Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Mutternit | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4028 totalt) |
Ska fästa hållare för 4 små tändspolar på torpedväggen
Att svetsa dit en bult eller mutter funkar inte då både instrumentbräda och hvac skulle behöva demonteras. Hur bra funkar mutternitar? Glömde lägga in bild på ytan där fästet ska sitta, blir 4 mutternitar, så belastningen per nit blir inte hög. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Jag har provat Biltemas och inte haft några problem, passar bra för smågrejor som inte ska dras fast så hårt att det smakar blod i munnen.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag har haft ok erfarenhet av Biltemas alumutternit, men då till väldigt lätt användning. Det finns ju de som inte är i alu och de bör ju sitta hårdare.
Det jobbigaste är ju att inte kunna lossa om gängorna kärvar och niten snurrar i torpeden. Mutter svetsad i remsa (eller trekant kanske), remsa popnitas i torped? |
||
Det finns nitmuttrar av stål som är sexkantiga, används på jobbet till olika saker.
Helst ska de ju sitta i ett sexkantigt hål och det är väl lite tidskrävande att fila fram i garaget, men de biter bra i runda hål också. Kräver nog en tryckluftsdriven dragare om det ska nypa åt ordentligt, men är det lite mindre muttrar som M4-M5 så går det nog dra åt dem med en tång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag kört lite på bilen med Biltemas alunit, funkar finfint. Men man får passa sig när man drar dit dom, lätt att dra för hårt så man drar ut gängan....
På jobbet kör vi jättemycket med stålnit, M6 och en del M10, drar de med tryckluftsverktyg. De i stål, M6, med rak-lättring i greppytan kan man dra väldigt hårt oxå. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
För att undvika att man drar sönder al-gängan på små dimensioner så sätter man en stoppmutter under nitmuttern när man drar åt. Det finns prisvärda kit på e-bukten för stål/al. Kom ihåg att välja "Europa" för att få snabbare leverans https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tycker rund nitmutter fungerar utmärkt. Har använt det för allt där man inte kommer åt på baksidan för montering av diverse grejer som bränslerör, bromsrör, rör till släcksystemet. Jag hade tryckluftsdrivet verktyg i förra garaget vilket var trevligt. Man ställer in verktyget så att det blir rätt tryck och då drar man inte sönder aluminiumniten. Har varit med om nån gång att början på gängan har blivit lite skadad när man monterar .
Stålnitarna som är räfflade håller bättre än aluminiumnitarna. De går att dra i stålnit med biltemas verktyg, iaf upp till M6, går att köpa på Swedol eller Wurth. Är bra att välja rätt storlek på borren så att hålet inte blir onödigt stort. I några fall har det inte varit lämpligt, då har jag gängat 3 eller 5mm plåt och sen svetsat dit. Nitmutter och rostfri P klammer är bra grejer, karnske inte superlätt men håller bra. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
I projekt Binky så lade de gänglåsning på mutternitens utsida innan de klämde fast den, har inte provat så jag vet inte om det funkar.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Samma här stål nitar i okänt märke sock så gissar jag att det är nån dyrare variant då dom kommer från jobbet... en av Lastbilstillverkarna i Sverige Har både en luftmaskin och handtång. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Bästa skiten sen skivat bröd, som dom säger.
Har ett kit från Biltema, sen köpte jag stålnitar på ebay, fanns upp till M12. Jag brukar lägga lite "Por patch", POR-15s seam sealer på niten som rostskydd och lim. Locktite är nog inte fel. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
slängde alla släta "popnut" på jobbet och ersatt med räfflade.. trst när dom snurrar..
vi använder endast vanlig stål och rostfria.. inga alu.. utanpåliggande och försänkta.. just försänkta är trevligt då man slipper att grejerna ligger utanpå materialet men kräver exakta hål.ofta behöver man inte försänka ytan niten kryper ner i hålet.. viktigt att tänka på knipmåttet så dom sitter fast. dvs det finns olika längder beroende på vad man sätter dom i..vid tunn karosseriplåt kompletterar vi med en bricka. på senare tid har jag kompletterat med 6 kantiga, då bla vw använder dylika och det finns många förberedda hål i karosserna som vi kan nyttja.. har själv ett handjagat set hemma..inte gratis men så smidigt när infästningar skall göras.. _________________ Michael Thulesius |
||
Aha, det finns försänkta också? Det hade ju varit nice, för en nackdel med de vanliga är ju att de ligger 1mm utanför plåten. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
försänkta är smutt som fasen.
Har det till vissa saker på jobbet oxå Men som sagt, men får va lite mer noga med hål O annars åker skallen in, speciellt om man som på jobbet, nitar mest i alu _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Hej, Dea!
Om du vill lösa problemet på enklast möjliga sätt så fäster du hållaren med plåtskruv, kommer att funka. Om du vill lösa problemet på ett lite elegantare sätt så borrar du hål, sätter M6 skruvar innifrån, låser dem med muttrar på utsidan, montera hållaren och sedan nya muttrar som låser fast. Kommer också att funka fint. Men de människor som bygger om gamla Porsche 944:or för att kunna köra snabbare än nya GT3:or brukar inte vara den typen av människor som löser saker och ting på enklast möjliga sätt.... /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Näääääähhh!!! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Plåtskruv... nä......
Hittade flera varianter som verkar vara snäppet över Biltemas: Från Verktygsboden, samma som finns på ebay https://verktygsboden.se/blindnitmut Från IKH, ser ut att vara ett snäpp upp i kvalitet och det finns reservdelar https://www.scellit.com/en/blind-nut Sen finns det dom som också klarar bultnit, och det behöver man väl (fast det är lite förvirrat runt om inte dom flesta klarar detta...) https://www.rivet-expert.com/se/verk Och en med spärrfunktion https://www.rivet-expert.com/se/verk _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
den med spärrfunktion har vi på jobbet... för småjobb där vi inte har tillgång till tryckluft.. långsam med funderar bra för enstaka hylsor.. i trånga platser.. bra skit!!!
dom andra med långa armar är just långa.. funkar bra om platsen finns.. denna använder jag privat.. köpte genom vår Försch försäljare.. (normteknik) bilder från eget projekt.. en ram för en taklucka..i campingvw buss.. https://www.foerch.se/din-and-standa kommer inte ihåg priset.. men tror runt 1300...??? fast den tar bara upp till m6.. men det räcker för mina grejer.. _________________ Michael Thulesius |
||
Skruva banåkabil Mutternit | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (4028 totalt) |