Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos BMW m8 Competition 7.32,79 Nurburgring | 1332 besök totalt |
Det är en ganska snabb dunderklump med sina närmare 1900 kg. Om man ska tro g mätaren ? Ganska tuffa sidokrafter i 200+ på 1,2-1,3G Och roligast när telefonen ringer i 290 km/h _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
En delmängd av tjötet vid Lyngern runt i torsdags var runt snabba vagnar i stora sammanhang som blir lite intetsägande i de mindre sammanhangen (runt Lyngern finns det flera partier där 70 är för snabbt för att bara använda ena halvan av vägen).
Det finns ju flera klumpedunser som fungerar fint på ringen (om man inte räknar driftkostnad i däck och bromsar), men som jag naivt antar inte ger så mycket smajl bakom ratten (i trafik) förutom där acceleration är den primära faktorn (rödljus, omkörning, motorvägspåfart). Tillför detta nåt om M8an, naturligtvis inte. Men den checkar ju många boxar hos tilltänkta kunder, och ett bra varv på ringen känns ju bra på garaguppfarten. Kallstartsljudet har man ju större glädje av varje dag, men det är det svårare att vara öppen med (att man är villig att lägga 300k extra för lite ljud). |
Snabba dunderklumpar finns det numera gott om.
Kanske Taycan turbo S är den värsta av dem alla ? Sport Suvvar tänker jag inte ens diskutera. Jag har allt mer börjat inse att körglädje på vägen inte alls är likställt med snabb bil. Lyngern runt, skulle jag nog helst åka med min e28 528 (av mina bilar) 184 hk räcker ganska bra i låga farter. Fjäder lätta 16" BBS hjul, mindre bromsar, och mjukare krängnings hämmare, gör nytta på ojämnheterna. Det kränger och fjädrar, bilen och föraren får jobba. Man känner att man verkligen kör. 635an är nästan overkill på sådana vägar. 428an är Paddlad tomatlåda i, och ja den är både snabb och super effektiv. Men på Lyngern runt glädjer den föga, även om man har paddlarna tycker jag att 8 växlar är för mycket. Inte heller de 26,5 KG tunga 19" original hjulen hjälper, det går osnyggt på gropiga småvägar. Det gick fort att komma ifrån frågan om m8 är en GT _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
Bilder o videos BMW m8 Competition 7.32,79 Nurburgring | 1332 besök totalt |