Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (4093 totalt) |
Hej!
Håller på att tillsammans med min bror bygga en e30 för gata och bana, vi vill åka 4 cylindrigt och helst alublock. Målet är 500-600 pålitliga whp. Vilka 4 cyl motorer ser ni som bäst för detta ändamål? Honda f20c Pros: Lätt, bra effekt original, smidda internals. Cons: Dyr, svårmekad? ej BMW, svårmappad VTEC? BMW m42/m44 Pros: Billig i inköp men kräver kolvar stakar etc etc, BMW, Bolton på låda etc. Cons: Gjutjärnsblock, liten volym, gammal Ford Duratec, kan ingenting om dessa egentligen? EVO 4g63 Kan inget om dem, verkar spruta delar om dem i tid och otid. Stålblock. Honda K24/k20 topp, Verkar vara en djungel utan dess like med olika varianter etc? Vad hade ni åkt? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Saab b234 kan väl kastas in i blandningen. alutopp iaf...
Vi har det ihop med bmw låda i 924an men plockar inte ut så mkt effekt, men Uhr har i stort sätt samma motorkoncept i sin Timeattack bil. Kostar inte mkt att bygga ihop... _________________ Tord Ringenha11 |
||
F20C börjar bli riktigt svåra att få tag på och priserna har stigit därefter också så spar gärna de som finns kvar till oss som har en sitter där original
Hondas K-serie är nog svårslagen och jag vet inte om det är sån djungel om man sätter sig ner och läser på lite. |
||
K24A2 (inte så dyr), här är en planeringsguide för placering i annan bakhjulsdriven kaross https://kmiata.com/pages/build-plann
De har ju adapter till ZF växellåda https://kmiata.com/collections/trans |
||
Lite att titta på om det hela https://www.youtube.com/user/spdacad _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Honda K24A2 hade jag kört på men det är nog inte lätt att hitta en sådan.. Men ett K24 block med en K20A2 topp verkar vara det "alla" åker med. Det är iallafall A2-toppar man ska ha på K-motorerna, alla andra (?) har nån skum VTEC som gör dom 12-ventilig på låglast för bränsleekonomi..
Bara kört/mappat en sådan på rullande landsväg med en Garrett G42-1200 turbo å det är verkligen en go gång i dom där och ett jävla gassvar Satt något Skunk insug på den har jag för mig och ett Motec M130.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
Och hur håller en sån för överladd original? Lär man byta stakar kolvar? Det verkar ju finnas x antal olika k24 bottendelar med olika komp stakar och kolvar. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Men det är ju smidd vev tydligen, så kolvar, stakar och ventilfjädrar (förutom oljepump av rätt sort) är väl det som behövs för att leva längre, inget konstigt. |
||
Nej precis, tanken är ju att det ska bli ett rätt snabbt och enkelt bygge.
Fördelen med BMW är att jag kan det och man kan bygga det snabbt. Men Hondagrejerna verkar fina och bra. En F20c hade med största sannolikhet körts oöppnad, och kostar ish 40k. Dyrare om det rasar senare såklart.. MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Funderar själv på att köpa på mig ett par i höst, innan UK blir tredje land. Kan ju vara bra att ha som alternativ om min motor behöver jobbas på efter smällen. Men då i syftet att köra mappad standardmotor med 190hk som grund. |
||
Mjae känns som ska man åka k24 lär man åka smidd samt k20 topp etc etc.
Det här lockar mest just nu. https://www.ebay.com/itm/2008-HONDA- _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Är det inte najs med k20 istället så det går att plocka en från skroten enkelt den dan det skiter sig? Både eftermarknad och begmarknad är ju mycket större jämför med f20.
Ska du köra bana med bra hållbarhet och inte bara fräsa ner på strippen nån gång ibland så kommer det väl sluta med nya kolvar/stakar oavsett motor egentligen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Om vi pratar om världens bästa motorer, och diskuterar 4cylindriga så är det många faktorer att ta hänsyn till. Vi pratar register, vikt, effektuttag, varvvillighet,massproducerade med gott om eftermarknadsprylar, och allra helst så skulle jag bara vilja diskutera NA-motorer utan överladd, för det är ju där man hittar "Creme de la créme". Att bara bygga ihop en hållbar motor med en stor turbo platsar inte riktigt i 'världsklass' eller tävlingsammanhang.
I den 4cylindriga skaran har vi 1vinnare, nämligen den ni redan skrivit en del om, Hondas 2.4L motor som tillverkades 2003-2008. Den finns i massor olika varianter, om vi håller oss till de med rätt topplock så pratar vi om K24a2(så heter den i USA) och K24A3 som är exakt samma motor men såld på den europeiska marknaden. (Finns även i Japan men där heter alla varianter enbart K24A, så blir svårare att veta om den har rätt topplock eller ej). Mao behöver inte köpa nån motor utomlands, utan det finns gått om inrikes att tillgå. K24 går att plocka 500hk utan överladd, men då kostar det runt 0.5miljon. Så om vi ska nå 500-600hk med vettig budget så är det överladd som behöver användas. K24 gillar överladd, om man bygger ett vettigt system med insug, grenrör o avgas så har man en grundeffekt på 250hk innan laddtrycket tillsätts. Och den svarar oftast med högre effektökning än vad reglern säger för laddtryck. Tex om man laddar 1.0bar så får man normalt sett på en bra motor +100% hk. Men Kserien brukar ge lite till, iaf när man bygger rätt och utan mottryck. Sen finns det en del, hmm, ska jag kalla det för "felaktig internetinformation" där ute. Tex det här med att byta till k20-topp, det behövs ej på k24A3. Snarare vid överladd är k24:ans topp att föredra då den väcker liv i turbon lite tidigare. K24:ans stakar är det första man vill byta, de är ej svaga, det tål bra med ladd, men de gillar ej att varvas, så varvstopp på 7500-7600rpm. Men med andra stakar så höjer man till 8500rpm.( Med rätt grejer kan man dra dessa motorer till 10.500rpm ifall det behövs) Nästa på tur är ventilfjädrarna, dessa är väldigt mjuka, höga varvtal, högre laddtryck än 0,8-1.0bar och/eller vassa kammar så är det ett måste att byta ventilfjädrarna. oljepumpen, k24 har bra oljepump, men! Den har inbyggda balansaxlar som skjäler 6hk. Samt att balansaxlar tar upp nästan all plats i oljetråget så några bafflar i oljetråget är inte att tala om. Om något av dessa 2anledningar könns som ett hinder så bör oljepump bytas till den 5kg lättare pumpen från K20A2.(sånn oem pump klarar av iaf 9300rpm innan oljan börjar kavitera). _________________ Malkolm Roth Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben. |
||
Men om man nu inte är en lat hemklickare utan har lite fysiska kontakter så finns det garanterat ett flertal lagomkrockade Hondor att plocka ur. |
||
Tack för bra info, NA är helt uteslutet i detta fall. Varv räcker finfint med 8k. Vart nånstans hittar jag bra grejer till dessa motorer då? Vilka webshoppar levererar snabbt och rätt grejer? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
www.facebook.com/JDMracing.se har dessa motorer på lager. _________________ Malkolm Roth Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben. |
||
M111 2,3 liters, dom är gratis. Samma motor som M104 men 2 cylindrar kortare. Dock är det gjutjärnsblock på dessa. M111.981 har kompressor original och har lite stöddigare botten, levererar 194 hk.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Även om man såklart ibland måate kliva ur sin "comfort-zone" och prova nya saker. Så känns det väll ändå lite tryggt med en modern bmw aluminium 4a (jag kan inget om vilken modell osv, men det gör ju du)
Måste väll finnas flera varianter som lämnar runt 250 NA hp. Och h-profil kolvar etc måste ju finnas i uppsjö av olika märken för att klara några bar laddtryck på det?? Dessutom med bult on växellåda både manuell eller dct? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nä det finna inga såna fyror från BMW, bara direktinsprutat skrot som ser ut som fan men med turbo original iof. 😅😅 Man skulle fått tag i en p48 från DTM 4 cyl 2.0 liter med 600hp original _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Skruva banåkabil Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (4093 totalt) |