Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (15276 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
therealpinto skrev:
Svårt att se på bild men visst har du gjort pendelstagen till krängaren (stagen mellan bärarm och krängare) så de är ledade både i bärarmen och krängaren?

/Gustaf


Nu känner jag mig dum som inte förstår men då jag vet du är smartare än mig frågar jag .

Har led mot bärarmen men krängaren är stum. Sitter i gummin som kan röra sig såklart i ramen till bilen men från den raka delen (den som går från höger till vänster sida på bilen) och bakåt till där det fäster i bärarmen är det stumt. Så ser ju alla original krängare ut. Eller är det något jag missuppfattar

Din kompis hörde aldrig av sig igen föresten Gustav

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Det är nog ett sånt här stag Gustav undrar om


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Ok då är jag med. Har inga pendelstag. Krängaren avslutas med ett länkhuvud M10 som skruvas i länkarmen underifrån. Där är en 25mm lång mutter svetsad under. Det är rörbärarmar men längst ut är det en stålplatta insvetsad i U-ett där tex dämparen fäster. Under den plattan är muttern svetsad

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Krängaren visade sig fungera. Setupen med krängaren fram och generellt mjukare inställning på dämpare sänkte tiden i Challenge ordentligt. Person och bilbästa är numera 1.19.19. Ett par hundralappar och lite tid gav ca 4 sekunder vilket väl ändå får ses som bra "bang for the bucks"

Nästa steg för att sänka tiderna blir byte av motor och växellåda. Även om diffbroms säkerligen gett större förbättring. Är flera som kommenterat att det spinner en hel del. Däcksslitaget håller med tyvärr

Kom hem i söndags efter challenge, lastade av på måndag och 1,5h meck. Sen på torsdagen och 1,5h ytterligare skruvande senare var 318is-motorn med låda ute. Till nästa år blir det opelmotor och c20xe med sugtrim. Hade egentligen inget emot bmw-motorn men det finns inget roligt att trimma med medan opelmotorn finns massor till. Redan shoppat loss och siktar på minst 200hk

Denna helg har jag byggt motorfästen och måttat en hel del. Nya motorn har varit i och ur 3 ggr för att säkerställa så det blir bra. En hög med delar är på väg hem och det mesta är bara montera i. Nya lådan kommer vara en bmw-låda igen då opels låda från omega, som annars funkar, är i klenaste laget. Blir en 525 TDS e34 låda. Trots den kommer från en diesel är utväxlingen lämplig. Troligen för att dessa annars går med en bakaxelutväxling under 3 och jag kommer ha kvar min 3,7-3,8 (osäker på sista siffran). Toppfart på femmen, som är direktväxel vid 7000 varv blir 215km/h. Fortare än så vågar inte fega jag köra i en Seven i vilket fall

Iom att det fortsatt blir bmw-låda är lösningen mot kardan relativt enkel. Finns färdiga adaptrar relativt billigt

Återkommer med bilder

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



Skoj! Har du någon koll på vad ett c20xe bygge på 200hästar kan kosta totalt? Jag forskar lite på att skaffa en sjua jag med och det vore kul att ha koll på alternativen innan man slår till på något

Dom verkar vara ganska lika Toyotas 4age motorer?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Ursäkta sent svar...men jag anser att stagen till krängaren måste vara ledade mot bärarmen på något sätt, eftersom kränghämmare och bärarm (troligen) rör sig i olika bågar.

Är det en stum mutter i bärarmen lär den flexa och till slut gå av eller utmatta materialet i bärarmen eller något annat.

Ett sätt att testa är att ta bort båda stötdämparna och hissa bärarmarna upp och ned, med och utan krängaren monterad. Med den monterad ska det gå i stort sett lika lätt som när den inte sitter på plats.

Jag ska kolla läget på utredningen av de andra grejerna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
AndreasEzelius skrev:
Skoj! Har du någon koll på vad ett c20xe bygge på 200hästar kan kosta totalt? Jag forskar lite på att skaffa en sjua jag med och det vore kul att ha koll på alternativen innan man slår till på något

Dom verkar vara ganska lika Toyotas 4age motorer?


Original är dom på 150hk och seriösa trimfirmor säljer kit som ger över 200hk innehållandes annat sprut, separata spjäll och tillbehör för montage. Rätt dyra kit dock. Finns i england för kring 25000:- inkl tull. Då krävs dessutom bra flödande avgas vilket är lättlöst på en seven

Jag kommer plocka ihop dessa delar löst och bygga själv. Då klarar man sig på ungefär hälften eller lite mer om man även byter kammarna. Med även kammar bytt får engelsmännen ut över 220hk.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Ypperligt motorval måste jag säga!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Jonas Jonsson skrev:

Original är dom på 150hk och seriösa trimfirmor säljer kit som ger över 200hk innehållandes annat sprut, separata spjäll och tillbehör för montage. Rätt dyra kit dock. Finns i england för kring 25000:- inkl tull. Då krävs dessutom bra flödande avgas vilket är lättlöst på en seven

Jag kommer plocka ihop dessa delar löst och bygga själv. Då klarar man sig på ungefär hälften eller lite mer om man även byter kammarna. Med även kammar bytt får engelsmännen ut över 220hk.

En kille här i Umeå byggde ihop en Opel i hans Westfield för många år sen. M3 spjäll, lite portning, minns inte om det blev andra kammar också. Gick rätt så bra

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
super7 skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Original är dom på 150hk och seriösa trimfirmor säljer kit som ger över 200hk innehållandes annat sprut, separata spjäll och tillbehör för montage. Rätt dyra kit dock. Finns i england för kring 25000:- inkl tull. Då krävs dessutom bra flödande avgas vilket är lättlöst på en seven

Jag kommer plocka ihop dessa delar löst och bygga själv. Då klarar man sig på ungefär hälften eller lite mer om man även byter kammarna. Med även kammar bytt får engelsmännen ut över 220hk.

En kille här i Umeå byggde ihop en Opel i hans Westfield för många år sen. M3 spjäll, lite portning, minns inte om det blev andra kammar också. Gick rätt så bra


Jag har en c20xe i en Kadett GSi 16v som enem byggt till mig. Den har dock finare stakar och högkompskolvar utöver spjäll, grövre extraktorrör, annat sprut och vassare kammar. Vet hur den går i 930kg Kadett. 200 hk i en seven borde gå bra då ja

Man kan ha tokvassa kammar i en c20xe innan dom blir svårkörda och då speciellt i en såpass lätt bil som seven. Kruxet ligger i orginal kolvar (smidda mahle) har för små ventilurtag. Där ligger begränsningen i lyft

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245



Kul!

Får mig att tänka på den här med c20xe:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Idag kom separata spjäll med UPS. Sen är en massa småplock på g. Allt från ny växellådsolja till kardan adapter och justerbar koppling för BMW. I helgen gjorde jag iordning ett xe original svänghjul och gängade upp det för kraftigare tryckplatta. Är väl igenkänd på lokala paketutlämningen

Söker ett MBE-sprut nu. Har mappar för det mesta rörande xe till just MBE. Du kan väl ta en titt i dina lådor Tord. Bisting trodde någon av hans gamla boxar som följde med Speedstern

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245



Jonas Jonsson skrev:
Idag kom separata spjäll med UPS. Sen är en massa småplock på g. Allt från ny växellådsolja till kardan adapter och justerbar koppling för BMW. I helgen gjorde jag iordning ett xe original svänghjul och gängade upp det för kraftigare tryckplatta. Är väl igenkänd på lokala paketutlämningen

Söker ett MBE-sprut nu. Har mappar för det mesta rörande xe till just MBE. Du kan väl ta en titt i dina lådor Tord. Bisting trodde någon av hans gamla boxar som följde med Speedstern


Ja, jag har minst ett mbe sprut. som jag inte ska ha. lovar att jag ska kolla upp det vilket år som helst.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Jonas Jonsson skrev:
I helgen gjorde jag iordning ett xe original svänghjul och gängade upp det för kraftigare tryckplatta.


Vad är det för magisk tryckplatta?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Du skrev: " Nya lådan kommer vara en bmw-låda igen då opels låda från omega, som annars funkar, är i klenaste laget. Blir en 525 TDS e34 låda. Trots den kommer från en diesel är utväxlingen lämplig."

Vet inte om du vet att diesellådorna har annan utväxling på 1a och 2a växeln jämfört med bensinlådan? Kanske blir stort steg mellan 2-3? Dessutom har den samma lutning (motor/låda) som M20 motorn men det kanske din gamla motor har med.

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Tord skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Idag kom separata spjäll med UPS. Sen är en massa småplock på g. Allt från ny växellådsolja till kardan adapter och justerbar koppling för BMW. I helgen gjorde jag iordning ett xe original svänghjul och gängade upp det för kraftigare tryckplatta. Är väl igenkänd på lokala paketutlämningen

Söker ett MBE-sprut nu. Har mappar för det mesta rörande xe till just MBE. Du kan väl ta en titt i dina lådor Tord. Bisting trodde någon av hans gamla boxar som följde med Speedstern


Ja, jag har minst ett mbe sprut. som jag inte ska ha. lovar att jag ska kolla upp det vilket år som helst.


Lite snabbare än så vore tacksamt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Jonas Jonsson skrev:
I helgen gjorde jag iordning ett xe original svänghjul och gängade upp det för kraftigare tryckplatta.


Vad är det för magisk tryckplatta?


Man ska tydligen kunna ha den från Saab 9-3 Viggen. Det enda som skiljer är att det är m8 istället för m7

Kostar ca 800 på autodoc thumbs up

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
makeba skrev:
Du skrev: " Nya lådan kommer vara en bmw-låda igen då opels låda från omega, som annars funkar, är i klenaste laget. Blir en 525 TDS e34 låda. Trots den kommer från en diesel är utväxlingen lämplig."

Vet inte om du vet att diesellådorna har annan utväxling på 1a och 2a växeln jämfört med bensinlådan? Kanske blir stort steg mellan 2-3? Dessutom har den samma lutning (motor/låda) som M20 motorn men det kanske din gamla motor har med.


Det återstår att se. Iom att bakaxeln är ca 3,76 blir det inte så stora steg oavsett. Svepet på lådan är bytt så den monteras nu rakt upp sett till motorn

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Är riktigt dålig på att uppdatera här. Nya motorn är sedan länge i bilen. Lådan ihop med motorn och drivlinan intakt hela vägen så att säga. Varit så ett bra tag och jag har mest pysslat med småplock runtomkring motorn i väntan på småsaker. En slang från min "braatthahylla" visade sig passerat bästföredatum och läckte. Likaså en packning för termostathuset. Gummipackningen där var hårdare än aluhuset

Börjar bli lite knepigt att hitta delar till c20xe förutom trim men hittade både packning och slang till vettiga pengar.

Fått på lite trevligare insug och kammar ligger i en låda intill och skall monteras efter uppstart och lite provkörning. Har haft det lite hektiskt på jobbet så tänkte lugna mig någon vecka i garaget men vore kul med provkörning runt hjul. R-däck och lite snö borde ju funka

Även byggt ny kabehärva för motorn och "lånat" min en databox från en av mina andra leksaker.

Har kvar att lösa avgas inkl grenrör. Har ett från någon Mallock som jag tror kommer passa efter lite småjusteringar.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare


Är inte så snett som det ser ut. All som ligger intill och den lösa instrumentbrädan förstör bilden. Inte vackert men det kommer gå bra



Fanns färdig adaptrar relativt billigt att köpa för att gå från bmw:s mellanfattning till den minsta som kardan är gjort ör ursprungligen

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det blir sällan bra att kombinera hardyskiva och vanlig knut sådär. Man brukar få vibrationer och wobbel i axeln eftersom varken knuten eller hardyn styr axeln.

Behöver man gå från yoke för hardy till knut föredrar jag en stum adapter, det brukar fungera betydligt bättre. I en lätt bil som denna har man knappast nytta av eventuell ryckutjämning som en hardy kan ge heller.

Även en sådan aluminiumvariant med insatsbussningar som du har brukar kunna röra sig en del så du kanske skulle se över det där också när du ändå grejar?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (15276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande