Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (4090 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Hej!

Håller på att tillsammans med min bror bygga en e30 för gata och bana, vi vill åka 4 cylindrigt och helst alublock. Målet är 500-600 pålitliga whp.

Vilka 4 cyl motorer ser ni som bäst för detta ändamål?

Honda f20c
Pros: Lätt, bra effekt original, smidda internals.
Cons: Dyr, svårmekad? ej BMW, svårmappad VTEC?


BMW m42/m44
Pros: Billig i inköp men kräver kolvar stakar etc etc, BMW, Bolton på låda etc.
Cons: Gjutjärnsblock, liten volym, gammal


Ford Duratec, kan ingenting om dessa egentligen?


EVO 4g63 Kan inget om dem, verkar spruta delar om dem i tid och otid.
Stålblock.

Honda K24/k20 topp, Verkar vara en djungel utan dess like med olika varianter etc?

Vad hade ni åkt?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Saab b234 kan väl kastas in i blandningen. alutopp iaf...

Vi har det ihop med bmw låda i 924an men plockar inte ut så mkt effekt, men Uhr har i stort sätt samma motorkoncept i sin Timeattack bil. Kostar inte mkt att bygga ihop...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



F20C börjar bli riktigt svåra att få tag på och priserna har stigit därefter också så spar gärna de som finns kvar till oss som har en sitter där original
Hondas K-serie är nog svårslagen och jag vet inte om det är sån djungel om man sätter sig ner och läser på lite.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



K24A2 (inte så dyr), här är en planeringsguide för placering i annan bakhjulsdriven kaross https://kmiata.com/pages/build-planning-guide
De har ju adapter till ZF växellåda https://kmiata.com/collections/transmission-upgrades

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Niklas Falk skrev:
K24A2 (inte så dyr), här är en planeringsguide för placering i annan bakhjulsdriven kaross https://kmiata.com/pages/build-planning-guide
De har ju adapter till ZF växellåda https://kmiata.com/collections/transmission-upgrades


Lite att titta på om det hela https://www.youtube.com/user/spdacademy

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Volvo T4 +700Hk (felhjulsdriven förvisso men det finns ju adaptrar till BMW, ZF etc )


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Honda K24A2 hade jag kört på men det är nog inte lätt att hitta en sådan.. Men ett K24 block med en K20A2 topp verkar vara det "alla" åker med. Det är iallafall A2-toppar man ska ha på K-motorerna, alla andra (?) har nån skum VTEC som gör dom 12-ventilig på låglast för bränsleekonomi..

Bara kört/mappat en sådan på rullande landsväg med en Garrett G42-1200 turbo å det är verkligen en go gång i dom där och ett jävla gassvar thumbs up thumbs up

Satt något Skunk insug på den har jag för mig och ett Motec M130..

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Ascona 400 skrev:
Honda K24A2 hade jag kört på men det är nog inte lätt att hitta en sådan.. Men ett K24 block med en K20A2 topp verkar vara det "alla" åker med. Det är iallafall A2-toppar man ska ha på K-motorerna, alla andra (?) har nån skum VTEC som gör dom 12-ventilig på låglast för bränsleekonomi..

Bara kört/mappat en sådan på rullande landsväg med en Garrett G42-1200 turbo å det är verkligen en go gång i dom där och ett jävla gassvar thumbs up thumbs up

Satt något Skunk insug på den har jag för mig och ett Motec M130..


Och hur håller en sån för överladd original? Lär man byta stakar kolvar?

Det verkar ju finnas x antal olika k24 bottendelar med olika komp stakar och kolvar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



erikjakan skrev:
Och hur håller en sån för överladd original? Lär man byta stakar kolvar?
Youtubers verkar kunna köra med 500whp ett tag iaf, okänt exakt vilken K24A2 just de körde med då. Men en från 2006-2008 verkar ha lite bättre saker (iaf i USA).
Men det är ju smidd vev tydligen, så kolvar, stakar och ventilfjädrar (förutom oljepump av rätt sort) är väl det som behövs för att leva längre, inget konstigt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Nej precis, tanken är ju att det ska bli ett rätt snabbt och enkelt bygge.
Fördelen med BMW är att jag kan det och man kan bygga det snabbt.



Men Hondagrejerna verkar fina och bra.

En F20c hade med största sannolikhet körts oöppnad, och kostar ish 40k. Dyrare om det rasar senare såklart..

MVH

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



erikjakan skrev:
En F20c hade med största sannolikhet körts oöppnad, och kostar ish 40k. Dyrare om det rasar senare såklart..
Och K24A2 ska inte vara omöjligt att få hem för ca 10k styck, köp 4.

Funderar själv på att köpa på mig ett par i höst, innan UK blir tredje land. Kan ju vara bra att ha som alternativ om min motor behöver jobbas på efter smällen. Men då i syftet att köra mappad standardmotor med 190hk som grund.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Mjae känns som ska man åka k24 lär man åka smidd samt k20 topp etc etc.

Det här lockar mest just nu.

https://www.ebay.com/itm/2008-HONDA-S2000-AP2-V2-OEM-F22C-ENGINE-MOTOR . . . .

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Är det inte najs med k20 istället så det går att plocka en från skroten enkelt den dan det skiter sig? Både eftermarknad och begmarknad är ju mycket större jämför med f20.

Ska du köra bana med bra hållbarhet och inte bara fräsa ner på strippen nån gång ibland så kommer det väl sluta med nya kolvar/stakar oavsett motor egentligen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Malkolm666
Västerås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 14



Om vi pratar om världens bästa motorer, och diskuterar 4cylindriga så är det många faktorer att ta hänsyn till. Vi pratar register, vikt, effektuttag, varvvillighet,massproducerade med gott om eftermarknadsprylar, och allra helst så skulle jag bara vilja diskutera NA-motorer utan överladd, för det är ju där man hittar "Creme de la créme". Att bara bygga ihop en hållbar motor med en stor turbo platsar inte riktigt i 'världsklass' eller tävlingsammanhang.

I den 4cylindriga skaran har vi 1vinnare, nämligen den ni redan skrivit en del om, Hondas 2.4L motor som tillverkades 2003-2008. Den finns i massor olika varianter, om vi håller oss till de med rätt topplock så pratar vi om K24a2(så heter den i USA) och K24A3 som är exakt samma motor men såld på den europeiska marknaden. (Finns även i Japan men där heter alla varianter enbart K24A, så blir svårare att veta om den har rätt topplock eller ej). Mao behöver inte köpa nån motor utomlands, utan det finns gått om inrikes att tillgå.

K24 går att plocka 500hk utan överladd, men då kostar det runt 0.5miljon. Så om vi ska nå 500-600hk med vettig budget så är det överladd som behöver användas.

K24 gillar överladd, om man bygger ett vettigt system med insug, grenrör o avgas så har man en grundeffekt på 250hk innan laddtrycket tillsätts. Och den svarar oftast med högre effektökning än vad reglern säger för laddtryck. Tex om man laddar 1.0bar så får man normalt sett på en bra motor +100% hk. Men Kserien brukar ge lite till, iaf när man bygger rätt och utan mottryck.

Sen finns det en del, hmm, ska jag kalla det för "felaktig internetinformation" där ute. Tex det här med att byta till k20-topp, det behövs ej på k24A3. Snarare vid överladd är k24:ans topp att föredra då den väcker liv i turbon lite tidigare.

K24:ans stakar är det första man vill byta, de är ej svaga, det tål bra med ladd, men de gillar ej att varvas, så varvstopp på 7500-7600rpm. Men med andra stakar så höjer man till 8500rpm.( Med rätt grejer kan man dra dessa motorer till 10.500rpm ifall det behövs)
Nästa på tur är ventilfjädrarna, dessa är väldigt mjuka, höga varvtal, högre laddtryck än 0,8-1.0bar och/eller vassa kammar så är det ett måste att byta ventilfjädrarna.
oljepumpen, k24 har bra oljepump, men! Den har inbyggda balansaxlar som skjäler 6hk. Samt att balansaxlar tar upp nästan all plats i oljetråget så några bafflar i oljetråget är inte att tala om. Om något av dessa 2anledningar könns som ett hinder så bör oljepump bytas till den 5kg lättare pumpen från K20A2.(sånn oem pump klarar av iaf 9300rpm innan oljan börjar kavitera).

_________________
Malkolm Roth
Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Malkolm666 skrev:
Den finns i massor olika varianter, om vi håller oss till de med rätt topplock så pratar vi om K24a2(så heter den i USA) och K24A3 som är exakt samma motor men såld på den europeiska marknaden. (Finns även i Japan men där heter alla varianter enbart K24A, så blir svårare att veta om den har rätt topplock eller ej). Mao behöver inte köpa nån motor utomlands, utan det finns gått om inrikes att tillgå.
Tack för infon om A2 vs A3 thumbs up , men ebay i UK listar betydligt fler alternativ än blocket och bildelsbasen, så att få ett par på en pall (om man nu hittar nån i UK som har förtroende för logistik, och som ger förtroende om att skicka rätt saker) från UK kan vara lättare.
Men om man nu inte är en lat hemklickare utan har lite fysiska kontakter så finns det garanterat ett flertal lagomkrockade Hondor att plocka ur.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Malkolm666 skrev:
Om vi pratar om världens bästa motorer, och diskuterar 4cylindriga så är det många faktorer att ta hänsyn till. Vi pratar register, vikt, effektuttag, varvvillighet,massproducerade med gott om eftermarknadsprylar, och allra helst så skulle jag bara vilja diskutera NA-motorer utan överladd, för det är ju där man hittar "Creme de la créme". Att bara bygga ihop en hållbar motor med en stor turbo platsar inte riktigt i 'världsklass' eller tävlingsammanhang.

I den 4cylindriga skaran har vi 1vinnare, nämligen den ni redan skrivit en del om, Hondas 2.4L motor som tillverkades 2003-2008. Den finns i massor olika varianter, om vi håller oss till de med rätt topplock så pratar vi om K24a2(så heter den i USA) och K24A3 som är exakt samma motor men såld på den europeiska marknaden. (Finns även i Japan men där heter alla varianter enbart K24A, så blir svårare att veta om den har rätt topplock eller ej). Mao behöver inte köpa nån motor utomlands, utan det finns gått om inrikes att tillgå.

K24 går att plocka 500hk utan överladd, men då kostar det runt 0.5miljon. Så om vi ska nå 500-600hk med vettig budget så är det överladd som behöver användas.





K24 gillar överladd, om man bygger ett vettigt system med insug, grenrör o avgas så har man en grundeffekt på 250hk innan laddtrycket tillsätts. Och den svarar oftast med högre effektökning än vad reglern säger för laddtryck. Tex om man laddar 1.0bar så får man normalt sett på en bra motor +100% hk. Men Kserien brukar ge lite till, iaf när man bygger rätt och utan mottryck.

Sen finns det en del, hmm, ska jag kalla det för "felaktig internetinformation" där ute. Tex det här med att byta till k20-topp, det behövs ej på k24A3. Snarare vid överladd är k24:ans topp att föredra då den väcker liv i turbon lite tidigare.

K24:ans stakar är det första man vill byta, de är ej svaga, det tål bra med ladd, men de gillar ej att varvas, så varvstopp på 7500-7600rpm. Men med andra stakar så höjer man till 8500rpm.( Med rätt grejer kan man dra dessa motorer till 10.500rpm ifall det behövs)
Nästa på tur är ventilfjädrarna, dessa är väldigt mjuka, höga varvtal, högre laddtryck än 0,8-1.0bar och/eller vassa kammar så är det ett måste att byta ventilfjädrarna.
oljepumpen, k24 har bra oljepump, men! Den har inbyggda balansaxlar som skjäler 6hk. Samt att balansaxlar tar upp nästan all plats i oljetråget så några bafflar i oljetråget är inte att tala om. Om något av dessa 2anledningar könns som ett hinder så bör oljepump bytas till den 5kg lättare pumpen från K20A2.(sånn oem pump klarar av iaf 9300rpm innan oljan börjar kavitera).


Tack för bra info, NA är helt uteslutet i detta fall.

Varv räcker finfint med 8k.

Vart nånstans hittar jag bra grejer till dessa motorer då? Vilka webshoppar levererar snabbt och rätt grejer?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



En tysk ska väl ändå ha ett tyskt hjärta 👌
Vw 1.8t 20v är bra men man byter kolvar och stakar på dessa om det ska hålla.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Malkolm666
Västerås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 14



erikjakan skrev:
Tack för bra info, NA är helt uteslutet i detta fall.

Varv räcker finfint med 8k.

Vart nånstans hittar jag bra grejer till dessa motorer då? Vilka webshoppar levererar snabbt och rätt grejer?


www.facebook.com/JDMracing.se har dessa motorer på lager.

_________________
Malkolm Roth
Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



M111 2,3 liters, dom är gratis. Samma motor som M104 men 2 cylindrar kortare. Dock är det gjutjärnsblock på dessa. M111.981 har kompressor original och har lite stöddigare botten, levererar 194 hk.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även om man såklart ibland måate kliva ur sin "comfort-zone" och prova nya saker. Så känns det väll ändå lite tryggt med en modern bmw aluminium 4a (jag kan inget om vilken modell osv, men det gör ju du)

Måste väll finnas flera varianter som lämnar runt 250 NA hp. Och h-profil kolvar etc måste ju finnas i uppsjö av olika märken för att klara några bar laddtryck på det?? Dessutom med bult on växellåda både manuell eller dct?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
knotan skrev:
Även om man såklart ibland måate kliva ur sin "comfort-zone" och prova nya saker. Så känns det väll ändå lite tryggt med en modern bmw aluminium 4a (jag kan inget om vilken modell osv, men det gör ju du)

Måste väll finnas flera varianter som lämnar runt 250 NA hp. Och h-profil kolvar etc måste ju finnas i uppsjö av olika märken för att klara några bar laddtryck på det?? Dessutom med bult on växellåda både manuell eller dct?


Nä det finna inga såna fyror från BMW, bara direktinsprutat skrot som ser ut som fan men med turbo original iof. 😅😅

Man skulle fått tag i en p48 från DTM 4 cyl 2.0 liter med 600hp original

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (4090 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande