Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (22603 totalt) |
Tycker de nya fälgarna sitter riktigt bra!
Om man får vara lite nyfiken - Vet en hel del om denna bil, men har fått lite ny info ang schirmers bilar, så är nyfiken om denna bil även har det, eller om denna är byggd innan de började med det. Tydligen kör schirmer numer med E36 fjädring i fram på E46an, de kör E36 M3 3.2 spindlar och E36 dämpare kombinerat med original bärarm med excentrisk bussning, för att få en längre slaglängd då E36 dämparen är mycket längre än på en E46. Hur ser det ut i fram på denna, är det E36 grejer eller E46? _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||||
Med skräckblandad förtjusning var första trackdayen någonsin eller bankörning alls gjord för mig.
Började med att köra bilen till Drivecenter Arena i Fällfors utan ac i 30+ vilket är ingenting jag rekommenderar att någon gör Första passet körde jag relativt lugnt men kanske lite övereggad men det gick bra och bilen känns kanon så här långt. Redan första passet insåg jag att detta är betydligt mycke svårare än jag hade räknat med. Men jag bestämde mig för att köra relativt lugnt och försöka lära mig banan. Jag tror att tiden noterade 2.10. Andra passet kändes det hela mer bekant och jag började komma underfund med bilen bättre och hitta lite mer spår. Det jag har stora bekymmer med är att jag bromsar på tok för hårt och vågar inte riktigt segdra bilen på bromsarna för att inte råka åka av. Nu var jag nere på en 2.04 tid som bäst. Tredje och fjärde passet kändes bättre och bilen blir bara bättre och bättre och mer och mer började man lära sig hur man ska köra. Jag provade att ligga närmare dom snabbare killarna och inte släppa dom allt för långt och se hur dom kör. 1.58 blev det denna dag som bäst. Jag har otroligt mycke att lära när det kommer till bankörning att hitta rätt bromspunker, inte överköra däck m.m och som det ser ut just nu behöver jag större bromsar bak eftersom jag inte är chaufför nog för dom små som tidigare ägare av bilen klarat sig bra med. Oken bak hade ändrat färgen och gick nog jävligt varmt. Detta i kombination med att det var nästan 30 grader varmt gjorde nog både däck och bromsar för varma. Kan däremot säga att detta är bland det roligaste jag har provat och något jag verkligen kommer att göra igen. Tyvärr blir det nog ett uppehåll med trackdays några veckor nu då dessa herrar också behöver en semester. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Skitkul att höra, en till välkommen ner i träsket
Ett tips är att försöka få med en coach/erfaren med i bilen för att få tips, det är GULD värt med råge Försök verkligen få till det! Vem arrade träffen? Jag missade att lägga upp den i Rejsakalendern _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag var nära att åka upp men några av kompisarna som skulle med hade inte bilarna i ordning. Det vara kanske tur med tanke på värmen..... från Umeå utan Ac
Det är https://drivecenter.se/info-sidor/me _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Har varit i kontakt med Pean ang bromsarna så vi får se vart det leder. Däremot så verkar jag inte löst mitt proble med motorlampan. Ska kolla på detta nogare och se vad man kan göra åt det.
Magnus: Jo tanken är att kollegan ska följa med nån gång och åka med. Han kör SDC5000 ( långlopp typ) och är väldigt snabb på den här banan Super7: Haha kan nästan säga att det blev varmare under själva bankörningen än trippen dit. Det var nästan snudd på för varmt Bakmotor: Tackar, den känns jävligt bra förutom lite småprylar som är personligt AL: Det mesta är bortplockat för vikt antar jag. Dumt kanske men man får lära sig att leva utan AC. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Dogge: haha ja nog saknar man lite bekvämligheter i bilen men samtidigt är vikt alltid vikt
Fastnade tydligen på bild också Väntar nu bara på svar från pean ang bromskit bak så jag hoppas det blir klart här i veckan. Sen ska jag felsöka varför den tänder motorlampan också. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Trevligt att det börjar rulla in rapporter från de som kör i Fällfors!
Det kanske skulle ordnas en Rejsa-träff så småningom? Bra boende finns på banan. Att få med kollegan (jag tror jag vet vem det är) låter smart. De har satt bra tider och har ju lite rutin på banan. Hörs imorgon angående vårt andra projekt... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Då måste man ju komma upp o prova _________________ Magnus Thomé |
||||
Vill man vara snabb på ringen med e46M så behöver ACn plockas bort, är bla för att inte få heat soak. ACn är även bortplockad på min, hade heat soak innan - nu är tempen perfekt då man frigör massa utrymme för luft som annars blockeras av AC prylarna Edit, sen är vikt alltid vikt _________________ Damir Sejdic BMW M3 E46 S65 BMW M3 E92 GT4 BMW M3 E90 GTR BMW M3 E46 Raeder Motorsport Evo Wiborg_Engineering Time Attack APR Evo 8 Evo 5 VARIS |
||||
Vi kan väl försöka titta på hur stort intresse som finns när pandemicirkusen kanske lägger sig lite. Det går ju att göra allt från något litet till något mer påkostat :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det blir en kortare rapport än förra gången men förhoppningsvis duger det också.
Sedan förra gången har det faktiskt inte hänt något speciellt med bilen. Jag har beställt GTR huv och skärmar fram av Flossman samt ett bromskit bak från Pean av märket stoptech med 356x34mm skivor och pfc belägg. Tyvärr har inget av detta dykt upp än så länge men prio har som sagt alltid varit körtid. För 2 helger sedan var vi nere i Åmsele och provade köra konbana. Mycke bilar och lite föda/sömn gjorde att det bara blev 3 vändor för mig men väldigt lärorikt. 5/8 var det äntligen dags för trackday i Fällfors på Drivecenter Arena. Var riktigt förvånad över hur mycke bilar det var under dagen samt kalibern på bilarna som var där. Jag tycker att jag hade gått igenom bilen noga mellan körningarna men nu fick jag bita i det sura... Pass 1, körde relativt lugnt och pressade ingenting för att känna på grejerna nu när man har hunnit bli mer van med bilen. Varv 4 så tog jag mitt PB för året på 1.57.1 och förhoppningen är att ta mig ner till 1.52 innan vintern. På sista varvet på pass 1 så började det vibrera nått hejdlöst i hela bilen. Avbryter och åker in i depån. Kan inte känna några märkbara fel så jag låter bilen vila till pass 2. Pass 2. På första varvet märker jag att det är samma så jag bryter direkt. In i depån,hissar upp bilen och inser att ALLA muttrar och vissa pinnbultar har släppt på hjulen. Kollar över så att inget är skadat och drar åt allt igen och inväntar pass 3. Pass 3. Från sol och ok väder till spöregn, blev 4 varv sakta sen gav jag upp då man började få vattenplaning på sina ställen. Så vad har man lärt sig då? 1. Efterdra och kolla ALLT gärna 3-4 gånger. 2. Körningen börjar kännas bättre och jag litar mer och mer på bilen. 3. Mer körning _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Magnus.. du vet väl att det ALLTID finns något lättare/bättre som kan driva dig till fattighuset Skit snygg bil.. är i sparar takterna för att köpa en egen. _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||||
Körningen i fällfors igår gav utdelning. Jag hade med mig en kollega som har lagt extremt många varv på banan och är generellt riktigt snabb.
Första passet klev jag ner till 1.55 och det var väldigt väldigt stökigt med bilar överallt. Sedan åkte jag ett pass med kollegan och fick en helt annan känsla av bilen och vad den klarar av. Äntligen släppte dom hjärnspöken man har haft tidigare och man vågade börja ligga på mer. Jag fick 2-3 relativt "fria" varv och klippte till med en 1.48.13 Blir det någon mer körning i Fällfors iår så hoppas jag att jag iaf tar mig ner till kollegans 1.46.7. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Tackar! Köp en, du kommer aldrig ångra dig😎 _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Nu börjar det rulla in lite efterlängtade paket från olika delar av världen inför vinterns projekt. Vore mysigt att få höra ljudet ur den innan men här i norr kan det fort snöa imorrn också så man vet aldrig... Sen är jag lite osäker ang mappning om man ska gå på CSL programvara eller Alpha N.
Nu väntar jag egentligen bara på bromsar bak samt skärmar/huv från flossman sen har man det jag gör i vinter. Som det ser ut nu så är det 2 planerade dagar till i fällfors sen får vi se om man börjar redan då eller avvaktar och kanske åker neröver en sväng. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 5 besök senaste veckan (22603 totalt) |