämligheter i bilen men samtidigt är vikt alltid vikt

Fastnade tydligen på bild också thumbs up
Väntar nu bara på svar från pean ang bromskit bak så jag hoppas det blir klart här i veckan. Sen ska jag felsöka varför den tänder motorlampan också.


_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Trevligt att det börjar rulla in rapporter från de som kör i Fällfors!

Det kanske skulle ordnas en Rejsa-träff så småningom? Bra boende finns på banan.

Att få med kollegan (jag tror jag vet vem det är) låter smart. De har satt bra tider och har ju lite rutin på banan.

Hörs imorgon angående vårt andra projekt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

therealpinto skrev:
Trevligt att det börjar rulla in rapporter från de som kör i Fällfors!

Det kanske skulle ordnas en Rejsa-träff så småningom? Bra boende finns på banan.
......


Då måste man ju komma upp o prova

_________________
Magnus Thomé
Citera
Trackd_

Här sen Jun 2018
Inlägg: 200



AL skrev:
Varför ingen AC? Detta är väl en sugis?

/AL


Vill man vara snabb på ringen med e46M så behöver ACn plockas bort, är bla för att inte få heat soak. ACn är även bortplockad på min, hade heat soak innan - nu är tempen perfekt då man frigör massa utrymme för luft som annars blockeras av AC prylarna

Edit, sen är vikt alltid vikt

_________________
Damir Sejdic
BMW M3 E46 S65
BMW M3 E92 GT4
BMW M3 E90 GTR
BMW M3 E46 Raeder Motorsport
Evo Wiborg_Engineering
Time Attack APR Evo 8
Evo 5 VARIS
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Magnus Thomé skrev:
therealpinto skrev:
Trevligt att det börjar rulla in rapporter från de som kör i Fällfors!

Det kanske skulle ordnas en Rejsa-träff så småningom? Bra boende finns på banan.
......


Då måste man ju komma upp o prova


Vi kan väl försöka titta på hur stort intresse som finns när pandemicirkusen kanske lägger sig lite. Det går ju att göra allt från något litet till något mer påkostat :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Det blir en kortare rapport än förra gången men förhoppningsvis duger det också.


Sedan förra gången har det faktiskt inte hänt något speciellt med bilen.
Jag har beställt GTR huv och skärmar fram av Flossman samt ett bromskit bak från Pean av märket stoptech med 356x34mm skivor och pfc belägg.
Tyvärr har inget av detta dykt upp än så länge men prio har som sagt alltid varit körtid.

För 2 helger sedan var vi nere i Åmsele och provade köra konbana. Mycke bilar och lite föda/sömn gjorde att det bara blev 3 vändor för mig men väldigt lärorikt.


5/8 var det äntligen dags för trackday i Fällfors på Drivecenter Arena. Var riktigt förvånad över hur mycke bilar det var under dagen samt kalibern på bilarna som var där.
Jag tycker att jag hade gått igenom bilen noga mellan körningarna men nu fick jag bita i det sura...

Pass 1, körde relativt lugnt och pressade ingenting för att känna på grejerna nu när man har hunnit bli mer van med bilen. Varv 4 så tog jag mitt PB för året på 1.57.1 och förhoppningen är att ta mig ner till 1.52 innan vintern.
På sista varvet på pass 1 så började det vibrera nått hejdlöst i hela bilen. Avbryter och åker in i depån. Kan inte känna några märkbara fel så jag låter bilen vila till pass 2.

Pass 2.
På första varvet märker jag att det är samma så jag bryter direkt.
In i depån,hissar upp bilen och inser att ALLA muttrar och vissa pinnbultar har släppt på hjulen.
Kollar över så att inget är skadat och drar åt allt igen och inväntar pass 3.

Pass 3.
Från sol och ok väder till spöregn, blev 4 varv sakta sen gav jag upp då man började få vattenplaning på sina ställen.

Så vad har man lärt sig då?

1. Efterdra och kolla ALLT gärna 3-4 gånger.
2. Körningen börjar kännas bättre och jag litar mer och mer på bilen.
3. Mer körning





_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Magnus Thomé skrev:
.... inte så jättemycket att faktiskt skruva dit eller ändra.

Magnus.. du vet väl att det ALLTID finns något lättare/bättre som kan driva dig till fattighuset

Skit snygg bil.. är i sparar takterna för att köpa en egen. thumbs up

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Körningen i fällfors igår gav utdelning. Jag hade med mig en kollega som har lagt extremt många varv på banan och är generellt riktigt snabb.
Första passet klev jag ner till 1.55 och det var väldigt väldigt stökigt med bilar överallt. Sedan åkte jag ett pass med kollegan och fick en helt annan känsla av bilen och vad den klarar av.

Äntligen släppte dom hjärnspöken man har haft tidigare och man vågade börja ligga på mer. Jag fick 2-3 relativt "fria" varv och klippte till med en 1.48.13

Blir det någon mer körning i Fällfors iår så hoppas jag att jag iaf tar mig ner till kollegans 1.46.7.



_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
bader skrev:
Magnus Thomé skrev:
.... inte så jättemycket att faktiskt skruva dit eller ändra.

Magnus.. du vet väl att det ALLTID finns något lättare/bättre som kan driva dig till fattighuset

Skit snygg bil.. är i sparar takterna för att köpa en egen. thumbs up



Tackar! Köp en, du kommer aldrig ångra dig😎

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Någon som vet vad man ska köra för olja i växellådorna på dessa? Har sökt och får olika svar överallt nästan

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Jag använder Castrol MTF-LT-2 (1,8 liter åtgår)

Reservdelsnummer: 83220309031

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165


Trådstartare
Nu börjar det rulla in lite efterlängtade paket från olika delar av världen inför vinterns projekt. Vore mysigt att få höra ljudet ur den innan men här i norr kan det fort snöa imorrn också så man vet aldrig... Sen är jag lite osäker ang mappning om man ska gå på CSL programvara eller Alpha N.
Nu väntar jag egentligen bara på bromsar bak samt skärmar/huv från flossman sen har man det jag gör i vinter.

Som det ser ut nu så är det 2 planerade dagar till i fällfors sen får vi se om man börjar redan då eller avvaktar och kanske åker neröver en sväng.







_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Snyggt! Riktigt fina delar

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (22603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande