Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | << 1, 2, 3, 4, 5 12 besök senaste veckan (15288 totalt) |
Börjar ta sig som mordbrännare sa. Idag körd med lite roligare kammar i. Fortfarande lite exprimentläge med kablar mm. Givetvis ska det täckas och sättas fast bättre Ful ja, rolig ja och hittills den som oftast kört mest. Det är viktigt, sakerna skall användas Ja vingen är ful, den behöver lackas och sen är den säkert felvinklad. Kommer stag nedåt för stabiliteten också. Har troligen sveriges fulaste seven men är van efter alla år med randig kadett. Har alltid roligt på träffarna _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
||||
Lysande strålkastarinställning Bromsljus på vänstersidan
(det är roligt att få snurr på grejerna, finish gör man ju på slutet, när man har utvecklat klart ) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Har ju blivit en del jobb nu under vintern med diverse för att få i min c20xe med alla fästen och annat som ska till. Har ju såklart tvekat varför man håller på för att få ett par hk till när man ändå inte har fäste för den gamla 318is-motorn ens
Idag var jag ut med injusterade spjäll och varmkörd motor. Ger fullt ut på 2:an på landsvägen och låter baken sätta sig och njuter av ljudet innan varvstopp med öppna spjäll C20XE är fan religion, om inte för alla så i vilket fall för mig Ljudet, direktheten och dom extra hästarna känns. Att 7hk på pappret (143 vs 150hk) kan vara så brutalt olika är svårt att förstå. Nu med separata spjäll och lite vassare kammar än original drar det ledigt till över 7000 varv och skillnaden mot en chippad 318is-motor med sportluftfilter är STOR Behovet av diff är om möjligt ännu större nu . Tur det ligger en capriaxel sk Atlasaxel i garaget som ska dit nästa vinter. Får köpa ett par extra bakdäck i år och spinna vidare ett år till nu _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Allt över 7000rpm är religon, oavsett bil eller motor. Bara man vågar nyttja det. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag "tappade" 10 hästar på pappret när jag bytte från Porschemotorn till C20XE, men "känslan" blev bättre. Den gamla motorn hade bättre bottenvrid men var knappt lönt att varva över 4000rpm, med Opelmotorn varvas det mer och är en annan "känsla". Om det går snabbare vet jag inte, men känns iaf bättre. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Då har jag fått erfara lite mer exakt vad en sk Kölnaxel tål. Höll på att skrämma en häst och en hund samtidigt då jag gasade som vanligt men inget drev längre på. Trodde först växellådan gett upp men samtidigt tyckte jag det var konstigt då just BMW:s diesellådor ska vara hållbara sägs det
Märkte sedan att även kardan snurrade så fint. Väl hemma inputtad och skämmandes på lyften hittade jag detta Blir att ordna med min atlasaxel redan nu och inte till vintern verkar det som... _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Gissning, den tålde inte fäste men så länge det spann höll den _________________ Roland Johansson |
||||
Förvisso men ett par nästan blanka och inte varmkörda V70 i 225 bak nu greppade typ inget alls. Tror det efter två år med bmw-motor nu inte höll mer när den går med en vridstarkare motor från tomgång och upp När det hände var det inte någon tokkörning och ute på allmän väg. Inte alls att jämföra med när man pressar på bana _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Nu fattar jag inte. Vad menar du skulle göra detta?
Blev en beställning idag på delar från Alunda Motor till min atlasaxel som kommer måttas in och monteras framöver. Något ska hinna köras i år men när vet jag inte Lite surt är det för fasen vad den gick med c20xe och lite trim _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nya axeln är på plats och håller på att köras in. Difflocket har visat sig sippra lite olja (från där handbromsens länkar gått) men nytt på g från ö-riket utanför eu. Har väl kvar sisådär 15 mil inkörning
Något låter i växellådan men vet inte vad. Som vanligt kör jag tills det rasar och löser det då Jäklar vad bra den går med trimmad c20xe och diffbroms om man jämför med m42b18 och öppen diff. Nästan så jag inte saknar min GT4 (bara nästan) som jag sålde för ett tag sedan _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Blivit en del gasande och utprovande med ny motor, låda och bakaxel men inte skrivit något här. Smärre bekymmer som lite olja som läcker och även ett avgas. Dock fortsätter bekymren med dåliga svetsar från bygget (inte jag alltså) där det i höstas gav upp ett av dom fyra stagen för bakaxeln. Svetsen hade bränt in dåligt. Hände på en kortare provkörning hemma i lugn takt men dagarna innan hade jag eldat fullt på Arlanda
Så sedan förra vinter är det nu svetsat 4 nya stag med hydralrör enligt vad jag kunnat läsa mig till ska vara rätt klassning. Även ett nytt avgas som blev tystare trots att jag gick upp till 2,5 från 2 tum. Köpte Apple racing ovala och ställde på högkant Imorgon bär det av till Lunda med bättre begagnade däck påmonterade och en som vanligt gasglad och ivrig förare _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Återigen en dag avklarat med flest rundor kört. Lever upp till mitt motto
Bilen gick bra men som vanligt lite småfix. En glappande kontakt på tändspolen och en kardan som vill skaka loss sina bultar. Annars flöt det på bra och bettade bra i asfalten. Satte nytt personbästa med någon tiondel men det roligaste är att det känns som det går mer. Framförallt var det kul att testa däck som är lite färskare. Oj vad det kan betta med fäskt gummi I det här tempot köper jag snart nya däck så jag får prova däck från rätt årtionde. Jäklar vad det ska gå då Kul att träffa nya och gamla bekantskaper igen och väl ordnat av VW som alltid _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en Dåliga svetsar igen... | << 1, 2, 3, 4, 5 12 besök senaste veckan (15288 totalt) |