Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fälg/däckstorlek
1129 besök totalt
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047


Trådstartare
Lite osäker om frågan skulle hamna här, eller i däckforumet.

Reagerade lite på när jag såg att M8 Competition körde runt ringen på 275/35 (285/35) R20 fälgar, och då började jag tänka.
När jag tänker, så tänker jag tankevurpor 85% av gångerna, men jag gör några påståenden och några frågor.

20" fälgar används för att bromsarna är såpass stora, så att det inte får plats mindre, detta på grund av bilens vikt och vad som behövs för att stanna bjässen.

Skillnaden i bredd på däcken beror på viktskillnader ( & Gkrafter) mellan fram och bak.

Bredd på däck beror på effekt, och konsekvensen är mer roterande massa?

Profil på däck är 35... mindre profil mindre flex i sidled, vad hjälper/stjälper däckets bredd till med detta?

Mindre profil på däcken skulle resultera i krökta fälgar? ...antar jag?


Jämför med mig på bruksbilar nu..

225/60R17 XC70. Svajigt på grund av profil. Profil på grund av terrängmöjligheter...
Inte svängvänligt..

245/40R18 530E60. Stabil som tusan på vägen (bruksbils-skala ).
...stötig på Norrlandsvägar, men går som ett lok dit jag vill.


Så mina frågor egentligen.... (gällande banbils-tankar)

Hur mkt ska man tänka på vikt på fälgar, snarare än bredd profil på sina däck?

Bromsar är viktigt, Jätteviktigt. Vilket är mest värt, bra bromsar eller mindre vikt på bilen?


Om man skiter i rullomkrets... ska man då ha mindre fälgar eller större fälgar?
(gammalt som gatan reportage.... https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20140709/pirelli-testar-18-tumsdack-for-formel-1-ersatter-gamla-13-tumsdack/
Om man skiter i rullomkrets... ska man då ha bredare eller smalare däck? (Vikt/greppyta)
Om man skiter i rullomkrets...ska man då ha lite eller mkt profil? (Där är nog alltid svaret litet)


...
risk finns att jag läser detta om några timmar och listar ut mkt själv, men tänker att internet är fullt av åsikter och kunskap, så. Alltid roligt att se...

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Stora hjul passar stora hjulhus, design väger ibland tyngre än "folkvett".

Lägre totalvikt har så enormt mycket större fördelar, bromsarna är ju bara stora för att det är så mycket rörelseenergi att hantera. Hade klumpedunsen vägt ett halvton mindre så hade det gått att hantera med 17-18" fälgar. Men om man nu måste väga som en G-wagen så blir det att fläska på med alla medel som krävs för att försöka upphäva fysikens lagar.

707mm i diameter på bakdäcken är ju nära 710 som ju är maxstorleken för GTslicks (31/71-18 eller 31/71-19 om man tittar på tex Michelin), men det blir väl för smått om några år, när bilmodellerna som ska tävla i GTklasser blir fula om det är för små hjul.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det är väl oftast så att optimeringen för att åka fort blir ganska lågt prioriterad när det gäller standardbilar eftersom de ska klara alla former av konstiga klimat och användarfall. Hade M8:an varit gjord bara för att åkas fort med så hade den kunnat väga 1000 kilo mindre, men nu ska den ha bra komfort, klara salt- och slaskvägar, moderna krocktester, gå att packa full med barnstolar och annan packning, osv. Då blir det en tung bil som man ändå vill sälja som snabb och plötsligt blir det klumpigt och jättedyrt hur man än vänder och vrider på det.

För att extrapolera lite. Hade inte behövt ta hänsyn till allt det där ovanstående så hade man kunnat bygga bilen som en tjugo år gammal Lotus Exige (eller en modern Seven) och vips kan man ha 15" fälgar med 205:or och bilen blir ändå snabbare på allt förutom toppfart jämfört med en M8. Till det kan man lägga att moderna däck kan utrustas med i princip hur hårda sidor som helst (kolla på en del R-däck, för att inte tala om F1-däck) som då visserligen förstör komforten, men som ger lika lite flex som ett däck med betydligt lägre profil. Att Exigen skulle må bra av 20" fälgar med 285x30-däck som väger dubbelt så mycket tror jag inte.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Däck för banåka
Fälg/däckstorlek
1129 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande