Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
22 besök senaste veckan (24261 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



5x108, et49 (original, kanske inte gäller för dig längre).. är det just originalhjul du är ute efter så är det en sak, men 5x108 verkar finnas en del. (Bara hålla koll så centrumhålen är 65,1 eller större)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Jaguarhjul har 63,4 mm centrumhål men är i övrigt "rätt" i spec (5x108, finns 8,5"x18/19/20" ET49 från XF). Muttrarna behöver en speciallösning, Jaguar har plan anliggningsyta med styrning men M12, det är M14 på S60 vad jag kan hitta. Jag körde vanliga muttrar och planbrickor på S-MAXen (som också har M14), det funkar fint:


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Tack för alla tips! Min brorsa hittade en V50 som var till salu som hade 4st original Pegasus. Jag köpte hela bilen och har nu tagit fälgarna till s60n. Köpte ett par billiga 17 tummare och monterade på V50n istället. Så nu har jag en Volvo över som nog ska säljas

Jag fattar inte varför folk dissar dessa så mycket, det är ju en rätt liten bil med stor motor, var riktigt skön att köra tycker jag! 2.5L T5:a med 220hk



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



DET ÄR INGEN RIKTIG VOLVO , har jag hört.

Det är väl i princip en mazda eller ford med volvo-motor

I övrigt tycker jag faktiskt som du , att det är en prisvärd bil, om det nu är en sådan typ av bil man vill ha.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Brum
Sundsvall
Här sen Aug 2019
Inlägg: 14



Min mor har en sån "Volvo". Gjorde storservice i våras, för att byta kupefilter måste man tex demontera gaspedalen för att komma åt, hjulmuttrarna har en kromat hölje som går sönder och fastnar i hylsorna... Sen är det är mycket rappel i övrigt. Men dom går billigt!

_________________
Rikard

BMW 330Ci
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Brum skrev:
Min mor har en sån "Volvo". Gjorde storservice i våras, för att byta kupefilter måste man tex demontera gaspedalen för att komma åt, hjulmuttrarna har en kromat hölje som går sönder och fastnar i hylsorna... Sen är det är mycket rappel i övrigt. Men dom går billigt!


Ah, de kromade hylsorna, min bil verkar inte ha dessa men jag har sett dom en gång på en Ford, vilken jäkla skit! Det var ju nästan omöjligt at byta däck för att de fastnade hela tiden. Vem på engineering hade den brilljanta idén? Men V50 har ju i alla fall pinnbult, sånt som vi betalar extra för att bygga om våra BMWs till =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det där med kromhylsorna är nog ett arv från ford-biten av plattformen. Det har suttit på alla ford fokus jag haft (tyvärr 3 st senaste 10 åren)
När hylsan lossnat så brukar det gå bra att köra med en mindre hylsa, när den sen går runt pga rosten sim blir under hylsan, så rotar man i lådorna efter en "ny" mutter så plötsligt har man tre olika storlekar på samma hjul thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Har ni gjort en liten investering i ett coilover kit från KW. Det finns tyvärr inte öhlins R&T till s60R (den har ju öhlins original) så det fick bli KW istället. Originalchassit är bara sjukt kass, jag tror inte heller det är nåt fel på mitt, allt verkar funka men känslan är riktigt dålig.

Man undrar om öhlins ingenjörer är stolta över detta 4C chassie eller om de helst vill glömma det? Jag tippar på det sista..

Måste få en helg över nu så ska jag montera allt! Jag kommer att behöva kapa ur solenoiderna och låta de vara inkopplade för att inte få felkoder.




Min kampsportskompis Herman är med på ett hörn också!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Nu har jag kämpat på i garaget och bytt stötdämpare runt om. De gamla öhlins / Monroe dämparna har sågats upp och ventilen har jag lött fast igen för att inte få felkoder. Det var halvjobbigt att byta, speciellt bak, men nu är det klart!







Resultatet blev mycket bra, enorm förbättring mot tidigare. Nu hanterar den äntligen ojämnheter med bra kontroll! Körde ut på landet och körde hårt för att känna på chassiet, tänkte att nu är det dags för en banpremiär på sviestad! Ungefär en minut senare började motorn hacka och jag lyckades knappt ta mig hem..

Felkoderna säger att bränslepumpen nog håller på att ge sig, finns det alltså fortfarande delar på den här bilen som jag inte bytt än och fortfarande kan gå sönder? 😩

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



iqbad skrev:
Har ni gjort en liten investering i ett coilover kit från KW. Det finns tyvärr inte öhlins R&T till s60R (den har ju öhlins original) så det fick bli KW istället. Originalchassit är bara sjukt kass, jag tror inte heller det är nåt fel på mitt, allt verkar funka men känslan är riktigt dålig.

Man undrar om öhlins ingenjörer är stolta över detta 4C chassie eller om de helst vill glömma det? Jag tippar på det sista..


Öhlins har ju troligen inte haft fria händer att ge en standardbil ett racechassi för att åka bana snabbast... Utan fått en tydlig kravspec av Volvo vad som önskas.

Har de sedan uppfyllt den kravspecen väl har de gjort ett bra jobb.

Lika lite som du får F1 bromsar bara för att det står Brembo på bromsoken

_________________
Roland Johansson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
En liten uppdatering. Jag har använt bilen lite då och då under vintern. Jag lyckades fixa kommunikationen till Haldexen så nu funkar fyrhjulsdriften och bilen har riktigt bra accelerationsgrepp. KW dämparna funkar bra och väghållningen och kvaliteten på dämpningen blev mycket bättre. Däremot tycker jag fortfarande att den känns väldigt oprecis i framvagnen, med dålig turn-in. jag måste börja fundera nu på andra bussningar och grejer för att styva upp framvagnen. Tvättade bilen häromdan och tog några bilder:




Jag har haft en rätt irriterande grej då kylarfläkten oftast vill gå på full speed, trots att bilen inte är varm, eller trots att den körs i hög fart. Det verkar ha att göra med att jag tagit bort A/C:n och att ECU:n inte får rätt signaler från A/C:ns trycksensor. Känns som lite halvdålig programmering att detta ska orsaka konstant maxfart på fläkten, jag menar, A/C läckage är ju väldigt vanligt på gamla bilar.

Idag så gav jag mig på att försöka fixa detta problem. Efter mycket sökande i den 30.000 sidor långa PDF manualen så listade jag ut att sensorn är analog och tar +5V från ECU, och ger 0-5V tillbaka beroende på tryck. Jag funderade på att bygga en krets med en potentiometer där jag bara kunde ställa in vilken spänning som ska skickas tillbaka. Men jag bestämde mig först för att såga upp befintlig givare för att se hur den funkar.

Det visade sig att det fanns ett ganska stort plastmembran inne i sensorn som reagerar på tryck. Så om jag tryckte med tummen där så ändrar givaren utsignal. Jag byggde en konstruktion där jag kunde spänna in en kraft på detta memran med några m4 skruvar. På så sätt kan jag manuellt bestämma vilken utsignal som ska skickas till ECU.

Det verkar faktisk funka efter lite skruvande fram och tillbaka! Men jag måste nog köra bilen lite mer för att se om jag hittat rätt inställning.




Jag gjorde en PIN-OUT ritning också om någon läser detta och vill göra samma sak.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det skulle gå lika bra att köra en potentiometer istället, med lägen eller steglöst , om du vill sätta ett vred i panelen tex

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Inre bärarmsbussningarna fram är en riktigt svag länk

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
zmicke skrev:
Inre bärarmsbussningarna fram är en riktigt svag länk


Är det den här avlånga saken på min bild? Jag har bytt till nya från SKF, men upplevde ingen skillnad, borde man byta till något hårdare här tycker du?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Minns inte att den såg ut så, jag bytte på min S60 T5 2002. Då hade Volvo släppt en uppdaterad variant som jag köpte.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Sen sitter väl hela subframen gummiupphängd i shassit. Så det är mycket som kan röra sig där fram.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6164



zmicke skrev:
Sen sitter väl hela subframen gummiupphängd i shassit. Så det är mycket som kan röra sig där fram.


Finns billiga urethan-inserts som styvar upp trötta subframebussningarna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Jag köpte ett gäng med nya bussningar:

4 subframe bussningar + inserts som det tipsats om ovan.
Delar för att helt styva av det övre motorstaget
Polyuretan bussning för övre motorfäste
Polyuretan bussning för nedre växellådsfäste
Fjäderbensstag för att styva upp framvagnen ytterligare

Det tog några timmar att byta allt men inga större problem. Däremot så förstår jag nu varför Volvo har en så slapp bussning för övre motorfästet, satan vad mycket vibrationer man fick på tomgång när man satte en Poly bussning där. Vet inte om jag kommer att stå ut med denna.

Har bara vinterdäck än på bilen så får testa lite mer sen om den känns stabilare i framvagnen. Min erfarenhet av fjäderbensstag på andra bilar är ju tyvärr att man oftast inte märker nån förbättring. Ofta är det andra platser där det flexar mer.








Framtida idéer för chassiet:
Nya krängningshämmare fram och bak (tydligen väldigt jobbigt att byta fram)
Stabiliseringsstag i bakluckan
Poly bussningar i bakvagnen
Kanske värre bussningar för nedre länkarmar som det tipsats om i tråden?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Citat:
Däremot så förstår jag nu varför Volvo har en så slapp bussning för övre motorfästet, satan vad mycket vibrationer man fick på tomgång när man satte en Poly bussning där. Vet inte om jag kommer att stå ut med denna.



Hahhaha. Även fast det är ungefär 20 år sedan jag bytte samma fäste på min 850, så minns jag exakt vad du känner.


Jag byggde om så jag hade ett lite stabilare gummi i ena änden där uppe, å det blev en mycket bättre kompromiss

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 328



Kan rekommendera Powerflex Black Series om man vill ha hårda bussningar https://powerflexstore.co.uk/

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6164



knotan skrev:
Citat:
Däremot så förstår jag nu varför Volvo har en så slapp bussning för övre motorfästet, satan vad mycket vibrationer man fick på tomgång när man satte en Poly bussning där. Vet inte om jag kommer att stå ut med denna.



Hahhaha. Även fast det är ungefär 20 år sedan jag bytte samma fäste på min 850, så minns jag exakt vad du känner.


Jag byggde om så jag hade ett lite stabilare gummi i ena änden där uppe, å det blev en mycket bättre kompromiss


Enklast att fylla originalets hålrum med Sikaflex/liknande och två stora vagnsbrickor på sidorna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
22 besök senaste veckan (24261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande