Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (24267 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



På VAG vw audi finns de både med vinkelväxel som delar olja och de som är egen olja.
Kolla så inte det finns olika där med?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 16



iqbad skrev:
Jag fick ihop drivaxeln med hjälp av era tips och videon, det tog en kvart typ med lite hjälp av min fru

Men nu har jag stött på patrull igen. Jag fyllde först på växellådsolja, den blev full och började rinna över efter c:a 2L så allt verkar stämma. Sen gick jag vidare till vinkelväxeln. Den har jag tidigare tömt (kanske inte helt men det mesta) men nu när jag öppnade pluggen (det finns ingen dräneringsplugg bara en fyllningsplugg) så börjar det droppa ut fräsch olja. Jävligt skumt, kan det läcka från växellådan över till vinkelväxeln?


Om du har fyllt olja i lådan och har höger drivaxel borta och bilen upphittad i fram endast tror jag det ringer över där. Inte helt säker dock men kan kolla upp det i Vida när jag är på jobbet.
Kan inte minnas att det finns någon modell av dem som delar olja mellan låda och vinkelväxel.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har inte styrt med dessa fördelningslådor men blev nyfiken och tvungen att googla.
Som det ser ut verkar det helt logiskt att det lär läcka över från lådan till fördelningslådan om man dragit ur drivaxel.
Alt om man kan lyckats skada/vika packboxen som rimligen sitter där emellan. (Möjligen bara o-ring?)

Kollade och det verkar vara denna detalj som jag misstänker.
Dvs packbox som tätar runt drivaxel.
Gissar att det bara är att låta den överspelad mängden rinna ut och sen fylla på



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kolla även så hylsan är hel.
Den brukar ju kunna paja på volvo.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 601


Trådstartare
Problemet med oljan kan eventuellt bara vara att jag helt enkelt inte tömde den när jag demonterade den, jag minns inte riktigt då det var så länge sedan. Jag ska fortsätta hålla koll på nivåerna och se om det händer nåt. Hylsan och några av packningarna är nya (jag har dessutom förstärkt hylsa) så det verkar konstigt att det skulle läcka så mycket på så kort tid.

Hursomhelst så har jag provstartat motorn och det gick inte direkt som väntat. Den startade, ja, men den ryker fortfarande kraftigt. Det enda som inte är nytt nu på motorn är turbon. Jag snålade in och skickade den inte på renovering då jag upplevde att den fungerade bra och kändes tight när jag kände på axeln. Men eftersom allt annat på motorn är nytt eller nyrenoverat och den fortfarande ryker vitt så känns det som om turbon kan vara boven här. Min erfarenhet är att man ofta får blårök, speciellt när man bygger laddtryck när en turbo börjar bli dålig, jag har inte upplevt att så varit fallet med denna.

Jag monterade då bort turbon och skickade in den till GIK för renovering, de svarade att min turbo var så slut att den inte ens gick att renovera 😂 så nu ligger det en ny på bänken i garaget som ska monteras. Om inte bilen funkar nu efter det här bytet, då blir det ett bojsänke av den här Volvon!



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 601


Trådstartare
Jag har nu bytt turbo och monterat ihop allt igen. Tyvärr ryker bilen fortfarande kraftigt. Jag kan bara inte förstå vad som skulle kunna orsaka denna rök? Nu är ju verkligen allt bytt!

Motorn går också dåligt, misfire på cyl 1 enligt felkod. Men även om den bara går på fyra cylindrar så borde den väl inte ryka så kraftigt? Jag ska byta tändspolar, de är inte nya. Vi får se om det ändrar nåt.

Kan vatten i ljuddämparen orsaka detta? Det finns en teoretisk chans att det regnat in i den då bilen var uppallad utomhus tidigare (delar av avgas låg vinklat ner mot marken) men bilen har stått i varmgarage nu i 2 månader så jag tycker ju att det borde ha torkat.

PCV systemet än änder ju kylarvätska som värmer upp slangarna på nåt sätt, hela systemet är i princip nytt, (byttes 1 månad innan jag fick problem med vit rök) men det satt ju på när jag hade rök sist. Jag kan bara inte se hur kylarvätskan skulle kunna komma in i insuget eller motorn, slangarna/rören går visserligen tillsammans men är ju ändå inte blandade? Om det läckte där så skulle det ju rinna ut på motorn?

Motorn är ju inte inkörd än och ringarna har ju inte hunnit slipa in sig och bli täta än, men det borde väl ändå inte orsaka rök? Jag kan inte minnas att de motorer jag testkörde på linan på Saab när jag jobbade där rök någonting när de var nya? Min andra motor som jag renoverade på liknande sätt för typ 15år sedan hade heller inga problem med rök.

Kan toppen vara sprucken på nåt sätt? Den är renoverad med nya styrningar och inslipade ventiler, men om det är nån spricka som vi missat? Då borde den bara över ventilerna och då borde det väl samlas vatten runt kamaxlarna? Eller?

Alla tips tas gladeligen emot!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19490



Vad är det för typ av vit rök? Svag dimma som luktar glykol eller tät massiv rökmaskinrök?
Rökmaskinröken är väl signifikativ för injektering av olja i avgaserna via turbon?
Har du koll på strypningen till oljematningen till turbon?

Detta är ju ett klassiskt symptom på SAAB, där jag lyckats lägga igen en hel km väg med oigenomtränglig rök (den hänger verkligen kvar länge) med en 95 som gått de där typiska 17500mil. Turboaxeln klappade 4-5 mm åt alla håll

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



iqbad skrev:
Problemet med oljan kan eventuellt bara vara att jag helt enkelt inte tömde den när jag demonterade den, jag minns inte riktigt då det var så länge sedan. Jag ska fortsätta hålla koll på nivåerna och se om det händer nåt. Hylsan och några av packningarna är nya (jag har dessutom förstärkt hylsa) så det verkar konstigt att det skulle läcka så mycket på så kort tid.

Hursomhelst så har jag provstartat motorn och det gick inte direkt som väntat. Den startade, ja, men den ryker fortfarande kraftigt. Det enda som inte är nytt nu på motorn är turbon. Jag snålade in och skickade den inte på renovering då jag upplevde att den fungerade bra och kändes tight när jag kände på axeln. Men eftersom allt annat på motorn är nytt eller nyrenoverat och den fortfarande ryker vitt så känns det som om turbon kan vara boven här. Min erfarenhet är att man ofta får blårök, speciellt när man bygger laddtryck när en turbo börjar bli dålig, jag har inte upplevt att så varit fallet med denna.

Jag monterade då bort turbon och skickade in den till GIK för renovering, de svarade att min turbo var så slut att den inte ens gick att renovera 😂 så nu ligger det en ny på bänken i garaget som ska monteras. Om inte bilen funkar nu efter det här bytet, då blir det ett bojsänke av den här Volvon!




Tagit bort laddluftkylare, hällt ur oljan ur den och tvättat rent?

Uppmätta kompvärden på varje cylinder är?

_________________
Roland Johansson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 601


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vad är det för typ av vit rök? Svag dimma som luktar glykol eller tät massiv rökmaskinrök?
Rökmaskinröken är väl signifikativ för injektering av olja i avgaserna via turbon?
Har du koll på strypningen till oljematningen till turbon?

Detta är ju ett klassiskt symptom på SAAB, där jag lyckats lägga igen en hel km väg med oigenomtränglig rök (den hänger verkligen kvar länge) med en 95 som gått de där typiska 17500mil. Turboaxeln klappade 4-5 mm åt alla håll


Röken är precis som en rökmaskin, la en rejäl dimma utanför garaget. Men den är rätt så vit och luktar lite sött tycker jag så jag gissar på glykol, men jag kan ha fel? Finns det strypning till oljematningen på dessa motorer? Nu är ju turbon helt ny så den borde ju inte läcka?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Jag hade vitaktig rök ur Pontiacen när jag startade upp den efter att avgassystemet legat ute i några veckor.
Det försvann efter typ fem minuter, men bolmade verkligen ur avgassystemet.

Svårt och säga utan och veta närmare, men har du oljetryck så prova att varmköra?

EDIT: Eller starta den utan avgassystem och se om det ryker då!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19490



iqbad skrev:
Röken är precis som en rökmaskin, la en rejäl dimma utanför garaget. Men den är rätt så vit och luktar lite sött tycker jag så jag gissar på glykol, men jag kan ha fel? Finns det strypning till oljematningen på dessa motorer? Nu är ju turbon helt ny så den borde ju inte läcka?
Kolla vilket tryck som turbon vill ha på matningen, gissningsvis under ett bar, eller så ska det monteras en strypning. Att mata på med fullt oljetryck skulle jag gissa att ingen turbo håller tätt för.

Men jag har ingen erfarenhet av exakt din turbo/motor.

Edit: BorgWarner verkar mera luta åt taskig oljeretur eller högt tryck i vevhus (och därmed mottryck i returen). Det finn ju turbos med inbyggd restriktor så det inte behövs nåt extern.
Men det låter som olja som kommer in i avgaserna efter förbränning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1137



du har inte olja i avgasröret, jag sköt toppackningen engång o fyllde avgasröret med olja.
o jävlar va det rök länge efter, innan jag hade bränt bort all olja

_________________
henrik nielsen
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Du har ju svaret med felkoden, misfire.
Där drar den in vatten, nånstans.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Har du haft problem med turbon eller motorras.... kommer det att ryka ordentligt tills allt är ordentligt varmkört.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



skillnad på blårök och vitrök som luktar sött vill jag påstå

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1137



Ups missade det med att det lukter sött
Glöm det jag skrev

_________________
henrik nielsen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur länge har du kört den? Kan ta uppemot en halvtimme normal körning på landsväg för att bli av med allt skit i systemet efter bara ett topplockshaveri (i avgassystem/ljuddämpare/katalysator och intercooler/rör etc)

När du kört den en stund så kan du ju kolla så stiften håller motsvarande färg. Är ett annorlunda så har du ju lite att gå på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Ecu registrerar ju misständningar.
Det misständer sällan av att det ligger vätska i turbon och i katten/ljuddämpare =)

Det är väl helt enkelt en spricka som missats i blocket/toppen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kadett4wd skrev:
Ecu registrerar ju misständningar.
Det misständer sällan av att det ligger vätska i turbon och i katten/ljuddämpare =)

Det är väl helt enkelt en spricka som missats i blocket/toppen.


Låter väl ganska troligt.
Men det är ju inte stor ide att felsöka innan man kört bort dom gamla resterna från dålig motor och turbo.

Så länge inte vatten går ner i oljan, är det inte särskilt farligt att köra rent den.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Provtryck kylsystemet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Kadett4wd skrev:
Ecu registrerar ju misständningar.
Det misständer sällan av att det ligger vätska i turbon och i katten/ljuddämpare =)

Det är väl helt enkelt en spricka som missats i blocket/toppen.


En välfylld laddluftkylare med 3-4 liter olja/vevhuskräm kan ge misständningar när någon cylinder får en för stor shot godis

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (24267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande