Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15262 besök totalt
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det blir sällan bra att kombinera hardyskiva och vanlig knut sådär. Man brukar få vibrationer och wobbel i axeln eftersom varken knuten eller hardyn styr axeln.

Behöver man gå från yoke för hardy till knut föredrar jag en stum adapter, det brukar fungera betydligt bättre. I en lätt bil som denna har man knappast nytta av eventuell ryckutjämning som en hardy kan ge heller.

Även en sådan aluminiumvariant med insatsbussningar som du har brukar kunna röra sig en del så du kanske skulle se över det där också när du ändå grejar?

Gustaf


Så du tycker jag borde ta bort antingen knuten eller hardyn? Bussningarna i hardyn är mycket hårda, minns inte materialet men inte alls likt gummi i en vanlig hardy. Den är köpt färdig för ändamålet men det kanske inte är någon knut på BMW såsom jag har på denna?

Förut satt knuten och dess platta (den du ser på bilden som är svart och typ 2-3cm tjock) bultad i lådans utgående axel. Enda skillnaden nu är alubiten emellan. Hade inga störande vibrationer förut. Tror du lösningen med hardy-adaptern kommer ge mer vibrationer än innan ?

Tanken är att bygga om bakvagnen senast nästa vinter och då kommer jag ändra kardanlösningen också.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jonas Jonsson skrev:
therealpinto skrev:
Det blir sällan bra att kombinera hardyskiva och vanlig knut sådär. Man brukar få vibrationer och wobbel i axeln eftersom varken knuten eller hardyn styr axeln.

Behöver man gå från yoke för hardy till knut föredrar jag en stum adapter, det brukar fungera betydligt bättre. I en lätt bil som denna har man knappast nytta av eventuell ryckutjämning som en hardy kan ge heller.

Även en sådan aluminiumvariant med insatsbussningar som du har brukar kunna röra sig en del så du kanske skulle se över det där också när du ändå grejar?

Gustaf


Så du tycker jag borde ta bort antingen knuten eller hardyn? Bussningarna i hardyn är mycket hårda, minns inte materialet men inte alls likt gummi i en vanlig hardy. Den är köpt färdig för ändamålet men det kanske inte är någon knut på BMW såsom jag har på denna?

Förut satt knuten och dess platta (den du ser på bilden som är svart och typ 2-3cm tjock) bultad i lådans utgående axel. Enda skillnaden nu är alubiten emellan. Hade inga störande vibrationer förut. Tror du lösningen med hardy-adaptern kommer ge mer vibrationer än innan ?

Tanken är att bygga om bakvagnen senast nästa vinter och då kommer jag ändra kardanlösningen också.


Vi hade den där lösningen på vår Toyota Startrek en gång i tiden.
Höll på att kosta funktionären på gelleråsens huvudpostering, just huvudet.
Oerhört farlig lösning det där

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Känns som jag får tänka om här. Även om kardan ligger inboxad iom konstruktionen i sig på en seven känns det farligt det ni beskriver. Får bygga en solid adapter direkt istället till min kardan så det endast blir knut

Spelar det någon roll att det är knut i andra änden? Så jag inte bygger nåt felaktigt igen. Idag är det en knut innan diffklumpen bak

Hade gärna kört ett år som det var då jag ändå kommer byta bakaxel senare och få göra om kardan igen men nu känns det tvunget att fixas. Har äntligen hittat en ny fordaxel där man kan hitta diffbroms och med rätt bredd så jag mest troligt slipper spacers

Ingen som råkar ligga på en rasad BMW-låda eller utgående fläns löst. Söker en sådan med delning 83mm för att bygga adapter utav

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Knut i båda ändar är helt OK, förutsatt att kardanen linjerar rätt och har någon form av splines som tar längdförskjutning.

Det är alltså aluminiumbiten du lagt till nu? Även om "bussningarna" är hårda kommer det kunna röra sig och speciellt med en ganska tung adapter bakom är jag rätt övertygad om att det blir knas.

Adaptern du haft innan var ju (väl?) stum och då funkar det.

Den "enkla" lösningen är att få någon att göra en helt stum, solid "hardyskiva" dvs som den du har idag fast utan någon form av insatser, bara metall rakt igenom. Men då är det ju bättre att göra bara en skiva som direkt passar mellan lådans utgående axel och kardanen.

Möjligen skulle man kunna göra solida insatser istället för bussningarna men risken är stor att de börjar glappa i aluminiumet och då är det ju också risk att det spricker...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Det ringde exakt samma varningsklockar hos mig, som det bevisligen gjort hos ett par andra redan, angående kombon "hardy-adapter" och kardanknut.

Det räcker inte med att bussningarna är hårda, det ska vara stumt, alltså metall stumt, och linjerat. Minsta lilla medgivelse kan ge äcklig obalans och smack säger det sen. Det blir lite som ett hopprep iom att du har tre leder mellan växellåda och bakdiff. Du kan ha maximalt två leder.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
therealpinto skrev:
Knut i båda ändar är helt OK, förutsatt att kardanen linjerar rätt och har någon form av splines som tar längdförskjutning.

Det är alltså aluminiumbiten du lagt till nu? Även om "bussningarna" är hårda kommer det kunna röra sig och speciellt med en ganska tung adapter bakom är jag rätt övertygad om att det blir knas.

Adaptern du haft innan var ju (väl?) stum och då funkar det.

Den "enkla" lösningen är att få någon att göra en helt stum, solid "hardyskiva" dvs som den du har idag fast utan någon form av insatser, bara metall rakt igenom. Men då är det ju bättre att göra bara en skiva som direkt passar mellan lådans utgående axel och kardanen.

Möjligen skulle man kunna göra solida insatser istället för bussningarna men risken är stor att de börjar glappa i aluminiumet och då är det ju också risk att det spricker...

Gustaf


Är med på hur du tänker så kommer bygga om adaptern som satt där innan. Den är tung men har funkat bra och hade en tapp så den centrerade. Därför söker jag nu den lilla tappen som är bultad på utgående axel så kan jag låta bygga en stum enhet i ett solitt stycke. Blir sedan en knut i varje ändå och allt upplinjerat. Någon måste ju ha en rasad låda över

Sedan nästa vinter får jag göra om samma sak fast i bakkant på kardan tror jag. Kommer byta bakaxel så jag mer fritt kan välja utväxling och även få diffbroms. Har äntligen hittat en via fordklubben

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Jonsson skrev:
Sedan nästa vinter får jag göra om samma sak fast i bakkant på kardan tror jag. Kommer byta bakaxel så jag mer fritt kan välja utväxling och även få diffbroms. Har äntligen hittat en via fordklubben

Typ så här.
Tillfällig lösning för att få del av Volvo mellanaxel att passa på en Ford diff


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Blev uppstart idag med lite småfel att fixa. Inte löst kardan/hardy/knut-problemet än men skaffat delar och jag tror jag vet hur nu. Har väntat på lite delar inför uppstart. Börjar bli knepigt att få tag i vissa saker till dessa motorer numera. En packning mellan topp och termostathus läckte (ironiskt för det var bla sånt jag tröttnade på med BMW-motorn). Hittade packning i Tyskland. Även en slang för kylarvatten läckte i en anslutning. Just denna slang har tre anslutningar och alla är olika diameter så hopplöst att ordna annat än korrekt originalslang.

Med dessa två läckage ordnade var det dags att prova starta. Inget händer.....

Demonterar startmotorn då den verkade defekt. Märker då att klantarslet till mekaniker (undertecknad) missat dra jordflätan på solenoiden

Nytt försök med samma startmotor monterad. Motorn hoppar igång på första försöket . Extra roligt när jag byggt egen elhärva till ett eftermarknadssprut och plockat ihop delar köpt på ebay lite varstans ifrån.

Men ingen lycka varar förevigt. Givetvis läcker en oljetätning för fördelaren men inte något stort läckage så jag vågar köra ut ur garaget. Varmkör på tomgång och hittar lite småfel att lösa men på det stora hel går det bra. Stör grannskapet men endast grenrör på så någon provkörning mer än in och ut blev det inte.

Tanken var att byta motor över jul så ligger bra före schemat nu....kanske hinner byta bakaxel också i vinter



Utanför garaget på tomgång



Uppkopplad för lite koll av värden och ja jag vet att spjällpoten står fel

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Efter en massa turer med småkrångel och samma klantigheter som när förra trimmad xe:n skulle igång är bilen nu körd i snön med fina blanka kumho V700. Tur dom är soft-blandning så det greppar

Fortfarande lite oljeläckage från motorn som stått ett gäng år innan mig så varje läckage man tätar ger ett nytt....minst

Får se hur pass driftsäkert det blir med mitt hopplock men den känns och låter rapp. Att få ut fler hk än m42b18 är ju avklarat redan original. Än så länge är det ett grovt 4-1 extraktorgrenrör, insug med hembyggda separata spjäll, egentillverkad kabelhärva och ett gammalt MBE. Sen för att kunna gå med i VWCS också har jag utökat från en till två delar från VAG. Spjällpoten som sitter på äldre GTi och VR6 ger både samma signal som den till opel men också rätt mekanisk anslutning mot min spjällaxel. Har tyvärr en konstig axel som är platt och inte den runda med avfasad kant som nästa alla fabrikat använder sig av . Sedan innan har jag Skoda Yeti bakok som passar perfekt på Fordskivor, konstig nog finns roligare belägg till och har inbyggd anslutning för handbroms med vajer

Nu ska jag måtta lite och få till motorhuven som ska kapas lite i. Måste få in bra med luft till spjällen på ena sidan och avgaset kommer ut på förarsidan genom huven (nästan längst ned dock). Har också fått tag på en Atlasaxel som ska förses med diff. Denna gång med rätt bredd så jag slipper ha 30mm spacer per sida. Kommer från en Capri. Tänkt mig i med lite roligare kammar som också kommit hem ihop med ställbara drev. Kan kanske bli 200hk med dessa och det kommer röra på sig tillräckligt för mig

Troligen får jag inte till bakaxeln denna vinter så kommer spinna upp mycket däck i sommar iom att den släppte bra redan med m42b18. Måste få dit bakskärmar också och dom jag köpte är jag inte nöjd med. Vill ha i abs-plast eller liknande för jag kör ju på koner hela tiden och spräcker glasfibern . Det har visat sig vara väldigt svårt att hitta för den storlek på däck jag har.

Tips tas tacksamt emot

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Jonsson skrev:
Efter en massa turer med småkrångel och samma klantigheter som när förra trimmad xe:n skulle igång är bilen nu körd i snön med fina blanka kumho V700. Tur dom är soft-blandning så det greppar

Är du riktigt säker på det
För några år sen en vinter hade jag ut se7en och skulle vända den i garaget.....gick nästan inte att backa in

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
super7 skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Efter en massa turer med småkrångel och samma klantigheter som när förra trimmad xe:n skulle igång är bilen nu körd i snön med fina blanka kumho V700. Tur dom är soft-blandning så det greppar

Är du riktigt säker på det
För några år sen en vinter hade jag ut se7en och skulle vända den i garaget.....gick nästan inte att backa in


Jag kom in igen i vilket fall . Har uppförsbacke in i garaget men kom in. Nu var det ju tänkt som ett skämt men faktum är att rdäcken fäster i snön. Väl inne i garaget satt snö som klistrat runt däcken

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Jonsson skrev:
Nu var det ju tänkt som ett skämt men faktum är att rdäcken fäster i snön.

Det förstod jag
På väg till en bankörning i Fällfors för några år sen så hade det snöat på natten på högsta stället efter vägen dit från Umeå... det var spännande med slutkörda rdäck och helt vitt på vägen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



super7 skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Efter en massa turer med småkrångel och samma klantigheter som när förra trimmad xe:n skulle igång är bilen nu körd i snön med fina blanka kumho V700. Tur dom är soft-blandning så det greppar

Är du riktigt säker på det
För några år sen en vinter hade jag ut se7en och skulle vända den i garaget.....gick nästan inte att backa in


På väg över småländska höglandet till slalom i Kalmar på R-däck.
Det var nervöst.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Skaffat mig en annan bakaxel för att kunna få diffbroms. Blev en fordaxel igen och nu från en capri. Med rätt bredd så jag slipper spacers som jag har nu. Känns inte rätt med 30mm spacer per sida.

Funderar lite nu kring vad man bör se över i samband med diffmontaget och om någon vet spelet mellan pinjong och stora drevet? Alltså vad ford anser det ska glappa mellan pinjong och stora drevet.

Såklart blir det ny packning för diffhuset men har svårt att bestämm mig m jag ska dela på allt och byta alla lager och tätningar fast det är både tätt och utan lagerljud nu. Kommer behålla utväxlingen så det jag måste är ju bara ut med diff och byta stora drevet till nya diffen

Tips tas tacksamt emot

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Kan någon med säkerhet säga vilken axel detta är?

Kommer från en capri 2,0S från 80. Är dock okunnig och vet inte om detta stämmer





_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Ser ut som en Atlas enligt mig. Hade en Ford P100(Sierra pick up) för länge sedan som hade Atlasaxeln och där diffkåpan rostade sönder så att oljan rann ut. Gissa om det plötsligt började skrika i motorvägsfart.

https://www.classicfordmag.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/definitive . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Borde det inte stå ett nummer på den nånstans? På volvo axlarna står det på diffhuset undertill. Oftast nästan osynligt pga gammal skit å rost mm bara å skrapa å leta thumbs up thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Enligt min kunskap ska det stämma att det är en Atlas. Om jag minns rätt är det 3,44:1 i utväxling.

Jag satte en sån, från en 78 Capri, på min sjua när jag hade den.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Tack för all input. Ska ta axeln till jobbet där jag har en bra tvätt så kanske jag finner något nummer på den. Nu är den riktigt grisig. Ska enligt säljaren vara 3,44 så kanske stämmer allt då som han sagt.

Kommer beställa en diffbroms så är det någon som vet vad spelet ska vara? Var är du Gustav U när du behövs

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, det är en Atlas och är det original utväxling från 2.0 så är det 3.44:1. 1.6 hade 3.77:1 (Kan minnas decimalerna fel på 1.6 dock).

Just nu på "sportlov" men säg till senare så kan jag ta fram spec på spelen. Att shimsa in en Atlas görs på det gamla sättet med shims och knäckhylsa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ja, det är en Atlas och är det original utväxling från 2.0 så är det 3.44:1. 1.6 hade 3.77:1 (Kan minnas decimalerna fel på 1.6 dock).

Just nu på "sportlov" men säg till senare så kan jag ta fram spec på spelen. Att shimsa in en Atlas görs på det gamla sättet med shims och knäckhylsa.

Gustaf


thumbs up thumbs up En klippa som vanligt . Tack och bock

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15262 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande