Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (24263 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Niklas Falk skrev:
linpaul skrev:
Så det ska nog funka med originalskivor till din om du väljer rätt belägg 😉
... och lite kylning...


Så repeterar vi.. Lite Kylning!!!
Slangdimension ca 3" blir bra thumbs up

F.ö. kul bil

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



robber skrev:
Efter lite efterforskning då delar dessa stora alu oken belägg med följande
* Peugeot 807 V6
* Peugeot 607 V6
* Subaru WRX STi 04-06
* Lancia Kappa V6
* Alfa 166 V6
* Mitsubishi Evo 5-9
* Volvo S60R
* Volvo V70R

Kanske hjälper om du jagar delar/belägg etc

/Rob


Megane RS har samma kloss. Inte riktigt samma ok men kloss är samma.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
zmicke skrev:
Cylinder fodrena är svaga i den motorn, blir ovala redan med original effekt. Jag var sugen att byta min T5 mot en R för några år sedan. Blev då varnad för det.


Ok, tack för info, har läst liknande saker. Har mailat autotech (de heter visst PJ-performance nu)och frågat vad deras erfarenhet är med deras ATM400 kit, vi får se om de svarar.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
Jag är ingen expert på 5orna mer än det som fanns att läsa på forumen då när det begav sig.

Men jag tror att de nyare varianterna av 5an , med uppgraderad vevhusventilion osv har många olika små problem från de tidigare 5orna utsorterade,
Jag är rätt övertygad att många problemen som fanns förr med olika motorer till stor del kom av okunskap och dåliga programvaror som knackade sönder motorer i onödan.

De är väll relativt snabbt förbrännande 4v motorer som då automatiskt blir knackänsliga med små turbos i kombination med för mycket förtändning.

Idag finns mer kunskap inom mappning, bättre utrustning för både programering och bromsbänkar, knackmätning och vvt kammaxlar som för 15 år sedan var något som nästan var svartkonst att använda, är standard kunskap idag hos varenda seriös tuner.
Turboagregat då, innebar en för liten/snäv orginal turbo, eller en alldeles för stor och laggig lastbilsturbo, idag finns alla steg där mellan med det bästa från båda världar.

Så min slutsats är att väljer man bara klokt bland dessa komponenter och får till en bra programvara, så är jag 100% övertygad om att det kommer hålla jättebra. Så länge oljetryck finns och tillräckligt bränsletryck dvs. En catchtank för bränsle är nog väldigt viktigt vid lite snabbare tempo tex. thumbs up


Tack för input knotan, jag ska fundera lite på catch tank!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Undrar om de blir ovala pga slitage, eller missformas av värme, eller helt enkelt deformeras pga klent material

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
robber skrev:
Efter lite efterforskning då delar dessa stora alu oken belägg med följande
* Peugeot 807 V6
* Peugeot 607 V6
* Subaru WRX STi 04-06
* Lancia Kappa V6
* Alfa 166 V6
* Mitsubishi Evo 5-9
* Volvo S60R
* Volvo V70R

Kanske hjälper om du jagar delar/belägg etc

/Rob


Tackar, bra info! Jag har pratat med PEAN och som du säger så verkar det inte vara några problem att hitta olika häftigare bromsbelägg till denna bil.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Niklas Falk skrev:
linpaul skrev:
Så det ska nog funka med originalskivor till din om du väljer rätt belägg 😉
... och lite kylning...


Så repeterar vi.. Lite Kylning!!!
Slangdimension ca 3" blir bra thumbs up

F.ö. kul bil


Det är möjligt att bilen får ärva mina 3D printade luftscoop med slangar som jag körde med på min TT-RS. =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



Roligt bilköp! Är fina bilar det om de är välvårdade

Finns mycket kunskap i R-klubben NordicR så dem kan jag tipsa om. Farsan har en S60R som är gjort en hel del med. Den har jag gjort allt från övningskörning till bandagar med. Kan tala gott om både Pean och Autotechs kunskap kring dessa bilar.

Vad gäller bromsar heter skivorna han kör fram Girodisk och är flytande samt bak är det Stoptech kryobehandlade. Belägg vet jag inte men originalstorlek på skivor kommer du riktigt långt på skulle jag säga! Ser ingen anledning att byta till större. Oken är bra grejer de med.

Sitter även ATM400 på den vilket också har fungerat riktigt bra. Som några kommenterat riskerar originalblocken att spricka i fodren men det sker nästan lite på slump då vissa kör original länge och med ATM500 kitt medans andra maskiner spricker original. ATM400 skjuter på riktigt bra från alla varvtal, framförallt låg-mellan registret. Det går absolut att hänga på och av M3or. Av egen erfarenhet. I alla fall V8 modellen vid rödljuskörning.

Vid riktigt aktiv körning typ bandagar kommer vikten bli påtaglig men är en riktigt rolig gatbil

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Hej jag har byggt 2 bilar med v70 r ok fråna brembo och huvudcyl som jag bara kör på mittsverge banan med många säjer att den är värsta banan i sverge för bromsana många blir bromslös
Funkar heltsanlöst bra.
Har kört både 330 mm orginalskivan 32 mm. Och. 350 mm 32 med hål.
Orginal 330 rekomederar jag. Dom har funkat bäst utan hål
Köpte fram pfc. Av Pean. Och. Carbotech. Bak. Av Pean. Dom fick inte fram samma
Tyckte dom var dyr. Men det är den bästa investeringen jag gjort kört över 3 år på dom
Hård körning
Jag har köpt alla 8 ok Beg. och kolla så alla kolvar går lätt eller så inte dom fastnat
Kan bli avlagringar och korition. Så dom fastnar så man får lägga ner nå timmar på dom

_________________
Tommy junggren
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Pigges skrev:
Roligt bilköp! Är fina bilar det om de är välvårdade

Finns mycket kunskap i R-klubben NordicR så dem kan jag tipsa om. Farsan har en S60R som är gjort en hel del med. Den har jag gjort allt från övningskörning till bandagar med. Kan tala gott om både Pean och Autotechs kunskap kring dessa bilar.

Vad gäller bromsar heter skivorna han kör fram Girodisk och är flytande samt bak är det Stoptech kryobehandlade. Belägg vet jag inte men originalstorlek på skivor kommer du riktigt långt på skulle jag säga! Ser ingen anledning att byta till större. Oken är bra grejer de med.

Sitter även ATM400 på den vilket också har fungerat riktigt bra. Som några kommenterat riskerar originalblocken att spricka i fodren men det sker nästan lite på slump då vissa kör original länge och med ATM500 kitt medans andra maskiner spricker original. ATM400 skjuter på riktigt bra från alla varvtal, framförallt låg-mellan registret. Det går absolut att hänga på och av M3or. Av egen erfarenhet. I alla fall V8 modellen vid rödljuskörning.

Vid riktigt aktiv körning typ bandagar kommer vikten bli påtaglig men är en riktigt rolig gatbil


Tack för info! Jag börjar nu med originalskivor (brembo) och XP8+Stoptech så får vi se sen vad nästa uppgradering blir, måste få allt annat att funka på bilen också!

Finns det nåt mer aktivt nordicR forum någonstans, det jag hittat har ju nästan inga trådar alls och få som skriver?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Hej jag har byggt 2 bilar med v70 r ok fråna brembo och huvudcyl som jag bara kör på mittsverge banan med många säjer att den är värsta banan i sverge för bromsana många blir bromslös
Funkar heltsanlöst bra.
Har kört både 330 mm orginalskivan 32 mm. Och. 350 mm 32 med hål.
Orginal 330 rekomederar jag. Dom har funkat bäst utan hål
Köpte fram pfc. Av Pean. Och. Carbotech. Bak. Av Pean. Dom fick inte fram samma
Tyckte dom var dyr. Men det är den bästa investeringen jag gjort kört över 3 år på dom
Hård körning
Jag har köpt alla 8 ok Beg. och kolla så alla kolvar går lätt eller så inte dom fastnat
Kan bli avlagringar och korition. Så dom fastnar så man får lägga ner nå timmar på dom


Ok, bra info! Jag har kört PFC08 och PFC331 förut, men de gnisslar rätt mycket vi vanlig körning så jag fegade ut och valde XP8 fram och stoptech bak. Vi får se hur det funkar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Bilen står fortfarande hemma hos min farsa då det är körförbud på den på grund av en massa olika orsaker. Jag har nu lagt 2 dagar på att fixa det som jag visste om, tyvärr så hittade jag en hel del nya grejer som behöver fixas..

Saker som är fixade:
- Handbromsvajrar och backar bytta både höger/vänster
- Antennring bytt (Var superlätt, tog typ 5min)
- Ny olja och filter
- Nya brembo bromskivor i originalstorlek runt om
- Nya ABS kransar fram
- Radering av sjukt många felkoder..




Nya saker som tyvärr måste fixas:

1. Efter radering av felkoder så går motorn i alla fall en stund som den ska, allt verkar ok men lambdasonden bak behöver fortfarande bytas. Katten och avgassystemet var rätt rostiga så jag har bestaällt en racekat och nytt avgas från TME.

2. Vinkelväxeln verkar nog tyvärr ha gjort sitt, det låter och skrapar/skramlar en del från området under växelspaken så jag måste nog beställa en ny förstärkt vinkelväxel. Vad måste man byta samtidigt när man ändå håller på?

3. Bromstryckssensor 2 (vilken det nu är) funkar inte och jag tror att detta gör att DSTC systemet varnar att det inte funkar.

4. Kylarvattenbehållaren läcker när bilen är varm.

5. Någonting (möjligen generatorn? Ljudet kommer från det området) låter ganska högt när man startar bilen men tystnar sedan tvärt typ efter 10-15sek när varvtalet går ner till normal tomgång. återkommer sen inte. Skumt. Ljudet låter typ som en bränslepump som kaviterar om någon hört det nån gång.

6. CAN-nätverket verkar väldigt instabilt och tappar ibland kommunikationen. Några tips vad man bör kolla på?

Har kört bilen lite mer nu också och känt på den, den känns..ehh.. inte speciellt stabil när man hoppar direkt från en M2:a in i denna. Jag undrar om Öhlins 4C chassiet verkligen är bra eller mitt bara är slitet?

Det känns som att denna bil skulle behöva et öhlins road& track kit, tror dock inte det finns till denna bil tyvärr. kanske måste köpa KW, men jag gillar ju inte KW egentligen..

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



iqbad skrev:

5. Någonting (möjligen generatorn? Ljudet kommer från det området) låter ganska högt när man startar bilen men tystnar sedan tvärt typ efter 10-15sek när varvtalet går ner till normal tomgång. återkommer sen inte. Skumt. Ljudet låter typ som en bränslepump som kaviterar om någon hört det nån gång.

Hur är frihjulet på remskivan generatorn?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
super7 skrev:

Hur är frihjulet på remskivan generatorn?


Hmm, bra fråga, detta bör undersökas, menar du typ att den inte låser ordentligt vid uppstart och därför låter illa?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Lämna in dämparna på översyn/service/inshimsning, så är de nästan garanterat bättre än nya sen thumbs up
(Finns en här i norrköping som renoverar dämpare. )

Ljudet du beskriver känns bekant, har felsökt och åtgärdat något liknande på en v70 eller något sånt, men många år sedan och minns tyvär inte vad det slutligen var thumbs down
Men jag har oxå för mig dem låter lite lustigt vid start även när allt är som det ska.

Jag är ganska övertygad om att man kan välja bort bakre lambdan i sammband med programuppdatering/tuning. Så kanske onödigt att lägga dyra pengar på en ny om du ska lämna den på uppgradering vartefter??

Man kan inte få ut ur obd diagnosverktyg vart bilen själv tror kommunikationen bråkar??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Om kylvattenbehållaren, antar du menar expansionskärlet läcker
Så är nog toppackningen kass, ev motorn körd.
Du bör kolla det.

_________________
Göran Svensson
Citera
JesperPM
Staffanstorp
Här sen Okt 2015
Inlägg: 12



Vid byte av vinkelväxeln så byt även "hylsan" som sitter innanför. Denna skall tydligen vara en svag länk.

Mvh Jesper

Edit: Länk till den jag menar: https://vparts.se/se/hylsa-vinkelvaxel-till-volvo-s40ii-v50-s60-v70-xc . . . .

_________________
Jesper Persson Malmborg
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Håller med om att passa på att byta hylsan och packningarna runt den samt packningen för drivaxeln som går igenom vinkelväxeln när man ändå är där

_________________
Robin Karlsson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
Lowtech skrev:
Om kylvattenbehållaren, antar du menar expansionskärlet läcker
Så är nog toppackningen kass, ev motorn körd.
Du bör kolla det.


Nja, tror du det? Då hade jag nog förväntat mig vitrök och minskande vattennivå. Nu är det typ ett hål stort som en knappnål som läcker, jag tycker det ser ut som att expansionskärlet bara blivit gammalt. Men vi får väl se sen om den uppvisar några andra symptom.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
JesperPM skrev:
Vid byte av vinkelväxeln så byt även "hylsan" som sitter innanför. Denna skall tydligen vara en svag länk.

Mvh Jesper

Edit: Länk till den jag menar: https://vparts.se/se/hylsa-vinkelvaxel-till-volvo-s40ii-v50-s60-v70-xc . . . .


Japp, tack för tipset! Jag har beställt en renoverad vinkelväxel från en firma i Ludvika. Den ska då ha en förstärkt hylsa också. Dock är väl denna firma inte direkt känd för att enkel att handla hos så trots att den skulle finnas på lager och jag förskottsbetalat för ganska länge sedan har det inte dykt upp nån vinkelväxel än i alla fall.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600


Trådstartare
knotan skrev:
Lämna in dämparna på översyn/service/inshimsning, så är de nästan garanterat bättre än nya sen thumbs up
(Finns en här i norrköping som renoverar dämpare. )

Man kan inte få ut ur obd diagnosverktyg vart bilen själv tror kommunikationen bråkar??


Dessa dämpare är ju lite speciella, de har ju inte shims på vanligt sätt utan är elektroniska med en ventil som öhlins utvecklat, jag är lite osäker på om det verkligen går att renovera dom. De flesta berkar ta bort 4C chassiet eftersom det är dyrt att köpa nya dämpare och ändå inte speciellt bra.

Jag har inte sett att den gett felkod på bara nån modul utan hela nätverket verkar gå ned. Jag ska mäta resistansen sen mellan L och H så får vi se hur det ser ut.

Jag har lämnatin bilen på verkstad nu för att fixa en del grejer som jagibte hinner med själv. Finliret fortsätter jag med senare!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
19 besök senaste veckan (24263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande