Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (24267 totalt) |
Om du har fyllt olja i lådan och har höger drivaxel borta och bilen upphittad i fram endast tror jag det ringer över där. Inte helt säker dock men kan kolla upp det i Vida när jag är på jobbet. Kan inte minnas att det finns någon modell av dem som delar olja mellan låda och vinkelväxel. |
||
Jag har inte styrt med dessa fördelningslådor men blev nyfiken och tvungen att googla.
Som det ser ut verkar det helt logiskt att det lär läcka över från lådan till fördelningslådan om man dragit ur drivaxel. Alt om man kan lyckats skada/vika packboxen som rimligen sitter där emellan. (Möjligen bara o-ring?) Kollade och det verkar vara denna detalj som jag misstänker. Dvs packbox som tätar runt drivaxel. Gissar att det bara är att låta den överspelad mängden rinna ut och sen fylla på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Problemet med oljan kan eventuellt bara vara att jag helt enkelt inte tömde den när jag demonterade den, jag minns inte riktigt då det var så länge sedan. Jag ska fortsätta hålla koll på nivåerna och se om det händer nåt. Hylsan och några av packningarna är nya (jag har dessutom förstärkt hylsa) så det verkar konstigt att det skulle läcka så mycket på så kort tid.
Hursomhelst så har jag provstartat motorn och det gick inte direkt som väntat. Den startade, ja, men den ryker fortfarande kraftigt. Det enda som inte är nytt nu på motorn är turbon. Jag snålade in och skickade den inte på renovering då jag upplevde att den fungerade bra och kändes tight när jag kände på axeln. Men eftersom allt annat på motorn är nytt eller nyrenoverat och den fortfarande ryker vitt så känns det som om turbon kan vara boven här. Min erfarenhet är att man ofta får blårök, speciellt när man bygger laddtryck när en turbo börjar bli dålig, jag har inte upplevt att så varit fallet med denna. Jag monterade då bort turbon och skickade in den till GIK för renovering, de svarade att min turbo var så slut att den inte ens gick att renovera 😂 så nu ligger det en ny på bänken i garaget som ska monteras. Om inte bilen funkar nu efter det här bytet, då blir det ett bojsänke av den här Volvon! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||
Jag har nu bytt turbo och monterat ihop allt igen. Tyvärr ryker bilen fortfarande kraftigt. Jag kan bara inte förstå vad som skulle kunna orsaka denna rök? Nu är ju verkligen allt bytt!
Motorn går också dåligt, misfire på cyl 1 enligt felkod. Men även om den bara går på fyra cylindrar så borde den väl inte ryka så kraftigt? Jag ska byta tändspolar, de är inte nya. Vi får se om det ändrar nåt. Kan vatten i ljuddämparen orsaka detta? Det finns en teoretisk chans att det regnat in i den då bilen var uppallad utomhus tidigare (delar av avgas låg vinklat ner mot marken) men bilen har stått i varmgarage nu i 2 månader så jag tycker ju att det borde ha torkat. PCV systemet än änder ju kylarvätska som värmer upp slangarna på nåt sätt, hela systemet är i princip nytt, (byttes 1 månad innan jag fick problem med vit rök) men det satt ju på när jag hade rök sist. Jag kan bara inte se hur kylarvätskan skulle kunna komma in i insuget eller motorn, slangarna/rören går visserligen tillsammans men är ju ändå inte blandade? Om det läckte där så skulle det ju rinna ut på motorn? Motorn är ju inte inkörd än och ringarna har ju inte hunnit slipa in sig och bli täta än, men det borde väl ändå inte orsaka rök? Jag kan inte minnas att de motorer jag testkörde på linan på Saab när jag jobbade där rök någonting när de var nya? Min andra motor som jag renoverade på liknande sätt för typ 15år sedan hade heller inga problem med rök. Kan toppen vara sprucken på nåt sätt? Den är renoverad med nya styrningar och inslipade ventiler, men om det är nån spricka som vi missat? Då borde den bara över ventilerna och då borde det väl samlas vatten runt kamaxlarna? Eller? Alla tips tas gladeligen emot! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||
Vad är det för typ av vit rök? Svag dimma som luktar glykol eller tät massiv rökmaskinrök?
Rökmaskinröken är väl signifikativ för injektering av olja i avgaserna via turbon? Har du koll på strypningen till oljematningen till turbon? Detta är ju ett klassiskt symptom på SAAB, där jag lyckats lägga igen en hel km väg med oigenomtränglig rök (den hänger verkligen kvar länge) med en 95 som gått de där typiska 17500mil. Turboaxeln klappade 4-5 mm åt alla håll |
||
Tagit bort laddluftkylare, hällt ur oljan ur den och tvättat rent? Uppmätta kompvärden på varje cylinder är? _________________ Roland Johansson |
||
Röken är precis som en rökmaskin, la en rejäl dimma utanför garaget. Men den är rätt så vit och luktar lite sött tycker jag så jag gissar på glykol, men jag kan ha fel? Finns det strypning till oljematningen på dessa motorer? Nu är ju turbon helt ny så den borde ju inte läcka? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||
Jag hade vitaktig rök ur Pontiacen när jag startade upp den efter att avgassystemet legat ute i några veckor.
Det försvann efter typ fem minuter, men bolmade verkligen ur avgassystemet. Svårt och säga utan och veta närmare, men har du oljetryck så prova att varmköra? EDIT: Eller starta den utan avgassystem och se om det ryker då! |
||
Men jag har ingen erfarenhet av exakt din turbo/motor. Edit: BorgWarner verkar mera luta åt taskig oljeretur eller högt tryck i vevhus (och därmed mottryck i returen). Det finn ju turbos med inbyggd restriktor så det inte behövs nåt extern. Men det låter som olja som kommer in i avgaserna efter förbränning. |
||
Har du haft problem med turbon eller motorras.... kommer det att ryka ordentligt tills allt är ordentligt varmkört.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hur länge har du kört den? Kan ta uppemot en halvtimme normal körning på landsväg för att bli av med allt skit i systemet efter bara ett topplockshaveri (i avgassystem/ljuddämpare/katalysator och intercooler/rör etc)
När du kört den en stund så kan du ju kolla så stiften håller motsvarande färg. Är ett annorlunda så har du ju lite att gå på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Låter väl ganska troligt. Men det är ju inte stor ide att felsöka innan man kört bort dom gamla resterna från dålig motor och turbo. Så länge inte vatten går ner i oljan, är det inte särskilt farligt att köra rent den. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
En välfylld laddluftkylare med 3-4 liter olja/vevhuskräm kan ge misständningar när någon cylinder får en för stor shot godis _________________ Roland Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (24267 totalt) |