Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus ST Mk2 Trackday/daily
1652 besök totalt
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
Då var det dags att göra en liten tråd för min vardagsräser.
Främst då det verkar vara total avsaknad av focus st mk2or här på forumet

Köpte denna i början på maj då jag totalt ledsnat på att åka min allt för tysta och bekväma direktörsvagn. Fanns ingen körglädje alls i den. Om än bekväm, så är livet alldeles för kort för att åka tråkigt.

Så jag satte en budgetgräns på 50kkr(det ska ju finnas lite utrymme för eventuella haverier och reparationer med, såväl som förbättringar) , och sökte dag och natt efter något som skulle uppfylla mina kriterier.
Vilket var:
minst 200hk original (för driftsäkerhetens skull, ska ja ju vara byggd för att palla med lite)
tillgänglighet på Bolt-ons (denna ska inte byggas med massa custom detaljer utan lätt och smidigt ska det vara att byta prylar)
4-sitsigt (ja inte mitt kriterium, men det var antingen 4-sitsigt eller bäddsoffa om natten 😂)
Förbättringspotential, ja trots att det skulle vara fantastiskt med en 100% optimal maskin så är det något speciellt att själv få göra förbättringar som syns/märks.
Körglädje, ja det förklarar sig självt.

Till slut hittade jag en original väl underhållen Focus ST som efter lite armbrytning klubbades till 45kkr.

Med recaro interiör, b5254t3 (Volvo T5) motor samt m66 låda är det ett fynd för denna peng i mina ögon.

Efter inköp fick den sig en flerstegspolering samt ett 18+9 månaders lsckskydd, nya bruksfälgar (original får gå bana), ett catback system och lite servicedetaljer.

Har nu kört och känt efter i lite mer än en månad. Och börjat lägga lite beställningar på följande:
3" mellanrör
Billet svänghjul
Förstärkt koppling och tryckplatta
Nya skivor och bettigare belägg


Hade inte tänkt börja med koppling och svänghjul, men då dubbelmassesvänghjulet börjat skramla så fick det bli på det viset.

I närtid kommer en order på följande läggas:

Block mod kit
Max-D enhet
Bussningskit
3" downpipe
Annan ic
Oljekylsflyttningskit
Bättre lämpad upphängning (typ eibach b12 pro-kit, bilstein b14, ha gärna åsikter och kom med input gällande dämpare/fjädrar. Budget typ 8kkr)
Sen övriga smådetaljer såklart t ex bromsvätska och andra självklara artiklar.

Sen det i övrigt som inte blir Bolt ons utan egentillverkade blir ju då:
Insugsrör (sugsida turbo)
Förstärkningsstag bakvagn och framvagn (skallade x-brace osv)


Självklart kommer listan bli mycket längre än så här, med förmodligen en ny diff och lite annat.
Men vi börjar här, kör lite och tar det eftersom 😁

Drömmen hade såklart varit en äkta rs, men då det diffar ca 160kkr i pris kändes det som att jag kan bygga budget rs istället, går att hinka i en hel del pengar innan man kommer upp i rs-pengar 😎

Och några obligatoriska bilder så klart, i blandad ordning.


















_________________
Ludwig Json
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Intressant, detta ska följas!

Hur tänker du kring intercooler alternativt TD04 16T turbo / K24 turbo?

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
CupRacing skrev:
Intressant, detta ska följas!

Hur tänker du kring intercooler alternativt TD04 16T turbo / K24 turbo?


Tackar! jadu har inte tänkt så långt, finns en uppsjö med olika uppgraderings-kit för laddluftkylningen
Eventuellt måttar jag ut lite och bygger ett system själv eller så blir det ett bolt-on
Har kollat lite på nytt innanmäte till det originalmonterade k04-aggregatet, blir snabbt mycket pengar att byta agg helt då dessa har avgashuset integrerat med grenröret. Som tur är finns dessa ombyggnadskit som pallar med hyggliga siffror (pumaspeed i UK har deras 400hp kit t ex).
Vi får se, tänkte optimera nu i närtid sen fokusera lite på chassiet

_________________
Ludwig Json
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Kul bilval, jag var rätt långt inne på en ST som rolig bruksbil men det föll på att jag vill/behöver kunna dra släp ibland (ST är tyvärr inte typad med dragkrok).

Diffbroms ser jag inte i modlistan, med ökad effekt/vrid borde innerhjulsspinn göra sig mer och mer påmint.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
Victor. skrev:
Kul bilval, jag var rätt långt inne på en ST som rolig bruksbil men det föll på att jag vill/behöver kunna dra släp ibland (ST är tyvärr inte typad med dragkrok).

Diffbroms ser jag inte i modlistan, med ökad effekt/vrid borde innerhjulsspinn göra sig mer och mer påmint.



Ja dom är fina, gummans volvo får dra ekipage när det väl behövs

Om du tittar lite längre ner i texten hittar du ett litet stycke där jag skrivit att kommer det tillkomma mer detaljer och förmodligen en ny diff

_________________
Ludwig Json
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



MeanMouseMotorsport skrev:
Victor. skrev:
Kul bilval, jag var rätt långt inne på en ST som rolig bruksbil men det föll på att jag vill/behöver kunna dra släp ibland (ST är tyvärr inte typad med dragkrok).

Diffbroms ser jag inte i modlistan, med ökad effekt/vrid borde innerhjulsspinn göra sig mer och mer påmint.



Ja dom är fina, gummans volvo får dra ekipage när det väl behövs

Om du tittar lite längre ner i texten hittar du ett litet stycke där jag skrivit att kommer det tillkomma mer detaljer och förmodligen en ny diff

Se där, där nämndes det minsann

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



MeanMouseMotorsport skrev:

Tackar! jadu har inte tänkt så långt, finns en uppsjö med olika uppgraderings-kit för laddluftkylningen
Eventuellt måttar jag ut lite och bygger ett system själv eller så blir det ett bolt-on
Har kollat lite på nytt innanmäte till det originalmonterade k04-aggregatet, blir snabbt mycket pengar att byta agg helt då dessa har avgashuset integrerat med grenröret. Som tur är finns dessa ombyggnadskit som pallar med hyggliga siffror (pumaspeed i UK har deras 400hp kit t ex).
Vi får se, tänkte optimera nu i närtid sen fokusera lite på chassiet


Se där, jag trodde i min enfald att grenrörs och turbosetupen var identisk med den i ex S40/V50 T5. Delar dem toppen? Skulle grenrör från en sådan passa? Isf har du betydligt större möjligheter till bättre pris.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
CupRacing skrev:
MeanMouseMotorsport skrev:

Tackar! jadu har inte tänkt så långt, finns en uppsjö med olika uppgraderings-kit för laddluftkylningen
Eventuellt måttar jag ut lite och bygger ett system själv eller så blir det ett bolt-on
Har kollat lite på nytt innanmäte till det originalmonterade k04-aggregatet, blir snabbt mycket pengar att byta agg helt då dessa har avgashuset integrerat med grenröret. Som tur är finns dessa ombyggnadskit som pallar med hyggliga siffror (pumaspeed i UK har deras 400hp kit t ex).
Vi får se, tänkte optimera nu i närtid sen fokusera lite på chassiet


Se där, jag trodde i min enfald att grenrörs och turbosetupen var identisk med den i ex S40/V50 T5. Delar dem toppen? Skulle grenrör från en sådan passa? Isf har du betydligt större möjligheter till bättre pris.


Hmm... Har volvosarna lösa grenrör säger du? 🤔 Tåls att undersöka saken 😁👍

Edit, lite snabbsökning visar att samtliga B5254T3 verkar ha grenrör/turbo i ett. men skall undersöka hur det ser ut på övriga B5254T maskiner samt kolla flänsar. fastän jag är en bit bort innan jag behöver oroa mig över turbons prestanda.. Tanken är att faktiskt köra denna bil och inte som mina tidigare projekt enbart bygga
Dags för lite körtid, detta projekt ska gå av KISS principen och ej spåra ur som tidigare byggen (Keep it simple, stupid)

_________________
Ludwig Json
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Sannolikt kan du ta vilket 5 cyl bensin grenrör som helst, så passar det "typ"
Kan säkert vara någon mindre avvikelse på någon enstaka bult eller portens storlek, men det bör inte va långt ifrån ä.

På tiden man trimmade 850 t5 använde man typ senare årsmodell v70 rör osv.

Kolla typ bildelsbasen, v70 av någon årsmodell 00 å frammåt så skulle jag tro att du finner något bra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
knotan skrev:
Sannolikt kan du ta vilket 5 cyl bensin grenrör som helst, så passar det "typ"
Kan säkert vara någon mindre avvikelse på någon enstaka bult eller portens storlek, men det bör inte va långt ifrån ä.

På tiden man trimmade 850 t5 använde man typ senare årsmodell v70 rör osv.

Kolla typ bildelsbasen, v70 av någon årsmodell 00 å frammåt så skulle jag tro att du finner något bra


Sätt inga griller i huvudet på mig nu, annars vet jag hur det blir, större turbo, större spridare, smidd motor, lätta mer osv... och vips har det gått två år och projektet spårat ur totalt

Hände exakt samma sak med Foxbodyn som jag bara skulle byta bromsar på och hänga av kompressorn, ja men då fanns det 5-bultskonvert med sviktstålaxlar, så det tar vi ja då kan jag kräma på lite mer effekt så nya toppar/kam/insug etc och nytt innanmäte i motorn, ja då vill jag ha högre säkerhet så in med en fullbur, ja då kan jag lätta mer då den inte ska brukas efter väg längre, då måste jag ju ha lite aero för att hålla ner den osv... det började med en liten bromsrenovering och service innan besiktning..

_________________
Ludwig Json
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är väll det som är anledningen att lägga projekttråd på forum. Är man minsta osäker på om man vill/orkar/bör/kan spåra ur, så frågar man ju inte frugan grannen eller arbetskollegor, dem förstår ju ändå inte, man startar en tråd på forumet, så har man snart klart för sig att det är ett rungande JA

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
knotan skrev:
Det är väll det som är anledningen att lägga projekttråd på forum. Är man minsta osäker på om man vill/orkar/bör/kan spåra ur, så frågar man ju inte frugan grannen eller arbetskollegor, dem förstår ju ändå inte, man startar en tråd på forumet, så har man snart klart för sig att det är ett rungande JA


Hehe ja vi får se hur det blir på den punkten. Har inte tillräckligt bekväm soffa för att våga spåra ur på min brukis och skaffa en ny brukis 🙈

_________________
Ludwig Json
Citera
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
Har inte hänt allt för mycket på STn, dels för att det är otroligt hektiskt på jobbet nu i semestertider.
Och dels för att jag råkade springa på lite av ett drömprojekt som jag avvaktar pris på.
En Focus RS mk2 med motorras och lite allt möjligt fix.
Något som kvalar in för ett urspårat banracing projekt med andra ord 😎 vi får se hur det utvecklar sig där.

På STn har jag fått dit nya bromsarna (mintex fick duga då jag inte tänker pressa denna allt för mycket på banan, får se hur dom håller efter en Trackday) samt mtec belägg bak då mintex var slut i lager, enligt leverantör är det samma compound och kvalité 🤷‍♂️






Vi får se hur det utvecklar sig med denna, otroligt tråkigt att en rs fått förfalla på detta vis, men förhoppningsvis får den nu komma i rätta händer(mina) 😁



_________________
Ludwig Json
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus ST Mk2 Trackday/daily
1652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande