Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Jag tänkte starta en tråd för min VW Transporter 1966. Egentligen är väl inte Rejsa rätt forum för detta fordon med tanke på bilens prestanda! Tanken med bilen är ju att kunna finåka och besöka ett flertal bilarrangemang men någon race eller banåkarbil kommer den nog aldrig att bli... Men jag hoppas att soffchefen Magnus ger mig någon form av dispens.

Transportern, eller Pickuppen som den brukar kallas i min familj startade sitt liv hos Svenska Cellulosa AB (SCA) 1966. Från början hade bilen registreringsnummer Z 1013 vilket betyder att dess arbetsplats var i Jämtlands län. 1973 köpte min morfar (som då arbetade som lastbilschaufför åt SCA) Pickuppen och den har funnits i familjen sedan dess. Morfar körde Pickuppen fram till 1983 då den avregistrerades och parkerades i ett litet garage på gården. Dock togs den ut varje gång som det var dags att plocka upp potatisen, då var stora delar av släkten samlad och potatisen plockades och tömdes på pickuppflaket för att sedan köras till potatiskällaren. Jag var inte så gammal men minns tydligt potatisupptagningen med släkten och när man fick åka Pickupp med morfar! Jag tog över vårdnaden av Pickuppen i början av 2000-talet då mormor och morfars gård skulle säljas, bilen städas och spolades av och hamnade sedan i ett av mina garage och där har den varit parkerad fram till sommaren 2019.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Äntligen en egen tråd thumbs up

Gillar tidiga pickisar/bussar, så mycket charm

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

I med en boxersexa, Ringen nästa

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Att den överlevde och du sparade den, måste väl vara värt ett litet firande varje månad.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Ja just dubbelhytten split pickup e ju ett bucketlist fordon.
Samlat några år nu grejer för att göra min variant på detta..
Jag hoppas du är medveten om boxerville.se ett vw forum där du gärna får ha en tråd om detta fordon.. alla dylika projekt trådar där uppskattas..
Lite trist bilduppladdning men du kan ju länka dom

_________________
Michael Thulesius
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja, tillbaka till förra sommaren. Jag har ju som sagt haft bilen stående i ganska många år utan att göra något med den, men nu kände jag att det var dags. Bilen släpade ut ur sitt uppställningsgarage och fick åka biltrailer till mitt hem (och garage) i Söråker.



Eftersom bara ett hjul snurrade så lätt som det skulle så kändes det rimligt att börja med bromsarna. Det är ju ganska skönt att kunna rulla omkring bilen i garaget. Trummorna monterades bort med en del besvärjelser och ännu mera våld. Jag konstaterade snabbt att allt i bromsväg behöver renoveras... Robert Ajdén svarvade trummorna så nu är de runda igen och utan de förbannade kanterna.

Observera de dubbla bromscylindrarna!

Janne J: Ja, äntligen har jag kommit i gång! Nu behöver jag ju inte kladda ner din tråd med mina bilar längre!

Magnus: Nä, det blir ingen boxersexa i den här! Jag har haft två 911:or och gillar verkligen de motorerna men man måste bygga om HELA bilen om man skall ha nytta av den effekten.

Håkan: Jajjamen, det firar jag så ofta jag kan! Och om inte jag hade tagit hand om den hade den kunnat hamna på skroten... Jag har även haft en ganska fin buss från 1967 som jag sålde för 5000:- Men det är en annan historia.

Michael Th: Jo, jag har fixat en inloggning på Boxerville efter tips från dig. Trevligt forum med mycket kunskap! Men eftersom jag trivs så bra med alla medlemmar här på Rejsa så kändes det mest naturligt att skriva här.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Så under sommaren 2019 hann jag göra det jag hade tänk med Pickuppen.
Gjorde en övergripande inventering av bussens skick, den visade ett flertal överraskningar, både positiva och negativa. Jag fixade så att alla hjulen snurrade lätt, allt blir så mycket enklare med en bil som går att rulla. Jag beställde delar som jag vet måste bytas, som stötdämpare, bromsbelägg, bromsslangar mm. Och slutligen så plockade jag ner motorn så att jag kan gå igenom den under vintern, vintern är ju lång i Norrland så jag kommer ju att ha massor av tid! Ja, tjena....


Och ska man arbeta under en sextiotalsbil så finns det inget underlag som är så bekvämt som handknutna, persiska mattor. Eller hur, Janne J...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Det ena forumet utesluter inte det andra... hänger på båda sedan många år...
men hur som roligt med en tråd !!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Ooohhhh thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Ja vintern är ju som sagt lång i Norrland men gick ändå väldigt fort! Jag som trodde att jag skulle ha så mycket tid konstaterade snart att vintern var slut och motorn var fortfarande oöppnad... Så i mitten av april var det dags att sätta igång. Motorn som stod på en rullplatta knuffades in i varmgaraget och demonteringen av alla plåtar kunde börja. I princip allt var täckt av damm, smuts, olja och rost. Vissa muttrar gick inte att urskilja så jag fick skrapa bort lager av skit innan jag hittade dem. Märkligt vad ett liv på grusvägar kan göra med en VW motor... Efter några timmar var i alla fall motorn fri från alla plåtkåpor och det roliga kunde börja!


_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Jajustdetja! Jag glömde ju precis bort att bilden på min halvnakna VW motor i förra inlägget var ju en bildgåta!
När jag hade plockat bort alla plåtkåpor så upptäckte jag att något var väldigt fel. Det som är fel syns ganska tydligt på bilden men det underlättar ju om man har skruvat lite VW för att hitta det. Michael Th kanske....
Första rätta svaret vinner första pris! Och första priset är förutom äran även en provkörning av Pickuppen där följande tre moment ingår: test av 0-100km/h, toppfartstest samt ett flertal varv runt den lokala korvkiosken!
Let the game begin!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Vart är fläkten

_________________
Anders Baudino
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Fläkten sitter på generatorn som ligger i den grå plastlådan. Nix, det var inte den demonterade fläkten som var felet!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Det ser ut som det sitter en plåt på höger cylinderbank som jag tror ska sitta på undersidan?

_________________
Mats Berg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



äre en plug-in hybrid? för man monterar väl inte motorvärmare på en luftkyld maskin

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



motorvärmaren...det lilla blåa locket till höger

_________________
henrik nielsen
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829


Trådstartare
Det lilla blå plastlocket är till motorvärmaren, det finns ju inget kylvatten så motorvärmaren värmer istället motoroljenivån i tråget.

Men hursomhelst, det rätta svaret inkom 01:18 från Mats Berg!! Snyggt svarat, det krävs skaplig VW-kompetens (eller kompetens i att leta VW bilder på nätet) för att upptäcka att glömplåten på högra cylinderbanken sitter felmonterad. Äran och berömmelsen tilldelas du omedelbart och provkörningen inom ett par år. Jag har inte någon absolut deadline för renoveringen utan jag donar på när jag har tid och lust. Men tidsmässigt blir det någonstans mellan bröderna Ajden och Jeppsson...

Dagens VW lektion: Glömplåtarna skall sitta monterade under cylinderbankarna för att sprida luftströmmen runt cylindrarna för maximal kylning. De kallas för glömplåtar för att de måste monteras efter cylindrarna men före stötstångsrören och topplocken, vilket är lätt att glömma bort när man skall sätta ihop motorn efter en renovering. När topplocken väl är på plats går det ej att sätta dit dem och då hamnar de nog oftast i soptunnan.

Min motor har alltså varit öppnad någon gång och troligtvis har cylinder 1 och 2 varit demonterade. Personen som plockade isär motorn glömde kanske sätta dit plåten under cylindrarna och monterade den istället på cylindrarna (vilket nog gör mer skada än nytta...). Personen drällde också bort två topplocksmuttrar eftersom två muttrar hade en annan form.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag tänkte att det var något med "glömplåten" (minns denna benämning från ett gammalt Bilsportreportage om renovering av bubblamotor) men med mina begränsade VW-kunskaper gissade jag att den saknades på vänstra sidan snarare än att den var felmonterad på andra sidan

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Fuck missade inlägget annars hade just glömplåten varit det snabba och uppenbara felet...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



claes t skrev:
Men tidsmässigt blir det någonstans mellan bröderna Ajden och Jeppsson...


Är inte allt som inte är färdigt där tidsmässigt?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Andra projekttrådar
VW Transporter 1966.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande