Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mutternit
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4026 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Ska fästa hållare för 4 små tändspolar på torpedväggen
Att svetsa dit en bult eller mutter funkar inte då både instrumentbräda och hvac skulle behöva demonteras.
Hur bra funkar mutternitar?

Glömde lägga in bild på ytan där fästet ska sitta, blir 4 mutternitar, så belastningen per nit blir inte hög.


_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Jag har provat Biltemas och inte haft några problem, passar bra för smågrejor som inte ska dras fast så hårt att det smakar blod i munnen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Jag har haft ok erfarenhet av Biltemas alumutternit, men då till väldigt lätt användning. Det finns ju de som inte är i alu och de bör ju sitta hårdare.

Det jobbigaste är ju att inte kunna lossa om gängorna kärvar och niten snurrar i torpeden. thumbs down

Mutter svetsad i remsa (eller trekant kanske), remsa popnitas i torped?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Det finns nitmuttrar av stål som är sexkantiga, används på jobbet till olika saker.
Helst ska de ju sitta i ett sexkantigt hål och det är väl lite tidskrävande att fila fram i garaget, men de biter bra i runda hål också.

Kräver nog en tryckluftsdriven dragare om det ska nypa åt ordentligt, men är det lite mindre muttrar som M4-M5 så går det nog dra åt dem med en tång.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Googla Homemade Rivet Nut Tool funkar upp till M8. Över det får man ha ett riktigt verktyg.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag kört lite på bilen med Biltemas alunit, funkar finfint. Men man får passa sig när man drar dit dom, lätt att dra för hårt så man drar ut gängan....

På jobbet kör vi jättemycket med stålnit, M6 och en del M10, drar de med tryckluftsverktyg.
De i stål, M6, med rak-lättring i greppytan kan man dra väldigt hårt oxå.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fixxe skrev:
Jag kört lite på bilen med Biltemas alunit, funkar finfint. Men man får passa sig när man drar dit dom, lätt att dra för hårt så man drar ut gängan....

På jobbet kör vi jättemycket med stålnit, M6 och en del M10, drar de med tryckluftsverktyg.
De i stål, M6, med rak-lättring i greppytan kan man dra väldigt hårt oxå.


För att undvika att man drar sönder al-gängan på små dimensioner så sätter man en stoppmutter under nitmuttern när man drar åt.

Det finns prisvärda kit på e-bukten för stål/al. Kom ihåg att välja "Europa" för att få snabbare leverans
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=rivet+nut+tool& . . . .

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Tack!

Låter som M5 eller M6 stål med rak lättring är vad jag borde använda.

/Andreas

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4080



.
Jag kör med en sats med mutternitar i stål och handmanövrerat vertyg. Fabrikat Ejot om jag inte minns fel. Fungerar bra för mej. Fyller på med lösa nitar från Svedol.

_________________
Calle Olsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036





Jag kör biltemas M6 för att hålla mina LS spolar, funkar finfint. thumbs up
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Tycker rund nitmutter fungerar utmärkt. Har använt det för allt där man inte kommer åt på baksidan för montering av diverse grejer som bränslerör, bromsrör, rör till släcksystemet. Jag hade tryckluftsdrivet verktyg i förra garaget vilket var trevligt. Man ställer in verktyget så att det blir rätt tryck och då drar man inte sönder aluminiumniten. Har varit med om nån gång att början på gängan har blivit lite skadad när man monterar .

Stålnitarna som är räfflade håller bättre än aluminiumnitarna. De går att dra i stålnit med biltemas verktyg, iaf upp till M6, går att köpa på Swedol eller Wurth. Är bra att välja rätt storlek på borren så att hålet inte blir onödigt stort.

I några fall har det inte varit lämpligt, då har jag gängat 3 eller 5mm plåt och sen svetsat dit.

Nitmutter och rostfri P klammer är bra grejer, karnske inte superlätt men håller bra.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



I projekt Binky så lade de gänglåsning på mutternitens utsida innan de klämde fast den, har inte provat så jag vet inte om det funkar.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



calle_o skrev:
.
Jag kör med en sats med mutternitar i stål och handmanövrerat vertyg. Fabrikat Ejot om jag inte minns fel. Fungerar bra för mej. Fyller på med lösa nitar från Svedol.

thumbs up

Samma här stål nitar i okänt märke sock så gissar jag att det är nån dyrare variant
då dom kommer från jobbet... en av Lastbilstillverkarna i Sverige
Har både en luftmaskin och handtång.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Bästa skiten sen skivat bröd, som dom säger.
Har ett kit från Biltema, sen köpte jag stålnitar på ebay, fanns upp till M12.

Jag brukar lägga lite "Por patch", POR-15s seam sealer på niten som rostskydd och lim. Locktite är nog inte fel.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



slängde alla släta "popnut" på jobbet och ersatt med räfflade.. trst när dom snurrar..
vi använder endast vanlig stål och rostfria.. inga alu.. utanpåliggande och försänkta.. just försänkta är trevligt då man slipper att grejerna ligger utanpå materialet men kräver exakta hål.ofta behöver man inte försänka ytan niten kryper ner i hålet.. viktigt att tänka på knipmåttet så dom sitter fast. dvs det finns olika längder beroende på vad man sätter dom i..vid tunn karosseriplåt kompletterar vi med en bricka.
på senare tid har jag kompletterat med 6 kantiga, då bla vw använder dylika och det finns många förberedda hål i karosserna som vi kan nyttja..
har själv ett handjagat set hemma..inte gratis men så smidigt när infästningar skall göras..

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Michael Th skrev:
just försänkta är trevligt då man slipper att grejerna ligger utanpå materialet men kräver exakta hål.ofta behöver man inte försänka ytan niten kryper ner i hålet.


Aha, det finns försänkta också? Det hade ju varit nice, för en nackdel med de vanliga är ju att de ligger 1mm utanför plåten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



försänkta är smutt som fasen.
Har det till vissa saker på jobbet oxå
Men som sagt, men får va lite mer noga med hål O annars åker skallen in, speciellt om man som på jobbet, nitar mest i alu

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hej, Dea!
Om du vill lösa problemet på enklast möjliga sätt så fäster du hållaren med plåtskruv, kommer att funka.
Om du vill lösa problemet på ett lite elegantare sätt så borrar du hål, sätter M6 skruvar innifrån, låser dem med muttrar på utsidan, montera hållaren och sedan nya muttrar som låser fast. Kommer också att funka fint.

Men de människor som bygger om gamla Porsche 944:or för att kunna köra snabbare än nya GT3:or brukar inte vara den typen av människor som löser saker och ting på enklast möjliga sätt....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



claes t skrev:

Men de människor som bygger om gamla Porsche 944:or för att kunna köra snabbare än nya GT3:or brukar inte vara den typen av människor som löser saker och ting på enklast möjliga sätt....
/Claes


Näääääähhh!!!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Plåtskruv... nä......

Hittade flera varianter som verkar vara snäppet över Biltemas:

Från Verktygsboden, samma som finns på ebay
https://verktygsboden.se/blindnitmuttertaenger/blindnitmuttertang-m3-m . . . .

Från IKH, ser ut att vara ett snäpp upp i kvalitet och det finns reservdelar
https://www.scellit.com/en/blind-nuts/212-n200pince-a-levier-nouvelle- . . . .

Sen finns det dom som också klarar bultnit, och det behöver man väl (fast det är lite förvirrat runt om inte dom flesta klarar detta...)

https://www.rivet-expert.com/se/verktyg/manuella-popnittanger-blindnit . . . .

Och en med spärrfunktion

https://www.rivet-expert.com/se/verktyg/manuella-popnittanger-blindnit . . . .

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



den med spärrfunktion har vi på jobbet... för småjobb där vi inte har tillgång till tryckluft.. långsam med funderar bra för enstaka hylsor.. i trånga platser.. bra skit!!!

dom andra med långa armar är just långa.. funkar bra om platsen finns..
denna använder jag privat.. köpte genom vår Försch försäljare.. (normteknik)
bilder från eget projekt.. en ram för en taklucka..i campingvw buss..



https://www.foerch.se/din-and-standard-parts/rivets-and-rivet-tools/ri . . . .

kommer inte ihåg priset.. men tror runt 1300...???
fast den tar bara upp till m6.. men det räcker för mina grejer..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Skruva banåkabil
Mutternit
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande