Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Höjdjustering coilover räcker inte? | 818 besök totalt |
Hej på er!
Jag har åkt runt ett par år med min Megane RS -13 både gata/bana och varit imponerad av hur bra den fungerar på bana med original chassie(har i dagsläget rullat 6000 mil). Men jag bestämde mig för att det var dags att ge bilen lite mer banfokus och en coiloversats beställdes med justerbara topplagringar för mer camber. Det blev ett budgetval med BC-racing (10 kg fjädrar fram och 7kg bak). Så långt allt väl Men innan jag började bytet mätte jag upp höjden från hjulcentrum till skärmkant och såg att med original fjädrar/dämpare var höger/vänster fram i samma höjd men bak skiljde det, där höger bak var ca 20mm lägre än vänster Så den nya coilover satsen monterades och tyvärr kvarstår detta problem ! Jag kan nu inte justera upp höger bak tillräckligt högt för att få till den ride height jag vill ha. Vänster går bra, men är snarare i andra läget alltå justeringen nästan i kortaste läget. Har provat att skifta plats på fjäderpaketen mellan höger och vänster med samma resultat att höger bak är låg. Med grova mätverktyg (läs tumstock) och bilen ståendes på plant golv har jag försökt kontrollera om bakaxel eller fjäderinfästningar är sneda, men med mina lekmannamässiga mätningar kan jag inte hitta något annat än 1-2 mm skillnader mellan höger och vänster (känns mest som mätfel). Har också kontrollerat hur mycket bakfädrarna "fjädrar in" från att vara i obelastat läge tills att bilen står på marken, och här skiljer det ca 15-20 mm, där då höger bak fjädrar in mera. Jag har en tanke om att prova att kolla cornerweighet med badrumsvåg som jag sett göras här på forumet för att se hur vikten är fördelad, men annars börjar jag få slut på ideer. Någon på detta eminenta forum så har tips och ideer på hur jag går vidare ? Tips på någon i uppsala/stockholmstrakten som är duktig på detta? ( och kanske kan mäta upp om bilen rent utav är sned någon stans). _________________ /Patrik Liljeros |
||
Har du ett helt plant golv?
Om du har bakaxeln helt utfjädrad och mäter från övre infästningspunkt till undre, hur mycket skiljer då mellan sidorna? Hur ser kränghämmarstagen ut? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Hur ser bussningarna i länkarmen ut?
Om du ska ändra höjd bör du alltid släppa på alla dessa och dra åt dem när hjulen är belastade. Då blir de rätt "klockade" och ligger inte och spänner emot. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hur ser det ut fram?
Sitter dämparen, fjäderbenet, i samma höjd i spinden på höger och vänster sida? Förspäning av fjädrar lika höger vänster fram? Får du samma resultat och du kör in eller backar in? (plana golvet) Jag spånar friskt nu. Inte 100 på jag tänker rätt just nu. Men skruvar du upp höger bak så påverkar det vänster fram. Eller? Lossa krängarna helt när du justerar höjden bak och fram. _________________ Johan Sjölinder |
||
Detta är skitviktigt, kan lätt skilja 50mm i höjd om man drar åt dom i fullt utfjädrat läge. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
har råkat ut för det som Fonzeka och MaZ skriver..
Varje bussning blir som en torsionsfjäder annars. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Men om höjden centrum till skärmkant i fram är lika men det skiljer i bak låter det ju som om faktiskt kaross/skärmar etc. är snett. Har bilen varit krockad? Du behöver upp på vågar.
är vikten OK men det skiljer i höjd bara i bak är ju något på trekvarten. bilen kan ju funka bra för det men känns inte som den skulle vara så från fabrik..eller Fransoser?? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Ett tag i alla fall, tills bussningen slitits sönder |
||
Hej och tack för många bra svar och idéer
Gör ett försök att göra ett samlat svar: "erikjakan" Mitt garage golv är allt annat än plant, men har varit och lånat ett med så plant golv man nu hittar i ett garage. Hann inte göra en mätning av infästningspunkterna idag, men gjort det tidigare och det var inte mer än ett par mm skillnad när det var utfjädrat vill jag minnas. I bak finns ingen krängningshämmare på dessa. fonzeka, MaZ, Fixxe Bra idé, att bussningarna satt och spände emot lät rimligt och lättkontrollerat. Så jag provade idag att lossa på bärarmsbussningarna, och nog satt de lite i spänn, bakaxeln tog ett litet hopp när jag lossade (på båda sidor). Satte ner bilen på golvet igen och skruvade åt, men verkar inte ha gjort någon större skillnad. Hann inte ut på en provrunda dock för att allt skulle sätta sig igen. ButterflyRacing Nej gör ingen skillnad om man sitter i bilen. fuling Har inte gjort någon djupdykning fram, jag får prova att mäta lite höjder där också, för att få jämn höjd i fram krävdes dock lite olika höjdjustering på coilsen. Förspänningen ska vara den samma ( är iaf orört från fabrik) Ja, samma resultat avsett hur jag placerar bilen i garaget, och också i olika garage. Ska prova att lossa krängaren i fram och se om något påverkas av detta. Björn Davidsson Börjar också fundera på vad den varit med om! Men finns inget i historiken som tyder på att den krockats eller något jag informerats om, en brukare innan mig som jobbade på Renault ÅF( där jag också köpte bilen) När jag köpte bilen hade den gått ca 4000 mil och var/är i fantastikt fint skick, Jag hitttar inget som ser ut att vara reparerat / skiljer sig på något vis. _________________ /Patrik Liljeros |
||
Skruva banåkabil Höjdjustering coilover räcker inte? | 818 besök totalt |