Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 35 besök senaste veckan (24298 totalt) |
Tack för svar! Intercoolern är helt ny, har bara suttit där i typ 10mil, så jag tror inte den är full med olja, men den satt visserligen på när motorn började gå dåligt. Jag har tittat med inspektionskamera in i rören och den ser helt ren ut. Jag ska försöka testa komp i helgen! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Jag bytte alla tändspolar, det gjorde inte direkt nån skillnad. Ska ta av avgassystemet och tömma det, det kommer helt klart ut vatten nu när jag startar bilen, men kylarvätskenivån verkar inte röra sig så det kan vara gammalt vatten. Jag återkommer om detta.
Jag kollade in i cylindrarna med en inspektionskamera, så här ser de ut: Det är den här jag får misfire på, såg helt torr ut, får mig kanske att tro att inte spridaren funkar? Det övriga har några droppar av nån slags vätska i sig, vet ej om det är normalt? Ser inte ut som vatten, mer som lite olja skulle jag säga. Fiskade up vätskan på en av kolvarna med en tops, ser ut som utspädd olja? Vatten ut från avgasröret: Jag har felkod ecm-3110 och ecm3100, motorn startar med går ringrost dåligt och dör efter en stund. Drag bort LMM, tyckte den gick lite jämnare men dog ändå. Ska jag prova att byta spridare mellan cyl 1 och 2 för att se om felet flyttar på sig? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Jag är nåt på spåren! Tog av avgassystemet och tömde det, det kom ut typ 1dl sotig vätska. Tyckte vätskan luktade ganska starkt, men tänkte inte så mycket på det då. Satte tillbaka allt och bytte också plats på spridare 1 och 2. Startade allt och först gick den bra nästan utan rök, men sen började den misstända igen och ryka kraftigt. Felkoden hade nu flyttat sig till cylinder 2! Jag bestämde mig då för att testa om vätskan som kom ut brann eller inte. Den brann som fan så det är helt klart bensin som trycks ut i avgassystemet oförbränt! Inte vatten eller kylarvästska alltså!
Jag gissar att en spridare trots helrenovering fastnar i fullt öppet läge och fyller den cylindern och avgassystemet med bränsle. Jag ska köpa en gäng nya så får vi se vad som händer _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Köpte 5 nya spridare och monterade, bilen startade fint och ryker ingenting! Riktigt skönt! Har nu provkört den litegrann och tankat fräsch 98 oktan. Fick nån felkod på en lambdasond men ska nog köra lite mer innan jag oroar mig om det, lär ju fortfarande vara mycket skit i avgassystemet.
Tyvärr hittade jag ett läckage på kylaren. Vet att jag slog i den då jag monterade motorn, trodde inte det gick hål, men nu läcker det där så jag får köpa en ny kylare. Borde inte vara så jobbigt att byta tycker jag. Ett rejält steg framåt i alla fall! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Är det en Al-kylare och ett litet hål så går det ju att löda ihop. En enkel operation. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Idag körde jag bilen till besiktningen och den gick igenom utan anmärkning. Hurra! Nu kan jag äntligen börja använda den igen, det tog bara 1.5 år att fixa skiten =) Avgasvärdena var perfekta trots sport-katalysator.
Det återstår lite grejer att fixa och motorn måste köras in för att sedan få ett nytt oljebyte, men det känns som att jag har kommit långt nu! Tänkte jag skulle skriva ner nu vad som är gjort med bilen under 2020-2021 så jag kommer ihåg det för framtiden: Nytt 2.5L Block från 2.5T 210hk 7000mil. Honat och planat Polerad vevaxel och nya originallager Ny kolvringar Bottendelen renoverad och ihopsatt av Göran Anderssons motor i Linköping. Renoverad topp med nya ventilstyrningar och inslipade ventiler, justerat ventilspel. Planad topp Nya original topplocksbultar och övriga bultar Nya packningar överallt Ny vattenpump Ny kamrem och spännrullar Ny större oljekylare från en D5 Nytt PCV system Ny KKK-K24 turbo från GIK (helt ny, ej renoverad) Nya rör Ny Kylare Ny intercooler DO88 Nya slangar etc från DO88 Ny LMM Ny Tryck/tempsensor 5st helt nya spridare bosch 968 Nya tändspolar NGFK Nya tändstift 2st nya lambdasonder (främre + bakre) TME downpipe med sportkatalysator TME rostfritt avgassystem Renoverad vinkelväxel med förstärkt hylsa Ny originalkoppling och tryckplatta Nytt urtrampningslager / cylinder Nya ABS ringar Nya Brembo coatade skivor runt om XP8 bromsbelägg fram Stoptech sportbelägg bak RBF600 bromsvätska Nya SKF originalbussningar fram Ny skyddsplast under motorn Ny antennring för nyckeln Ny blinkersspak Bluetooth adapter till originalstereon Ny spolarvätskepump Ny kylarvätskabehållare Ny olja överallt, oljefilter, luftfilter etc. MTE Steg 2 programvara Vad återstår då? Jag måste fixa CAN-kommunikationen till Haldexen, nu är bilen bara framhjulsdriven! Jag måste byta några högtalare fram, de skorrar och är trasiga. Väghållningen är ju rätt kass, funderar på hårdare fjädrar från TME eller kanske KW V2 som finns till denna bil. Kanske några camberplattor fram när jag ändå håller på? Skulle vilja fixa så att växellådan känns bättre, har gjort egna "bussningar" men de blev inte så bra, kanske går att köpa någonstans? Får fixa stålomspunnen slang efterhand, det är ju nåt man "måste" ha på alla bilar =) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Kul!
www.snabb.us har en del bussningar till växellänkaget och spakställ, men har för mig det är några speciella till spakstället om man har spaceball? Angående väghållning, har du monterat några subframe inserts i polyuretan i hålgummibussningarna i subframen fram? Stor skillnad tycker jag! Dessa busningar i subframe finns förresten i 2 hårdheter, blå plasthylsa är hårdare och vit är "vanlig". Tror de blåa satt på nån XC90 original? Blåa bussningar spelar nog förresten ingen roll om du sätter i poly-inserts i hålen i originalbussningarna EDIT: Länk till exempel på subframe inserts: https://www.ipdusa.com/products/8969 Till bakvagnen finns original några olika krängningshämmare, man ökade diameter på nån årsmodell av S60R vill jag minnas för att få lite sportigare uppträdande, kommer inte ihåg om det var redan till 05 eller om de kom 06? Mvh _________________ Johan Eriksson |
||||
Den stora vita plastbussningen i "centrum" av spakstället, har jag en ny ligger som jag aldrig kom för mig att använda till min förra låda. Den är ok till en v70 eller möjligen 850.
Men skulle tro, och har för mig att den är samma på många andra "moderna" Volvo. Köpte den på Volvo, ska se om jag har den kvar i förpackningen, den kan du får av mig gratis _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Många bra tips, tack ska du ha! Jag ska kolla in dessa! Har du en Volvo som du håller på att meka med? Vad är det för modell? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Aha, nu förstår jag vilken bussning som du menar. Jag har inte tagit isär spakstället, så jag vet faktiskt inte hur den ser ut på min bil. Jag har bara mekat med de bussningar som ansluter vajrarna till växellådan. Kanske passar den? Jag ska försöka läsa på lite och jämföra med bilden som du skickade på PM! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Jag har också en S60 men fwd och inget för banåka
Kom också på att J-spec.se har fjäderbensstag fram och bak. Om de hjälper vet jag inte men finns iallafall som du kan överväga. Värt att notera är att tvärstaget i motorrummet är gummiupphängt. Finns kit för att stumma det men känns bättre med extra stag isåfall pga alla vibrationer som blir med stumma bussningar... Förresten en grejj till, de där verkar väldigt villiga till att sidsteppa bakvagnen vid sväng med mycket kraft och ojämna underlag. 'Forumsvisdomen' verkar ha kommit fram till att ha så nära 0-toe som möjligt bak om man vill komma tillrätta med det. Mvh _________________ Johan Eriksson |
||||
Inlägg är faktiskt billigare här hemma , och svensktillverkat. https://vparts.se/se/polyuretan-subf _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Bilen är avställd nu, kör min m2:ā på sommaren. Men jag har börjat fundera på nya fälgar. De som sitter på nu är 19" R kopior, de är varken snygga eller runda. Jag skulle vilja ha en uppsättning fälgar med bättre kvalitet.
Jag la ut en köpesannons på original 18" pegasus (s60r) på blocket.2st försökte sälja kopior till mig samtidigt som de påstod att de var original. 3st (!) försökte scamma mig och få mig att skicka pengar på fälgar som inte fanns. Bilder hade de hittat på nätet. Suck, det går ju varken att köpa eller sälja grejer på blocket längre. Bilen har ju ganska stora bromsar så alla fälgar passar inte, det finns också väldigt få eftermarknadsfälgar som görs till gamla Volvos. Är det någon som har några tips? Ska jag bara bita i det sura och köpa nya på Volvo för 6k styck? (Utan däck..) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Ja jag håller med. Är många år sedan jag annonserade på blocket sist. Och nästan ännu värre på Facebook för den delen.
Har du bläddrat något på bildelsbasen?? (Kollade lite snabbt men det är inte helt lätt att söka på hjul.) Dem pengarna för orginalfälgar till en Volvo känns svettigt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag tror att Jaguar/Landrover fälgar kan passa på S60 om du tar upp centrumnavhål ngn mm. Det finns gott om relativt billiga 19.
_________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 35 besök senaste veckan (24298 totalt) |