Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (15276 totalt) |
Jag har ju pysslat en del med min stela axel under våren, tidigare var den lite som du beskriver att din är.
Receptet blev att jag justerade pinjongvinkeln för att få bättre fäste och mindre axeltramp i starter, dessutom lade jag på mycket mer dämpning än vad jag någonsin provat tidigare. Sammantaget gjorde det att bilen blev mer följsam, greppet bättre och den blev mer förutsägbar i bakvagnen. Ville bara dela mina erfarenheter av stel axel, inte alls säkert att det går att överföra på din bil. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tack för input
Menar du att du justerade dämparna hårdare? Monterade du hela diff och axeln i en annan vinkel eller hur gjorde du för att få pinjongvinkeln annorlunda? Är helt nybörjare på allt vad gäller bakaxlar så får nog läsa på en del verkar det som _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
I mitt fall så hade jag kört med alldeles för lite dämpning, en stel axel är mycket ofjädrad vikt. Har du ställbara dämpare så är det ju enkelt att prova ytterligheterna och känna vad som händer. Pinjongvinkeln är ett förhållande mellan motor/växellåda-kardan-bakaxel, googla lite så hittar du massor med info, t.ex: https://m.roadkillcustoms.com/how-to _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tack för tips
Börjat med nya däck även till bak. Nästa körning blir Lunda med VW och challengebanan Nu ska jag läsa på om stela bakvagnar _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Någon här som kan ge ett säkert svar vilken axel detta är?
Förstått att det är trevligast att ha en engelsk axel om man vill uppgradera med diffbroms. Vad jag lyckats förstå är att det finns minst tre olika axlar som satt på escort mk2 Sugen på annan utväxling och även diffbroms men väldigt olika lätt att hitta beroende på typ av axel _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Blev Challenge med VW på Lunda och det kunde gått illa. Ena fästet för nedre länkarm fram släppte men då det hände på sista följa-johnvarvet så gick det bra. Riktigt dåligt svetsat och hur det kan ha klarat en byggbesiktning förstår jag inte. Dock svårt att se när bilen är ihopsatt och allt lackat
Sen helt otroligt nog när jag åkte förbi granngården så står gubben där på innergården och svetsar på ett lastbilssläp . Fick låna svets och en timme efter missödet kunde jag köra bilen igen . Lite halvknepigt att ladda om mentalt och våga satsa fullt men roligt att få kört i vilket fall. Däcksutprovningen fortsätter och det är fortsatt svårt med fästet bak. Bäst i konbana verkar vara Kumhos V70 i mjuk gummiblandning. Får se om det inte blir annorlunda på bana sedan i sommar när det också blivit lite varmare Dagen slutade med en total felbedömning och en kon som slog hål i fronten och ena framlampan men konstigt nog är jag nöjd ändå för det blev många repor och bilen är till för att användas. Tog ett par timmar dagen efter hemma att lappa ihop bilen körbar men med "rejspatina". Så nu har jag bokat Arlanda Testtrack för mer köra på onsdag Bjuder på en liten bild _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Fy fasen vad läskigt ..och heja heja _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Bakaxeln är en Kölnaxel från Escort MkII men det har du kanske redan fått svar på.
Om du vill skicka lite info om svetsen som brast i PM skulle det vara intressant, för lite "haverikommissionsarbete". Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mina lossnande länkarm har varit ett hett ämne inom SFRO verkar det som för jag har fått grym hjälp och nu i veckan ska en besiktare (om jag inte fattade fel var det ordföranden själv som ringde och ville titta förbi) komma och granska bilen både för skadan men även övriga svetsar
Kul med personer som brinner för sitt intresse och god service Tack Gustav för all hjälp _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Blev en dag på Arlanda testtrack igår igen. Var varmt med dryga 30 grader så det tog hårt på bilen. Bakaxeln funkar nu toppen så stort tack till Janne för tips kring denna. Inga läckage och heller inget i min fina avluftningsflaska modell äkta påskmust jag satte inne i bagaget
Såklart kom nya bekymmer fram dock. Bromsvätskan för frambromsarna blir svart som cocacola eller nästan så efter en dag. Såg tendenser till mörkning redan på morgonen innan och då hade den vätskan bara gått en konbana och lite gatkörning. Funderar på om det är slangarna som gör detta men startade en separat tråd i frågan SFRO föresten dök aldrig upp och tittade som dom sa men iofs skulle han invänta en regnig dag av jobbskäl och såna har ju lyst med sin frånvaro ett bra tag nu _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Kul att det funkar bra med bilen!
Ett tips gällande bromsvätskan. Om man får missfärgad bromsvätska trots att den är nybytt så kan det vara huvud- cylinder som börjar ge sig. Åtgärda genast före du blir utan bromsar i slutet på rakan... När min kopplingcylinder gav sig missfärgade den bromsvätskan, kom ifrån packningsgummit. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack för tipset
Beställde nu precis en ny wilwood huvudcylinder. Kommer göra en total översyn nu och även ha i lite finare bromsvätska. Har någon Motul RBF hemma. I fjol bråkade huvudcylindern för kopplingen så troligen är det värme eller att dom stått ett tag torra innan min ägo som skadat dom. Kommer även byta till hårdare belägg bak för jag kan inte byta efter en dag på bana bara _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Kollade du förresten om bakaxeln fjädrar ut så mycket vid kurvtagning att den tar i röret som går under axeln vid hjulet? Du skulle kunna tejpa dit t ex några spagettistrån, köra några varv och se om de knäckts pga kontakt Be SFRO kolla på vinkeln på panhard-staget bak också. _________________ Johan Lekås |
||
Nej inte hunnit med detta än men kommer prova. Har sänkt bilen så avståndet är längre nu och ska försöka mig på någon typ av krängarlösning för att minska roll bak men givetvis måste jag ta rätt på om det blir som du tror Det är ju panhardstaget som tar i först av allt mot balken så kommer mest troligt bygga om det oavsett vad sfro säger _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Fått hem och monterat en ny wilwood huvudcylinder nu. Tog isär den gamla och okunnig på ämnet som jag är så är det väldigt svårt att avgöra om den är sliten. Lite hårda kändes tätningarna men vad som i huvudcylindern skulle kunna missfärga så mycket förstår jag inte. Känns dock mycket skönt nu att ha en ny som jag vet är bra. Misstänker att den gamla var någon piratkopia för märkning och och detaljer skiljer lite. tvättat ur behållaren och hällt igenom ren vätska på vägen ner till huvudcylindern. Nu väntar jag på nya ok till bak och lite annat smått så får resten en översyn också. Tror tiden innan min ägo så har den stått utan vätska och då riskerar tätningar att torka. Sen lär det bli varmt för luften har svårt att hitta ut. Funderar på någon typ av ventil för nu har det varit problem med både koppling och bromsar _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Blev en hel del småpill men nu är bilen ihop och provkörd.
Böt huvudcylinder för framkretsen, den som mörknade så hemskt, och sen blev det EBC yellowstuff även bak monterat i nya ok. Passade på och byta till Motul RBF600 samtidigt Är spännande att leta delar till dessa hopkok till bilar som seven är. Köpte ok till Skoda Yeti och slangar till opel vectra Återstår att testa hur den blir vid bankörning nu. Då jag hoppar för mycket mellan bilar är det svårt att jämföra mot innan men tycker den är mer svårdoserad i bromstryck nu med EBC än med biltemabelägg. Konstigt men sant. Även här återstår att testa på bana och med däck i rätt temp/tryck Nästa projekt är en hembygd krängare fram. Får bättre fäste bak ju hårdare jag gjort den fram med dämparna. Vill nu gå tillbaka och mjuka upp den fram men ändå inte få den att kränga mer. Snål som man är blir det ett hopkok med delar som legat på hyllan och billiga ebay-fynd Får bli en tur till jobbet i veckan . Alltid uppskattat med en seven på e18 _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Kul med utsortering och testande, och det är nästan ännu roligare om man kan använda grejor som ändå bara ligger i förrådet.
Kör hårt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kvarstår test på bana men en prototyp är ihop. Blev som vanligt fult men billigt
Enkel provkörning på småvägarna så kändes det bra. Mindre roll trots att jag backade dämparna fram återigen till det lägsta läget Består av en lång mutter från Biltema, två billiga länkhuvuden på ebay, ett par muttrar, fyrkantsrör, Kadett framkrängarfästen med nya gummin och en pensionerad krängare från Astra bak Bilder på skapelsen _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Igår dök en shortshift från ebay upp i brevlådan så idag blev det lite klurande igen. Hade tröttnat på BMW:s riktigt dåliga och glappa länkage till lådan. Har byggt om det innan och fått det bättre men det bakre fästet glappar fortsatt för mycket så när det blir riktigt varmt på långa banpass blir det svårväxlat. Förtar en hel del av det roliga tycker jag när man måste fundera på om det kommer skrapa eller vara svårt att få i en växel
Kitet jag hittade så tar man bort aluarmen som BMW kör med och monterar en platta stumt i bilen. Sen bultas länkaget i plattan. Då skicket på min Seven är "rejsigt" så svetsade jag dit plattan i kardantunneln direkt mot fyrkantsrören. Känslan blev klart bättre och lite turligt hamnade spaken bättre gentemot ratten Längtar till nya pass på bana nu _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Svårt att se på bild men visst har du gjort pendelstagen till krängaren (stagen mellan bärarm och krängare) så de är ledade både i bärarmen och krängaren?
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (15276 totalt) |