Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kort styrrack banbil/barnbil
789 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Står inför stundande renovering av styrningen som gav upp på förra trackdayen. Rätt kul, mitt i snabbaste kurvan på banan så kände jag hur ratten bara frös till... Inga ljud, ingenting. Ja anyway, intressant upplevelse och vilken tur att det skedde där det skedde och ingen annanstans!

Till frågan. OM jag nu ändå ska gå på och greja så tänker jag att jag borde passa på och byta allt. Frågan är då, hur få varv lock-to-lock kan man ha utan att det blir obehagligt?

Idag har jag 3,5 varv ände till ände. Jag har egentligen inga problem med det men/och jag har heller ingen erfarenhet av korta rack - och den här bilen handlar om att testa saker - som tex diff och det var ju en ögonöppnare. Det upenbara, eftersom bilen i fråga är en e46:a, är väl att försöka få tag på ett rack med 3 varv (igen! Var är mitt 712-yellowtag egentligen?). Men det finns ju andra rack också. Z3 har ju tex 2,7 varv. Sellholm har väl också ett kit, om än väldigt dyrt, som ligger på 2,5 varv. Så...

Idag: 3,5 varv
Gul/Rosa lapp: 3 varv
Z3/Sellholm: 2,7 varv

Heeeela internet svämmar över med trådar om hur bra yellow/purple är och vilken otorlig skillnad det blir mot det jag har. Hur stor skillnad kan 0,25 varv åt ena hållet bli? Jag menar, det är ju sällan man vrider ratten mer än 90grader - och då skulle det då blir (3/3,5)*90=77 grader - istället för klockan 9 blir det 10,30 typ om jag tänker rätt? Känns det som ett stort lyft? Går jag på Z3 blir det 69grader, alltså klockan 10 om jag tänker rätt - då räntar det ju... Men det blir ju inte jättestor skillnad det heller? Kraften går ju upp, förstås, och det vet jag inte om jag driekt vill. Eller jag tycker inte det går för lätt idag iaf.

Jag tror att jag idag har utväxling 45mm/varv. Yellow tag ger typ 50mm. Z3 ger 53,5.

Å andra sidan... Z3 är svår att hitta och kostar säkert 3ggr pengarna. Ska man då tänka tt det är bättre att jaga ett yellow/purple för inga pengar än Z3 för mycket pengar?

Om jag bara kunde hitta mitt yellow tag (som jag ville sälja tidigare när jag trodde jag visste var den var) så kanske det är den bästa kompromissen.

Hilfe bitte här! Och även om det är lite fokus på e46 så vill jag ha in lite tankar generellt kring hur det blir att gå från tex 3,5 till 2,5 varv!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ejes på Gelleråsen




(BMW M2 -16)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



på min förra, Honda CRX gick jag från 3,9 til 2,7LTL och utan servo innan och utan servo efter...
Det kändes när man fickparkerade

Men i övrigt älskade jag det!!!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Skruva banåkabil
Kort styrrack banbil/barnbil
789 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande