Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höjdjustering coilover räcker inte?
818 besök totalt
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej på er!
Jag har åkt runt ett par år med min Megane RS -13 både gata/bana och varit imponerad av hur bra den fungerar på bana med original chassie(har i dagsläget rullat 6000 mil).
Men jag bestämde mig för att det var dags att ge bilen lite mer banfokus och en coiloversats beställdes med justerbara topplagringar för mer camber. Det blev ett budgetval med BC-racing (10 kg fjädrar fram och 7kg bak).

Så långt allt väl

Men innan jag började bytet mätte jag upp höjden från hjulcentrum till skärmkant och såg att med original fjädrar/dämpare var höger/vänster fram i samma höjd men bak skiljde det, där höger bak var ca 20mm lägre än vänster

Så den nya coilover satsen monterades och tyvärr kvarstår detta problem thumbs down !
Jag kan nu inte justera upp höger bak tillräckligt högt för att få till den ride height jag vill ha. Vänster går bra, men är snarare i andra läget alltå justeringen nästan i kortaste läget.
Har provat att skifta plats på fjäderpaketen mellan höger och vänster med samma resultat att höger bak är låg.

Med grova mätverktyg (läs tumstock) och bilen ståendes på plant golv har jag försökt kontrollera om bakaxel eller fjäderinfästningar är sneda, men med mina lekmannamässiga mätningar kan jag inte hitta något annat än 1-2 mm skillnader mellan höger och vänster (känns mest som mätfel).

Har också kontrollerat hur mycket bakfädrarna "fjädrar in" från att vara i obelastat läge tills att bilen står på marken, och här skiljer det ca 15-20 mm, där då höger bak fjädrar in mera.


Jag har en tanke om att prova att kolla cornerweighet med badrumsvåg som jag sett göras här på forumet för att se hur vikten är fördelad, men annars börjar jag få slut på ideer.

Någon på detta eminenta forum så har tips och ideer på hur jag går vidare ?
Tips på någon i uppsala/stockholmstrakten som är duktig på detta? ( och kanske kan mäta upp om bilen rent utav är sned någon stans).

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Har du ett helt plant golv?

Om du har bakaxeln helt utfjädrad och mäter från övre infästningspunkt till undre, hur mycket skiljer då mellan sidorna?

Hur ser kränghämmarstagen ut?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Hur ser bussningarna i länkarmen ut?
Om du ska ändra höjd bör du alltid släppa på alla dessa och dra åt dem när hjulen är belastade.
Då blir de rätt "klockade" och ligger inte och spänner emot.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur ser det ut fram?
Sitter dämparen, fjäderbenet, i samma höjd i spinden på höger och vänster sida?
Förspäning av fjädrar lika höger vänster fram?

Får du samma resultat och du kör in eller backar in? (plana golvet)

Jag spånar friskt nu.
Inte 100 på jag tänker rätt just nu.
Men skruvar du upp höger bak så påverkar det vänster fram. Eller?

Lossa krängarna helt när du justerar höjden bak och fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



fonzeka skrev:
Hur ser bussningarna i länkarmen ut?
Om du ska ändra höjd bör du alltid släppa på alla dessa och dra åt dem när hjulen är belastade.
Då blir de rätt "klockade" och ligger inte och spänner emot.


Detta är skitviktigt, kan lätt skilja 50mm i höjd om man drar åt dom i fullt utfjädrat läge.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



har råkat ut för det som Fonzeka och MaZ skriver..

Varje bussning blir som en torsionsfjäder annars.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Men om höjden centrum till skärmkant i fram är lika men det skiljer i bak låter det ju som om faktiskt kaross/skärmar etc. är snett. Har bilen varit krockad? Du behöver upp på vågar.
är vikten OK men det skiljer i höjd bara i bak är ju något på trekvarten. bilen kan ju funka bra för det men känns inte som den skulle vara så från fabrik..eller Fransoser??

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Fixxe skrev:
har råkat ut för det som Fonzeka och MaZ skriver..

Varje bussning blir som en torsionsfjäder annars.


Ett tag i alla fall, tills bussningen slitits sönder

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej och tack för många bra svar och idéer

Gör ett försök att göra ett samlat svar:

"erikjakan"
Mitt garage golv är allt annat än plant, men har varit och lånat ett med så plant golv man nu hittar i ett garage.

Hann inte göra en mätning av infästningspunkterna idag, men gjort det tidigare och det var inte mer än ett par mm skillnad när det var utfjädrat vill jag minnas.

I bak finns ingen krängningshämmare på dessa.

fonzeka, MaZ, Fixxe
Bra idé, att bussningarna satt och spände emot lät rimligt och lättkontrollerat.
Så jag provade idag att lossa på bärarmsbussningarna, och nog satt de lite i spänn, bakaxeln tog ett litet hopp när jag lossade (på båda sidor). Satte ner bilen på golvet igen och skruvade åt, men verkar inte ha gjort någon större skillnad. Hann inte ut på en provrunda dock för att allt skulle sätta sig igen.

ButterflyRacing
Nej gör ingen skillnad om man sitter i bilen.

fuling
Har inte gjort någon djupdykning fram, jag får prova att mäta lite höjder där också, för att få jämn höjd i fram krävdes dock lite olika höjdjustering på coilsen.
Förspänningen ska vara den samma ( är iaf orört från fabrik)

Ja, samma resultat avsett hur jag placerar bilen i garaget, och också i olika garage.

Ska prova att lossa krängaren i fram och se om något påverkas av detta.

Björn Davidsson
Börjar också fundera på vad den varit med om!
Men finns inget i historiken som tyder på att den krockats eller något jag informerats om, en brukare innan mig som jobbade på Renault ÅF( där jag också köpte bilen)
När jag köpte bilen hade den gått ca 4000 mil och var/är i fantastikt fint skick, Jag hitttar inget som ser ut att vara reparerat / skiljer sig på något vis.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
lurius
Västerås
Här sen Apr 2013
Inlägg: 218



Ligger triangeln som fjädern vilar i åt rätt håll?

_________________
Simon Åkerstedt
Citera
Skruva banåkabil
Höjdjustering coilover räcker inte?
818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande