Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (22607 totalt) |
CSL använder väl en kombination av TPS, MAP och IAT? Någon MAF sitter det inte iallafall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho
Tänkte på detalj 3 eller 4, är väl någon typ av givare. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
zmicke: Det är ett geoffsteele insug, har svårt att motivera cirka 10k till för att det ska se helt 100 ut när funktionen är viktigare för mig. CSL använder MAP och IAT, hålet för IAT sitter på undersidan därav kanske det inte syns på bilderna.
Man får dra in en mapsensor och iat via kablaget och skippa MAF. Då jag kommer åka med en programmerbar köhler box så är det de smartaste alternativet för att få det helt 100 när man väl sätter den i dynon Förövrigt var det trackday igår med blandade resultat. Åkte 1.46 blankt och det känns jävligt kul att det börjar gå undan. Däremot var det mycke bilar och många som bromsade ner samt en avåkning som kostade oss 1-1.5h sanering så tiden gick inte att förbättra..... Jag hoppas bromskittet bak dyker upp innan nästa helg så man får testa det och se vad de gör för skillnad. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Ventil/Spjäll som styr tomgång. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Köhler har koll _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
Zmicke: Ja det blir både kammar och box från han i vinter.
Får se hur mycke mer det blir kört i sommar, har lite jag vill göra på bilen och för att få det helt 100 så är det nog bättre att börja i tid _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Köhler är grymt duktig på BMW, så det blir spännande.
Blir det typ Csl kammar eller ännu värre och plocka bort Vanos? Vet att han nämnt Supersprint stepup grenröret som ett bra komplement. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
Kul prylar! Du lär inte bli missnöjd med insugsljudet iaf
Och faktum är att GSRs luftburk låter betydligt mer än Karbonius. Av nån anledning, tunnare eller nåt kanske |
||
Hallå, kammarna jag tänker åka är 288/280 i duration. Ska man gå på ännu värre blir det för mycke jobb enligt mig på en "gatbil". Ska man bygga en ren racemotor så hade jag i det fallet velat göra det på sidan av och bara byta motorer. Mycke vill alltid ha mer så vi får se vad det blir Supersprint grenrör har jag på g hem så det ska i när motorn gås igenom med vevlager osv och när kammarna monteras i vinter. N.Wiberg: Är det något du har hört själv eller? Ljud klagar man inte direkt på när det är så ljuvligt Har dock en bra fråga till dig, är ditt insug också utan hålen under för att hänga upp det på org stödet? Kör du med IAT istället för maf på din med skarvad kontakt från MAF? Har även hunnit lämna iväg flossman huven och skärmarna på lack och med lite tur hinner jag få det innan helgen och sista trackdayen här uppe. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Anton Jonebring och jag var samtidigt på Sviestad i våras och då sa han att mitt insug lät väldigt mycket mer än hans som är ett Karbonius. Vi testade med båda bilarna bredvid varandra
Jag kör med IAT på insuget och skarvad kontakt från MAF. Detta kräver då att man kör en Alpha-N mapp (i princip en MAF-delete). Enda jag märkt efter monteringen och ommappning är att den är något lite mer orolig på gas vid kallstart. Typ lite ryckig gång första minuten man kör bilen efter kallstart. Ja jag tror inte min box har hål undertill. Jag lät originalfästet sitta kvar men satte dit gummikuddar så att insuget mer "vilar" mot det. Väger ju betydligt mindre än OEM så tror inte det är supernödvändigt. |
||
Kul att det är jämtfört då vet man vad man har att vänta Precis så jag hade tänkt köra med IAT samt ta bort SAP när man ändå håller på och inte någonsin ska köra bilen vintertid. Du har inte märkt någon skillnad under 2500rpm att den blir slöare där? Däremot hittar jag ingen IAT som passar i befintlig gäng på insuget. Verkar inte vara någon standard gäng typ m12x1.5 _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
|
||
Blev en sån hos el&diesel
Har börjat med monteringen av detta men stötte på ett problem med bromskylningen. Snorkeln tar i röret vilket gör att det inte går att få den biten. Hur har ni löst det? _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Idag var det dags för sista trackdayen på Drivecenter Arena samt test av mappning/insug.
Bilen har hela året känts extremt bra, välbalanserad och klarar betydligt mycke mer än de jag har kunnat ge den. Men som med allt annat vill man ha mer, jag har under nästan 15 års tid velat ha en Phoenix gul M3 med kolfiberinsug. Känslan är lite obeskrivlig för mig. Hursomhelst, efter hjälp av Calle Linnarsson på C-Parts var bilen mappad och redo för test. Direkt känner man stor skillnad på rakor och ut ur kurvor. Bilen svarar betydligt mycke bättre och har mer driv ur kurvorna. Dagens bästa samt årets bästa tid för mig är 1.45.44 vilket jag är sjukt nöjd med! Nu ska bilen gås igenom i vinter och göra lite uppdateringar m.m. _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Hallå.
Börjar vara ett tag sen man skrev här. Bilen har stått förvarad över vintern så det blev lite skruvande för min del med den. Har iaf hänt lite grejer nu och lite mer grejer på g hem. Nya Recaro stolar beställda som bör passa min längd bättre. Flossman kolfiberhuv och skärmar har kommit hem och varit iväg på lack. Nu väntar jag bara på lite småsaker innan det är dags för test _________________ Joakim Blom 0730206309 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 Schirmer 01 - Uppdatering S65 och DCT 2022 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (22607 totalt) |